آغاز سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و نو شدن مجلسین
کد خبر: 3585427
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
رویدادهای مهم سیاسی سال 95/ 1

آغاز سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و نو شدن مجلسین

گروه سیاسی: فصل بهار سال 1395 همزمان بود با آغاز دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)،‌ سال 1395 با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز شد؛ پیامی که این سال را به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مزین کرد. اما سال 95 سال پر حادثه ای در عالم سیاست بود. از نو شدن مجلس شورای اسلامی و خبرگان تا فقدان همراه دیرین امام و رهبری.
در گزارش های پیش رو مرور سریع و گذرایی به مهم ترین رویدادهای سال 95 در عرصه سیاست در چهار فصل خواهیم داشت که اولین گزارش مربوط به فصل بهار است. فصلی که علاوه بر طبیعت، مجلسین را نیز همراه با نو شدن دو مجلس داشت.
آغاز سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»
همزمان با فرارسیدن سال جدید، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، با تبریک سال نو و عید نوروز به همه هم میهنان و ایرانیان بخصوص خانواده های معظم شهیدان و ایثارگران، و با گرامیداشت یاد شهیدان و امام بزرگوار، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند.
ایشان در این پیام «اقتصاد مقاومتی» را علاج مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات مردم خواندند و افزودند: با اقتصاد مقاومتی می توان به جنگ بیکاری و رکود رفت، گرانی را مهار کرد، در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد و فرصتهای بسیاری برای کشور ایجاد و از آنها استفاده کرد.
ایشان وظیفه مسئولان را «اقدام عملی» در زمینه اقتصاد مقاومتی خواندند و تأکید کردند: لازم است که اقدام و عمل کردن به برنامه های اقتصاد مقاومتی ادامه یابد و محصول کار «بر روی زمین» به مردم نشان داده شود.
سخنرانی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از سال 95، در اجتماع انبوه و پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی علیه‌السلام، در سخنان مهمی با تبیین معنای حقیقی و «اهداف پنهان و خطرناک تفکر تسلیم‌طلبانه‌ای» که آمریکا و عده‌ای در داخل سعی می‌کنند با ارائه‌ی یک دو راهی دروغین و مصنوعی، به ذهن نخبگان و افکار عمومی ملت ایران تزریق کنند، 10 پیشنهاد اساسی برای «اقدام و عمل» در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی بیان و تأکید کردند: این راه منطقی و در عین حال انقلابی، ایران عزیز را در مقابل تهدید و تحریم مصونیت می‌بخشد و دولت را قادر می‌کند در پرتو همدلی همگانی و کمک و هماهنگی سه قوه، در پایان سال جاری به مردم گزارش عینی و اعتمادآفرین ارائه دهد.
سفر رئیس جمهور به پاکستان
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در رأس هیات عالی اقتصادی - سیاسی وارد پایتخت پاکستان شد. این سفر 2 روزه به دعوت رسمی رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان به منظور امضای اسناد مختلف همکاری میان دو کشور صورت گرفت.
در این سفر علاوه بر ملاقات خصوصی رؤسای جمهور دو کشور، اسناد همکاری میان دو کشور در زمینه های صادرات برق، بیمه، اتاق های بازرگانی، برنامه راهبردی بازرگانی، رسانه ای، آکادمی و علمی، پزشکی، بهداشت و گردشگری از سوی وزیران مربوطه و در حضور سران دو کشور امضا شد.
حجت الاسلام روحانی در نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی خود با اشاره به آمادگی ایران برای تامین انرژی مورد نیاز پاکستان، اظهار کرد: دوره پسابرجام و پساتحریم، این فرصت را برای دو کشور فراهم کرده که همکاری های خود را در حوزه های انرژی، پتروشیمی و امور بانکی بیش از پیش گسترش دهند.
دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سالروز میلاد حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها در دیدار جمعی از مداحان و ذاکران، بیان مباحث کاربردی از زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام را موجب عمق‌یابی و تأثیرگذاری بیشتر مداحی‌ها خواندند و با اشاره به استفاده‌ی مستمر دشمنان از همه‌ی ابزارها برای مقابله با ملت ایران و نظام اسلامی تأکید کردند: در روزگار پیچیده‌ی امروز و فردا، باید از همه‌ی ابزارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دفاعی، برای تقویت جایگاه ایران استفاده کنیم.
ایشان با تبریک عید ولادت حضرت صدیقه‌ی کبری سلام‌الله‌علیها، مداحی و ذاکری اهل‌بیت را، افتخار خواندند و افزودند: پدیده‌ی مداحی و نغمه‌سرایی به این عمومیت و عمق معانی، از اختصاصات جامعه‌ی شیعی است و جا دارد دانشجویان و پژوهشگران درباره‌ی راه‌های علمی گسترش و عمق‌یابی این پدیده کار کنند.
رهبر انقلاب اسلامی توجه به مسائل روز را در اشعار و مداحی‌ها، ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: نظام استکباری، متکی بر «زورگویی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی» از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ملت ایران فروگذار نمی‌کند و نباید این واقعیت را نادیده گرفت.
