فقدان یار دیرین امام و رهبری و حماسه ایثار آتش‌نشانان
کد خبر: 3585831
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۲
رویدادهای مهم سیاسی سال ۹۵/ 4

فقدان یار دیرین امام و رهبری و حماسه ایثار آتش‌نشانان

گروه سیاسی: رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی و حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع جنازه ایشان، فروریختن ساختمان پلاسکو و شهادت تنی چند از آتش‌نشانان فداکار کشور و در نهایت انتخاب نام سال 96 در آخرین روز سال 95 توسط رهبر معظم انقلاب را می‌توان از جمله مهم‌ترین رویدادهای سیاسی زمستان 95 دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهم‌ترین رویدادهای سیاسی زمستان سال 1395 به شرح ذیل است:

دی ماه:

بازگشت رئیس جمهور از سفر به سه کشور آسیای میانه


رئیس جمهور و هیئت همراه 3 دی با پایان سفر به کشورهای ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان وارد تهران شدند.
رئیس‌جمهور ابتدا به ارمنستان سفر کرده بود و سپس وارد قزاقستان و قرقیزستان شده بود.
رئیس‌جمهور در تشریح دستاورد این سفر گفت: در شرایط امروز منطقه هر چه روابط با دوستان و کشورها نزدیک تر باشد و مشورت ها بیشتر و برنامه ریزی ها دقیق تر باشد در برابر معضلات بهتر ایستادگی می‌کنیم. کشورهای آسیا مرکزی و قفقاز در منطقه و همسایگی ما قرار دارند و از این دیدگاه مهم هستند و یکی از اصول سیاست خارجی ما روابط نزدیک با دوستان و همسایگان است.
وی ادامه داد: در شرایط پسا تحریم لازم بود تا روابط خود را با کشورهای دوست مرور کنیم و از طرفی دوستان نیز علاقه مند به روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران بودند که تحریم ها مانعی برای این مسئله بود.

تعیین ترکیب اعضای شورای پول و اعتبار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 4 دی، در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، ترکیب اعضای شورای پول و اعتبار را تعیین و ریاست آن را به رئیس کل بانک مرکزی واگذار کردند.

سومین گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین درباره سوریه

رئیسان جمهوری روسیه و ایران، 4 دی، در سومین رایزنی تلفنی خود در یک ماه اخیر در باره ادامه همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور، حل بحران سوریه و مبارزه با تروریسم بین‌المللی گفت‌و‌گو کردند.
در این رایزنی همچنین روند همگرایی های ایران و روسیه برای از سرگیری مذاکرات حل و فصل بحران سوریه با حضور تمامی طرف های سوری در شهر آستانه پایتخت قزاقستان بررسی شد.

تعیین رئیس، دبیر و مسئولان ستاد انتخابات کشور

وزیر کشور، 6 دی، در حکمی علی اصغر احمدی، معاون سیاسی این وزارتخانه را با حفظ سمت به عنوان رئیس ستاد انتخابات و علی پورعلی مطلق، مدیرکل انتخابات، را با حفظ سمت به عنوان عضو و دبیر ستاد انتخابات منصوب کرد.

سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حماسه 9 دی

رهبر معظم انقلاب، 7 دی در ابتدای درس خارج فقه حادثه 9 دی 88 را نمونه ای از قدرت فکری مردم و از عناصر قدرت نظام خواندند و گفتند: امروز هندسه تقابل قدرت های استکباری با جمهوری اسلامی در جهت سلب قدرت مادی و معنوی و عزم و اراده ملت ایران است و در مقابل باید این قدرت را حفظ و روز به روز تقویت کرد.

انتخابات رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری

آیت‌الله جنتی، 8 دی، در نخستین جلسه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان رئیس این هیئت انتخاب شد.

برگزاری مراسم 9 دی در مصلی تهران

هفتمین سالگرد حماسه 9 دی با حضور گسترده مردم در مصلی تهران برگزار شد. در این مراسم شعارهایی در حمایت از رهبری و همچنین شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر اسراییل بیش از هر چیزی جلب نظر می‌کرد.
ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، نیز سخنران این مراسم بود.

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه

ظریف و لاوروف 9 دی در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات سوریه گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند.
در این تماس، طرفین از برقراری آتش بس فراگیر در سوریه استقبال و بر ادامه مبارزه با تروریسم و گروههای تروریستی داعش و النصره و متحدین آنها تاکید کردند.
وزرای خارجه ایران و روسیه توافق کردند که در چارچوب همکاری سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای برگزاری گفتگوهای دولت و معارضه سوریه در آستانه قزاقستان هماهنگی و رایزنی مستمر داشته باشند.

سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در چهلم آیت‌الله موسوی اردبیلی

مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی 11 دی با سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران برگزار شد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: از زمانی که من آیت الله موسوی اردبیلی را شناختم به تناسب زمان وظایف خود را انجام می داد.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آیت الله موسوی اردبیلی در همه مقاطع نقش خود را ایفا کرد، اضافه کرد: ایشان در آن دوره نقش یک پشتیبان بزرگ را داشت و سالم زندگی کرد و بسیار متواضع بود و با دقت حرف می زد و هر چیزی که شما فکر می کنید یک آدم بزرگ باید داشته باشد را دارا بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینکه آیت الله موسوی اردبیلی در دوران مبارزات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از پیشقدمان بود، اظهار کرد: بعد از اینکه مبارزه شروع شد یکی از شخصیت هایی که نظرش تأثیرگذار بود آیت الله موسوی اردبیلی بود. رفتار ایشان رفتار یک معلم باهوش، باسواد، آشنا به جامعه و آشنا به روشنگری بود و در کنار روشنگری خدماتی را هم برای خود وظیفه می دانستند.

دیدار وزیر امور خارجه سوریه با رئیس جمهور

رئیس‌جمهور 11 دی در دیدار ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از برقراری آتش‌بس در سوریه استقبال می کند، تأکید کرد: باید مراقب بود تا در دوران آتش‌بس فرصتی برای تقویت تروریست‌ها بوجود نیاید.

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور

دکتر روحانی 12 دی در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه به شرایط اقتصادی آینده کشور بسیار خوشبین هستم، مساله اشتغال را مهمترین مساله کشور برشمرد و گفت: با تلاش دولت یازدهم در دو سال گذشته، سالانه حدود 704 هزار شغل ایجاد شد و این رقم قابل توجه است.
وی با بیان اینکه تا چند روز آینده به 27 دی ماه سالروز اجرای برجام می رسیم، اظهارداشت: در تعهداتی که در برابر برجام داریم، آخرین قسمت آن در سالروز برجام نهایی می شود، در فردو بخشی از تعهدات را داریم که هنوز انجام نشده و در حال انجام است چون قول ما یکساله است و تا 27 دی ماه امسال اجرایی می شود.
وی ادامه داد: امیدوارم طرف مقابل ما نیز به همه تعهدات خودشان در برجام عمل کنند و ما شاهد یک رونق اقتصادی در همه کشورها به خصوص آن هایی که در برجام با هم تعامل داشتیم، باشیم.
رییس جمهوری گفت: نتیجه برجام به نفع همه است و نتیجه برد- برد است و امیدوارم همه شاهد این نتیجه باشیم.

نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل در خصوص مسلمانان میانمار

وزیر امور خارجه، 17 دی، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به وخامت فزاینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از وی خواست لزوم توقف سریع نقض حقوق این مسلمانان و دسترسی فوری و بدون مانع کمک های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده را به مقام های ارشد آن دولت تاکید کند.

دیدار هزاران نفر از مردم قم با رهبر معظم انقلاب

هزاران نفر از مردم قم 19 دی در سالروز قیام 19 دی 1356 رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با بیان اینکه دشمن به‌دنبال از بین بردن عوامل اقتدار ملی است و به دستگاه‌هایی که مظهر اقتدار کشورند حمله می‌کند، تاکید کردند: وظیفه مهم مسئولان و مردم تقویت عوامل اقتدار ملی و شناخت دشمن است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر «دشمن‌تراشی در انقلاب اسلامی»، تأکید کردند: انقلاب و ملت ایران هیچ‌گاه به دنبال دشمن‌تراشی نیستند بلکه آن قلدرهای زورگویی که ایران را غصب کرده بودند و از این کشور بیرون رانده شدند و منافع آنها در وابستگی و عقب ماندگی کشور است، امروز «دشمنِ خونی و آشتی ناپذیر ملت ایران» هستند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای شرط اصلی از بین رفتن این دشمنی را «ناامیدی دشمنان» دانستند و افزودند: دشمنی‌ها با نظام اسلامی و ملت ایران وجود دارد و در مقابل، مهمترین وظیفه، «شناخت دشمن و اهداف او، و ایستادگی در مقابل دشمن» است.
ایشان با طرح این سؤال که «دشمن کیست؟» گفتند: دشمنان اصلی ایرانِ مستقل و پیش رونده، «آمریکا، انگلیس، زرسالاران بین المللی و صهیونیست‌ها» هستند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته علاوه بر دشمنان خارجی، «دشمن درونی» هم داریم که عبارت است از «بی انگیزگی، ناامیدی، بی‌حالی، بی‌نشاطی، تنبلی، سیاست‌های غلط، رفتارهای بد، اختلافات گوناگون، و تنگ نظری».
حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر ما تنبلی کنیم و به‌وقت عمل نکنیم، دشمن را اشتباه بگیریم و به‌جای «شیطان اکبرِ واقعی»، یک برادرِ ناباب را دشمن بگیریم، ضربه خواهیم خورد.
ایشان وجود دشمنان اصلی خارجی را نه یک شعار بلکه واقعیتی مبتنی بر مبانی مستدل دانستند و گفتند: وقتی که وزیر امور خارجه به‌اصطلاح «خوش اخلاق» آمریکا در نامه خداحافظی خود، به دولت بعدی توصیه می‌کند که «تا می‌توانید به ایران سخت بگیرید و تحریم‌ها را حفظ کنید، زیرا با سخت گیری می توان از ایران امتیاز گرفت»، آیا این دشمن نیست؟ چرا، دشمن است اما یک دشمنِ خندان؛ و رفتار این دشمن خندان با آن دشمنی که ایران را محور شرارت می‌خواند، هیچ تفاوتی ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اینکه گفته می‌شود «دشمن»، یک شعار و یا «دشمن‌تراشی» نیست، و اگر چشم را باز کنیم، دشمن را می‌بینیم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین درخصوص دشمنی «انگلیسی‌ها» خاطرنشان کردند: انگلیس، استعمارگرِ پیرِ از کارافتاده، اکنون بار دیگر به خلیج فارس آمده و قصد دارد با استفاده از کشورهای این منطقه، منافع خود را به دست آورد و به همین دلیل در حالی‌که خود، یک «تهدید واقعی» است، ادعا می‌کند که ایران، تهدید است.
ایشان گفتند: همچنین محافل انگلیسی در حال برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای کشورهای منطقه و ایران هستند و یکی از اهداف آنها، «تجزیه عراق، سوریه، یمن و لیبی» است و در مورد ایران هم همین نیت را دارند اما چون به شدت از افکار عمومی ایران هراس دارند، آن را بر زبان نمی آورند.

سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به سوریه

علی شمخانی 19 دی برای دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات سوری وارد دمشق شد.
شمخانی در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، گفت: همکاری نزدیک تهران، دمشق ومسکو همراه با جبهه مقاومت، توانست با ایجاد موفقیت های ارزنده میدانی، ابتکار عمل سیاسی را نیز در اختیار جبهه متحد ضد تروریسم قراردهد.

رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشگامان انقلاب اسلامی، که 19 دی به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران بستری شده بود دار فانی را وداع گفت.

پیام پرمعنای رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

رهبر معظم انقلاب 19 دی پیامی به مناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صادر کردند که در بخشی از ان آمده بود: «با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام میرسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید.
هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه کسانی که با وی همکار بودند به‌ویژه برای اینجانب به شمار می آید.
اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود، بکلّی بگسلد و وسوسه‌های خناسانی که در سالهای اخیر با شدت و جدیت در پی بهره‎برداری از این تفاوتهای نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.
با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم. اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ الهی با پرونده مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ ما مسئولان جمهوری اسلامی است».

اعلام سه روز عزای عمومی توسط هیئت دولت

هیئت دولت 19 دی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دیرین امام (ره) و رهبری، طی بیانیه‌ای، سه روز عزای عمومی و سه‌شنبه را تعطیل عمومی اعلام کرد.

اختصاص 5درصد بودجه عمومی کشور به تقویت بنیه دفاعی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 20 دی مصوب کردند که پنج درصد بودجه عمومی کشور به تقویت بنیه دفاعی اختصاص یابد.

برگزاری مراسم تشییع باشکوه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 21 دی با حضور وصف‌ناپذیر و باشکوه مردم در دانشگاه تهران برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر پیکر ایشان اقامه نماز کردند.
علاوه بر مقام معظم رهبری، در این مراسم مقامات عالی رتبه از جمله رییس جمهوری، رییس قوه قضاییه ، دبیر شورای نگهبان، رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، وزیران دولت یازدهم، معاونان رییس جمهوری و مسوولان لشگری و کشوری حضور دارند.
پس از اقامه نماز میت، پیکر مطهر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران به سمت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تشییع و به خاک سپرده شد.

تعیین ترکیب اعضای شورای فقهی بانک مرکزی


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 22 دی، با تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی جهت نظارت بر عملکرد نظام بانکی و اظهارنظر نسبت به رویه‌ها و ابزارهای رایج موافقت کرده و ترکیب این شورا را مشخص کردند.

تصویب تشکیل شورای عالی اجتماعی کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 25 دی مصوب کردند که شورای عالی اجتماعی به ریاست رئیس جمهوری برای ساماندهی وضعیت آسیب های اجتماعی تشکیل شود.

برگزاری آیین هفتمین روز ارتحال آیت‌الله هاشمی در حرم مطهر امام راحل


آیین هفتمین روز ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی 26 دی با حضور گسترده مردم و مسئولان در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.
حجت‌الاسلام ناطق نوری، سخنران این مراسم با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی مفسری نوپرداز، مدیری مدبر و سیاستمداری هوشمند بود گفت: ایشان(آیت الله هاشمی) مصداق کامل بسیاری ازآیات قرآن کریم است.
وی آیت الله هاشمی رفسنجانی را طبق آیات قرآن جزو السابقون والسابقون، انصار انقلاب و رضی الله عنه یاد کرد و گفت: این چند تا از آیات عدیده در قرآن است و می شود مصداق آن را مرحوم هاشمی دانست.
ناطق نوری افزود: هاشمی زنده است و همانطور که امام راحل فرمودند هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.
وی با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم گفت: این اجتماع امروز، اجتماع حاضر در مراسم بزرگداشتی که از سوی مقام معظم رهبری برگزار شد، اجتماع قم و سایر استان‌ها، این ضجه‌ها و گریه‌ها در فقدان این عالم عالیقدر مصداق آیه 96 سوره مریم است.
وی اظهار کرد: مرحوم آیت الله هاشمی روی اصول انقلاب با هیچ کسی معامله نمی کرد، او روی اصول انقلاب ، اسلام و امام راحل ایستاد، و بعد از ارتحال امام نیز همراه و معتقد به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب بودند.

برگزاری نشست خبری رئیس جمهور در یک‌سالگی برجام

دکتر روحانی 28 دی در نهمین نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی به مناسبت یکسشاله شدن برجام با بیان اینکه همه تحریم های هسته ای بعد از اجرایی شدن برجام در 27دی ماه سال گذشته برداشته شده است، اظهار کرد: امروز مردم ما به حقوق بسیار فراوانی در زمینه اقتصادی دست یافته اند و اگر مشکلاتی باقی مانده است، آن مشکلات را باید حل و فصل کنیم.

حضور محمد جواد ظریف در نشست داووس

وزیر خارجه کشورمان 29 دی به ‌منظور شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، وارد زوریخ سوئیس شد.
وزیر امور خارجه در این نشست سخنانی تحت عنوان «ایران در منطقه و جهان» ایراد کرد.
همچنین ظریف در این اجلاس در نشست غیررسمی و مشورتی در مورد سوریه که با حضور شماری از وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی و منطقه برگزار شد، شرکت کرد.
ظریف در این نشست اظهار کرد: تهران مخالف حضور آمریکا در نشست مذاکرات صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان است.

دیدار نخست‌وزیر سوریه با دکتر روحانی

رئیس جمهور کشورمان 29 دی در دیدار نخست وزیر سوریه آزادسازی حلب و برقراری آتش‌بس را دو گام مهم در برقراری صلح و ثبات در سوریه دانست و اظهار امیدواری کرد که اجلاس آستانه قزاقستان شروعی برای مذاکرات واقعی سوری – سوری بوده و نتیجه آن دستیابی به نقطه مطلوب برای مردم آن کشور باشد.

