اوج‌گیری و بالندگی شعر آئینی در سال‌های اخیر/ تغییر زبان معیار
کد خبر: 3585622
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
برقعی تاکید کرد:

اوج‌گیری و بالندگی شعر آئینی در سال‌های اخیر/ تغییر زبان معیار

گروه ادب: دبیر جشنواره «شعر کتاب» با تاکید بر این موضوع که حوزه شعر آئینی به نسبت طول تاریخ، هم‌اکنون دوره اوج خود را سپری می‌کند، از تغییر زبان معیار به عنوان راهبرد دگرگون‌سازی سبک تصویرگری و نگاه و رویکرد ادبیات فارسی در حوزه شعر مذهبی و آئینی یاد کرد.

سیدحمیدرضا برقعی، دبیر جشنواره شعر فاطمی و شاعر برگزیده مردمی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره تعریف ادبیاتی از حوزه شعر آئینی و اینکه اکنون در چه وضعیتی به سر می‌بریم،‌ اظهار کرد: شعر آئینی تعریف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود و هر شعری که در آن صحبت از ارزش‌های انسانی و مکتب‌های ارزشی باشد، زیرمجموعه شعر آئینی محسوب می‌شود و تفاوتی ندارد که شعر مورد نظر در حوزه دفاع مقدس، ‌بیداری اسلامی، پند یا مدح و منقبت اهل بیت(ع) سروده شده باشد.

وی با بیان اینکه دسته‌بندی‌های مختلفی برای شعر آئینی تعریف شده است، عنوان کرد: به لطف خدا، دهه‌ای را پشت سر گذاشته‌ایم که دهه بالندگی و پویایی شعر و ادبیات آئینی و مذهبی ماست. از این منظر که سالیان بسیار طولانی زبان ما در یک فضای کلاسیک قرار داشت و نگاه‌ها و تعاریف و مضامین مورد استفاده در حوزه شعر آئینی برای اهل بیت(ع) تکراری بود.

این شاعر آئینی در ادامه سخنانش تاکید کرد: با تغییر زبان و به وجود آمدن زبان معیار و معاصر،‌ سبک تصویرگری و نگاه و رویکرد ادبیات فارسی در حوزه شعر مذهبی و آئینی متفاوت‌تر شده و در روزگار ما، اتفاق‌های بسیار مطلوبی در این زمینه چه از نظر کمی و چه از منظر کیفی افتاده است.

وی در تصدیق گفته خود عنوان کرد: گواه حرف من مجموعه‌ اشعار بسیار زیادی است که در زمینه شعر آئینی چاپ می‌شود، اما از آنجا که همواره این طور بوده است که با رشد کمیت آثار، تا حدودی کیفیت آسیب‌پذیر می‌شود، برخی آفت‌ها نیز دامنگیر این حوزه شده است.

برقعی همچنین اظهار کرد: آثار بسیار خوبی خلق می‌شود، اما در کنار آنها آفت‌های زیادی این حوزه را تهدید می‌کند. در یک نگاه کلی و جامع به این موضوع، در حال حاضر شعر مذهبی ما در طول تاریخ در اوج خود قرار گرفته است.

captcha