گفت وگوی تلفتی رؤسای جمهور ایران و روسیه در مورد سوریه
رؤسای جمهور ایران و روسیه درباره مهمترین مسایل منطقه ای و بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کردند. در این مکالمه تلفنی، رئیس جمهور روسیه گزارشی از آخرین تحولات سیاسی منطقه و مذاکرات روسیه و آمریکا در خصوص روند صلح در سوریه ارائه داد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، با تشکر از تماس «ولادیمیر پوتین»، با اشاره به مواضع اصولی کشورمان بر ضرورت تداوم آتش بس در سوریه تاکید کرد.
دیدار نوروزی جمعی از مسئولان کشور با رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار عیدانه جمعی از اعضای هیأت دولت، هیأت رئیسه‌ی مجلس شورای اسلامی، مسئولان عالی دستگاه قضایی و مسئولان برخی نهادها ضمن تشکر از مسئولان به‌ویژه تلاش‌ها و زحمات دولت محترم در جهت پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، «همدلی و هم‌زبانی» و «اتحاد مسئولان کشور» را برای اجرای این سیاست‌ها بسیار مهم ارزیابی و تأکید کردند: قرارگاه مرکزی اقتصاد مقاومتی باید با فرماندهی دولت و شخص معاون اول رئیس‌جمهور، ضمن جلب همکاری و کمک همه‌ی دستگاه‌ها و رصد دقیق عملکرد و حرکت بخش‌های مختلف، و حمایت جدی از تولید داخلی، زمینه‌ساز اقدام همه‌جانبه و فراگیر به‌منظور تحقق «اقدام و عمل» در اقتصاد مقاومتی شود.
ایشان نقش فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی را در رصد دقیق فعالیت‌های دستگاه‌ها، بسیار با اهمیت خواندند و گفتند: در این رصد، باید دستگاه‌هایی که در چارچوب این سیاست‌ها حرکت می‌کنند تقویت، و دستگاه‌هایی که بی‌تفاوت هستند، به مسیر اصلی کشانده شوند و از اقدامات دستگاه‌هایی که برخلاف اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کنند، جلوگیری شود.
رونمایی از محصولات جدید در روز ملی هسته ای
رییس جمهوری در مراسم روز ملی هسته ای به صورت ویدئو کنفرانس از مجتمع های «سوخت تست راکتورهای قدرت» و «سوخت تست راکتور مدرن شده اراک» رونمایی کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین دستگاه های جدید «زونال سانتریفیوژ» که بیشتر در تولید محصولات ژن درمانی و واکسن های ویروسی بکار می رود و می تواند به مدت طولانی به کار گرفته شود را رونمایی کرد. رییس جمهور در این مراسم از دستگاه های جدید «زونال سانتریفیوژ»، «اولتراسانتریفیوژ» زونال سانتریفیوژ ها بیشتر در تولید محصولات ژن درمانی و واکسن های ویروسی بکار می رود و می تواند به مدت طولانی به کار گرفته شود نیز رونمایی کرد. از این نوع سانتریفیوژ در تولید انبوه واکسن هایی مانند هاری، آنفلوآنزا، هپاتیت ب و مننژیت استفاده می شود.
رییس جمهوری همچنین در این مراسم از سه عنوان کتاب «دانشنامه حفاظت و امنیت هسته ای»، «صنعت هسته ای؛ شاهکار ایرانی» و «برخوردهای دوگانه آژانس بین المللی انرژی اتمی با کشورهای مظنون به فعالیت در زمینه تسلیحات هسته ای و یا داشتن خطاهای پادمانی» رونمایی کرد.
دیدار نوروزی فرماندهان ارشد نیروهای مسلح با رهبر معظم انقلاب
فرمانده معظم کل قوا در دیدار عیدانه‌ی فرماندهان ارشد نیروهای مسلح، مهمترین شاخصه‌ی «هویت جمعی» نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را دارا بودن همزمان «توان عملیاتی و نظامی» و «انگیزه‌ها و جهت‌گیری‌های معنوی و دینی» دانستند و تأکید کردند: در نظام جمهوری اسلامی وظیفه‌ی اصلی نیروهای مسلح، دفاع از مرزهای امنیت ملی است، بنابراین باید توان عملیاتی و انگیزه‌های معنوی این نیروها روزبه‌روز تقویت شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به وجود دو گروه از نیروهای مسلح با دو هویت خاص در بیشتر کشورهای جهان، گفتند: در برخی کشورها ارتش، نیروی نظامیِ تشریفاتی، زینتی، ویترینی و بدون توان عملیاتی و فقط برای حفظ حکومت و امنیت حاکمان است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: از این نمونه ارتش‌ها در منطقه‌ی ما نیز وجود دارند که برخی از آنها از بیش از یک سال گذشته با تمام توان به یمن تهاجم کرده و مردم این کشور را آماج حملات خود قرار داده‌اند اما کاری هم از پیش نبرده‌اند.