برگزاری اجلاس وزرای سازمان همکاری اسلامی

نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری های اسلامی 30 دی در کوالالامپور برگزار شد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این اجلاس حضور یافت.
ظریف در سخنرانی خود در این نشست با اشاره به محرومیت مسلمانان روهینگیا از حق مسلم تابعیت، و تبعیض سیستماتیک، خشونت و نفرت گسترده علیه آنان، خواستار اتحاد جهان اسلام در حمایت از مسلمانان روهینگیا به عنوان وظیفه جمعی کشورهای مسلمان شد.
با انتقاد از سکوت رسانه های جهانی در قبال وضعیت مسلمانان روهینگیا، گفت: متاسفانه تصاویر دهشتناک کودکان غرق شده مسلمان میانماری در ساحل دریا در صدر اخبار رسانه های جهانی جایی نیافته است.
وزیر خارجه کشورمان همچنین از بی توجهی جامعه بین المللی به این موضوع انتقاد کرد و خواستار تمرکز سازمان ملل متحد بر این بحران که عملا موجب محروم شدن کل یک جمعیت از حق مسلم تابعیت و شهروندی گردیده است، شد.
ظریف از دولت های عضو سازمان همکاری اسلامی نیز خواست با استفاده از تمامی امکانات خود بر دولت میانمار فشار آورند تا حقوق مسلمانان روهینگیا را رعایت کند.

فروریختن ساختمان پلاسکو بر اثر آتش‌سوزی

ساختمان پلاسکو 30 دی براثار آتش‌سوزی کاملا فروریخت و تعدادی از آتش‌نشانان فداکار کشورمان به همره تنی چند از شهروندان به شهادت رسیدند.
در پی این حادثه رئیس جمهور با ابراز تأسف و تأثر از حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان شد به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت علل حادثه و مسوولیت حادثه بررسی و گزارش شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پی این حادثه دردناک و دلخراش پیامی صادر کردند که در بخشی از آن امده بود: «حادثه­‌ دردناک آتش­‌سوزی و فروریختگی ساختمان در مرکز شهر مایه­ اندوه و تأسف و نگرانی عمیق اینجانب است. شهامت و فداکاری آتش­‌نشانانی که در عملیات نجات مردم، خود دچار حادثه­ خطیر شده و درحال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمده­‌اند، دل را از تحسین و تمجید و نیز از نگرانی و اندوه، آکنده می سازد.
درحال حاضر همه‌ تلاش ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت­‌دهی شود. رسیدگی به علل حادثه مسئله‌ بعدی است».

بهمن‌ماه:

انتصاب ولایتی به عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی

رهبر معظم انقلاب، اول بهمن، با صدور حکمی، علی اکبر ولایتی را به عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کردند.

اعلام عزای عمومی به8 مناسبت حادثه دلخراش پلاسکو

هیت دولت در جلسه اول بهمن با تجلیل از بزرگ‌مردان ایثار و فداکاری که در حادثه آتش‌سوزی مجتمع تجاری تولیدی پلاسکو جان باختند، روز شنبه، دوم بهمن، را عزای عمومی اعلام کرد.

حضور رئیس‌جمهور در محل حادثه پلاسکو

دکتر روحانی 2 بهمن، با حضور در محل حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکوی تهران، از نزدیک در جریان روند اقدامات انجام شده برای آواربرداری و نجات حادثه دیدگان قرار گرفت.
وی پس از بازدید اظهار کرد: من از این حادثه بسیار متاسفم، این درس و هشداری برای همه مسئولان است تا در چنین مواردی و در زمینه حقوق شهروندی برنامه ریزی های لازم انجام گیرد.
روحانی عنوان کرد: جانباختگان این حادثه نیز در دل مردم برای همیشه جاودانه می مانند، زیرا برای نجات مردم رفتند و خود را به آتش زدند و از خدا می خواهیم به آنان اجر دهد و به خانواده‌های عظیم الشأن آنان صبر عنایت کند.

برگزاری نشست ایران، روسیه و ترکیه برای مذاکرات سوری در آستانه

نشست سه جانبه هیئت‌های ایران، روسیه و ترکیه برای رایزنی و هماهنگی درباره مذاکرات صلح سوریه در آستانه، 3 بهمن، در هتل ماریوت پایتخت قزاقستان برگزار شد.
محور این مذاکرات بررسی سند نهایی و همچنین محورهای مذاکرات سوری-سوری اعلام شد.
همچنین هیئت‌های سه کشور درباره برنامه مذاکرات با گروههای مسلح و سیاسی معارض سوری توافق کردند.

آغاز مذاکرات آستانه

مذاکرات هیئت‌های نمایندگان دولت سوریه و گروههای مسلح مخالف، 4 بهمن، با حضور هفت هیئت از جمله ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان نشست در شهر آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد.
همه روند این مذاکرات دو روزه پشت درهای بسته برگزار شد.
حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، در سخنرانی گشایش مذاکرات سوری در آستانه بر ادامه راهبرد سه جانبه تهران، مسکو و آنکارا برای حل سیاسی بحران سوریه تا رسیدن به نتیجه تاکید کرد.

انتشار بیانیه صلح سوریه در آستانه

بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه 5 بهمن و در پایان مذاکرات دو روزه سوری در آستانه پایتخت قزاقستان با تاکید بر اهمیت همکاری های سه کشور، تعهد نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه، مبارزه مشترک علیه داعش و جبهه النصره و جداسازی گروه های معارض مسلح از آنها و لزوم پشتیبانی بین المللی برای حل سیاسی بحران سوریه انتشار یافت.

سفر وزیر خارجه کویت به تهران

شیخ صباح الخالد الصباح، وزیر خارجه و معاون اول نخست وزیر کویت، 6 بهمن وارد تهران شد و با وزیر امور خارجه و رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس جمهور در دیدار فرستاده ویژه امیرکویت و وزیر امور خارجه آن کشور با تشکر از پیام کتبی امیر کویت، اظهار کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه هر چه بیشتر روابط دوستانه و برادرانه با کشورهای مسلمان و همسایگان براساس احترام متقابل، حسن همجواری و اخوت اسلامی است.
روحانی تأکید کرد: قدرت و توان جمهوری اسلامی ایران همواره برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه و حمایت از همسایگان بوده است.
رئیس‌ جمهور با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات و روابط دوستانه کشورهای منطقه، گفت: روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و کویت با توجه به ظرفیت‌ها و علاقه دو ملت باید به سطح قابل قبولی برسد.
شیخ صباح الخالد الصباح نیز در این دیدار پیام کتبی امیر کویت را به رئیس‌ جمهور کشورمان تسلیم کرد و گفت: امیر، دولت و مردم کویت همواره احترام فراوانی برای دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و نقش تأثیرگذار این کشور در منطقه، قایل هستند.
وزیر امور خارجه کویت تلاش و اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها و مناسبات میان کشورهای منطقه بویژه همسایگان را قابل تقدیر دانست و افزود: باید با استفاده از اشتراکات و ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه همه جانبه مناسبات میان دو کشور تلاش کنیم.

تشکیل «هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو»

رئیس جمهور 9 بهمن با صدور حکمی رئیس و اعضای هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو را منصوب کرد و خواست «گزارش ملّی» این حادثه ظرف دو ماه تهیه و به اطلاع مردم برسد.
در این حکم دکتر محمد تقی احمدی، رییس دانشگاه تربیت مدرس، به عنوان رئیس و علی اکبر آقا کوچک، سعید بختیاری، مهندس فرج اله رجبی، شاپور طاحونی، نصرالله طهماسبی، محمد فاضلی، سید باقر مرتضوی، رسول میرقادری و مهدی هداوند به عنوان اعضای این هیئت منصوب شدند.

آغاز مرحله مهم توسعه و تحقیق سانتریفیوژ نسل پیشرفته IR-8

سازمان انرژی اتمی 9 بهمن، در بیانیه‌ای اعلام کرد: مرحله مهمی از روند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای نسل پیشرفته IR-8 با تزریق گاز UF6 آغاز شد. این مرحله مهم در تحقیق و توسعه غنی‌سازی در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر ادامه بدون محدودیت تحقیق و توسعه و بر اساس حقوق و تعهدات کشورمان در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صورت می‌گیرد.

واکنش‌ها در ایران به فرمان مهاجرتی ترامپ

رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی 10 بهمن مجلس شورای اسلامی لغو صدور روادید برای اتباع ایرانی از سوی آمریکا را نشانه هراس این کشور دانست و گفت: این اقدام نشان می دهد آنان از سایه خود هم می ترسند و روحیه خشن نژادپرستانه آنها پشت ظاهر عوام فریبانه دموکراسی خواهی و حقوق بشر پنهان شده است.
وی اظهار کرد: این اقدام دولت آمریکا، سخیف بودن در بینش و رفتار آنها را بیشتر نشان می دهد. ایران کشوری امن و متکی بر خود است و بر خلاف روش نااهلانه آمریکا زمینه مراودات اجتماعی را بین ملل به خوبی فراهم می‌کند و براساس ارزش‌های اسلامی از همزیستی مسالمت‌آمیز همه ملل با عقاید گوناگون حمایت می‌کند و در مبارزه با تروریسم نیز راسخ است و دچار بازی‌های کودکانه برخی کشورها نمی‌شود.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امرو خارجه، نیز گفت: سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و یادداشت اعتراضی ایران درخصوص فرمان اجرایی اخیر رئیس جمهور آمریکا و اعمال محدودیت و برخورد تبعیض آمیز علیه شهروندان ایرانی برای سفر به آمریکا به وی تحویل داده شد.

پیام رهبر معظم انقلاب در تجلیل از فداکاری آتش‌‌نشانان


رهبر معظم انقلاب اسلامی 10 بهمن، در پیامی با بزرگداشت فداکاری باشکوه و مظلومانه آتش‌نشانان مؤمن و با اخلاص در حادثه پلاسکو و با تشکر از همه دستگاهها و افرادی که در این ده شبانه‌روز تلخ با همه‌ توان، کار بزرگی را به پایان رساندند، خاطرنشان کردند: این شهیدان، یک بار دیگر خاطرات فداکاری‌های دوران دفاع مقدس را زنده کردند و نشان دادند که ایرانی مؤمن آنجا که پای خطرپذیری برای ادای وظیفه در میان باشد، عزمی راسخ و شجاعتی مثال‌زدنی را تجسم می‌بخشد و در راه خدا متاع جان را بی‌چند و چون عرضه می‌کند.

تجدید میثاق رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با آرمان‌های امام راحل

رییس جمهور به همراه اعضای هیئت دولت 12 بهمن و در اولین روز از ایام الله دهه فجر با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.
رئیس جمهور در این مراسم بر نیاز همگان به گفتمان امام راحل تاکید کرد و گفت: ما نه بیگانه پرستیم و نه بیگانه هراس؛ ما مسلمان، انقلابی و ایرانی هستیم و از تعامل سازنده با جهان به نفع مردم و منافع ملی استفاده خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: گفتمان امام را باید به گونه ای ثبت و تفسیر کنیم که چتر انقلاب را بر سر همه معتقدین و علاقمندان به انقلاب بگسترانیم. گفتمان امام را به گونه ای تفسیر کنیم که همه عاشقان انقلاب اسلامی در سراسر جهان جذب شوند.
رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: راه امام(ره)، راه آزادی بود و مهمترین تجلی آزادی در ایام انتخابات است که مردم در پای صندوق آرا، افراد مورد نظرشان را برمی گزینند.
روحانی یادآور شد: ما در ماه های آینده در پیشگاه تاریخ در یک آزمایش بزرگ تاریخی قرار خواهیم گرفت. مردم در آغاز سال 96 پای صندوق انتخابات، حماسه دیگری را خواهند آفرید.
وی با بیان این که راه امام، راه استقلال است و استقلال به معنای انزوا نیست، تاکید کرد: استقلال به معنای عدم استیلای دیگران بر سرنوشت کشور است. ما نه بیگانه پرستیم و نه بیگانه هراس و تافته جدا بافته یا تارو پود گم شده در نقش جهان هم نیستیم.

دیدار وزیر امور خارجه فرانسه با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه، که 11 بهمن در در راس هیئتی سیاسی- اقتصادی وارد تهران شده بود 12 بهمن با محمد جواد ظریف و حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس جمهور در این دیدار با استقبال از گسترش و تعمیق روابط تهران - پاریس تاکید کرد: امروز بیش از هر ‏زمان دیگری زمینه برای توسعه همکاری های ایران و فرانسه در همه حوزه های ‏اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و منطقه ای آماده است.‏
روحانی  با اشاره به قدردانی مقام فرانسوی از پایبندی تهران به مفاد برجام ‏و تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، افزود: توافق هسته ای میان ایران و شش ‏کشور، رویدادی مهم در عرصه بین المللی بود و البته پیام این توافق برای جهان بسیار مهمتر از متن آن ‏بود.‏
روحانی گفت: برجام حاوی این پیام بود که مسایل پیچیده بین المللی را می توان از طریق گفت‌و‌گو ‏و در چارچوب رویکرد برد - برد حل و فصل کرد و لذا همه کشورها باید برای حفظ و تقویت آن ‏بکوشند چرا که هر آسیبی به آن، می تواند پیام خطرناکی را به جهان منتقل کند که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست.‏
رییس جمهوری با بیان اینکه برجام، فرصت و فضای خوبی را برای همکاری‌های فیمابین و تعاملات ‏منطقه‌ای و جهانی ایجاد کرد، ادامه داد: ایران همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تایید کرده ‏است، به تمامی تعهدات خود عمل نموده و همه طرف ها نیز باید بدون کوتاهی و تاخیر برای اجرای دقیق مفاد آن بکوشند.‏
دکتر روحانی تقویت بیش از پیش همکاری های بانکی را از جمله اقداماتی برشمرد که باید در این ‏راستا انجام گیرد.‏
رییس جمهوری همچنین به موضوع تروریسم در جهان و منطقه اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت ‏همکاری جهانی برای مبارزه با تروریسم گفت: ایران به عنوان کشوری قربانی تروریسم امروز در ‏صف نخست مقابله با تروریسم در منطقه ایستاده است و ما معتقدیم فرانسه می تواند نقش مهمی را در ‏روند مبارزه با تروریسم و حفظ و ثبات منطقه ایفا کند.‏
روحانی در همین ارتباط به موضوع تلاش مردم و دولت سوریه برای مبارزه با تروریست ها ‏اشاره و اظهار کرد: همانگونه که از ابتدا تاکید کرده ایم بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها باید از طریق سیاسی مسایل آن حل و ‏فصل شود. در عین حال باید ضمن حفظ تمامیت ارضی، ارسال کمکهای نوعدوستانه و بازسازی این ‏کشور، مبارزه با گروهکهای تروریستی بویژه داعش و جبهه النصره ادامه یابد.‏
آیرو نیز گفت: ایران و فرانسه در ‏عمده حوزه های اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی، سطح همکاری های خود را توسعه داده اند و این ‏موضوع در مذاکرات نمایندگان شرکتهای فرانسوی با همتایان ایرانی خود کاملا مشهود است.‏
وی به موضوع توافق هسته ای اشاره کرد و با تاکید بر اینکه همه باید از برجام به عنوان دستاوردی بین ‏المللی مراقبت کنند ، گفت: اتحادیه اروپا راهبردی واحد نسبت به حفظ دستاوردهای برجام دارد.
ایرو همچنین اشاره کرد که کشورش همه تلاش خود را برای برداشتن موانع بانکی بکار گرفته است و ‏به این روند ادامه خواهد داد.‏

حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام خمینی(ره)

رهبر معظم انقلاب 13 بهمن، به مناسبت ایام‌‌الله دهه مبارک فجر، با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره) و گلزار شهدای بهشت زهرا، یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای گران‌قدر را گرامی داشتند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بر مزار آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با قرائت قرآن، غفران و رحمت الهی را برای آن مرحوم مسئلت کردند.

