احیای طرح «مهر باران» در سال جدید
کد خبر: 3585594
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۳
مهدی کاظمی خالدی گفت:

احیای طرح «مهر باران» در سال جدید

گروه دانشگاه: رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: در سال جاری فعالیت‌های حوزه محیط زیست با محوریت آموزش و ترویج به‌ویژه در حیطه دانش‌آموزی ارتقا می‌یابد، همچنین در حوزه آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی، طرح «مهر باران» احیا می‌شود تا بتوانیم در این عرصه و در قالب گروه‌های خیریه دانشجویی فضای جدیدی ایجاد نماییم.

مهدی کاظمی خالدی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پیرامون عملکرد سازمان دانشجویان در سال گذشته و برنامه‌های این سازمان در سال 95 اظهار کرد: سازمان دانشجویان محور فعالیت‌های دانشجویی جهاد و ارتباط این نهاد با بدنه دانشجویی کشور است، جهت راهبری، ارتقای توانمندی و کمک به اینکه بتوانیم دانشجوی طراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم.

وی افزود: بر اساس شرایط، امکانات و فضای جهاد دانشگاهی، یکی از حوزه‌های فعالیتی که بر عهده ماست، نظارت بر فعالیت شعب سازمان دانشجویی در استان‌های مختلف است و اینکه با کمک واحدهای مختلف و معاونت‌های فرهنگی فعالیت جدی‌تری داشته باشند و فعالیت‌های دانشجویی تحت عنوان آن شعبه انجام شود و نیز گروه‌های دانشجویی در قالب کانون‌ها و گروه‌های کار دانشجویی مختلف راه برای فعالیت‌های دانشجویی داشته باشند.

رئیس سازمان دانشجویان گفت: در حال حاضر 31 شعبه در استان‌های مختلف و دانشگاه‌های تهران داریم، این شعبه‌ها 83 کانون و گروه دانشجویی دارند و نیز 14 گروه کار دانشجویی تحت نظر این شعب فعالیت می‌کنند، این یک فعالیت ساختاری و ستادی برای راهبری فعالیت‌های دانشجویی است.
وی ادامه داد: به یک‌سری کارها وجود دارد که در کشور مغفول مانده و توسعه آن در دانشگاه احساس می‌شود، مستقیما ورود پیدا کردیم، در بحث‌های اجتماعی همچون محرومیت‌زدایی و محیط زیست وارد شده‌ایم و در این خصوص «باشگاه محیط زیست» که بین سال‌های 87 تا 90 راه‌اندازی شد و سپس تعطیل شده بود، امسال دوباره احیا گردید، در ادامه 100 گروه، انجمن علمی و تشکل‌های دانشجویی که در عرصه محیط زیست فعالیت داشتند شناسایی شدند و گردهمایی در اردیبهشت‌ماه 95 در لرستان صورت گرفت که که آنجا باشگاه دانشجویی حامیان محیط زیست را تشکیل دادند و در 8 منطقه شورای مرکزی تشکیل شد.

کاظمی همچنین افزود: از ابتدای مهرماه سال 95 تاکنون 3 نشست منطقه‌ای برگزار شد. منطقه تهران شامل تهران، البرز، قم، قزوین و اراک است، منطقه اصفهان شامل اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و منطقه غرب کشور شامل لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان، ایلام و کهکیلویه و بویراحمد است، شکل‌گیری بقیه مناطق نیز در دست اقدام است که از جمله منطقه جنوب کشور و شامل استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان با محوریت بندرعباس است.

وی گفت: این باشگاه محلی برای حضور همه گروه‌های دانشجویی تخصصی و یا غیرتخصصی علاقه‌مند به محیط زیست است و این گروه‌ها صرفا مرتبط با جهاد دانشگاهی نیست و گروه‌های دانشجویی مرتبط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت و ... در این باشگاه فعالیت دارند.

رئیس سازمان دانشجویان با اشاره به توسعه صنایع فرهنگی و نرم هویت‌ساز عنوان کرد: حوزه کار دیگری که چند وقتی است به همت سازمان دانشجویان جهاد، آغاز به کار کرده اما همچنان کار می‌برد؛ کارآفرینی و نوآوری در حوزه صنایع فرهنگی است. در جهاد دانشگاهی، سازمان دانشجویان، دبیر ستاد توسعه و ترویج صنایع فرهنگی جهاد است و از طریق ارتباطی که با معاونت علمی ریاست جمهوری دارد، ستاد صنایع نرم و هویت‌ساز را تشکیل داده و مجموعه‌ها را با حوزه صنایع فرهنگی آشنا می‌کند و با استفاده از ظرفیت‌ها سعی داریم به واحدها کمک کنیم تا زیرساخت‌های لازم در این حوزه راه‌اندازی کنند.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت در زنجان مرکز رشد صنایع فرهنگی در حال احداث است، همچنین در قزوین بحث اسباب بازی و در یزد؛ صنایع هنری در حوزه صنایع فرهنگی و نرم هویت ساز پیگیری می‌شود.

کاظمی گفت: رویداد کارآفرینانه دیگر سازمان دانشجویان؛ طرحی به نام «اکسیر» است که راه‌اندازی و ثبت شد. حوزه فعالیت دیگر سازمان دانشجویان، ترویج فرهنگ گفتمان و مناظره بوده که فعالیت جدی سازمان در این زمینه برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی است که اکنون ششمین دوره برگزاری این مسابقات در حال سپری است، 3 دوره این مسابقات به صورت مستقل و متمرکز در تهران و 2 دوره به شکل استانی و کشوری برگزار شد.

وی در پایان با اشاره به اهم برنامه‌های این سازمان در سال جدید یادآور شد: ارتقای فعالیت‌ها و هم‌افزایی شعب و نیز تخصصی شدن حوزه‌های فعالیت‌های دانشجویی از مهم‌ترین برنامه‌های مدنظر سازمان در سال جاری خواهد بود. همچنین ساماندهی اعضای شعب دانشجویی سراسر کشور در حوزه محیط زیست و گردهمایی گروه‌های حامی محیط زیست را در سال 96 و با محوریت آموزش و ترویج به خصوص در حیطه دانش‌آموزی خواهیم داشت و نیز به طور جدی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی فعالیت گسترده خواهیم داشت و با رویکرد جدیدی طرح «مهر باران» احیا می‌شود تا بتوانیم در این عرصه و در قالب گروه‌های خیریه دانشجویی فضای جدیدی ایجاد نماییم.
captcha