حضور رئیس جمهور در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، عازم شهر استانبول در ترکیه شد. این سفر به منظور شرکت در سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی بود و رئیس جمهور نیز در این اجلاس سخنرانی کرد. مبارزه با تروریسم و افراط گرایی از جمله مسایلی است که در دستور کار اجلاس سران سازمان همکاری‌ اسلامی قرار گرفت.
دیدار نخست‌وزیر ایتالیا با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای «متئو رنتزی» نخست‌وزیر ایتالیا با اشاره به روابط خوب دو کشور در گذشته و استقبال از افزایش همکاری‌ها، مشکل و ضعف رفت‌وآمدهای اخیر هیأت‌های اروپایی به ایران را محسوس نبودن نتایج عملی مذاکرات خواندند و خاطرنشان کردند: نگاه ما در همکاری با ایتالیا و دولت شما، نگاهی متفاوت و مثبت است و امیدواریم این سفر نیز در جهت تقویت همین دیدگاه باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رفتار ایتالیا را در دوران اِعمال تحریم‌های تحمیلی علیه ایران، منطقی‌تر از برخی کشورهای غربی برشمردند و گفتند: جمهوری اسلامی از پیشرفت روابط با ایتالیا در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در بخش همکاری‌های اقتصادی استقبال می‌کند.
رهبر انقلاب، مسئله‌ی مهم در رفت‌وآمد و مذاکرات خارجی را عملیاتی و اجرایی شدن توافقات خواندند و خاطرنشان کردند: بعضی دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی در رفت‌وآمد به ایران و مذاکره هستند اما محصول این مذاکرات تاکنون محسوس نبوده است!
سفر موگرینی به تهران
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به همراه هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی متشکل ازهفت کمیسیونر اروپایی وارد تهران شد.
نخستین ملاقات موگرینی در تهران با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان خواهد بود و پس از آن قرار است با وی کنفرانس مطبوعاتی داشته باشد.
بحران سوریه از دیگر محورهای رایزنی های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با مقامات کشورمان می باشد.
دیدار با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر برنامه های موگرینی در ایران خواهد بود.
بودجه 9 میلیون و 785 هزار میلیارد ریال سال 95 تصویب شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودجه سال 1395 کل کشور از حیث منابع بالغ بر 9 میلیون و 785 هزار و 529 میلیارد و 974 میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر 9 میلیون و 785 هزار و 529 میلیارد و 974 میلیون ریال را تصویب کردند.
نمایندگان در جلسه علنی با 152 رای موافق، 24 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر ماده واحده لایحه بودجه سال 95 کل کشور را به تصویب رساندند.
نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه بودجه سال 95 کل کشور را پس از هشت روز بررسی و 11 جلسه به پایان رساندند. این آخرین بودجه ای بود که از سوی مجلس نهم تصویب شد.
دیدار اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلام در دیدار هزاران نفر از اعضای اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور، یکی از عرصه‌های مهم رویارویی نظام جمهوری اسلامی با جبهه‌ی استکبار را موضوع جوانان دانستند و تأکید کردند: جبهه‌ی مقابل نظام اسلامی به‌دنبال تغییر هویت دینی و انقلابی جوان ایرانی، و گرفتن امید، نشاط و انگیزه از آنان است و تنها راه مقابله با این رویارویی پنهان و پیچیده، تربیت جوانانی «متدین، انقلابی، پاکدامن، مصمم، هوشیار، پرانگیزه، امیدوار، اندیشه‌ورز، شجاع و فداکار» به‌عنوان «افسران جنگ نرم» است. رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای این دیدار، جوانان را به بهره‌گیری از فرصت بسیار مغتنم ماه رجب و سپس ماه‌های شعبان و رمضان توصیه کردند و گفتند: این سه ماه، «بهار معنویت» هستند و جوانان که در بهار عمر قرار دارند، می‌توانند از این فرصت گران‌بها برای تقویت بُعد معنویت‌گرا در خود استفاده کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس با برشمردن برخی عرصه‌های درگیری نظام جمهوری اسلامی با جبهه‌ی استکبار به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم، افزودند: استقلال کشور اعم از استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یکی از این عرصه‌ها است زیرا قدرت‌ها با هر کشوری که بخواهد در مقابل سلطه و نفوذ بیگانگان بایستد و از استقلال خود دفاع کند، مقابله خواهند کرد.
برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دهم
مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی  با 136 نامزد در 55 حوزه انتخابیه برای بدست آوردن 68 کرسی باقیمانده برگزار شد. در این مرحله از انتخابات 15 هزار و 350 شعبه در 21 استان کشور در نظرگرفته شده بود.
مرحله اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم اسفندماه سال 1394 در سراسر کشور برگزار و 221 نفر از نمایندگان انتخاب شدند که در این مرحله مشارکت 62 درصدی مردم به ثبت رسید.