برگزاری مراسم نهمین سالروز ملی فناوری فضایی/ واکنش به فرمان نژادپرستانه ترامپ

مراسم نهمین سالروز ملی فناوری فضایی 13 بهمن، با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سالن اجلاس سران برگزار شد.
روحانی در این مراسم روحانی تصریح کرد: انقلاب اسلامی انقلابی بود که در داخل کشور باقی نماند و اینکه گفته می شود صدور انقلاب، انقلاب ما صادر شد و امروز هم مردم ما، مسئولین ، فرهیختگان و اصحاب دانش و هنر باید پیام رسان این موضوع باشند و آن را منتشر کنند.
وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید وسیله ارتباطات پیام دینی، فرهنگی و زندگی خصوصی مردم، ‌سیاست، علم و دانش و هر آنچه که مورد نیاز جامعه است، باشد. خدمت شما ارتباطی است و باید میان جامعه ایرانی و جهانی ارتباط برقرار کنید.
رئیس جمهوری با بیان این که اگر بخواهیم در دنیای امروز تحقیق یا تدریس کنیم، بدون فضای مجازی و اینترنت، آیا اصلا امکان پذیر است؟ گفت: امروز دیگر علما، بزرگان و مراجع دینی هم از این فضا بهره مند شده اند. بنابراین علم و دانش امور را تسهیل کرده و به آن سرعت داده است و بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات این مسئولیت بزرگ را به دوش دارد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز روز جداسازی نیست، درباره قطع صدور ویزای آمریکا به مسافران 7 کشور اسلامی گفت: آدم هایی که در سیاست نبودند- در عالم دیگری بودند- و این فضا برای آنان جدید است تا وقتی که بفهمند در دنیا چه خبر است، ممکن است خسارت هایی به خود و دیگران بزنند.
روحانی ادامه داد: اصلا دنیای امروز دنیای این حرف ها است؟ این ها سال ها شعار می دادند با دولت ایران مخالفیم اما طرفدار مردم ایران هستیم؛ با این اقدام به طور واضح پرده دو رویی را از حرف نادرستی که سال ها می زدند و پشت پرده طور دیگری عمل می کردند، برداشتند.
وی اضافه کرد: شعار این ها عدم تبعیض بود و می گفتند این دوران سپری شده است. بنابراین اساس این کار غلط بر مبنای تبعیض غلط و ناروا است. آن ها می گفتند حقوق انسان ها و بشر را رعایت می کنیم ولی این اقدام؛ زیرپا گذاشتن حقوق انسان ها است. آن ها می گفتند ما به تعهداتمان وفاداریم پس چطور گذرنامه و ویزا صادر کردید ولی به آن عمل نمی کنید و تمام اصول بین المللی را زیرپا گذاشتید؟
رئیس جمهور گفت: دنیا، دنیای ارتباطات است و جهان، جهان اتصال افکار مردم جهان است. از دوران اینکه بخواهیم از دیوار برای فاصله بین ملت ها و کشورها استفاده کنیم، خیلی سپری شده است و در شرایطی هستیم که باید به خوبی پیام خود را به مردم جهان برسانیم.

حضور وزیر کشور و شهردار تهران در مجلس

وزیر کشور و شهردار تهران 13 بهمن برای ارائه گزارش حادثه پلاسکو در مجلس شورای اسلامی حاضر شدند.
لاریجانی پس از ارائه گزارشات کمیسیون‌های ذی‌ربط این مسئله در مجلس، وزیر کشور و شهردار تهران، گفت: به خاطر اینکه حادثه پلاسکو یک حادثه غیرمترقبه بود، در ساعات اولیه یک سردرگمی ایجاد کرده بود اما زمانی که رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید برای حل مشکلات افراد و نجات جان آنها بشتابیم، همه این رویکرد را دنبال کردند.
رییس مجلس تصریح کرد: درست است که این حادثه در یکی از خبایان های شهرهای کشور رخ داد اما باید به حادثه پلاسکو با یک اشل(مقیاس) ملی نگاه کرد،‌ گزارشی کامل باید در این زمینه تهیه شود که همه جوانب آن را در بر گیرد تا زمینه‌های سوء استفاده از آن ایجاد نشود. چون شنیده می‌ شود رسانه‌های بیگانه در چند روز اخیر خبرسازی ها و فضاسازی هایی درباره این حادثه داشته‌اند.   
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال آینده 100 میلیارد تومان بودجه برای آتش‌نشانی در نظر گرفته شد و این بودجه بجز بودجه‌ای است که شهرداری در اختیار آتش‌نشانی قرار می‌‌دهد، است.
لاریجانی با مخاطب قرار دادن شهردار تهران افزود: شرایط فعلی به تهران و مشکلات آن توجه ویژه‌ای داشت و به فاصله گستردگی این شهر تراکم مسائل در آن نیز زیاد است.
وی همچنین با انتقاد از برج ‌سازی های فراوان در شهر تهران، ادامه داد: نباید در تهران این قدر برج سازی صورت گیرد و باید مشخص شود در چه وسعتی و برحسب چه معیاری ارتفاع‌ سازی می‌شود. به طور مثال در خیابان تنگ، برج هایی ساخته می‌شود که برای آینده شهرداری تهران مشکل ایجاد می کند و باید شورای شهر و شهرداری به این موضوع توجه داشته باشند.

تشکیل نخستین جلسه مجمع تشخیص مصلحت پس از وفات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، 16 بهمن، به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی و در فضایی سرشار از حزن و اندوه فقدان رئیس فقید مجمع، تشکیل شد.
آیت‌الله موحدی کرمانی با ابراز تأسف از رحلت جانسوز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تسلیت این ضایعه اسفبار به مردم و اعضای مجمع، گفت: از اینکه جای ایشان را در جلسه خالی می‌بینم، کوهی از غم بر دل من نشسته است. به ویژه برای شما اعضای مجمع که سال‌های سال با ایشان اُنس داشتید و از نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند ایشان در موضوعات مختلف بهره‌های فراوان برده‌اید.

اولین اطلاعیه هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو


هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو 16 بهمن در اطلاعیه‌ای از هم‌میهنان و کارشناسانی که درمورد دلایل و نحوه شروع و گسترش آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو اطلاعاتی دارند، خواست که این اطلاعات را در اختیار هیئت مذکور قرار دهند.

دیدار نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه با شمخانی

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، 17 بهمن، در دیدار الکساندرلاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه، درمورد اظهارات برخی مقامات کشورهای منطقه مبنی بر نگرانی از ابتکار سیاسی سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه گفت: نگرانی این کشورها به دلیل دلسوزی برای مردم سوریه نیست بلکه به دلیل از دست رفتن ظرفیت گروه های تروریستی مورد حمایت آنها است.
شمخانی در این دیدار با یادآوری تامین بخش عمده ای از اهداف ترسیم شده برای اجلاس آستانه بر نقش مثبت همکاری های ایران و روسیه برای تثبیت موفقیت های میدانی و همچنین طراحی و اجرای ابتکارات سیاسی تاکید کرد.
شمخانی یادآور شد: تا زمانی که عناصر داعش و النصره و گروه های وابسته به آنها در سوریه حضور داشته و از سوی برخی کشورهای منطقه حمایت و پشتیبانی شوند ،راه حل سیاسی و صلح برای سوریه و منطقه دست یافتنی نخواهد بود.
لاورنتیف نیز در این دیدار ضمن حمایت از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در روند سیاسی ایجاد صلح در سوریه، برگزاری موفق اجلاس آستانه را دستاوردی قابل توجه برای تداوم ابتکارات سیاسی سه جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه عنوان کرد.

دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش با رهبر معظم انقلاب

فرماندهان و جمعی از کارکنان نیروی هوایی ارتش، 19 بهمن و در سالروز بیعت تاریخی همافران با حضرت امام خمینی در 19 بهمن 57، صبح سه شنبه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار با اشاره به تداوم حرکت مؤمنانه، مقتدرانه، منطقی و سرشار از اعتماد به نفس ملت عزیز ایران تأکید کردند: اگر عقلانیت در ذیل امید و توکل به خدا به‌کار گرفته شود، یاری پروردگار را به همراه می آورد اما عقلانیت در سایه اعتماد به شیطان اکبر و قدرتهای مادی، فقط به سراب می رسد.
ایشان افزودند: این آقای تازه‌آمده در امریکا با حرفها و اقدامات خود، حرفهای ۳۸ ساله نظام اسلامی را درباره فساد همه‌جانبه دستگاه حاکم امریکا، علنی و عریان در مقابل افکار عمومی قرار داده است و ملت ایران در روز ۲۲ بهمن پاسخ اقدامات و تهدیدات او را خواهند داد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان رئیس جمهور جدید امریکا مبنی بر ضرورت تشکر ایران از دولت اوباما گفتند: به هیچ وجه از آن دولت متشکر نیستیم زیرا با نیت فلج کردن ملت ایران و نظام اسلامی تحریم‌های سنگین را وضع کرد و البته به این هدف نرسید همچنان‌که هیچ دشمن دیگری نیز نخواهد توانست این ملت بزرگ را فلج کند.
ایشان افزودند: چرا باید از دولت قبلی امریکا تشکر کنیم، به‌خاطر تحریم‌های ضد ایرانی؟ به علت ایجاد داعش؟ به دلیل به آتش کشیدن منطقه در سوریه و عراق؟ و یا به علت نفاق و دورویی یعنی «ابراز ارادت و همکاری در نامه خصوصی اما حمایت صریح و آشکار از فتنه پس از انتخابات ۸۸»؟
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: اینها مصادیق همان دستکش مخملین است که دولت قبلی امریکا روی پنجه آهنین خود کشیده بود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به سخن رئیس جمهور جدید امریکا مبنی بر اینکه ایرانیان باید از من بترسند تأکید کردند: ایرانی از تهدید نمی ترسد.
ایشان با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن در روز جمعه افزودند: مردم در روز ۲۲ بهمن با حضور در خیابانها جواب این حرفها و تهدیدات را خواهند داد.
ایشان با لحنی کنایه‌آمیز افزودند: البته ما از این آقای تازه‌آمده متشکریم چرا که زحمت ما را کم کرده و با نشان دادن چهره واقعی امریکا، حرفهای ۳۸ ساله جمهوری اسلامی ایران را درباره فساد سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی دستگاه حاکم بر امریکا ثابت کرده است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: رئیس جمهور جدید با حرفها و اقدامات خود در مبارزات انتخاباتی و روزهای اخیر، ماهیت واقعی امریکا را عریان در مقابل چشم مردم جهان به نمایش گذاشته و نشان می دهد حقیقت امریکا چیست.
ایشان دستگیری و بازداشت یک کودک پنج ساله ایرانی را مصداقی از حقوق بشر امریکایی برشمردند و افزودند: رحمت پروردگار بر امام بزرگوار که حقیقت امریکا را بارها و بارها در بیانات و نوشته‌هایشان گوشزد می‌کردند و اصرار داشتند که ملت و مسئولان با شناخت ماهیت دشمن، از اعتماد به شیطان بزرگ پرهیز کنند که امروز حقانیت حرفهای آن عزیز به عرش سفر کرده به روشنی در جلوی چشمان همگان است.

برگزاری نشست سران قوای سه‌گانه

نشست سران قوا 19 بهمن ،به میزبانی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی برگزار شد.
در پایان این نشست سران سه قوه مردم را به حضور باشکوه در راهپیمایی 22 بهمن و پاسخ قاطع به سخنان ضد ایرانی ترامپ دعوت کردند.

22 بهمن جلوه حضور میلیونی مردم در پاسخ به‌ تهید تازه‌‌ از راه رسیده‌ها

راهپیمایی یوم الله ٢٢ بهمن سی و هشتمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ساعت 9 صبح با حضور اقشار مختلف مردم در تهران و بیش از پنج هزار نقطه کشوربرگزار شد و مردم با حضور باشکوه و گسترده خود پاسخ قاطعی به سخنان ضد ایرانی چند روز پیش رئیس‌جمور تازه از راه رسیده آمریکا دادند.
راهپیمایان یوم الله 22 بهمن در قطعنامه‌ای ضمن قدردانی از مسئولان نظام و قوای سه‌گانه بر ضرورت حفظ وحدت وهوشیاری مقابل توطئه دشمنان و نیز حضور حماسی و هوشمندانه در انتخابات اردیبهشت ماه سال 96 تأکید کردند.
رئیس‌جمهور در سخنرانی این مراسم گفت: دغدغه ما دغدغه پیشرفت، معنویت، عدالت، آزادی، حاکمیت ملی و در یک کلام دغدغه ما تحقق کامل جمهوریت و اسلامیت است، همان راهی که در 38 سال گذشته تاکنون ادامه دادیم و باید با گام های بلند تا رسیدن به اهداف نهایی ادامه دهیم.
رئیس جمهور، اندیشه و آرمان های انقلاب اسلامی را زنده دانست و گفت: این آرمان ها زنده خواهد ماند اما بدانیم انقلابی گری با تنگ اندیشی و خودمداری سازگار نیست.
رئیس جمهور گفت: امروز روزی است که باید انقلاب اسلامی را بیش از هر زمان دیگر تثبیت کنیم و به آن تکامل ببخشیم. امروز روز تثبیت نظام جمهوری اسلامی و روز تثبیت آزادی، استقلال و تثبیت حقوق اساسی ملت ایران و احقاق حقوق شهروندی تک تک افراد این ملت است.
روحانی با بیان اینکه امروز روز کرامت همه مردم این سرزمین است، افزود: امروز روزی است که همه باید احساس برابری در برابر قانون را با همه وجود لمس کنند، این جناح، آن جناح، جوان و پیر، مدیر و غیر مدیر و مسوول و غیرمسئول باید در یک راستا حرکت کنند چرا که زمانی انقلاب به اهداف بلند خود می رسد که همه ملت در برابر قانون برابر باشند و امتیازخواهی و ویژه خواهی در کشور برای همیشه رخت بر بندد.
رئیس جمهوری تصریح کرد: ما امروز با مشکلاتی در منطقه و جهان مواجه هستیم، اما این ملت بزرگ و غیور ما، با این حماسه امروز و هر روزش ، هراسی به دل راه نخواهد داد.
روحانی تاکید کرد: ما با یک مشکلی مواجه هستیم. در منطقه ما بعضی از تازه کاران قدرت را در دست گرفته اند، در دنیا هم در آمریکا بعضی از تازه کاران قدرت را در دست گرفته اند، همه آن ها باید بدانند در برابر ملت ایران، تنها باید با احترام و تکریم با این ملت بزرگ حرف بزنند.
وی ادامه داد: این ملت در برابر تهدید پاسخ قاطع خواهد داد. کسی که دولت و نیروهای مسلح ما را تهدید می کند، بداند ملت ما یکپارچه و آگاه است و در برابر بدخواهان و دشمنان تا آخر ایستادگی خواهد کرد. ما مردمی آگاه و هوشیار داریم. منطقی فرهیخته دارند که بلوغ، خردمندی و هوشمندی خود را در بزنگاه های تاریخی به خوبی نشان داده اند.
رئیس جمهور تصریح کرد: چند هفته پیش،‌مردم در وداع از فرزند خود، از فرزند زمانه در تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی هوشمندی، بیداری و آگاهی خودشان را نشان دادند،‌ما در برابر این ملت بزرگ باید سر تعظیم فرود آوریم. علیرغم برخی از ناملایمات همواره پشتوانه این انقلاب و نظام، جوانان، نخبگان و فعالان سیاسی بوده اند و هستند و همواره آن ها اهل وفا خواهند بود.

دیدار نخست‌وزیر سوئد با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور

استفاون لوفون، نخست‌وزیر سوئد، 23 بهمن، به تهران سفر کرد و با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر سوئد، روابط با سوئد را برای ایران مهم دانست و با تاکید بر نزدیک تر شدن روابط بانکی دو کشور گفت: سفر نخست وزیر سوئد به همراه هیات بلند پایه به معنای اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط دو جانبه و رایزنی برای کاهش تنش در منطقه و صلح و ثبات جهانی است.
رئیس جمهوری ادامه داد: امروز بعد از شرایط توافق هسته ای شرایط مناسبی بین ما و اتحادیه اروپا به خصوص سوئد برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری به وجود آمده است.
روحانی اضافه کرد: مواضع کشور سوئد همواره از یک میانه روی و تعادلی برخوردار بوده حتی در دوران تحریم در برخی از زمینه ها ادامه یافت. مواضع سوئد نسبت به موضوع هسته ای نیز همواره یک موضع میانه و معتدلی بود.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که مطرح شد مسایل منطقه به ویژه افغانستان، عراق، سوریه و یمن بود. موضوع آتش بس در سوریه برای هر دوی ما اهمیت داشت که ادامه یابد، مذاکرات معارضین با دولت سوریه امتداد داشته باشد و در نهایت سوریه شاهد ثبات و امنیت باشد و با گروه های تروریستی از جمله داعش و النصره مبارزه شود.
رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: درباره فلسطین و معضلاتی که در این زمینه وجود دارد و راه های کاهش تنش نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
روحانی افزود: وضع مردم یمن و فشاری که امروز روی مردم یمن هست و نیازمندی مردم این کشور به دارو و غذا،‌ضرورت آتش بس و مذاکره یمنی- یمنی مورد تاکید قرار گرفت.
همچنین رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست‌وزیر سوئد، با اشاره به رفت‌وآمد و مذاکرات برخی دولتهای اروپایی در تهران در طول یک‌سال و نیم اخیر و در عین حال عملی نشدن اغلب توافقات انجام‌گرفته، خطاب به نخست‌وزیر سوئد گفتند: با شناختی که از جنابعالی وجود دارد، شما فردی اهل اقدام و عمل هستید و انتظار می‌رود به نحوی عمل کنید که توافقات صرفاً بر روی کاغذ باقی نماند.
رهبر انقلاب اسلامی، مهمترین ظرفیت ایران را «جوانان تحصیل‌کرده و با نشاط و آماده‌به‌کار، و ملتی پر شور و با عزم و اراده بالا» خواندند و با اشاره به راهپیمایی با شکوه 22 بهمن امسال گفتند: سالگرد انقلابها در دنیا به صورت تشریفاتی و با انجام رژه نظامی در حضور تعدادی از نخبگان و سیاسیون برگزار می‌شود اما در ایران، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یک جشن واقعی است که به‌دست خود مردم و با حضور همه قشرها برگزار می‌شود.
ایشان این حضور پر شور و مثال‌زدنی را نشانه‌ای شگفت‌انگیز و بی‌بدیل از نشاط و آمادگی ملت ایران دانستند و خاطرنشان کردند: تحلیلگرانی که از دور درباره ایران قضاوت می‌کنند، از درک این عظمت عاجز هستند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به رأی مثبت جمهوری اسلامی ایران به عضویت سوئد در شورای امنیت سازمان ملل، افزودند: شورای امنیت ظرفیت مهمی است که متأسفانه زندانیِ برخی قدرتهای بزرگ شده است اما در عین حال می‌توان با ایفای نقشی سازنده، در جلوگیری از اِعمال استانداردهای دوگانه از سوی این نهاد تلاش کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، ریشه مشکلات امروز منطقه را دخالت بعضی قدرتهای بزرگ خواندند و افزودند: امریکا و بسیاری از قدرتهای اروپایی در ایجاد حوادث تلخ در سوریه و عراق نقش داشته‌اند و مردم منطقه با آگاهی از این دخالتها، به‌درستی به آنها بدبین هستند.
ایشان، راه‌حل مشکلات منطقه را در درون منطقه دانستند و با اشاره به وضعیت رو به بهبود در عراق، افزودند: امکان حل مسئله سوریه نیز به همین ترتیب وجود دارد اما لازمه آن، قطع حمایت از تروریزم و جنگ‌افروزی است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، حضور سفیران برخی کشورهای غربی در میان معارضان دولت سوریه و تحویل سخاوتمندانه سلاح به آنان در آغاز شکل‌گیری مخالفتها در سوریه را نمونه‌ای از این دخالتهای مشکل‌ساز برشمردند و خاطرنشان کردند: برای حل مشکل، باید ریشه مشکل را شناخت و سپس به درمان آن پرداخت.

