تولیدات سیما از تجمل‌گرایی دور شود
کد خبر: 3585871
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
عطا سلمانیان:

تولیدات سیما از تجمل‌گرایی دور شود

گروه هنر: بازیگر و کارگردان سینما گفت: در تلویزیون باید این نکته به طور ویژه مد نظر قرار گیرد که تجمل‌گرایی امری مذموم در سبک زندگی است.

عطا سلمانیان، بازیگر و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره جایگاه سبک زندگی ایرانی – اسلامی در تولیدات نوروزی سیما اظهار کرد: از نگاه من نه تنها نوروز هیچ مغایرتی با فرهنگ اسلامی ندارد، بلکه به نوعی همسویی کاملی نیز با آموزه‌ای دینی ما دارد. این موضوع را هم از احادیثی که ائمه مطرح شده می‌توان به خوبی مشاهده کرد که تمامی آنها نوروز را محترم شمرده‌اند، اما این‌که چگونه می‌توان به واسطه تولیدات نوروزی مروج سبک زندگی ایرانی - اسلامی بود، نکته‌ای است که در چند شکل می‌توان آن را توضیح داد.

وی افزود: در اخلاق اسلامی که بخش مهمی از سبک زندگی ایرانی - اسلامی را تشکیل می‌دهد دیدار از خویشاوندان و والدین یکی از موارد بسیار مهمی است که می‌بایست به آن توجه ویژه کرد. این موضوع را بیان کردم تا به این مهم اشاره کنم که در نوروز، مهمترین فاکتور، صله رحم است، برای همین ترویج این رفتار پسندیده خود به نوعی پرداختن به سبک زندگی ایرانی – اسلامی است، اما نکته‌ای هم در این میان وجود دارد. آن هم این‌که ترویج این دید و بازدیدهای خانوادگی باید با هدف نزدیکی قلب‌ها صورت گیرد، زیرا متاسفانه شاهدیم در برخی از سریال‌ها، سبک زندگی که تصویر می‌شود به نوعی مروج تجمل‌گرایی است.

کارگردان فیلم سینمایی «پرنده‌باز» گفت: موضوع دیگر این‌که نوروز در معنای ظاهری به تازگی و نو شدن اشاره دارد. از این معنا می‌شود به عنوان یک رستاخیز نیز نام برد که در طبیعت روی می‌دهد. این اتفاق می‌تواند در انسان‌ها نیز روی دهد. به این طریق که به مردم گفته شود که سال نو فرصتی است تا هر فرد پیرامون رفتار خود در گذشته، تعمق کند تا در ادامه راه، سبک زندگی جدیدی برای خود انتخاب کند، البته باید این نکته نیز مد نظر قرار گیرد که برای شروع، هیچ وقت دیر نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: موضوع دیگری که حتما باید در نوروز مد نظر قرار گیرد توجه به نیازمندان است که در این ایام بیشتر محتاج توجه هموطنان خود هستند، پس بخشی از تولیدات سینما و تلویزیون باید در این سو جهت‌گیری شود تا مردم بدانند افرادی در جامعه هستند که باید به آنها توجه کرد. در این زمینه دیدار از خانه سالمندان می‌تواند قدمی بسیار مهم و جدی در این عرصه باشد.

سلمانیان در پایان تصریح کرد: مطلب انتهایی سخنم نیز به بحث احکام برمی‌گردد. در سیما باید این نکته مد نظر قرار گیرد که فرایضی چون نماز خواندن یا قرائت قرآن می‌تواند جز اولویت‌ها در تبلیغات تلویزیونی باشد، چون این تصور که تنها در ماه‌های رمضان، محرم و صفر می‌بایست به این امور توجه کرد اشتباه محض است.
captcha