رزق و روزی خانواده را با دعاگو بودن برای دیگران افزایش دهیم
کد خبر: 3585630
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
تمرین نوروزی خانواده‌ها؛

رزق و روزی خانواده را با دعاگو بودن برای دیگران افزایش دهیم

گروه جامعه: در ایام نوروز فرصت بیشتری در اختیارمان است تا در حق یکدیگر دعا کنیم چرا که امام سجاد(ع) نیز می‌فرمایند یکی از راه‌های ازدیاد رزق و روزی دعا در حق دیگران است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کارکردهای روابط خویشاوندی را از نظر دنیوی می‌توان حمایت ‌و ‌مراقبت، جامعه‌پذیری، عاطفه و همراهی، تأمین پایگاه اجتماعی، کنترل اجتماعی و ... مطرح کرد، بنابراین هر چقدر روابط بین اعضای خانواده اصولی‌تر باشد به ایجاد کانون خانوادگی مستحکم‌تر کمک می‌کند و فرد و به تبعیت از آن جامعه از کارکردهای مثبت آن بهره‌مند می‌شود.

در این راستا درصدد برآمدیم حال که خانواده‌ها در تعطیلات نوروزی به سر می‌برند و فرصت بیشتری برای کنار هم بودن دارند به ارائه راهکارهایی برای تقویت سبک زندگی ایرانی اسلامی که منجر به تقویت بنیان خانواده‌ها می‌شود بپردازیم.

پس در ایام نوروز تصمیم بگیریم در تمام امور زندگی به یکدیگر اعتماد و اعتقاد بیشتری داشته باشیم و با یکدیگر تصمیم بگیریم و فرزندان را نیز در امور و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهیم. در ایام نوروز فرصت برای ایجاد صمیمیت و همدلی بیشتر است ولی نباید از یاد برد که شرط اصلی صمیمیت بین والدین و فرزندان ایجاد صمیمیت بین پدر و مادر در خانواده است، پس با همدلی و اعتماد به یکدیگر و بهره‌مندی از نظرات طرفین زمینه‌‌های صمیمت را بیشتر مهیا کنیم.

همچنین از فرصت تعطیلات و کنار هم بودن والدین در کنار فرزندان برای ایجاد تفریحات سالم بنابر سلایق فرزندان بهره‌ بگیریم  تا احساس درک بیشتری از والدین داشته باشند. تدارک برنامه‌های شاد و مفرح حلال سبب دلشادی همراه با خنده می‌شود و این همان توصیه رسول اکرم(ص) در مورد خنده است که آن را نوعی صدقه و عامل نشاط روحی می‌دانند.

در ایام نوروز فرصت بیشتری در اختیارمان است تا در حق یکدیگر دعا کنیم چرا که امام سجاد(ع) نیز می‌فرمایند یکی از راه‌های ازدیاد رزق و روزی دعا در حق دیگران است پس بسیار دعا کنیم و این عادت را در خود تقویت کنیم . همچنین  اگر می‌خواهیم در ایام نوروز از رزق و روزی بیشتری بهره‌مند شویم سعی کنیم نمازهای صبح اهل خانه به فرموده امام صادق(ع) قضا نشود. از ایام تعطیلات می‌توان به عنوان فرصتی برای این تمرین استفاده کرد.

کنار هم بودن اعضای خانواده در ایام نوروز زمینه گفت‌وگو های بیشتر را فراهم می‌کند پس سعی کنیم قدرت تأمل و تحمل خود را بیشتر کرده و زمینه‌های عمل به حکم دینی مشورت را بیشتر مهیا کنیم چرا که حرف زدن با یکدیگر در خانواده گرمی و صمیمیت به دنبال دارد.

یکی از راه‌های شناخت خداوند سیر و مطالعه در طبیعت است، در این راستا با حضور خانوادگی خود در دامان طبیعت به معرفی قدرت و عظمت پروردگار برای فرزندانمان بپردازیم و ضمن ایجاد لحظاتی شاد و مفرح زمینه‌های تقویت ایمان را در ایشان ایجاد کنیم.
captcha