ارسال ایرادات لایحه برنامه ششم توسعه از سوی مجمع تشخیص مصلحت به شورای نگهبان

مجمع تشخیص مصلحت نظام 23 بهمن، با ارسال نامه‌ای به شورای نگهبان ایرادات و مغایرت‌های برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور با سیاست‌های کلی نظام را در قالب 15 مورد اعلام کرد.

پایان بررسی ایرادات لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس

بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه ششم توسعه در جلسه علنی 26 بهمن مجلس پایان یافت.

سفر رئیس‌جمهور به عمان و کویت

دکتر روحانی 27 بهمن در سفری یک‌روزه عازم عمان و کویت شد.
رییس جمهور پیش از ترک تهران گفت به تازگی از طریق دولت کویت پیامی از طرف شش کشور حوزه خلیج فارس مبنی بر حل و فصل سوءتفاهم ها و ارتقای روابط دریافت و از آن استقبال کرده‌ایم.
رئیس‌جمهور ابتدا وارد مسقط پایتخت عمان شد و مورد استقبال رسمی سلطان قابوس قرار گرفت.
دکتر روحانی در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و عمان با اشاره به ‏روابط برادرانه و دیرینه دو کشور در طول تاریخ، گفت: روابط تهران – مسقط همواره صمیمانه و پایدار بوده و در این مسیر، رویکرد حکیمانه و تلاش‌های خیرخواهانه و ‏برادرانه پادشاه عمان بسیار مؤثر بوده است.‏
رئیس‌ جمهور توافق هسته‌ای ایران را به نفع روابط دو کشور، کشورهای منطقه و جهان دانست و گفت: ‏امروز شرایط بسیار مناسبی برای توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط ایران و عمان فراهم آمده است و این ‏آمادگی وجود دارد که برای فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و روابط مردم دو کشور، ‏گام‌های جدید و بلندی برداشته شود.‏
روحانی با تاکید بر اینکه تهران همواره از گسترش روابط دوجانبه و منطقه ای ‏با همسایگان استقبال می‌کند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گاه کشورهای منطقه با مشکلات مختلف از جمله تروریسم مواجه شدند، آنها را ‏یاری کرده است و پس از این هم اگر هر کدام از این کشورها، بویژه در برابر تروریست‌ها با مشکلی مواجه شوند و از تهران ‏درخواست کمک داشته باشند، حتماً به آنها کمک خواهیم کرد.
رئیس‌‌جمهور ترویج ایران‌هراسی را توطئه ای فرا منطقه ای و طراحی دشمنان مشترک اسلام و اعراب منطقه دانست و خاطر نشان کرد: تهران همواره منادی حل ‏و فصل مشکلات و اختلافات از طریق گفت وگو بوده است و قدرت نظامی ایران نیز ‏صرفاً دفاعی و پشتوانه ای مستحکم برای امنیت منطقه است.‏
رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای تأمین امنیت منطقه هیچ راه حلی اساسی‌‌تر از مسئولیت‌پذیری کشورهای ‏منطقه و همکاری‌های درون منطقه‌ای وجود ندارد، لذا کشورهای منطقه باید در کنار یکدیگر برای امنیت و ‏ثبات پایدار در منطقه با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند.‏
روحانی در ادامه لزوم رسیدگی و چاره‌اندیشی به وضعیت بسیار نامطلوب مردم یمن را مورد تأکید قرار ‏داد و گفت: امروز وضعیت بسیار وخیمی برای مردم مظلوم یمن ایجاد شده است و همه ما به عنوان کشور‌های مسلمان منطقه، وظیفه ‏داریم اقدامات جدی و انسان‌دوستانه‌ای را برای یاری مردم این کشور انجام دهیم.‏
پادشاه عمان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر روحانی در عمان بر ‏تقویت بیش از پیش روابط دو کشور تأکید کرد و گفت: عمان به دنبال تقویت و تحکیم همکاری‌ها و ‏مناسبات خود در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با ایران است.‏
پادشاه عمان با تقدیر از رویکرد و آمادگی همیشگی تهران برای برقراری روابط نزدیک‌تر با همسایگان و همکاریهای منطقه ای، گفت که تحکیم روابط ایران و کشورهای منطقه به نفع توسعه، امنیت و ثبات ‏منطقه است.‏
رئیس‌جمهور سپس به کویت سفر کرد و مورد استقبال رسمی امیر کویت قرار گرفت.
دکتر روحانی در دیدار شیخ صباح احمد جابر الصباح امیر ‏کویت با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی ایران و کویت و روابط برادرانه و صمیمی دو ملت در ‏طول تاریخ، اظهار داشت: ظرفیت‌های فراوانی برای تعمیق و تحکیم روابط ایران و کویت در ابعاد مختلف ‏وجود دارد که می‌توان همه آنها را در راستای منافع دو ملت و همچنین منطقه فعال کرد.‏
رئیس‌ جمهور با اشاره به لزوم فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بویژه برای آشنایی فعالان ‏اقتصادی بخش خصوصی دو کشور از ظرفیت‌های متقابل همکاری، گفت: امیدواریم در بخش‌های مختلف اقتصادی ‏سرمایه‌گذاران و بویژه بخش خصوصی دو کشور با برقراری ارتباط نزدیک‌تر، تمامی فرصت‌های ‏موجود را در مسیر توسعه روابط مورد بهره‌برداری قرار دهند.‏
دکتر روحانی گفت: دو کشور از لحاظ سیاسی روابط نزدیکی با یکدیگر دارند و لازم است روابط اقتصادی ‏نیز همپای روابط سیاسی رشد و توسعه یابد.‏
دکتر روحانی در ادامه مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بویژه خطر تروریسم را مورد اشاره قرار داد و گفت: ‏معضلات بزرگ منطقه مثل تروریسم خطری همگانی و فراگیر است و تنها راه مقابله و رفع آن، ایستادن همه ‏کشورهای منطقه و همسایگان در کنار یکدیگر است و ضرورت دارد در برابر این معضل متحد باشند.‏
رئیس‌ جمهور همچنین بر ضرورت اتحاد و همبستگی کشورهای منطقه و پرهیز از شکاف و اختلاف تأکید ‏کرد و گفت: امروز همه باید به عنوان برادران دینی و مسلمان کنار هم قرار گرفته و با تفکرات اختلافی مقابله ‏کنیم و ضرورت دارد پیام راهگشای قرآن کریم که همانا اخوت و برادری اسلامی است را با قوت پیگیری ‏کنیم.‏
شیخ صباح احمد جابر الصباح امیر کویت نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از انجام این سفر و مواضع و ‏دیدگاههای وحدت آفرین دکتر روحانی، گفت: شرایط کنونی منطقه همه ما را ملزم می‌کند که روابط خوبی با ‏یکدیگر داشته باشیم از این رو مصمم هستیم سطح روابط خود را با تهران در همه زمینه‌ها افزایش دهیم.‏

دیدار هزاران نفر از مردم تبریز با رهبر معظم انقلاب اسلامی

هزاران نفر از اقشار مختلف مردم استان آذربایجان شرقی در آستانه‌ سالگرد قیام مردم تبریز در 29 بهمن 1356، در این روز با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار حضور منسجم، مقتدارنه و پرطراوت ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن را «مایه‌ی آبروی انقلاب و نظام و ایران» خواندند و با اشاره به اینکه مسئولان نباید این حضور را به معنای گله نداشتن مردم تصور کنند، افزودند: آمریکا می‌خواهد با تکرار ترفند تهدید و جنگ نظامی، توجه مسئولان کشور را از صحنه جنگ واقعی یعنی جنگ اقتصادی منحرف کند، مسئولان هوشیار باشند و همه همت خود را صرف حل مشکلاتی همچون بیکاری، رکود، گرانی و تبعیض کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، حضور پرشکوه ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال را «مایه آبروی انقلاب و نظام و ایران» خواندند و با تشکر صمیمانه‌ی قلبی از مردم خاطرنشان کردند: امسال نه فقط منابع داخلی از افزایش حضور مردم در بسیاری از شهرها سخن گفتند بلکه دشمنان انقلاب هم بر خلاف سالهای قبل، با استفاده از تعابیر «میلیونی» به این حضور عزت‌بخش اذعان کردند و زبان بنده حقیقتاً از ادای تشکر از ملت قاصر است.
ایشان با اشاره به تلاش بی‌وقفه سیا، موساد، دستگاه اطلاعاتی و جاسوسی انگلیس و هزینه شدن دلارهای نفتی قارونها برای فضاسازی بر ضد انقلاب و جمهوری اسلامی گفتند: در تمام طول سال، صدها شبکه ماهواره‌ای، فضای مجازی و ورشکستگان فراری از ایران، به تحقیر و تضعیف و متهم سازی نظام مشغولند اما حضور عظیم ملت همچون باران رحمت الهی، در روز ۲۲ بهمن این فضای غبارآلود را پاکیزه می‌کند و همچون رودخانه‌ای زلال و مبارک، آلودگی‌ها را می‌زداید.
حضرت آیت الله خامنه‌ای تأمل در ترکیب جمعیتی راهپیمایی ۲۲ بهمن را ضروری و بسیار مهم برشمردند و افزودند: اکثر این جمعیت عظیم، دوران تلخ و سیاه اختناق طاغوت، پیروزی انقلاب، امام راحل و دفاع مقدس را ندیده‌اند اما با احساس و معرفت و روشنفکری و روشن‌بینی به خیابانها می‌آیند.
ایشان خاطرنشان کردند: حضور امیدآفرین و ایستادگی نسل سوم و چهام در میدان دفاع از انقلاب و نظام، نشان‌دهنده رویندگی و بالندگی انقلاب و نکته‌ای بسیار مهم و درخور توجه است.
رهبر انقلاب اسلامی، تلاش دشمنان را برای ناکارآمد نشان دادن نظام، کوبیدن آب در هاون برشمردند و افزودند: ما البته مثل همه جای دنیا نابسامانی‌هایی داریم که به هیچ‌وجه از آنها نمی‌گذریم اما دشمن در تلاش است پیشرفتها و کارهای بسیار مهم ۳۸ سال اخیر را نادیده بگیرد و مردم را مأیوس کند.
رهبر انقلاب ۲۲ بهمن را «نعمتی الهی و فرصتی گرانقدر» برای اعلام مواضع و خواسته‌های ملت دانستند و افزودند: امسال، ملت نشان داد در مقابل دشمنان ایستاده است و به دنبال تحقق اسلام و پیشرفت نظام اسلامی برخاسته از مردم است و هر مسئولی با ملت همراه نباشد و ایستادگی نکند ملت او را بدون تردید پس خواهد زد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای به مسئولان کشور تأکید کردند: حضور پرشور مردم در مقابل دشمن کمین کرده برای بلعیدن ایران را به حساب گلایه نداشتن آنها از عملکرد مسئولان نگذارید چرا که مردم از مسائل مختلف از جمله تبعیض و کم کاری و بی اعتنایی به مشکلات گلایه‌مندند و احساس ناراحتی و رنج می‌کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» در حال پایان یافتن است و مسئولان دولت و دیگر قوا باید به مردم گزارش دهند در این زمینه چه کرده اند؟
رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: مسئولان نباید به مردم بگویند «باید چنین بشود»، بلکه باید بگویند «چنین شد».
حضرت آیت الله خامنه‌ای، «بیکاری و رکود و گرانی» را از مشکلات مهم کشور خواندند و گفتند: البته مسئولان در تلاش هستند اما ظرفیت‌های کشور بیش از اینهاست و راه خروج از مشکلاتِ چند بعدی هم مشخص است.
ایشان به سخنان ۶ سال پیش خود در زمینه هدف‌گذاری دشمن برای تشدید فشارهای اقتصادی و دلسرد شدن مردم اشاره کردند و افزودند: مسئولان باید به مسائل اقتصادی توجه کامل کنند، البته مسائل فرهنگی و علمی نیز مهم است اما در نگاه کوتاه‌مدت، مسائل اقتصادی در اولویت است.
رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هدف واقعی دولت قبلی و فعلی امریکا در تکرار ترفند «تهدید ایران به جنگ» افزودند: امروز هم مثل قبل از گزینه‌های نظامی روی میز حرف می‌زنند و آن مسئول اروپایی هم به مسئولان ما می‌گوید «اگر برجام نبود وقوع جنگ حتمی بود»، اما این حرف یک دروغ محض است و آنها می خواهند ذهن ما را از جنگ واقعی یعنی نبرد اقتصادی منحرف کنند و به جنگ نظامی سوق دهند تا مسئولان کشور از تمرکز در عرصه پیشرفت اقتصادی و توجه به جنگ فرهنگی غربی‌ها با ملت ایران باز بمانند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، نظارت و پیگیری طرحها و برنامه‌ها را کاملاً ضروری خواندند و گفتند: از رئیس جمهور محترم خواسته‌ام به مدیران اجرایی تذکر دهد که مدیریت باید با شفافیت و نظارت و پیگیری همراه باشد وگرنه صرف اینکه مدیران بگویند «بشود» و طرف مقابل هم بگوید «چشم»، پیشرفتی صورت نمی گیرد و کار عینی انجام نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی با استناد به آیه «واعدوا لهم ما استطعتم من قوه» تأکید کردند: منظور این آیه فقط توجه به قوه نظامی نیست بلکه معنای آیه این است که هرچه می‌توانید درون خود را از همه نظر قوی کنید که این همان استحکام ساخت داخلی است که بارها گفته‌ام.
رهبر انقلاب اسلامی، تحقق رشد ۸ درصدی را به استناد نظر متخصصان و به شرط استفاده کامل از ظرفیتهای داخلی امکان پذیر دانستند و خاطرنشان کردند: معنای واقعی رشد، رشد تولید و استحکام داخلی اقتصادی یعنی همان اقتصاد مقاومتی است نه فقط فروش بیشتر نفت که البته آن هم مفید است.
ایشان با انتقاد از عناصری که فقط روی کمبودها و ضعفها دست می گذارند و آنها را بزرگنمایی می‌کنند، افزودند: نکته قابل تأمل این است که این عناصر همان کسانی هستند که خودشان به دشمن گرای تحریم‌ها را داده‌اند.

