چشم‌انداز فعالیت‌های فراکسیون قرآن مجلس در سال جدید
کد خبر: 3586022
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
حجت‌الاسلام پژمانفر در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح کرد:

چشم‌انداز فعالیت‌های فراکسیون قرآن مجلس در سال جدید

گروه سیاسی: به گفته رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی این فراکسیون در سال جدید اقدامات قابل توجهی خواهد داشت که می‌توان به فعال‌تر شدن رابطان استانی تا حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن و برگزاری شبی با قرآن با حضور نمایندگان مجلس اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با آغاز کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دور جدید فعالیت خود را آغاز کرد. این فراکسیون در سه دوره گذشته، توانست جای خود را به عنوان یکی از فعال‌ترین گروه‌های پارلمانی بشناساند، اما با توجه به عدم راهیابی برخی از عناصر اصلی این فراکسیون به مجلس این نگرانی وجود داشت که نام این فراکسیون به فراموشی سپرده شود و یا نتواند همچون گذشته فعالیت رضایتمندی داشته باشد.
پس از مشخص شدن اعضا و هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی، فراکسیون قرآن در دستور اعضا قرار گرفت و در اولین فرصت، ترکیب هیئت رئیسه فراکسیون نیز مشخص شد و با تصمیم اعضا، رئیس کمیسیون فرهنگی، ریاست فراکسیون قرآن را نیز برعهده گرفت که این اتفاق می‌توانست ظرفیت‌های خوبی را برای فراکسیون ایجاد کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، پیش از اینکه ریاست فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس را برعهده بگیرد، رئیس کمیسیون فرهنگی و سخنگوی فراکسیون روحانیون مجلس دهم شد. ارتباط وی از یک سو با کمیسیون فرهنگی و از سوی دیگر با روحانیت مجلس، گزینه مناسبی برای فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس به شمار می‌رفت.
روند کار فراکسیون در همان اولین سال شکل گرفت. ارتباط با مسئولان، فعالان و صاحب‌نظران قرآنی و پیگیری خواسته‌ها و مطالبات جامعه قرآنی موضوعی بود که از ابتدا به عنوان دستور کار فراکسیون قرار گرفت. با این حال یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که فراکسیون در پیش گرفت، رصد فعالیت‌های قرآنی شهرستان‌ها و استان‌ها و تمرکززدایی از فعالیت‌های پایتخت در حوزه نظارت بود. از این رو طرح تعیین رابطان استانی فراکسیون کلید خورد. انتظار می‌رود با مشخص شدن رابطان استانی به مشکلات فعالیت‌های قرآنی شهرستان‌ها رسیدگی شود.
البته موضوع تعیین رابطان استانی با بررسی لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه 96 همزمان شد و فعالیت رابطان استانی به نظر می رسد از امسال پررنگ تر خواهد بود.
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس معتقد است تعیین رابطان استانی مهم‌ترین گام فراکسیون برای رصد و پیگیری برای حل مشکلات قرآنی در کشور خواهد بود و از سوی دیگر نمایندگان بیشتری را درگیر مباحث و مسائل قرآنی می‌کند؛ امری که برای تقویت فعالیت‌های قرآنی قطعاً تاثیرات زیادی خواهد داشت.
حجت‌الاسلام پژمانفر در گفت‌وگو با ایکنا به موضوع رابطان استانی و چشم‌انداز فعالیت این فراکسیون در سال جدید پرداخته است.
حجت الاسلام پژمانفر قرآن
ـ به عنوان مقدمه در مورد فعالیت فراکسیون در دور جدید توضیحاتی را بفرمایید. فراکسیون در مجلس دهم روند سابق را در پیش گرفت یا تفکر جدیدی برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی در پیش گرفت؟
سعی مان این بود که فراکسیون مسیر گذشته را ادامه بدهد و همزمان تلاش کردیم ظرفیت‌های جدیدی برای پیگیری مباحث ایجاد کنیم. ما تلاش کردیم ظرفیت مجلس را در تقویت مباحث قرآنی به کار بگیریم و به‌گونه‌ای نباشد که تنها اعضای فراکسیون به دنبال امور باشند. برای همین ذهن نمایندگان را با فعالیت‌های قرآنی همراه کردیم.
پیش از این نمایندگان سایر کمیسیون‌ها نسبت به مباحث قرآنی حساسیت زیادی نداشتند، اما لازم بود که این حساسیت ایجاد شود به همین منظور اقدامات مختلفی انجام شد که از جمله آنها تعیین رابطان استانی فراکسیون بود.