دیدار اعضای شورای عالی «مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، هدف انقلاب اسلامی را «تحقق تمدن اسلامی» خواندند و با اشاره به مبانی غلط و ناکارآمدیِ الگوهای توسعه‌ی جهانی و ضرورت ارائه‌ی الگوی جدید اسلامی - ایرانی، «کار جهادی و انقلابی»، «استفاده از ظرفیت غنی و قوی منابع اسلامی و حوزه‌های علمیه»، «برخورداری از قوت علمی» و «گفتمان‌سازی» را از الزامات تولید و تدوین «الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت» برشمردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین مراحل پنج‌گانه‌ی تحقق اهداف انقلاب اسلامی و نسبت آن با الگوی پیشرفت، گفتند: مرحله‌ی اول در این فرایند، شکل‌گیری انقلاب اسلامی است و پس از آن باید بلافاصله نظام اسلامی تشکیل شود که هنر بزرگ امام خمینی رحمه‌الله نیز ایجاد نظام اسلامی بود.
رهبر انقلاب، مرحله‌ی سوم را که اکنون در آن قرار داریم، «تشکیل دولت اسلامی» یعنی تشکیل دولتی براساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی خواندند و افزودند: تا وقتی این مرحله به‌طور کامل محقق نشده است، نوبت به «تشکیل جامعه‌ی اسلامی» نمی‌رسد و در این صورت، موضوع سبک زندگی اسلامی نیز صرفاً در سطح گفتمان‌سازی در جامعه باقی خواهد ماند.
سفر رییس جمهوری کره جنوبی به ایران
پارک گئون هی رییس جمهوری کره جنوبی برای انجام سفر مهم و تاریخی خود به ایران وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.
هیاتی متشکل از 236 نفر از مسئولان و رئیسان بزرگترین شرکت های کره ای و صاحبان صنایع بزرگ این کشور پارک را در سفر به ایران که مدت آن سه روز اعلام شده، همراهی می کنند.
مقام های ارشد کره نیز از این سفر به عنوان یک دیدار تاریخی یاد کرده و افزوده اند که «پارک» روز دوشنبه با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران مهمترین دیدار خود را از زمان برقراری روابط رسمی دو کشور از سال 1962 میلادی انجام می دهد.
روسای جمهوری دو کشور در این دیدار علاوه بر موضوعات مرتبط با راههای گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف، تحولات منطقه ای و بین المللی را نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد.
جست وجوی راههای تقویت همکاری مشترک در حوزه های انرژی، بانک و بیمه، پروژه های زیربنایی، بهداشت و درمان، علمی، فناوری و فرهنگی از جمله محورهای بحث و تبادل نظر روسای جمهوری دو کشور علام شده است و اسناد متعددی در این حوزه ها، با حضور روسای جمهوری توسط مقامهای عالیرتبه ایران و کره جنوبی، امضا خواهد شد.
دیدار رئیس جمهوری کره جنوبی با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره‌ی جنوبی، با اشاره به نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایران به افزایش همکاری با کشورهای آسیایی، «ارتباطات مستمر و پایدار میان ایران و کره‌ی جنوبی» را برای هر دو کشور مفید خواندند و تأکید کردند: تفاهم‌ها و قراردادها بین دو کشور باید به‌گونه‌ای منعقد شوند که عوارض خارجی و تحریم‌ها بر روی آنها اثر منفی نگذارد، زیرا شایسته نیست که روابط کشورهایی همچون ایران و کره‌ی جنوبی، تحت تأثیر و اراده‌ی آمریکا باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همکاری و تبادل تجربیات در بخش‌های گوناگون علمی، فناوری، سیاسی، اجتماعی و امنیتی را به نفع هر دو کشور خواندند و گفتند: ما در سیاست خارجی تمایل بیشتری در نگاه به آسیا به‌دلیل برخورداری از مشترکات فرهنگی و تاریخی داریم و بر همین اساس معتقدیم امکان تفاهم، توافق و همکاری با این کشورها از جمله کره‌ی جنوبی که جزء کشورهای پیشرفته‌ی آسیا است، بیشتر است.
دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار آقای رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیأت همراه، در تحلیلی جامع از شرایط کنونی منطقه، واقعیت تحولات جاری را، تلاش جبهه‌ی غرب به سرکردگی آمریکا برای تسلط بر منطقه از طریق جنگ وسیع و گسترده با جبهه‌ی اسلام دانستند و تأکید کردند: جنگ گسترده‌ای که امروز در منطقه در جریان است، ادامه‌ی جنگی است که از ۳۷ سال پیش، بر ضدّ جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است و در این رویارویی، مسئله‌ی فلسطین، مسئله‌ی اصلی و محوری است و جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که از ابتدا، حمایت از فلسطین را وظیفه‌ی خود می‌دانست، در آینده نیز به این وظیفه عمل خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در قضیه‌ی فلسطین، موضعی مقطعی نبوده و نیست، گفتند: از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران مبارزه، موضوع حمایت از فلسطین و لزوم مقابله با رژیم صهیونیستی در مواضع امام خمینی (ره) به کرّات بیان می‌شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز حمایت از مردم فلسطین، جزء اولین کارهای ما بود، بنابراین دفاع از آرمان فلسطین، به‌طور طبیعی در ذات جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با رهبر انقلاب
هم‌زمان با سالروز بعثت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی در تهران و جمعی از خانواده‌های شهدا با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به استمرار دو جریان «بعثت» و «جاهلیت» از صدر اسلام تاکنون، شاخصه‌ی اصلی جریان بعثت را «خردورزی هدایت‌یافته به‌وسیله‌ی پیامبران الهی» و مهمترین شاخصه‌ی جریان جاهلیت را «شهوت و غضب» دانستند و گفتند: امروز مهم‌ترین وظیفه‌ی امت اسلامی، مقابله با جریان جاهلیت به سرکردگی آمریکا است و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پیشتاز جریان بعثت در راهی که امام بزرگوار (رحمه‌الله) آغازگر آن بودند، بدون هراس از قدرت‌ها به حرکت خود ادامه خواهد داد.
درگذشت یکی از منتخبان مجلس دهم در سانحه رانندگی
محمدعلی حسین زاده، منتخب مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در یک سانحه رانندگی در آزادراه قزوین - زنجان درگذشت.
نماینده منتخب مردم مراغه در مجلس دهم برای حضور در همایش «فرایند قانونگذاری - الزامات و راهکارها» در حال حرکت به سمت تهران بود.
بازگشت 73 قطعه اشیای با ارزش باستانی از آمریکا به ایران
حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از بازگشت 73 قطعه اشیای باستانی از آمریکا به ایران خبر داد.
جابری انصاری با اعلام این خبر افزود: با رایزنی های به عمل آمده تعداد 73 قطعه با ارزش باستانی متعلق به دوره ساسانیان توسط دولت آمریکا به جمهوری اسلامی ایران عودت داده شد.
تجلیل و قدردانی رهبر معظم انقلاب از جانبازان سرافراز کشور
چهار هیأت از جانب رهبر معظم انقلاب در سالروز ولادت باسعادت قمر بنی هاشم، حضرت اباالفضل‌العباس علیه‌السلام و روز جانباز با حضور در منازل تعدادی از جانبازان در تهران از رشادت، صبر و استقامت ایثارگران تجلیل کردند.
حجج اسلام آقایان شهیدی محلاتی، تقوی، قمی و حاج‌علی‌اکبری به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب، با حضور در منازل تعدادی از جانبازان ضمن گفت و گو با آنان و کسب اطلاع از شرایط زندگی، درمان، کار و مشکلاتشان، از ایثارگری و فداکاری جانبازان سرافراز دفاع مقدس قدردانی کردند.
علی‌عسگری رئیس صدا و سیما شد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی با پذیرش استعفای محمد سرافراز و تشکر از تلاشهای انقلابی و ارزشیِ ایشان، عبدالعلی علی‌عسگری را به ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.
در بخشی از پیام حکم رهبر معظم انقلاب خطاب به علی عسگری آمده است: مؤکداً سفارش می‌کنم به برنامه‌ریزی، رعایت راهبردهای کلان، جذب و حفظ و تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد و حضور مؤثر در فضای مجازی اهتمام بورزید و به خدای متعال توکل و اعتماد کنید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین آقای سرافراز را به‌ عضویت در شورای‌عالی فضای مجازی منصوب کردند. آقای سرافراز پیش از انتصاب به ریاست سازمان صداوسیما، عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی بود.
حضور ظریف در نشست گروه بین المللی حمایت از مردم سوریه
محمدجواد ظریف همراه با معاونان حقوقی و بین الملل و عربی و آفریقای وزارت خارجه به منظور شرکت در نشست گروه بین المللی حمایت از مردم سوریه راهی وین شد.
نمایندگان 17 کشور و سه نهاد حاضر در نشست وین به بررسی ابعاد مختلف بحران لیبی و حل و فصل آن پرداختند و همچنین بحران سوریه را مورد بررسی قرار دادند.
ترک مخاصمه، تضمین دسترسی ساکنان سراسر سوریه به کمک های انسان دوستانه و تسریع روند انتقال سیاسی نقشه راهی است که گروه بین المللی حمایت از سوریه ارائه کرده و شورای امنیت سازمان ملل هم این نقشه راه را در 18 دسامبر (27 آذر) سال گذشته تصویب کرد.
دیدار مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه‌ی تهران، «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت‌افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه‌ی خدمات اجتماعی» را سه وظیفه‌ی عمده‌ی روحانیت برشمردند و تأکید کردند: طلاب باید با کسب صلاحیت‌ها و آگاهی‌های لازم، در دنیای متفاوت امروز، خود را برای ایفای مسئولیت‌های تعیین‌کننده در جامعه آماده کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توصیه به طلاب برای قدر دانستن ارزش‌ها و مسئولیت‌های طلبگی افزودند: اگر همه‌ی تخصص‌های مورد نیاز یک جامعه به بهترین شکل وجود داشته باشد اما جامعه، دینی نباشد، آن ملت در دنیا و آخرت دچار خسران و مشکلات واقعی خواهد بود و این مسئولیت عظیم یعنی تبدیل جامعه به جامعه‌ای دینی، بر عهده‌ی علما، روحانیت و طلاب است.
دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع شرکت‌کنندگان در سی و سومین دوره‌ی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، ایمان به خدا و کفر به طاغوت را مبنای اصلی و واقعی اقتدار دانستند و با تأکید بر اینکه آمریکا «طاغوت اعظم» و «شیطان اکبر» است، گفتند: امروز مهم‌ترین وظیفه‌ی علما، روشنفکران و نخبگان، «روشنگری» و «جهاد تبیینی» در قبال فریب‌کاری‌های طواغیت است و امت اسلامی نیز باید فریب وعده‌های قدرت‌ها را نخورد و از تهدیدهای آنها هم نهراسد.
رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران این مسابقات، قرآن را محور «وحدت امت اسلامی» خواندند و افزودند: در شرایطی که سیاست‌های استکبار بر ایجاد اختلاف و درگیری میان مسلمانان استوار است، امت اسلامی باید با تمسک به این نعمت بزرگ الهی در مسیر وحدت و انسجام حرکت کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از برکات جلسات قرآنی را انسِ قشرهای مختلف مردم به‌ویژه جوانان با قرآن برشمردند و خاطرنشان کردند: امت اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند تعالیم و مفاهیم و معارف قرآن است زیرا واقعیات زندگی مسلمانان، فاصله‌ی زیادی با قرآن دارد.
دیدار رئیس جمهور با مراجع عظام تقلید در قم
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی ضمن زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) در اولین دیدار در بیت آیت الله صافی گلپایگانی حضور یافت و سپس با حضرات آیات علوی گرگانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، موسوی اردبیلی، شبیری زنجانی و جعفر سبحانی دیدار و گفتگو کرد.
رئیس جمهور در بدو ورود به قم مورد استقبال استاندار و جمعی از مسئولان ارشد استان قرار گرفت.
ابلاغ قانون بودجه 95 از سوی رئیس جمهور
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی قانون بودجه سال 1395 کل کشور را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد
این قانون در جلسه علنی روز دوشنبه 27 اردیبهشت ماه 1395 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29 اردیبهشت ماه 95 به تأیید شورای نگهبان رسید.
سفر نخست وزیر هند به ایران
نارندرا مودی، نخست وزیر هند به دعوت رسمی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در صدر هیات پلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد تهران شد.
دیدار و گفت وگو با رییس جمهوری و مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران از مهم ترین برنامه های سفر رسمی نخست وزیر هند به تهران بود. در دیدارو نخست وزیر هند با رئیس جمهور مسائل مختلفی از جمله گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف، مسائل مربوط به صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
سفر مودی به ایران نخستین سفر نخست وزیر هند به ایران در 15 سال گذشته است که به دلیل لغو تحریم های علیه ایران، از اهمیت بسیاری برخوردار است. اسناد و موافقتنامه هایی که در جریان این سفر امضا شود، بیشتر در بخش های اقتصادی، سرمایه گذاری، تجاری، حمل و نقل و توسعه بنادر، فرهنگی، علمی و دانشگاهی بود
برگزاری مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین علیه‌السلام با حضور فرمانده کل قوا
همزمان با سوم خرداد سالروز عملیات افتخارآفرین بیت‌المقدس و فتح خرمشهر، صبح امروز (دوشنبه) مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام) با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا برگزار شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم در سخنان مهمی به تبیین منطق قرآنی و اسلامی «جهاد کبیر» به معنای «ایستادگی و تبعیت نکردن از جبهه‌ی استکبار» و ابعاد و الزامات آن در نظام جمهوری اسلامی پرداختند و با اشاره به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ی جبهه‌ی استکبار برای نفوذ و تغییر هویت نظام اسلامی، گفتند: مهم‌ترین وظیفه‌ی کنونی مراکز دانشگاهی و حوزوی، عناصر و جوانان مؤمن و انقلابی، و همچنین سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «اقدام سنجیده و هوشمندانه برای تبیین و روشنگریِ ژرفا و عمق شعارهای انقلاب» و «پرهیز از اقدامات سطحی»، «کادرسازی برای آینده»، و «تدوین علمی تجربه‌های متراکم و شگفت‌انگیز انقلاب در طول ۳۸ سال گذشته» است.
افتتاح پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری
پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور منتخبان مردم در این مجلس و جمعی از مقامات کشوری و لشگری در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. در این مراسم پس از ارایه گزارش آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان از روند برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، اعضای این مجلس سوگند یاد کردند و سپس متن سوگندنامه را امضا کردند.