برگزاری مراسم اربعین ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

مراسم اربعین ارتحال آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی 28 بهمن در حرم امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، که سخنران این مراسم بود  با تاکید بر این که حوزه نمی تواند از سیاست جدا باشد، گفت: روحانیت نباید به سال‌ های قبل از مبارزه بازگردد، راه امام خمینی (ره ) و آیت الله هاشمی رفسنجانی راه حوزه را مشخص می‌کند.
وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی را باید درخت پرثمری بدانیم که در بوستان تربیتی امام خمینی (ره) رشد کرد و پرورش یافت و از زلال اندیشه ها و عشق و مدیریت امام راحل به قهرمان ملی و تاریخ و یک روحانی در تراز مردان بزرگ و تاریخ ساز تبدیل شد.
معاون حقوقی رییس جمهوری همچنین گفت: 40 روز است که ایران اسلامی و مردم باوفا و رشید این مرز و بوم در عزای یکی از مجاهدان نستوه و استوانه های انقلاب اسلامی و یاران حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به سوگ نشستند.
انصاری ادامه داد: در این 40 روز در سراسر کشور بعد از تشییع کم نظیر و تاریخی پیکر آن عالم وارسته مجالس عزاداری و بزرگداشت برگزار شده و امروز به مناسبت اربعین رحلت آن مرد بزرگ این مراسم در کنار تربت پاک امام راحل و مرقد آن مجاهد بزرگوار برگزار شد.
انصاری به الگوهای قرآن کریم برای جامعه بشری اشاره کرد و گفت:اگر امروز از هاشمی و هاشمی‌ ها تجلیل می شود و از امام راحل سخن به میان می‌آید و از شهدا می گوییم به دلیل مسیر حیاتی است که به ما نشان دادند.
معاون رئیس‌جمهور یادآور شد: در زندگی هاشمی خودبینی و خودبزرگ ‌بینی و تکبر نبود و خود را نمی‌ دید و برای خدا می‌ گفت و برای خدا مبارزه می‌ کرد.
انصاری افزود: آیت الله هاشمی نه با طعنه‌ های سال‌ های تبعید دل ‌گیر می ‌شد و نه وقتی در قدرت بود از این قدرت خوشایند می‌ شد. هاشمی نه در وقتی که در قدرت بود خود را می‌ باخت و نه وقتی در تیررس کینه‌ ها و دشمنی‌ ها بود از اعتدال خارج می ‌شد.

اعلام موضع ایران در نشست آستانه 3

حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه 28 بهمن در نشست سوری آستانه 3 در پایتخت قزاقستان گفت: تمامیت ارضی، حفظ حاکمیت ملی و حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت این کشور، از اصول حل بحران است.
وی با اشاره به سابقه دو دور نشست برگزار شده آستانه، اظهار کرد: موفقیت های قابل توجهی برای مهار بحران سوریه داشته ایم. در هفته ها و روزهای گذشته، مذاکرات فشرده ای کارشناسی بین هیات های سه کشور ضامن آتش بس برای نهایی کردن آئین نامه کاری کمیته مشترک نظارت بر پیمان پایان درگیری‌ها برگزار شده است. همچنین موارد بروز نقض آتش بس کمتر شده است.
وی تاکید کرد: اصول ما در این زمینه، تاکید بر تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت برای ملت سوریه است. ایران از همه گروههای سوری دعوت می کند به گفت وگوهای مسالمت آمیز با دولت روی آورند و سرنوشت آینده فرزندان خود را در دست گیرند.
همچنین در پایان این دور از نشست‌های آستانه هیئت‌های ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان نشست سوری - سوری در مذاکرات آستانه 3 توافق کردند که کمیته نظارت بر آتش بس سوریه را تشکیل دهند.

حضور ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان و هیئت همراه 29 بهمن برای شرکت در پنجاه و سومین اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ وارد شهر مونیخ شدند.
ظریف در جریان این سفر علاوه بر سخنرانی در کنفرانس، با همتایان و مقامات خارجی شرکت کننده، از جمله وزرای امور خارجه روسیه، فرانسه، ترکیه و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  پیرامون موضوعات مورد علاقه دو جانبه و بین المللی دیدار و گفتگو کرد.

اسفند:

رأی اعتماد مجدد مجلس به وزیر راه و شهرسازی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اول اسفند و در پایان جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عباس آخوندی رای اعتماد دادند و وی با 176 رأی مخالف استیضاح همچنان سکاندار وزارت راه و شهرسازی باقی ماند.

سخنرانی ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ

وزیر امور خارجه کشورمان اول اسفند در کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان اینکه «در جهان امروز، رسیدن به امنیت به قیمت ناامنی دیگران، امری غیرواقع بینانه و حتی پوچ است» به کشورهای منطقه پیشنهاد داد برای برقراری هماهنگی‌های منطقه‌ای «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» را تشکیل دهند.

تأیید لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور توسط شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان اول اسفند اعلام کرد که این شورا پس از بحث و بررسی و با توجه به اصلاحات به عمل آمده از سوی مجلس شورای اسلامی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.

آغاز بررسی لایحه بودجه سال ٩٦ کل کشور در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال 1396 کل کشور را از 2 اسفند در مجلس شورای اسلامی آغاز کردند.

آغاز کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه با حضور رهبر معظم انقلاب

ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین 3 اسفند با حضور رهبر معظم انقلاب، رؤسای سه قوه و شخصیت‌های برجسته جهان اسلام در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران گشایش یافت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در افتتاحیه این کنفرانس بیان کردند: اشغال ظالمانه فلسطین از صفحات ناپاک تاریخ است که همچون دیگر صفحات آلوده، با اذن خدای متعال و یاری او بسته خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر لزوم پرهیز گروههای مقاومت فلسطینی از ورود به اختلافات قومی و مذهبی و اختلافات داخلی کشورها خاطرنشان کردند: همه جریان‌های اسلامی و ملی، موظفند در خدمت آرمان فلسطین قرار گیرند و عمق رابطه جمهوری اسلامی با گروه‌های مقاومت فقط به میزان پایبندی آنان به اصل مقاومت مرتبط است.
ایشان همچنین با تشریح دستاوردهای درخشان و افتخارآمیز الگوی مقاومت قهرمانانه و انتفاضه مقدس در زمین‌گیر کردن رژیم صهیونیستی، و با اشاره به اثبات نادرستی طرح‌های قبلی «سازش» و تلاشهای اخیر دوست‌نمایانی که به‌دنبال انحراف مقاومت و انتفاضه و هزینه کردن آن در معاملات سری با دشمنان هستند، تأکید کردند: مقاومت هوشمندتر از آن است که در این دام فرو افتد و انتفاضه سوم باذن الله شکستی دیگر بر رژیم غاصب تحمیل خواهد کرد و تلاش برای آزادی فلسطین باید محور وحدت همه ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه باشد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه وجود بحران در چندین کشور اسلامی منطقه موجب کمرنگ شدن حمایت از مسأله فلسطین و آرمان مقدس آزادی قدس شده است، گفتند: توجه به نتیجه این بحران‌ها، به ما تفهیم می‌کند که قدرت‌های سود برنده از آن کدامند.
ایشان افزودند: آنانی‌که رژیم صهیونیستی را در این منطقه به وجود آوردند تا از طریق تحمیل یک درگیری طولانی مدت، مانع از ثبات و استقرار و پیشرفت منطقه شوند، اینک نیز در پس فتنه‌های موجود قرار دارند.
رهبر انقلاب اسلامی فتنه‌های موجود در منطقه را موجب هدر رفتن توانمندی‌های ملت‌ها در درگیری‌های بیهوده و ایجاد فرصت برای قدرت‌گیری هرچه بیشتر رژیم غاصب صهیونیستی دانستند و افزودند: در این میان، شاهد تلاش خیرخواهان و عقلا و حکمای امت اسلامی هستیم که دلسوزانه در پی حل این اختلافات هستند اما متأسفانه توطئه‌های پیچیده دشمن، توانسته است با بهره‌گیری از غفلت برخی دولت‌ها، جنگهای داخلی را بر ملتها تحمیل کند و آنها را به جان یکدیگر بیندازد و تلاش این خیرخواهان امت اسلامی را کم اثر کند.
ایشان تضعیف جایگاه مسأله فلسطین و تلاش بدخواهان برای خروج آن از اولویت را مسأله‌ای حائز اهمیت برشمردند و خاطرنشان کردند: با وجود اختلافاتی که کشورهای اسلامی با یکدیگر دارند که برخی از آنها طبیعی و برخی دیگر توطئه دشمن و برخی دیگر ناشی از غفلت است، لیکن همچنان عنوان فلسطین می‌تواند و باید، محور وحدت همه آنان باشد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای یکی از دستاوردهای کنفرانس حمایت از انتفاضه را مطرح کردن اولویت نخست جهان اسلام و آزادی‌خواهان جهان یعنی موضوع فلسطین و ایجاد فضای همدلی برای تحقق هدف والای حمایت از مردم فلسطین و مبارزات حق‌طلبانه و عدالت‌جویانه‌ آنان خواندند و تأکید کردند: هرگز نباید از اهمیت حمایت سیاسی از مردم فلسطین غافل بود که این مسأله در جهان امروز از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه با هر سلیقه و روشی، می‌توانند در یک هدف، یعنی فلسطین و ضرورت تلاش برای آزادی آن گرد هم آیند.
ایشان با اشاره به «رسالت عظیم، الهی و افتخارآمیز ملت فلسطین» در دفاع از قدس و مسجدالاقصی، به مسئله لزوم تداوم مبارزه پرداختند و خاطرنشان کردند: این ملت، راهی جز این ندارد که با اتکال به پروردگار متعال و اتکاء به توانمندی‌های ذاتی خود، در صدد برآید تا شعله مبارزه را همچنان فروزان نگاه دارد و الحق که تاکنون چنین کرده‌اند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای انتفاضه کنونی در سرزمین‌های اشغالی را که برای سومین بار آغاز شده است، مظلوم‌تر از دو انتفاضه قبل، اما حرکتی درخشان و پر امید ارزیابی کردند و گفتند: به ‌اذن الله خواهید دید که این انتفاضه، مرحله بسیار مهمی از تاریخ مبارزات را رقم خواهد زد و شکستی دیگر بر رژیم غاصب تحمیل خواهد کرد.
ایشان با اشاره به «روند مرحله‌ایِ رشد غده‌ سرطانیِ رژیم صهیونیستی» و تبدیل شدن آن به بلای کنونی، درمان آن را نیز مرحله‌ای دانستند و افزودند: چند انتفاضه و مقاومتِ پیگیر و مستمر توانسته است اهداف مرحله ای بسیار مهمی را محقق سازد و همچنان توفنده به پیش می‌تازد تا دیگر اهداف خود را، تا زمان آزادی کامل فلسطین محقق سازد.

تصویب کلیات لایحه بودجه سال 96

کلیات لایحه بودجه سال 1396 کل کشور 3 اسفند با 111 رای موافق در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
لایحه بودجه سال 96 کل کشور مشتمل بر یک ماده واحده و 21 تبصره است.

اختتامیه کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه با حضور رئیس‌جمهور و رئیس مجلس

مراسم اختتامیه ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه 4 اسفند در تهران برگزار شد.
دکتر روحانی در این مراسم گفت: فلسطین مشکل یک قوم یا یک ملت نیست بلکه از یک سو نشانه ظلم و ستم و نادیده گرفتن حقوق بین الملل و ناکارآمد بودن سازمان های بین المللی است و از سویی دیگر نماد تلاش های مجاهدانه و مستمر یک ملت برای احقاق حقوق خود در کنار سرشکستگی جامعه جهانی و شرمساری برخی کشورهای اسلامی است.
وی افزود: اقدامات تحریک آمیز در تداوم غصب سرزمین های مردم مظلوم و تلاش های هدفمند برای تغییر هویت تاریخی و تمدنی این سرزمین به تدریج نتایج ویرانگری برای صلح و امنیت جهانی به بار آورد.
رییس جمهوری ادامه داد: ارتکاب این حجم از جنایات ضد بشری هم حمایت از غاصبان را در جهان غرب به چالش کشید و هم در سرزمین های اسلامی افکار عمومی مردم مسلمان را بر علیه این حمایت غرب شوراند.
روحانی گفت: مسلمانان تنها راه خویش در برابر این اشغالگری، تجاوز، غصب و کشتار را در مقاومت دیدند و همواره کوشیدند جهان را نسبت به این ظلم آشکار آگاه سازند. باید به روان پاک مجاهدان درود فرستاد که جان بر کف در سال های تاریک و سیاه دهه 60 و 70 میلادی بار سنگین مقاومت و آگاه سازی جهانی را به دوش کشیدند و به تدریج مقاومت و قیام مثنی و فرادا را به انتفاضه ای تبدیل نموند که طلیعه دگرگونی های اساسی در منطقه و شروع عقب نشینی هایی غاصبان گردید.
وی گفت: مهمترین هدف اسرائیل در وضعیت کنونی طبیعی جلوه دادن شرایط موجود است؛ صهیونست ها در پی آنند که جهانیان باور کنند که فلسطینیان آوارگانی هستند که باید بدون تعلق به سرزمین، گذران عمر کنند. تبدیل عنوان مقاومت به تروریسم و تلاش طولانی برای عادی سازی تسلیم و سارزش به همین دلیل است.
روحانی اظهار داشت: در ادبیات امروز، رژیم صهیونیستی خواستار عادی سازی روابط خود با جهان اسلام است و این معنایی ندارد مگر فراموشی و نادیده گرفتن تمام جنایات آنان در فلسطین و دیگر سرزمین های اسلامی. این رژیم جعلی چنان برخی رهبران غربی را به گروگان گرفته است که گویی هر گونه مقابله با آن در حکم حمله به منافع حیاتی آمریکا و اروپاست.
علی لاریجانی نیز در این مراسم تأکید کرد: درکل نطق و سخنرانی مقامات یک نکته کانونی و مهم مطرح شد و پیام مهم اجلاس این بود که در هفته ها و ماه های گذشته تلاشهای زیادی در منطقه صورت پذیرفت که هدف آن به قهقرا بردن محور مقاومت و فراموشی فلسطین بود به ویژه آشفتگی های امنیتی منطقه بستری شد که رژیم صهیونیستی از آن تنها بهره برد و این مسئله می توانست موضوع فلسطین را به بیراهه ببرد.
لاریجانی ادامه داد: ایجاد دشمنی های فرضی و متفرق کردن ذهن ها از مبارزه با رژیم صهیونیستی و پیوندها نامبارک میان این رژیم غاصب و برخی کشورها بخشی از اقدامات آنها بود از طرفی دیگر این غفلت از موضوع فلسطین نگرانی هایی را میان افراد علاقمند به سرنوشت مسلمانان ایجاد کرد.
رئیس قوه مقننه بیان کرد: در همایش حمایت از مردم فلسطین تاکید شد که آمریکا و رژیم صهیونیستی باید بدانند که فلسطین مسئله ای نیست که فراموش شود و موضوع اصلی جهان اسلام است گرچه منطقه مملو از مشکلات امنیتی باشد اما فلسطین موضوع پراهمیتی است و این کشورها تصور نکنند که می توانند از فضای غفلت زده استفاده کنند زیرا هم سیاستمداران و هم اصحاب مقاومت با هوش و با فراست هستند و نمی گذارند موضوع مبارزه فراموش شود.
لاریجانی در ادامه با اشاره به پیام این اجلاس، اظهار داشت: اختلافات گذشته فلسطینیان باید کنار گذاشته شود و راه ادامه یابد لذا در این اجلاس 4 کمیته مقاومت، جوانان، پارلمانی و سمن های مردم نهاد (NGO) داشتیم که نتیجه آن مکتوب شد لذا فکر می کنم نکته مهم این است که دبیرخانه ای داشته باشیم که موضوع را فعالانه دنبال کند.
همچنین در در بیانیه پایانی ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین تاکید شد که در صورت انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، سفارتخانه کشورهای اسلامی در آمریکا تعطیل شود.

سفر رئیس‌جمهور به اهواز و پیگیری مشکلات ریزگردها

رئیس جمهور 5 اسفند در سفر به استان خوزستان از یکی از کانون‌های گرد و غبار در شهرستان کارون دیدن کرد.

ایران رییس گروه 77 شد

جمهوری اسلامی ایران 6 اسفند رسما به عنوان رییس گروه 77 در سال 2017 میلادی انتخاب شد.
گروه 77 که در سال 1964 میلادی با هدف پیگیری مباحث اقتصادی و توسعه ای در عرصه بین المللی تشکیل شد در حال حاضر با 134 عضو به عنوان بزرگ ترین مجموعه بین المللی کشورهای درحال توسعه از جمله گروه های مهم و تاثیر گذار در مباحث و مذاکرات سازمان ملل متحد بویژه در حوزه مسائل توسعه ای بشمار می رود.
این گروه نقش مهمی در تبیین و پیشبرد مواضع و اولویت های کشورهای در حال توسعه و همکاری های جنوب – جنوب بر عهده دارد.