ـ با اینکه موضوع رابطان استانی در آغاز راه است، اما به نظر می رسد در آینده طرح موفقی خواهد شد. برای موفقیت این طرح چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
این طرح برای این بود که مباحث مربوط به فعالیت‌های قرآنی را از سطح اعضای فراکسیون خارج کنیم. برای همین با مجامع استانی مکاتبه کردیم و از آنها خواستیم هر مجمع استانی این طرح را در جلسه خود مطرح کنند و هر فردی را که آمادگی بیشتری برای اینکه رابط استانی فراکسیون شود معرفی کنند.
طرح این موضوع در میان نمایندگان ایجاد شور کرد و در بعضی استان‌ها، چندین نفر برای به عهده گرفتن این سمت کاندید شده بودند. در این مجامع، انتخابات برگزار شد تا رابط استانی فراکسیون انتخاب و معرفی شوند. پس از مشخص شدن رابطان تمامی استان‌ها، قدم اول این بود که با وزیر کشور مکاتبه کردیم و از وزیر کشور خواستیم به همه استانداری‌ها تکلیف کند که تمامی هماهنگی‌های لازم با فرد معرفی شده جهت پیگیری مباحث قرآنی صورت گیرد و رابطان استانی را برای جلسات مربوطه دعوت کنند.
همچنین با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه داشتیم تا از معاونت قرآن و عترت و ادارات کل بخواهند با رابطان استانی در مسائل مختلف همکاری داشته باشند.
ـ این مکاتبات چه تأثیراتی داشته است؟
جلسات متعددی در این رابطه برگزار شده که علاوه بر رابطان استانی، نمایندگان تشکل‌ها و سازمان‌ها و فعالان قرآنی نیز حضور داشتند که این عامل باعث شده تا رابطان استانی شناختی از فعالیت‌های قرآنی استان‌ها پیدا کنند و مسائل را از طریق فراکسیون پیگیر باشند.
ـ علاوه بر موضوع رابطان استانی چه موضوعات دیگری را در دستور کار فراکسیون قرار داده‌اید؟
ما برای فراکسیون جلساتی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و دومین سه شنبه هر ماه جلسه با جدیت و با حضور اعضا برگزار می‌شود و مسائل مختلفی در این جلسات مطرح و پیگیری می‌شود.
در جلسات گذشته رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد دعوت شدند و حضور یافتند. در این جلسات در مورد مشکلات فعالیت‌های قرآنی استان‌ها بحث و تبادل نظر شد.
به صورت کلی نیز از وزارتخانه‌هایی که در حوزه قرآنی مسئولیت دارند خواسته شده تا گزارش‌های سالیانه خود را در سطح سراسری و استانی ارائه کنند.
ـ این جلسات در سال جدید هم ادامه خواهد داشت؟
برنامه‌ها را برای آینده دقیقاً روشن کرده‌ایم و امیدواریم اولین جلسه سال 96 را با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کنیم. همچنین قرار است در جلسه‌ای با حضور وزیر آموزش و پرورش مباحث قرآنی این وزارتخانه را بررسی کنیم. همچنین از رئیس صدا و سیما خواهیم خواست تا با حضور در جلسه فراکسیون، فعالیت‌های این سازمان را در حوزه قرآنی تشریح کند.
از دیگر برنامه‌های فراکسیون در سال جدید حضور نظام‌مند در نمایشگاه‌ها و مسابقات قرآن خواهد بود. با توجه به نزدیک شدن مسابقات بین‌المللی قرآن قرار است جلسه شبی با قرآن با حضور اعضای فراکسیون در محل مسابقات برگزار شود.
یکی دیگر از برنامه‌هایی که به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد این است که ظرفیت‌های دستگاه‌ها را برای امور قرآنی شناسایی و فعال کنیم تا بتوانیم با حداکثر ظرفیت به مباحث قرآنی توجه کنیم.
ـ یکی از موضوعات مهمی که همواره به عنوان مطالبه جامعه قرآنی مطرح می‌شود، مربوط به بُعد نظارتی فراکسیون است؛ در این رابطه نیز برنامه‌ای خواهید داشت؟
پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم در این موضوع نیز ورود کنیم و با تعاملی که با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف، نظارت دقیق‌تری بر امور داشته باشیم.
captcha