ایام نوروز؛ فرصتی ایده‌آل جهت پاکسازی درونی
کد خبر: 3585472
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
یادداشت وارده/

ایام نوروز؛ فرصتی ایده‌آل جهت پاکسازی درونی

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی در یادداشتی نوشت: درباره استفاده از ایام نوروز شخصی به نام سوید از امام علی(ع) نقل می‌کند که فرمودند ایام نوروز فرصتی مناسب جهت پاک کردن قلب خود از کدورت ها است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی، استاد حوزه علمیه قم یادداشتی را پیرامون جایگاه نوروز از منظر روایات در اختیار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گذاشت.

متن یادداشت به شرح زیر است:
سال جدید که با نوروز آغاز می‌شود باید سبب ایجاد تحولی درونی در افراد بشود البته در این باب روایات متعددی بیان شده است که بیان و توضیح هر کدام نیازمند فرصت های دیگری خواهد بود، البته در روایات روزهای غدیرخم، قربان، فطر و جمعه به عنوان عید شیعه شناخته شده با این حال به کار بردن لفط عید درباره نوروز نمی‌تواند عملی تأیید شده از سوی اهل بیت(ع) باشد.
لفظ عید از لغتی به نام عود گرفته شده و به معنی برگشت از سختی و مشکلات می‌باشد لذا باید از فرصت به وجود آمده برای انجام دید و بازدید خویشاوندی که سبب نزدیک شدن قلبها به یکدیگر خواهد شد استفاده کرد، اهل بیت(ع) در فرمایشات مختلفی فضیلت های جالب برای عید نوروز بیان کرده‌اند که بعضی از آنان اشاره می‌کنم.
امام صادق(ع) فرمودند نوروزی برای ما خاندان نیست مگر به جهت فضیلت آن ایام از خداوند درخواست فرج را خواستاریم زیرا چنین ایامی متعلق به ما و شیعیانمان خواهد بود، در چنین روزی پیامبر امام علی(ع) را به جانشینی خود معرفی کردند و از حاضرین پیمان اطاعت از ایشان را گرفتند، نوروز اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرد و باد در آن وزیدن گرفت و سبب درخشندگی زمین شد. (بحارالانوار جلد 52 صفحه 308)
در بیانی دیگر امام علی(ع) فرمودند هر روزی که در آن معصیت و نافرمانی خداوند صورت نگیرد عید خواهد بود چراکه شیطان در چنین روزی ناراحت از احوال بندگان خدا به سر می‌برد،(مستدرک الوسائل جلد 16 صفحه 299) درباره استفاده از ایام نوروز شخصی به نام سوید از امام علی(ع) نقل می‌کند که فرمودند ایام نوروز فرصتی مناسب جهت پاک کردن قلب خود از کدورت ها است.
هر گاه از دید و بازدید های اقوام فارغ شدیم به فرمایش پیامبر که فرمودند زیاد ذکر خدا را بگوید زیرا زنگار های قلبی شما برطرف خواهد شد! توجه کنیم، نمونه دیگر ذکر الهی فراز های زیبایی است که در لحظات تحویل سال زمزمه کردیم و می‌توان از آن در بقیه ایام نوروز استفاده کنیم.
در پایان نباید از یاد و نام امام زمان(عج) غافل باشیم زیرا طبق اقوال علمأ خصوصا آیت‌الله مظاهری(ره) هر گاه توفیق یافتیم سلامی به محضر اهل بیت(ع) عرض کنیم باید بدانیم اجازه آنان سبب چنین احوالی شده است.
سید حسین مومنی
captcha