برگزاری همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات کشور با حضور رئیس جمهور

رئیس جمهور 7 اسفند در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات کشور با بیان این که امنیت مساله بسیار مهمی است، اضافه کرد: امنیت پایه اصلی برای هر دولتی است. شما می دانید که برخی از تلاش ها در جامعه فرامادی است، ‌برخی از تلاش ها همچون امنیت، آب،غذا و سلامت مرحله اول است. این ها که باشد، بحث نشاط سیاسی، مشارکت و حضور در انتخابات هم مطرح می شود.
رئیس جمهوری با اشاره به این که خداوند نعمت امنیت را بر ما ارزانی داشته است، ‌گفت: از همه نیرووهای مسلح، امنیتی و مرزبانی تشکر می کنم که کارهای بزرگی انجام داده اند اما اساس آن به وحدت، انسجام و سرمایه اجتماعی برمی گردد.
روحانی افزود: اگر سلاح ما صد برابر باشد اما خدای ناکرده در بین مردم، اقوام و مذاهب شکاف باشد؛ اعتمادها از بین برود، امنیت تامین نمی شود. مگر در امریکا و اروپا این همه ابزار امنیتی وجود ندارد؟ ‌مگر توانستند امنیت خود را حفظ کنند؟ در منطقه که برخی کشورها دچار مشکل هستند، اسلحه ندارند؟ وقتی که اختلاف شروع شود، کینه توزی و تنازع آغاز می شود.
وی تاکید کرد: ما با هم برادریم، ما همه کشتی نشینان یک کشتی هستیم، همه عضو یک جامعه و خانواده هستیم؛ چرا دین و مذهب بین ما اختلاف درست کند؟ همه مطیع خداییم. البته مسائل سیاسی برای رقابت خوب است و انتقاد برای حل مشکلات، رفع نواقص و دلسوزی ضروری است اما نگذاریم سبب کینه و اختلاف شود.
وی تصریح کرد: اینکه در ذهن آدم بیاید برای پیروزی جناحی، جناح دیگر اصلا نباشد، مگر می شود؟ این مانند کودکی است که تکالیف خود را انجام نداده و دعا می کند معلم مریض شود. بنابراین برخی چون درس خود را حاضر نکردند، می گویند رقیب نباشد تا یکه تاز باشیم، بدون رقابت مگر می شود زندگی کرد، بیاییم با محبت در کنار هم باشیم و رقابت سالم، خوب است.
روحانی تصریح کرد نگذاریم در شرایط حساس جهانی و منطقه ای، درجامعه اختلاف و شکاف بوجود آید. در جهان شرایط عادی نداریم و همه باید متحد باشیم و زیر پرچم اسلام، ایران و ولایت در کنار هم و دست در دست هم از مشکلات عبور کنیم.

سفر رئیس‌جمهور به زاهدان و آغاز طرح گازرسانی به این شهر

طرح بزرگ گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان ، 10 اسفند با روشن شدن مشعل گاز با فرمان رئیس جمهوری در میدان گاز زاهدان افتتاح شد.
دکتر روحانی در این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که خیلی از وعده ها محقق شد و وعده های دیگر نیز انجام خواهد شد البته آنچه انجام گرفته در سایه وحدت و انسجام مردم عزیز این استان اعم از شیعه و سنی، بلوچ و سیستانی و اقوام مختلف بوده است.
وی تصریح کرد: من باید از مردم بزرگوار سیستان و بلوچستان بخاطر امنیت، آرامش و انسجام موجود تشکر کنم امروز دیگر مرزهای شرقی ما ناامن نیست امروز به همت علما، طوایف و مردم و در سایه ایثار نیروهای مسلح، سپاه ما، بسیج ما، ارتش ما و نیروهای امنیتی ما همه ذهن ها به سیستان و بلوچستان امن برای توسعه این سرزمین و ایران عزیزمان معطوف است.
دکتر روحانی گفت: تلاش کرده ایم با همه همسایگان این استان «افغانستان، پاکستان و عمان» حسن همجواری، برادری و همسایگی صمیمی داشته باشیم ما باید با همه برادرانمان در این منطقه و همه همسایگان ایران با برادری و اخوت برای توسعه کل منطقه تلاش کنیم.
وی افزود: توسعه شرق کشور و توسعه سواحل مکران از اهداف مهم دولت بوده و هست، انسجام و وحدت ملی و مذاهب و اقوام در سراسر ایران از اهداف مهم دولت بوده و امروز همین روند حاکم است.
وی گفت: امروز شاهد تحول بزرگی در سیستان و بلوچستان و شرق کشور خواهیم بود بزودی طرح های بزرگی در بندر چابهار افتتاح می شود به طوری که ظرفیت این بندر از 2،5 میلیون تن به 8،5 میلیون تن خواهد رسید و معنایش یک تحول بزرگ برای سیستان و بلوچستان، منطقه و کشورهای همسایه خواهد بود.
رئیس جمهور با اشاره به طرح گازرسانی به زاهدان گفت: یک کار بزرگ این بود که ما امروز شاهد روشن شدن مشعل گاز در زاهدان و در آینده روشن شدن مشعل گاز در زابل و چابهار و در گام های بعدی تمام شهرستانهای این استان عزیز از شمال تا جنوب از شرق تا غرب باشیم.
دکتر روحانی گفت: آنچه که 2 سال پیش در همین زاهدان به مردم وعده داده شد گاز رسانی بود که امروز شاهد روشن شدن مشعل گاز هستیم.

برگزاری سیزدهمین اجلاس سران اکو در اسلام‌آباد

سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی معروف به «اکو» 11 اسفند با حضور سران اکثر کشورهای عضو از جمله دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در اسلام‌آباد پاکستان آغاز شد.
رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در این اجلاس برجام را دستاوردی بزرگ نه فقط برای ایران بلکه برای همه منطقه دانست و تاکید کرد:برجام شرایط جدیدی را برای همکاری های اقتصادی در منطقه و ارتباط ایران و جهان ایجاد کرده است.
رئیس جمهوری سلامی ایران افزود: منطقه اکو در دنیای آسیای آینده بار دیگر کلید تعامل شاهراه کلیدی و طلایی شرقی- و غربی خواهد بود؛. این منطقه شاهراه ارتباط و تعامل میان اقتصادهای غربی با اقتصادهای نوظهور آسیایی خواهد بود. اکو به این ترتیب اتحادیه‌ای برای آینده خواهد آینده ای که از امروز آغاز میشود و به جهانیان نشان میدهد که نه تنها اکو بود. پیمانی برای آینده‌ای که از امروز آغاز می‌شود. اکو نه تنها به انتهای راه خود نرسیده و نه تنها فلسفه وجودی و ضرورت آن کمرنگ خود را از دست نداده نشده، بلکه در دورنمای دو تا سه دهه آینده اهمیتی مضاعف در آینده حیاتی و بی بدیلی برای همه ما منطقه خواهد داشت.

لغو مصوبه مجلس در خصوص افزایش 60 درصدی حقوق مدیران

نمایندگان در جلسه 14 اسفند مجلس شورای اسلامی مصوبه افزایش 60 درصدی حقوق مدیران را که در روزهای گذشته با برخی حاشیه ها همراه شد، ملغی کردند و با اصرار بر مصوبه اولیه خود آن را باردیگر به شورای نگهبان ارسال کردند.
مصوبه اولیه مجلس مربوط به افزایش 30 درصدی حقوق مدیران بود.
علی لاریجانی درباره تعیین سقف حقوق مدیران گفت: از اول انگیزه مجلس این بود که جلوی حقوق‌های نجومی را بگیرد و این جفا به مجلس که رکن مهم کشور است، بود که این طور حرف‌های سخیفی راجع به آن بزنند.
وی افزود: مجلس به طور قانونی باید نظرات شورای نگهبان را لحاظ کند و وقتی هم که لحاظ کرد، از نظر ما تغییر مهمی نبود، چون مقامات صدر این ماده بودند و بیشتر از آن حد 10 میلیون نمی‌توانستند بگیرند و این جوسازی فقط مغلطه برای انگیزه‌های دیگر بود، اما برای اینکه جلوی این مغلطه گرفته شود و کسی موج‌سواری بلاوجه نکند، مجلس کار بزرگی کرد و جلوی عده‌ای را که می‌خواستند سوءاستفاده کنند را گرفت.
لاریجانی گفت: بعد از اصلاح قانون برنامه که انجام شد و یک موج خلافی در کشور توسط یک عده ای ایجاد شد که البته نمی دانم مقاصدشان چیست؟، ما یک مطلب روشنی را تصویب کردیم و خودتان در جریان هستید که ما برای اینکه موضوع حقوق های نجومی در کشور رخ ندهد، سقف تعیین کردیم و گفتیم مقامات و مدیران بیشتر از دو برابر حداکثر حقوق نمی توانند حقوق بگیرند که بیانگر حدود 10 میلیون تومان است.
وی افزود: در کشور حقوق های 30 الی 40 میلیون تومانی نیز پرداخت می شد و مجلس این کار را برای تعیین سقف انجام داد. یک عده ای حرف می زنند و مجلس پیش قدم شد و جلوی حقوق های بالا را گرفت.
لاریجانی ادامه داد: برای اینکه معضلی برای کشور به وجود نیاید گفتیم که اگر روسای قوا یا وزرا یا معاونین رییس جمهور موارد استثنایی دیدند، مانند کارشناسان و مشاغل تخصصی که در مناطق عملیاتی، مرزی و محروم مشغول به کار هستند به طور مثال پزشکی در یک منطقه در زمینه تخصصی فعالیت انجام دهد، بتوانند 60 درصد از مبلغ مذکور بیشتر حقوق دریافت کنند که بیانگر حقوق ماهیانه20 میلیون تومان است که البته این مسئله مربوط به مدیران و مقامات نبود.
وی افزود: شورای نگهبان به این موضوع ایراد گرفت و آقای حاج بابایی گفتند که نظر بر این است که عبارت مدیریت اضافه شود،مشکل حل می شود، مقصود از انجام این امور این نبود که مقامات این حقوق را دریافت کنند و جوی که علیه مجلس ساخته شده واقعا ناجوانمردانه بود، البته باید یک زمانی درباره این موضوعات بحث شود.
لاریجانی خاطر نشان کرد: مهمترین قوه کشور که در راس همه امور است مجلس است و افرادی که می گویند ما خیلی طرفدار حکومت و ولایت فقیه هستیم، اینجور با الفاظ زشت نسبت به قوه مقننه حرف می زنند که البته باید زمانی در رابطه با این موضوعات بحث شود.

افتتاح ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور 14 اسفند با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، افتتاح شد.
در این مراسم قائم مقام وزیر کشور ، رییس ستاد انتخابات کشور، مسوولان کمیته های ستاد انتخابات کشور و نمایندگان شورای نگهبان و هیات مرکزی نظات بر انتخابات شوراهای اسلامی حضور داشتند.

تمدید یکساله اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 15 اسفند مصوب کردند که مهلت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری با کلیه اصلاحات آن در سال 1396 تمدید شود.

دیدار رئیس‌جمهور آذربایجان با رهبر معظم انقلاب و دکتر روحانی

الهام علی اف 15 اسفند با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار مذهب مشترک را مهمترین عامل در احساس قرابت و خویشاوندی جمهوری اسلامی ایران با مردم و مسئولان آذربایجان خواندند و خاطرنشان کردند: سطح همکاریهای اقتصادی در مقایسه با ظرفیتها و امکانات دو کشور بسیار پایین است و حجم تبادلات باید تا 10 برابر میزان کنونی افزایش یابد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به عصبانیت دشمنان از روابط نزدیک ایران و آذربایجان افزودند: رژیم خبیث صهیونیستی بیش از همه دشمنان در جهت تضعیف روابط برادرانه ایران و آذربایجان تلاش می‌کند و در مقابل باید از ارتباطات صمیمی موجود مراقبت کرد.
ایشان همچنین با تجلیل از مردم آذربایجان و گرایشهای دینی آنان، گفتند: خیر و مصلحت دولت آذربایجان در همراهی با احساسات مذهبی مردم است، به‌نحوی که آنان هیچ‌گونه نگرانی نسبت به مسائل مذهبی از ناحیه دولت نداشته باشند.
همچنین در دیدار رئیس‌جمهور آذربایجان با دکتر روحانی طرفین بر افزایش سطح همکاری‌ها و مبادلات تجاری و اقتصادی تأکید کردند.
رئیس‌جمهور در نشست خبری مشترک روابط ایران و جمهوری آذربایجان را برادرانه و راهبردی توصیف کرد و گفت: این رابطه در طول سه سال گذشته پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است.
رئیس جمهور اظهار کرد: در زمینه ترانزیت دو کشور نقش مهمی درترانزیت شمال و جنوب دارند و با اتصال راه آهن آستارا - آستارا اولین قدم مهم در این زمینه برداشته شده است.
روحانی گفت: آذربایجان در زمینه راه آهن رشت به آستارا مشارکت خواهد کرد و دو کشور با مشارکت هم مسیر با اهمیت ترانزیتی را به زودی آغاز خواهند کرد.
رئیس جمهور ادامه داد: بخشی از مباحث امروز در خصوص مسائل منطقه ای بین ایران و آذربایجان بود که نظرات نزدیکی بین دو کشور وجود دارد و تروریسم که متاسفانه نشات گرفته از تفکر وهابیت و سلفی گری است را بعنوان خطر بزرگ در منطقه می دانیم و معتقدیم باید فکر و ایده تروریستی در منطقه خشکانده شود.
روحانی افزود: در زمینه مسائل سوریه و عراق دو کشور دارای نقطه نظرات مشترکی هستیم و امیدواریم تلاش های ایران، ترکیه و روسیه در زمینه سوریه به نتیجه برسد و در مسیر اجلاس آستانه باشد. راه حل نهایی برای سوریه، سیاسی خواهد بود.
وی تصریح کرد: ایران معتقد است تمامیت ارضی کشورها باید محترم شمرده شود و مشکلات منطقه از طریق سیاسی و گفت وگو حل شود.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به مسئله قره باغ یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است مسئله قره باغ را تنها از طریق گفت و گو به راه حل می رسد.

اتمام پرونده بررسی لایحه بودجه 96 در مجلس 

آخرین جلسه بررسی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، 15 اسفند با به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی توسط علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پایان یافت و پرونده بررسی لایحه بودجه سال 96 کل کشور بسته شد.
نمایندگان پس از 9 روز کاری و 16 جلسه علنی برای بررسی لایحه بودجه سال 96 کل کشور، ماده واحده این لایحه را با 160 رای موافق، 19 رای مخالف و 4 رای ممتنع از 200 نماینده حاضر، مصوب کردند.

آغاز دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری

دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری 17 اسفند به ریاست آیت الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.
آیت‌الله جنتی در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس اظهار کرد: سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی برگزار می شود که نظارت شوراهای اسلامی شهر و روستا مصیبت است چون هیچ حساب و کتاب منظمی ندارد و صلاحیت ها درست رسیدگی نمی شود.
وی ادامه داد: 400 هزار نفر وارد عرصه این انتخابات می شوند که باید سوابق آنان شناسایی شود که آیا شرایط دارند یا ندارند؟ عملکرد بسیاری نشان داده که خوب نبوده است و در برخی مواقع کارشان به دادگاه کشیده شده است.
رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین به موضوع انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت به اصل 115 قانون اساسی دقت کنید، این اصل یک اصل عجیب و غریب است و 9 شرط برای رییس جمهوری در آن پیش بینی شده است که باید احراز شود.
آیت الله جنتی افزود: یکی از این شروط بحث رجال مذهبی و سیاسی بودن است که باید بررسی شود به چه کسی رجل سیاسی و مذهبی می گویند.
وی ادامه داد: همچنین در بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بحث مدیر و مدبر بودن مطرح است که در موضوع مدیر بودن باید توجه داشته باشیم که در حد مملکت باشد نه این که در حد یک مدرسه و اداره و در بحث مدبر بودن باید فرد بداند راه گریز از مشکلات چیست.
دبیر شورای نگهبان گفت: امانت و تقوا یکی دیگر از موضوعاتی است که در بررسی صلاحیت ها باید مد نظر قرار گرفته شود که تقوا باید احراز شود. در انتخابات ریاست جمهوری یک موضوع مسوولیت سنگین شورای نگهبان مطرح است که چگونه می خواهد این شرایط را احراز کند.
وی افزود: موضوع مردم برای انتخاب یکی دیگر از موضوعات است مردم باید بدانند که چه کسی را انتخاب می کنند، ما همه باید بر مشارکت بالای مردم تاکید کنیم. مردم باید احساس مسوولیت کنند و در انتخابات رای دهند و انتخاب اصلح را داشته باشند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان این که مجلس خبرگان رهبری از ارکان نظام است چون با موضوع رهبری و ولایت فقیه سرو کار دارد، گفت: موضوع رهبری و ولایت فقیه بزرگ ترین رکن نظام است و مجلس خبرگان رهبری به همین حد مسوولیت بالایی دارد.
آیت الله جنتی افزود: کسانی که این مسوولیت را قبول کرده اند باید زمان را در نظر داشته باشند و بدانند هر زمان دارای شرایط و لوازمی است و باید همه در صحنه حضور داشته باشیم و پا به پای رهبری حرکت و مطالبات ایشان را رصد و آن را دنبال کنیم.
وی ادامه داد: خدا را شکر می کنیم بعد از رحلت امام راحل خداوند نعمتی را به عنوان رهبری به ما داد که از هر جهت لیاقت و شایستگی این مقام را دارد و راه امام را با شجاعت و شهامت ادامه می دهد.
آیت الله جنتی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که مجلس خبرگان رهبری باید انقلابی بماند، انقلابی فکر کند و انقلابی عمل کند اشاره کرد و افزود: این فرمایش رهبری مطلب ارزنده و مهمی است که این را درباره مجلس و حوزه های علمیه نیز مطرح کرده اند.
وی با بیان این که انقلاب بودن را باید معنی کنیم و بدانیم چه شرایط و لوازمی دارد، تصریح کرد: انقلابی بودن به معنای، اسلام ناب محمدی داشتن، قرآنی بودن، علوی بودن ، حسینی بودن ، غدیری بودن ، عاشورایی بودن، دفاع از ارزش های اسلام، جهاد فی سبیل الله، موضعگیری در هر مناسبات در مقابل دشمنان داخل و خارج و هیهات منه ذله است.
وی ادامه داد: همچنین به معنای توجه به وصایا و آثار امام راحل، نهج البلاغه، حمایت از مستضعفان و محرومان، مقابله با ظلم و حمایت از مظلوم و در ایستادن در مقابل دشمن و طرح دوستی نریختن با دشمن است.
وی در ادامه با بیان این که رهبر معظم انقلاب همواره روی موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید کردند، اظهارداشت: رییس‌ جمهوری گزارشی از عملکرد اقتصاد مقاومتی را به مردم ارائه دهد و بگوید عملکرد ما روی زمین این بوده است.
رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: به گفتار و آمار نمی توان تکیه کرد، آقایان بگویند روی زمین چه‌ کارهایی کردند تا مردم خوشحال شوند، اگر به اقتصاد مقاومتی آنگونه که باید و شاید عمل نشده از مردم عذرخواهی کنند و دلیلش ان را به مردم بگویند.
آیت الله جنتی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی ، گفت: جای آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان رهبری خالی است، ایشان زحمات زیادی کشیدند و سوابق زیادی در انقلاب دارند و از قدیمی ترین یاران امام راحل محسوب می شوند که در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش داشتند.

