از نجف تا مشهد با زائران/ آرامش بهاری؛ فرصتی برای تبادلات فرهنگی
کد خبر: 3585883
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۶

از نجف تا مشهد با زائران/ آرامش بهاری؛ فرصتی برای تبادلات فرهنگی

گروه شهرستان ها: شهرستان سبزوار به دلیل موقعیت خاصی که دارد همیشه در مسیر زائران امام رضا(ع) بوده و این موقعیت ممتاز باعث شده است تا پذیرای زائران خاجی از جمله زائران پیاده عراقی در بقاع متبرکه و میقات‌الرضا(ع) شود؛ زائرانی از نجف تا مشهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بعد از سقوط صدام در عراق با گسترش روابط ایران و عراق به دلایل نزدیکی فرهنگی و مذهب و قرار گرفتن اماکن زیارتی در عراق بسیاری از ایرانیان هر ساله برای سفر عتبات و عالیات عازم عراق می‌شوند و در مقابل خیل کثیری از شیعیان عراقی هر ساله برای زیارت حضرت امام رضا(ع) به ایران می‌آیند.
به دلیل قرار گرفتن شهرستان سبزوار در مسیر زائران عراقی یکی از محل‌هایی که همیشه پذیرای این زائران در مسیر است، اماکن زیارتی و میقات‌الرضا(ع) در خسروجرد و امامزاده شعیب(ع) هست که جمع زیادی از زائران برای زیارت و استراحت به این اماکن زیارتی مراجعه می‌کنند.
در نوروز 96 به سراغ گروهی از زائران عراقی در محل امامزاده شعیب(ع) که در حال زیارت و استراحت هستند، می‌رویم.
آرامش بهاری فرصتی بی نظیر در خدمت زائران پیاده حرم تا حرم؛ از نجف تا مشهد//در حا تکمیل
حسین بن چیچانه محمد، ساکن نجف که با یک کاروان پیاده 40 نفری عازم زیارت امام رضا(ع) هستند، به خبرنگار ایکنا گفت: این کاروان که حدود 40 روز قبل از نجف پیاده حرکت کرده است بعد از عبور از شهرهای نجف، دیوانیه، کوت و بدره وارد خاک ایران شدند.
وی با بیان اینکه معمولاً برای رسیدن به مشهد دو ماه پیاده در حال حرکت هستند و در ایران بعد از عبور از مرز مهران و شهرستان‌های ایلام، کرمانشاه و اراک، به زیارت حضرت معصومه(س)، خواهر امام رضا(ع) در قم می‌روند، اظهار کرد: با از عبور از استان سمنان و سبزوار به مشهدالرضا می‌رسیم و در بین راه معمولا در حسینیه‌ها و صحن امامزاده‌ها استراحت می‌کنیم.
این زائر با ابراز رضایت از پذیرایی و ابراز لطف مردم ایران به زائران، تصریح کرد: قصد داریم برای حضور در برنامه‌های شهادت امام هادی(ع) در 12 فروردین خودمان را زودتر از دو ماه به مشهد برسانیم.
این مرد 51 ساله که برای سومین سال این راه چند هزار کیلومتری را پیاده طی کرده است، اضافه کرد: وقتی برای ائمه‌اطهار(س) قدم بر می‌داری، هیچ وقت احساس خستگی نمی‌کنی.
در این کاروان زیارتی پیاده به سراغ منصور الوالی، یکی دیگر از زائران امام رضا(ع) که جوانی حدودا 25 ساله است، می‌رویم؛ وی با بیان اینکه برای سومین بار است که این مسیر پیاده را طی کرده و حاجات زیادی از ائمه اطهار(س) از جمله شفای مریض دریافت کرده است، گفت: این سفر معنوی غیر قابل وصف است و برکات زیادی دارد.
آرامش بهاری فرصتی بی نظیر در خدمت زائران پیاده حرم تا حرم؛ از نجف تا مشهد//در حا تکمیل
در حالی که وجود زائران عراقی و خارجی در ایران نعمت بزرگی برای برقراری ارتباط فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی برای خدمت‌رسانی است، این ظرفیت موجود فرصت مضاعفی را برای معرفی منابع دینی و ایرانی ـ اسلامی فراهم کرده است.
بهره‌گیری از ظرفیت بقاع متبرکه و همکاری با آستان قدس رضوی با استقرار و برپایی میقات‌الرضا(ع) در این مسیر، از برکات دیگری است که فرصت خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع) و کسانی است که مسیر حرم تا حرم را در دو ماه با پیمودن هزاران کیلومتر طی می‌کنند، البته این برنامهها زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که موقتی نبوده و فقط در طول ایام خاصی از سال اجرا نشود.
علی‌اکبر ملکی
captcha