در این مراسم پیام رهبر معظم انقلاب توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر مقام معظم رهبری قرائت شد که در این پیام، رهبر معظ انقلاب ضمن تبریک به اعضای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری بخاطر دستیابی به اعتماد و انتخاب ملت، تأکید کردند: اهمیت این مجلس عظیم‌الشأن، ناشی از عظمتِ مسئولیتی است که بر دوش منتخب آن نهاده شده و این «مسئولیت»، حراست دقیق و همه‌جانبه از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم بر کشور و هدایت دستگاههای درهم‌تنیده‌ی این نظام به سمت هدفهای والا و عالیقدر آن است.
در ابتدای جلسه، آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی، نماینده منتخب مردم استان تهران، رییس سنی مجلس خبرگان رهبری شد و پس از رأی گیری، آیت الله احمد جنتی با کسب 51 رأی به عنوان رئیس و آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله موحدی کرمانی به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند.
آخرین جلسه مجلس نهم
آخرین جلسه مجلس نهم با حضور 201 نماینده و به ریاست حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد برگزار شد. در این جلسه گزارش معاونت نظارت در مورد عملکرد مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارت قرائت شد.
مجلس نهم از هفتم خرداد ماه سال 91 آغاز به کار کرد و نمایندگان مجلس نهم طی 426 جلسه طرح ها و لوایح مختلفی را به تصویب رساند.
پیش از این نیز آیت الله احمد جنتی با کسب 51 رای، رئیس این دوره از مجلس خبرگان رهبری شد.
دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان منتخب ملت در پنجمین دوره‌ی مجلس خبرگان، این مجلس را پدیده‌ای واقعاً عظیم خواندند و با تبیین «هویت و مسیر انقلابی» این مجلس، تأکید کردند: تنها راه بقا و پیشرفت نظام و تحقق اهداف انقلاب، «اقتدار حقیقی کشور» و «جهاد کبیر» یعنی تبعیت نکردن از دشمن است.
ایشان با سپاسگزاری به درگاه پروردگار برای انتخابات خوب، استقبال وسیع مردم و تشکیل مجلس وزین و محترم خبرگان افزودند: مجلس خبرگان موهبتی الهی است و حتی صرف‌نظر از وظایف خود در قانون اساسی، پدیده‌ای عظیم و تأثیرگذار به شمار می‌رود.
رهبر انقلاب، شکل‌گیری مجموعه‌ی «منتخب و مورد وثوق مردم» از علما و صاحب‌نظران دینی و علمی را فی‌نفسه حائز اهمیت فراوان دانستند و افزودند: این مجموعه‌ی برجسته و متعالی دارای ظرفیتی عظیم برای تبادل نظر، هماهنگی و فعالیت تأثیرگذار است.
آغاز کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی
دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با حضور منتخبان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مقامات لشگری و کشوری آغاز به کار کرد.
ریاست جلسه افتتاحیه مجلس شورای اسلامی را اعضای هیات سنی مجلس بر عهده داشتند. عبدالرضا هاشم زاهی، منتخب مردم تهران به عنوان رئیس، مصطفی ذوالقدر به عنوان نائب رئیس، فاطمه حسینی منتخب مردم تهران و سمیه محمودی منتخب مردم شهرضا اعضای هیات سنی بودند.
در این مراسم پس از قرائت پیام رهبر معظم انقلاب، وزیر کشور گزارشی در مورد انتخابات مجلس دهم به منتخبان و مقامات کشوری و لشگری ارائه کرد و سپس منتخبان ملت سوگندنامه نمایندگی را قرائت کردند.
لاریجانی رئیس مجلس ماند
علی لاریجانی نماینده مردم قم با 237 رای، رئیس نخستین سال دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد.
نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس مجلس شورای اسلامی پس از تایید اعتبارنامه ها رئیس اجلاسیه (سال) اول از دوره دهم مجلس را انتخاب کردند.
علی لاریجانی و مصطفی کواکبیان دو نامزد ریاست مجلس دهم بودند که لاریجانی 237 رای و کواکبیان 11 رای از مجموع 276 رای ماخوذه را کسب کرد. در این رای گیری 28 برگه رای سفید بود.
لاریجانی پس از اعلام آرای اخذ شده گفت: البته آقای کواکبیان اعلام کرد که انصراف می دهد اما چون وقت اعلام نظر وی به دلیل اجرای رای گیری بود، نمی توانستیم براساس آیین نامه انصراف وی بپذیریم.
وی از تمامی نمایندگان که با رای خود وی را به عنوان رییس مجلس کردند، تشکر کرد و اظهار داشت: امیدوارم مجلس آرام، توانمند و کارآمد داشته باشیم.
لاریجانی در جلسه علنی روز یکشنبه با 173 رای از مجموع 281 رای ماخوذه به عنوان رئیس موقت مجلس دهم برگزیده شد.
علی لاریجانی ریاست دوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت.
حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظیم و پرشکوه قشرهای مختلف مردم در حرم مطهر امام خمینی (رحمةالله‌علیه)، امام راحل را شخصیت «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» خواندند و با تأکید بر ادامه‌ی راه «امامِ انقلابیِ ملت» به‌عنوان تنها راه پیشرفت و تحقق اهداف مردم و نظام، پنج شاخص مهم «انقلابی‌گری» را تبیین کردند و افزودند: باید با استفاده از تجربه‌ی مذاکرات هسته‌ای یعنی اثبات ضرورت بی‌اعتمادی به آمریکا، مسیر حرکت و پیشرفت کشور را ادامه داد.
دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دهم با تأکید بر لزوم حفظ اقتدار، هیبت و جایگاه در رأس امور بودن مجلس شورای اسلامی، به الزامات قانون‌گذاری خوب در مجلس اشاره کردند و با برشمردن اولویت‌های کاری مجلس در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی، فرهنگ و سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، گفتند: مجلس شورای اسلامی باید ضمن دمیدن روح آرامش در کشور، «انقلابی» باشد و در قانون‌گذاری انقلابی عمل کند و به مواضع خصمانه و مغرضانه‌ی آمریکا، واکنش نشان دهد و در مقابل سیاست‌های استکبار ایستادگی کند.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با تبریک به نمایندگان مجلس دهم به دلیل کسب توفیق خدمتگزاری در قوه‌ی مقننه، جایگاه این قوه را والا و رفیع دانستند و افزودند: وظیفه‌ی قانون‌گذاری مجلس، بسیار مهم و در واقع ریل‌گذاری برای حرکت دولت است.
برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور رهبر انقلاب
در اولین روز از ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، عصر امروز به مدت بیش از سه ساعت محفل انس با قرآن در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این محفل نورانی که آکنده از عطر و معنویت قرآن بود، ۸ نفر از حافظان، قاریان و اساتید قرآنی از سراسر کشور آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند و گروه‌های جمع‌خوانی نیز به مدح و ثنای پروردگار پرداختند.
رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم، زیبایی الفاظ قرآن را یک معجزه و دریچه‌ای برای جذب شدن به سوی مفاهیم عالی و پرمغز آن دانستند و ضمن تأکید بر لزوم رواج جلسات قرآنی در کشور، به نیاز بیش از پیش دنیا در شرایط کنونی به مفاهیم قرآن اشاره کردند و گفتند: اگر معانی بلند قرآن با زبان روز، برای انسان‌ها بیان شود قطعاً تاثیرگذاری بالایی خواهد داشت و زمینه‌ساز پیشرفت واقعی بشریت خواهد شد، زیرا عزت، قدرت، رفاه مادی، تعالی معنوی، گسترش فکر و عقیده، و شادی و آرامش روحی درگرو عمل به قرآن است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود یاد و خاطره‌ی قاریان قرآن و مهاجران الی‌الله را که سال گذشته در فاجعه‌ی منا جان باختند، گرامی داشتند و با اظهار خرسندی از گسترش دایره‌ی قرآنی‌ها به‌خصوص جوانان قرآنی در کشور، خاطرنشان کردند: اگرچه زیبایی و جذابیت الفاظ قرآنی یک معجزه است اما هدف از این الفاظ زیبا، گشودن دریچه‌ای برای رسیدن به فضای پربرکت و پرشکوه مفاهیم قرآنی است.
مجلس میزبان نشست سران سه قوه
نشست سران قوا با حضور روسای قوای مجریه، قضاییه و مقننه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. روسای قوا در این نشست به گفت و گو درباره مسائل داخلی کشور می پردازند.
این نخستین نشست روسای قوا پس از شروع به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.
تغییرات در وزارت خارجه
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حکمی بهرام قاسمی را به عنوان سخنگو و رئیس جدید مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه منصوب کرد.
بهرام قاسمی پیش از این مسئولیت های سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، ایتالیا و اسپانیا، رئیس اداره دوم سیاسی، رئیس اداره اول مشترک المنافع، مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه و معاون پژوهش های بین المللی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشته است.
حسین جابری انصاری سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه هم در حکمی به عنوان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه منصوب شد. حسین امیر عبداللهیان، معاون پیشین عربی و آفریقای وزارت امور خارجه نیز به عنوان مشاور وزیر امور خارجه منصوب شد.
خنثی سازی توطئه تروریست های تکفیری در کشور
وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای از خنثی سازی چند بمب گذاری و یکی از بزرگترین توطئه های تروریستی گروه های تکفیری وهابی درتهران و چند استان دیگر خبر داد.
در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده بود: در طرح جنایتکارانه گروهک ضد اسلامی تروریستی تکفیری، سلسله بمب گذاری هایی در نقاط متعددی در عمق کشور و مشخصاً برای مناسبت های پیش رو تدارک دیده شده بود که با توکل و توسل و فداکاری های سربازان گمنام امام زمان (عج) در تهران و چند استان دیگر، اقدامات شیطانی تروریست های تکفیری خنثی سازی شد، تروریست ها بازداشت شدند و تعداد بمب های آماده انفجار و مقادیر انبوهی مواد اولیه ی انفجاری کشف و ضبط گردید.

captcha