تأکید سردار جعفری بر عدم دخالت سیاسی و جناحی سپاه در انتخابات

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 17 اسفند در جمع فرماندهان و مسئولین سپاه با اشاره به اینکه پاسداران انقلاب همواره وصایای حضرت امام (ره) و منویات امام خامنه ای (مدظله العالی) در پرهیز از ورود به احزاب و دسته بندی‌های سیاسی را نصب‌العین خود قرار داده اند، تأکید کرد: احدی در سپاه چه از پاسداران و چه از فرماندهان مانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات و تخریب کاندیداها را ندارند.

کاشت نهال توسط رهبر معظم انقلاب

هم‌زمان با هفته‌ منابع طبیعی، رهبر معظم انقلاب 18 اسفند دو اصله نهال میوه کاشتند.
ایشان با اشاره به اهمیت فضای سبز و پوشش گیاهی افزودند: بسیاری از عوارض ناشی از ریزگردها و آلودگی هوا و ناسالم بودن هوای شهرها به‌دلیل کمبود پوشش گیاهی است و با توجه به موقعیت اقلیمی و گستردگی مناطق کویری در کشور، حفظ پوشش گیاهی اهمیت مضاعفی دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، وجود سبزه‌گاه‌های برخوردار از گیاهان متنوع دارویی و همچنین جنگل‌های شمال را از جمله امتیازات فضای سبز ایران برشمردند و ادامه دادند: جنگل‌های ارزشمند شمال جزو کم‌نظیرترین جنگل‌های دنیاست، اما عده‌ای سوداگر بدون توجه به منافع ملی، به جان جنگلها و منابع کشور می‌افتند و باید این جنگلها را از دست اندازی حفظ کرد.
ایشان تأکید کردند: مسئولان بخش جنگلها، مراتع و زمینهای کشاورزی باید اهمیت زیادی برای کار خود قائل باشند و در حفظ این ثروت عظیم ملی تلاش کنند.

دیدار ظریف با امیر قطر

وزیر امور خارجه کشورمان که به قطر سفر کرده بود 18 اسفند با امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این ملاقات طرفین بر ضرورت گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید و در خصوص پرونده های منطقه ای و دغدغه های مشترک رایزنی کردند.

پایان دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری


دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که 17 اسفند در محل مجلس قدیم شورای اسلامی آغاز به کار کرد عصر روز 18 اسفند با صدور بیانیه نهایی به کار خود پایان داد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در افتتاحیه اجلاسیه خبرگان رهبری در خصوص ارایه گزارش اقتصاد مقاومتی مطالبی مطرح کردم که معاون اول رئیس جمهوری به صورت مکتوب گزارشی در این زمینه ارایه کرد که قابل تقدیر است.
آیت الله جنتی افزود: باید روی معیشت مردم حساسیت داشته باشیم و دولت باید برای این موضوع تلاش کند تا مردم به حداقل معیشت برسند.
وی ادامه داد: مساله ثروت نجومی ظلم به ملت است که باید از ثروت اندوزی ها جلوگیری و برای فقرا فکری کنیم.
رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین از مردم خواست حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات سال آینده داشته باشند و گفت: مردم تا کنون به وظایف خود خوب عمل کرده اند و در همه صحنه ها حضور داشته اند.
همچنین اعضای مجلس خبرگان رهبری در بیانیه نهایی اجلاسیه خبرگان رهبری با تاکید بر این که در انتخابات، شایسته سالاری مهمترین راهنمای گزینش ملت است افزود: استراتژی نفوذ و سلطه در ابعاد مختلف از جمله سیاست های استکبار و آمریکای ستیزه خو علیه انقلاب اسلامی است.

دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری با رهبر معظم انقلاب

رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، 19 اسفغند و پس از پایان دومین اجلاسیه‌ پنجمین دوره‌ی مجلس خبرگان رهبری، با رهبر  معظم انقلاب دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به ضرورت عمق و کیفیت بیشتر فعالیت های مجلس خبرگان با قرائت بخشی از فرمان معروف حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر، افزودند: امیرمؤمنان در این بخش از فرمان خود تأکید دارند که مسئولین باید برای هر اقدام و سخن و حتی سکوت خود در برابر خداوند و مردم حجت داشته باشند و بتوانند پاسخگوی آن باشند.
ایشان گفتند: در کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام، علاوه بر لزوم داشتن حجت روشن مسئولان در برابر خداوند و مردم، تصریح شده است نحوه عملکرد مسئولان باید زمینه ساز اعتماد و علاقه مردم به آنان شود و آثار اقدامات آنان برروی زمین قابل مشاهده و ملموس باشد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اگر احساس مسئولیت در مسئولان بگونه ای بود که آنان همواره دغدغه کار و تلاش و هدف گرایی و مجاهدت داشتند، نشان می دهد آنان در خطوط اصلی حکومت اسلامی، حرکت می کنند اما اگر بر خلاف این بود باید بدانیم که از چارچوب های حکومت اسلامی خارج شده ایم.
ایشان به یک نکته حاشیه ای اشاره کردند و افزودند: برخی روشنفکرنمایان به گونه ای صحبت می کنند که گویا آموزه های غرب منشأ و مروج احساس مسئولیت در قبال مردم است در حالیکه مسئولیت اجتماعی و احساس مسئولیت در قبال خداوند و مردم از مبانی اسلامی حکومت و معارف و مفاهیم قرآنی است.
رهبر انقلاب اسلامی، «احساس مسئولیتِ مسئولان» را موضوعی «فوری، ضروری و واجب» خواندند و گفتند: در قبال مسائل فرهنگی و معیشت مردم، به‌شدت مسئول هستیم و اگر حتی یک جوان مؤمن در اثر عملکرد ما خدای ناکرده از راه منحرف شود، ما مسئولیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به اختلاف نظر و سلایق متفاوت در موضوعات اصلی کشور و امکان وجود استدلال های گوناگون برای صاحبان هریک از دیدگاهها اشاره و خاطرنشان کردند: در چنین مواردی، راه حل، رجوع به مبانی و اصول و محکمات نظام اسلامی است و اگر استدلال مطرح شده با اصول همخوانی داشت، صحیح است و در غیر این صورت، مردود خواهد بود.
ایشان با تأکید بر اینکه محکمات و اصول نظام اسلامی به‌صورت مکرر در بیانات امام راحل آمده است، گفتند: تأکید همیشگی و فراوان من برای رجوع مسئولان، مردم و به‌ویژه جوانان به بیانات و وصیتنامه امام بزرگوار (ره) به همین علت است.
رهبر انقلاب اسلامی، «تحقق احکام اسلامی ولو به‌صورت تدریجی»، «عقب نشینی نکردن از روند اجرای احکام اسلامی»، «مبارزه با استکبار و اعتماد نداشتن به آن» را از محکمات نظام اسلامی برشمردند و گفتند: «مبارزه با استکبار و مقابله با استبداد بین المللی و برتری جویی اهل کفر بر اهل ایمان»، از لوازم حتمی و بی چون و چرای نظام اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مبارزه فقط به معنای رویارویی نظامی نیست بلکه ابعاد و شیوه های گوناگون فرهنگی، فکری، سیاسی و امنیتی دارد.
«مردم گرایی و اعتماد به مردم»، «عدالت طلبی»، «ایستادگی در برابر ظلم و فساد» و «اعتماد به نفس ملی و عزت ملی» از دیگر مبانی و اصولی بودند که حضرت آیت الله خامنه ای به آنها اشاره کردند و گفتند: «احساس سیادت فرهنگی» و «ذلیل نبودن در مقابل فرهنگ بیگانه» از دیگر مبانی و محکمات نظام است و ما نباید در فرهنگ، احساس ضعف و فرودستی کنیم بلکه باید همواره احساس برتری فرهنگی داشته باشیم.
حضرت آیت الله خامنه ای حرکت جهادی در همه زمینه ها از جمله در عرصه علم و دانش را از دیگر مبانی نظام اسلامی دانستند و گفتند: «خودداری از گرایش به اشرافی‌گری» از دیگر محکمات نظام اسلامی است اما متأسفانه یکی از مشکلات امروز جامعه، گرایش به نمایش اشرافی گری حتی در طبقات متوسط و پایین در اثر عملکرد برخی مسئولان است.
ایشان، «دلسوزی بسیار برای طبقات ضعیف» را از دیگر اصول نظام اسلامی برشمردند و تأکید کردند: مهمترین وظیفه مجلس خبرگان، در درجه اول بررسی وجود صفات برشمرده شده در رهبری و همچنین استمرار آنهاست.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان، تکرار تعبیر «اقتصاد مقاومتی» را در بیان مسئولان، کارشناسان و صاحبنظران، نشانه پذیرش این چارچوب فکری برشمردند و افزودند: مهم این است که این چارچوب در عمل تحقق یابد.
ایشان با یادآوری اینکه در سال 94 نیز مسئله اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته بود، افزودند: چون آن سال، حرکت مطلوبی در عمل شکل نگرفت، سال 95 را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردیم.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته مسئولان دولتی کارهای قابل توجهی در این زمینه انجام داده اند اما این، فقط بخشی از کارهای لازم است.
ایشان خاطرنشان کردند: اگر همه کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده بود، امروز تفاوت محسوسی را در اوضاع اقتصادی کشور و زندگی مردم شاهد بودیم.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: به رئیس جمهور محترم هم گفته ام که بیان شاخص های کلان خوب است البته اگر آمارها قابل خدشه نباشد، اما به هر حال اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه مدت و میان مدت اثر نمی گذارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه راههایی برای اثرگذاری عینی در زندگی مردم وجود دارد، افزودند: شکایات مردم و دیدگاههای صاحبنظران به‌دست ما می رسد و باید در مسائلی نظیر تولید، اشتغال، از بین بردن رکود به معنای واقعی کلمه، قاچاق و واردات و صادرات به‌گونه‌ای عمل کرد که مردم تأثیر آن را در زندگی خود، کاملاً احساس کنند اما اکنون، اینگونه نیست.
ایشان، «تلاش نظام اسلامی برای تحقق اسلام ناب محمدی» و «حرکت عظیم و جهادی ملت به سمت آرمانها» را علت اصلی خصومت عمیق و همه جانبه مستکبران با جمهوری اسلامی خواندند و خاطرنشان کردند: آنها با حکومت روحانیان و اجرای ظواهر احکام اسلام مادام که با منافعشان تضادی نداشته باشد، مخالف نیستند و به همین علت با برخی کشورهای دارای این خصوصیات روابط حسنه ای دارند.
رهبر انقلاب اسلامی، «نجات کشور از وابستگی به قدرتها» و «بسته‌شدن راه سوءاستفاده آنها» را از نتایج روند تدریجی تحقق اسلام ناب در ایران برشمردند و افزودند: همین الان نیز اگر اجازه دهیم امریکایی ها مثل دوران طاغوت، همه‌کاره‌ی ایران باشند و به آنها اعتماد کنیم، هیچ مشکلی با نام «جمهوری اسلامی» نخواهند داشت.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به مراتب مختلف خصومت جبهه زورگویان جهانی با ایران افزودند: دشمنی امریکا و رژیم صهیونیستی، «نقد ، تند و عملیاتی» است اما برخی دیگر، به علت منافعشان، این دشمنی را در زبان و عمل چندان نشان نمی دهند.
رهبر انقلاب اسلامی، استناد به اطلاعات موثق، مسائل امنیتی و سیاسی، فشار شدید اقتصادی و هجوم وسیع اما بی سر و صدا در عرصه فرهنگ را از محورهای اصلی طراحی و عملیات جبهه دشمن دانستند و افزودند: هدف اصلی آنها ناامید کردن مردم از نظام اسلامی و گرفتن این پشتوانه اساسی از مسئولان در ایستادگی مقابل دشمن است.
حضرت آیت الله خامنه ای، «مقابله قوی، تهاجمی و متکی بر منطق» را راه اساسی خنثی کردن طرحها و توطئه های جبهه مستکبران خواندند و افزودند: باید در همه زمینه ها از جمله حقوق بشر، تروریسم و جنایات جنگی در مقابل غرب حالت هجومی داشته باشیم.
ایشان انتقادات شدید اخیر امریکا از انتخابات در ایران را به سخره گرفتند و افزودند: امریکایی‌ها که با پلیدترین و ضدبشری ترین رژیم های منطقه همکاری دوستانه دارند و این افتضاح بزرگ را در انتخابات اخیرشان به راه انداختند، انتخابات ملت ایران را مورد هجوم و انتقاد قرار می دهند.

سخنرانی رئیس مجلس در مراسم کنگره بین المللی شکوه ایثار


علی لاریجانی 21 اسفند در مراسم کنگره بین المللی شکوه ایثار (تجلیل از مادران و همسران شهدا)  با بیان اینکه امروز صفی از مقاومت در منطقه ایجاد شده است، تصریح کرد: در مقابل مقاومت صفی از استکبار نیز ایجاد شده است که صهیونیست ها و همپیمانان آن ها در این صف قرار گرفته اند بنابراین دنیا به صحنه مقاومت و غیرمقاومت تبدیل شده است.
لاریجانی با اشاره به اینکه بحران در عراق و سوریه حکایت از نزاع مقاومت و غیرمقاومت است، گفت: مادران شهید و خانواده شهدا در میراثی که آنها از خود باقی گذاشته اند، سهیم هستند زیرا انسان ها در خانواده شکل می گیرند و مادران شهدا نقش بزرگی در تربیت این افراد داشته اند بنابراین اگر در محیط خانواده روحیه جهادی و مجاهدت وجود نداشته باشد این صحنه شکل نمی گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه از برگزاری چنین محفلی در شب شهادت حضرت ام البنین (ع) تشکر می کنم، اضافه کرد: خانواده شهدا سنگ بنای حرکت جاودانه در تاریخ را بنا گذاشتند و امیدواریم خداوند برکات این محفل را بر شهدا و خانواده آنها نازل کند.

اعلام نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه


شورای نگهبان 21 اسفند نظر خود را در مورد لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1400- 1396) اعلام کرد.

ارائه گزارش عملکرد مجلس در حوزه اقتصاد مقاومتی

در جلسه علنی 22 اسفند مجلس شورای اسلامی گزارش عملکرد این قوه در حوزه اقتصاد مقاومتی که توسط مرکز پژوهش‌ها صورت گرفته بود قرائت شد.
علی لاریجانی پس از قرائت گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره عملکرد قوه مقننه در تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی افزود: این گزارش نشان داد مجلس هم در زمان تصویب احکام دائم برنامه توسعه و هم طی بررسی لوایح برنامه ششم و بودجه 96 به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه داشته است.
وی افزود: در گزارش مرکز پژوهش‌ها به صورت روشن به این موضوع که چه قوانینی در راستای اقتصاد مقاومتی تصویب شده، پرداخته شده است.
لاریجانی تصریح کرد: به دلیل این که رهبر معظم انقلاب فرمودند قوا گزارش‌های خود را ارائه کنند، مجلس پیشقدم شده و گزارش خود را ارایه کرد.

واکنش قاطع ظریف به دروغ‌های نتانیاهو

محمد جواد ظریف 22 اسفند در پاسخ به ادعاهای اخیر نتانیاهو در سفر اخیرش به روسیه مبنی بر اینکه ایرانی ها 2500 سال برای نادبودی یهودیان تلاش کردند اما شکست خوردند، توئیتی را در صفحه رسمی خود منتشر کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این پیام اعلام کرد: یک بار دیگر، نتانیاهو نه تنها واقعیات معاصر را تحریف می کند، بلکه همزمان گذشته و حتی کتاب مقدس را نیز تحریف می نماید. واقعا تاسف آور است که تعصب و نژاد پرستی به جایی می رسد که علیه آحاد یک ملت که سه بار در تاریخش یهودیان را نجات داده است، چنین اتهامی وارد می شود.
وی افزود: کتاب استر بیان می کند که چگونه خشایارشا در چنین روزی یهودیان را از توطئه هامان نجات داد؛ دوباره در زمان کوروش، پادشاه ایران یهودیان را از اسارت در بابل رهانید؛ و در زمان جنگ جهانی دوم که یهودیان در اروپا کشتار می شدند، ایرانیان به آنان پناه دادند.  

دیدار اعضای فراکسیون امید مجلس با رئیس جمهور

اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی 23 اسفند با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دیدار کردند.
رئیس جمهور در این دیدار با قدردانی از تعامل و همکاری سازنده مجلس دهم با دولت، تلاش برای تقویت و اعتلای نظام اسلامی و مردم‌سالاری دینی و نیز توسعه و آبادانی ایران عزیز را وظیفه همگانی دانست و اظهار داشت: بدون تردید شرایط امروز کشور بهتر و امیدبخش‌تر از گذشته است و باید با امیدواری برای سربلندی ایران عزیز و نظام اسلامی، با همکاری و حوصله، امور کشور را هر چه بهتر سامان دهیم.
رئیس‌ جمهوری با اشاره به برخی از دستاوردهای دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی و با تأکید بر اینکه همه این اقدامات در چارچوب اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی قرار دارد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به این معناست که اقتصاد کشور در برابر تهاجم دشمنان مقاوم‌تر شود و این در حالی است که در گذشته بخاطر فشار تحریم، مقدار فروش نفت تقریباً نصف شد و همگان شاهد بودند چه تلاطم بزرگی در بازارها و قیمت ارز بوجود آمد که این آسیب‌پذیری و نامقاوم بودن اقتصاد را نشان می‌دهد.
روحانی اضافه کرد: در دولت یازدهم با وجود اینکه درآمد نفت حتی در مقطعی به حدود یک سوم الی یک چهارم کاهش یافت و از 120 دلار به حدود 30 دلار رسید، اما تلاطمی در بازار بوجود نیامد و زندگی مردم دچار اختلال نشد که این موضوع می‌تواند بزرگترین معیار برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی باشد. چرا که نشان‌دهنده آن است که اقتصاد کشور در برابر فشار خارجی مقاوم بوده و می‌تواند امور خود را مدیریت کند.
رئیس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار به عنوان معیارهای ارزیابی معتبری که در کشور وجود دارند، باید عملکرد و کارآمدی دولت، مورد ارزیابی قرار بگیرد که آیا حرکت در بخش‌های مختلف طی 3.5 سال گذشته، رو به جلو بوده، متوقف شده و یا عقبگرد داشته است. امروز و بر اساس آمارهای معتبر داخلی و خارجی، حتی یک مورد هم وجود ندارد که در 4 زمینه قدرت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دفاعی، شاهد رشد و توسعه نباشیم.
روحانی با اشاره به گزارش روز گذشته بانک مرکزی در هیأت دولت، که رشد اقتصادی 9 ماهه کشور در سال جاری را 11.6 اعلام کرده است، گفت: دستیابی به رشد اقتصادی 2 رقمی را نه تنها دشمنان، بلکه بسیاری از دوستان ما در داخل کشور هم باور نمی‌کردند و این تحول بسیار بزرگی است.
رئیس‌ جمهوری اضافه کرد: میزان رشد اقتصادی بر مبنای گزارش مرکز آمار هم بیش از 7 درصد است و این در حالی است که وعده ما در ابتدای امسال رسیدن به رشد 5 درصدی بود و زمانی هم که این رقم را اعلام کردیم، بسیاری دستیابی به آن را سخت می‌دانستند.
روحانی خاطر نشان کرد: در شتاب رشد و جهش علمی براساس آخرین آمار برخی مراکز، شتاب رشد علمی کشورمان در میان 25 کشور بالای جهانی، رتبه اول را داراست.
رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه باید حقایق را برای مردم با شفافیت بیان کرد و در نهایت مردم به خوبی و آگاهانه به قضاوت می‌نشینند، اظهار داشت: اگر در مسیر حق حرکت ‌کنیم، توان ارایه گزارش به مردم را خواهیم داشت، چرا که امروز شرایط و امکانات ما بسیار بهتر و امیدبخش‌تر از گذشته بوده و مردم هم مثل همیشه، آگاهانه در صحنه حضور دارند.

برگزاری نشست خبری رئیس مجلس

آخرین نشست خبری علی لاریجانی در سال 95 ، 23 اسففند برگزار شد و وی به تشریح روند تصویب لایحه برنامه توسعه و بودجه کل کشور و پاسخ به سؤالات مختلف خبرنگاران داخلی و خارجی پرداخت.
وی با اشاره به اهداف مجلس شورای اسلامی نسبت به لایحه برنامه ششم توسعه ادامه داد: وقتی قانون برنامه را ورق می زنید در هر بخش جداولی هست که باید در طول 5 سال مطابق آن حرکت کند. تلاش شد یکی از مسایل کشور که بهره وری در رشد 8 درصدی بود، 2.8 درصد از طریق بهره وری سامان یابد و از نظر رشد سرمایه گذاری در کشور حدود 21.4 درصد رشد از طریق داخلی وخارجی و فاینانس داشته باشیم .
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از مسایل کشور فاصله بین نرخ سود تسهیلا ت و سپرده بانکی بود که به ضرر تولید کنندگان است که تلاش شد در هر سال 10 درصد فاصله کاهش یابد البته سازو کارهای مختلفی هست که به تولید ملی کشور کمک می کند.
لاریجانی افزود: در قانون برنامه تعیین شد وابستگی اداره کشور به نفت تا سال 1400 بیش از 20 درصد نباشد و از دیگر مسایل مطرح آمایش سرزمینی کلان نداریم و مدیرانی که در سطح ملی کارمی کنند، ریزه کاری مناطق را به اندازه استانداران نمی شناسند. بنابراین سهم بودجه عمرانی استان ها کاهش یافت. پس ذکر شد 30 درصد تملک دارایی استانی به این منظور در شورای برنامه ریزی استان تصمیم گیری شود.
وی یادآور شد: همچنین اختصاص 3 درصد درآمد حاصل از نفت وگاز برای مناطق نفت خیز وکمتر توسعه یافته به شرایط مردم منطقه و حل مشکلات آنها کمک می کند و شرکت هایی که در این مراکز کارمی کنند، درصدی را برای این مناطق تخصیص دهند.

ارائه گزارش عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی توسط جهانگیری

معاون اول رئیس جمهوری 23 اسفند در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی در سال 95 گفت: عملکرد اقتصاد مقاومتی در سال 95 قابل دفاع و افتخارآفرین است.
جهانگیری اظهار کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در اجرای اقتصاد مقاومتی سه دوره زمانی را مدنظر قرار داد که دوره اول تا پایان دولت یازدهم و تدوین 120 پروژه برای سال جاری بود. دوره ی دیگر در طول برنامه ششم و دوره ی سوم تا پایان سند چشم انداز بیست ساله است. در نخستین جلسه سال 96 درباره اولویت های سال آینده و نیز برنامه ریزی برای اجرای اقتصاد مقاومتی در طول برنامه ششم توسعه بررسی و تصمیم گیری خواهیم کرد.

مخالفت مجلس با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

نمایندگان در جلسه علنی 24 اسفند مجلس شورای اسلامی به بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداختند اما به این تقاضا رای منفی دادند.
این تقاضای تحقیق و تفحص 132 رای موافق، 90 رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر را کسب کرد و به تصویب نرسید.
تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی ابتدا در کمیسیون عمران بررسی شده بود اما اعضای این کمیسیون به رد آن رای دادند.

نهایی شدن پرونده بودجه 96 با رفع ایراد شورای نگهبان از سوی مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه 24 اسفند برای تامین نظر شورای نگهبان سقف بودجه کشور در سال 1396 را دو هزار و 543 میلیارد ریال نسبت به مصوبه قبلی خود کاهش دادند و براین اساس بودجه سال آینده کل کشور بالغ بر 11 میلیون و 524 هزار و 565 میلیارد و 969 میلیون ریال تصویب نهایی شد.

مهر تأیید شورای نگهبان بر لایحه بودجه 96

شورای نگهبان 25 اسفند عدم مغایرت لایحه بودجه 1396 کل کشور را با موازین شرع مقدس و قانون اساسی اعلام کرد.

ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور

رئیس مجلس شورای اسلامی 28 اسفند در نامه‌ای، قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران را برای اجرا به رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد.

انتخاب رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی

رییس جمهور 28 اسفند در حکمی اشرف بروجردی را برای یک دوره چهار ساله به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

دیدار مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب 29 اسفند در دیدار مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) نوکری واقعی اهل بیت(ع) را عامل عزتمند شدن جامعه و برطرف کننده مشکلات دانستند و گفتند: شاعران و مداحان مذهبی متناسب با نیاز روز گفتمان سازی کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، مقامات معنوی و الهیِ سیده‌ی زنان عالَم را خارج از درک و فهم بشر دانستند و افزودند: در موقعیت بسیار دشوار و غیرقابل توصیف بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) و در شرایطی که حتی بزرگان و خواصِ از صحابه (به جز تعداد معدودی) از حق امیرالمؤمنین(ع) دفاع نکردند، حضرت زهرای اطهر(س) به مسجد آمد و آن خطبه غرّاء را در دفاع از حق بیان کرد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: حرکت عظیم حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و در نقش یک رهبر واقعی، قابل مقایسه با هیچ فداکاری دیگری نیست و بر اساس همین عظمت است که فردی همچون امام بزرگوار ما -که خود عالم، فقیه و عارف بود- می‌گوید اگر حضرت صدیقه‌کبری مَرد بود، پیغمبر می‌شد.
ایشان، حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها را مصداق کامل «زنِ اسلام» و در بالاترین تراز «زنِ اسلامی» یعنی در حدّ یک رهبر خواندند و با تأکید بر اهمیت شناخت جایگاه زنِ مسلمان، گفتند: با وجود آن عظمت و مقامات خارج از فهم و تصور بشر، یکی از شئون و مشاغل حضرت فاطمه‌زهرا، نقش «مادری، همسری و خانه‌داری» است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از برخی افراد که با به رُخ کشیدن حرفهای ناقص و پوچ غرب در خصوص نگاه اسلام به زن خدشه وارد می‌کنند، افزودند: این فریفتگان غافل، خانه‌داریِ زن را تحقیر می‌کنند، در حالی‌که خانه‌داری یعنی تربیتِ انسان، و تولید والاترین محصول و متاع عالم وجود یعنی بشر.
رهبر انقلاب اسلامی، بیان برخی مطالب به‌عنوان دفاع از حقوق زن را در واقع تضعیف زن دانستند و خاطرنشان کردند: قرار دادن زن به‌صورت متاع و ابزار التذاذ در دنیای غرب، به احتمال زیاد جزو توطئه‌های صهیونیستها با هدف نابود کردن جامعه بشری است اما متأسفانه گاهی در داخل کشور و برخی محیطهای اسلامی نیز وظایف و انتظاراتی در خصوص زن مطرح می‌شود که در حقیقت، کوچک‌کردن و تحقیر زن است.
ایشان با اشاره به برخی شباهتها و تفاوتهای نهاده شده در مرد و زن از جانب خداوند متعال، گفتند: مرد و زن از جهاتی همچون «عروج به مقامات معنوی»، «قدرت رهبری» و «توانایی هدایت بشر»، تفاوتی با هم ندارند اما از جنبه‌ای همچون «وظایف در اداره زندگی» با هم متفاوتند و نمونه همه این موارد، حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ترویج مفاهیمی همچون «عدالت جنسیتی» و «برابری جنسیتی» در غرب، گفتند: عدالت یعنی شناخت ظرفیتهای خدادادی و پرورش آنها.
ایشان خاطرنشان کردند: امروز اندیشمندان غربی و افرادی که مسائلی همچون برابری جنسیتی را دنبال می‌کردند، از کار خود به‌دلیل مفاسد ناشی از آن پشیمان هستند و امیدواریم منظور کسانی که در داخل کشور، چنین مباحثی را مطرح می‌کنند، همان مفهوم نادرست غربی نباشد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان، مداحی و ستایشگری اهل‌بیت علیهم‌السلام را«پدیده‌ای انسانی، ایمانی و هنری» خواندند و افزودند: به این فکر کنید که چگونه این پدیده‌ی کم‌نظیر کاملاً به نفع اسلام و مسلمین و در مسیر رضای الهی باشد، زیرا دنیا و تحسین و تمجیدهای دنیوی ارزشی ندارد.
ایشان، قالب مداحی را یک شیوه هنریِ مخصوص خواندند و با تأکید بر پاسداری از نعمت صوت خوش و حنجره گرم و گیرا، گفتند: نباید قالب مداحی با شیوه‌های هنری دیگر مخلوط شود و مثلاً شعری در مصیبت یا مدح اهل‌بیت در قالب ترانه‌ فردی دور از دین و معنویت و غرق در فساد و مادیات خوانده شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، وظیفه و نقش «محتوا» در مداحی را «معرفت‌افزایی به اهل‌بیت علیهم‌السلام» و «آشنا کردن مردم با وظایف دینی» دانستند و افزودند: جامعه مداح باید بتواند با نگاه به دنیای روز و متناسب با نیاز زمان و وظایف و جبهه‌بندی‌ها، گفتمان‌سازی کند.

انتخاب مهم‌ترین جمله رهبر معظم انقلاب در سال 95

کاربران پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR با شرکت در نظرسنجی برای انتخاب مهم‌ترین جمله‌ رهبر معظم انقلاب در سال95، در نهایت، موضع رهبر انقلاب درباره‌ واکنش کشورمان به هرگونه نقض احتمالی برجام از سوی طرف مقابل را به‌عنوان مهم‌ترین جمله‌ی ایشان در سال 1395 انتخاب کردند.
رهبر معظم انقلاب در این باره اظهار کرده بودند: « اگر برجام را پاره کنند، آن‌را آتش می‌زنیم».

آغاز نام نویسی از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی در سراسر کشور

نام نویسی از داوطلبان شرکت در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از ساعت هشت صبح 30 اسفند در فرمانداری‌ها و بخشداری‌های سراسر کشور آغاز و تا پایان وقت اداری روز یکشنبه 6 فروردین 1396 ادامه یافت.

«اقتصاد مقاومتی: تولید-اشتغال»؛ عنوان سال 96 در پیام نوروزی رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی 30 اسفند در پیامی به‌مناسبت آغاز سال 1396 هجری شمسی، با تبریک ولادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها و عید نوروز به همه‌ هم‌میهنان و ایرانیان بویژه خانواده‌های معظم شهیدان و ایثارگران و با آرزوی سالی همراه با برکت، امنیت و رفاه برای مردم ایران و مسلمانان جهان، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید-اشتغال» نامگذاری کردند.
هبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأکید بر «اقدام و عمل» در نامگذاری سال 95 و انجام کارهای خوبی که مسئولان گزارش آن را داده‌اند، گفتند: البته فاصله زیادی میان کارهای انجام شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد و آمارهای مثبت و منفی را باید در مجموع مشاهده کرد.
ایشان، توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و درخصوص راه‌حل و علاج وضع کنونی، افزودند: علاج، در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولان و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت است از تولید داخلی و اشتغال بویژه اشتغال جوانان.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، بر اساس همین ضرورت، سال 96 را «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری کردند و گفتند: تمرکز و برنامه‌ریزی بر روی این نقاط کلیدی مطالبه رهبری و مردم از مسئولان و موجب پدید آمدن موفقیت های چشمگیر و محسوس است و مسئولان باید نتایج را در پایان سال به مردم گزارش کنند.
همچنین رئیس جمهور در پیام نوروزی سال 1396 با تاکید بر اینکه سال جدید، سال پیشرفت بیشتر برای ملت ماست، گفت: سال جدید، سال اشتغال بیشتر برای جوانان ما خواهد بود؛ ما باید تلاش بیشتری را انجام دهیم و کمبودها را جبران کنیم.


captcha