ارائه گزارشی از عملکرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در سال 95
کد خبر: 3586065
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹

ارائه گزارشی از عملکرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در سال 95

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، گزارشی از فعالیت‌های قرآنی در سال گذشته را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نظر به تاکیدات مقام معظم رهبری، بر لزوم حمایت از جریانات، مجموعه‌ها و تشکل‌های مردمی در حوزه فرهنگ توسط دولت و حاکمیت، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به عنوان نهاد تصمیم ساز و سیاست‌گذار و نیز پل ارتباطی میان مسئولان و مؤسسات، همچنین دولت و بخش مردمی، با ایجاد ارتباط متقابل و دوسویه، در راستای تحقق رسالت‌های خود تلاش می‌کند.
اتحادیه تشکل‌های قرآنی در سال گذشته، با توجه به رسالت خود در خدمت به مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی، اقدام به برگزاری طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در جهت ترویج فرهنگ انس با قرآن در میان توده مردم کرده است.
فعالیت‌های اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور، را در سال 95 را می‌توان در 4 محور سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی کلان، امور رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی، فعالیت‌های محتوایی و آموزشی و امور اجرایی و عملیاتی تقسیم‌بندی کرد.
اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به نمایندگی از مؤسسات قرآنی-مردمی سراسر کشور، با حضور فعال و تأثیرگذار در شوراها، نهادها و جلسات مهم تصمیم‌سازی کلان برای امور قرآنی کشور، تلاش کرده تا ضمن حفظ و حراست از حقوق مؤسسات قرآنی، نسبت به ارائه راهکارها و رویکردهای جدید و نوین، برای جامعه قرآنی و مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز، اقدام کند که به مواردی از آن اشاره می‌شود.
اتحادیه در زمینه سیاست‌گذاری و تصمیم سازی کلان برنامه‌های ویژه‌ای مانند برپایی جلسات هیئت مدیره، هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تعامل و برپایی جلسات با مسئولان نهادهای فرهنگی و به ویژه قرآنی کشور، حضور فعال در ستاد عالی مسابقات، انتخاب اعضای هیئت مدیره اتحادیه به عنوان مسئولان کمیته تخصیص اعتبارات را اجرا کرد که به توضیحاتی درباره آن پرداخته می‌شود.
بنابر این گزارش، در سال 95، 12 جلسه هیئت‌مدیره اتحادیه با حضور اکثریت اعضاء و بازرسان اتحادیه به‌ صورت ماهیانه و در محل اتحادیه برگزار شد.
با توجه به مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی جهت تعیین تکلیف وضعیت مؤسسات قرآنی کشور و ایجاد دبیرخانه واحد برای صدور مجوز مؤسسات، جلسات مشورتی متعددی برگزار شد که اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در سال 95، با حضور مستمر و فعال در جلسات هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور، نسبت به ارائه راهکارها و دیدگاه‌های مؤسسات در زمینه‌های مختلف اقدام کرد.
با توجه به عمده مسائل مربوط به مؤسسات قرآنی، در امور کلان مؤسسات نظیر معافیت مالیاتی مؤسسات، عدم احتساب تعرفه تجاری آب، برق، گاز و تلفن مؤسسات و ...، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، با حضور مداوم و پیگیری مستمر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمع‌آوری امضاء و ارسال به مسئولان ذی‌ربط، در راستای بهبود فضای مدیریتی جهت تسهیل فعالیت‌های جامعه قرآنی کشور تلاش کرد.
مهم‌ترین فعالیت تصمیم ساز کلان اتحادیه
نمایندگان اتحادیه در کمیسیون‌های ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، شامل کمیسیون تبلیغ و ترویج، کمیسیون آموزش عمومی قرآن و کمیسیون پژوهش به صورت عضو ثابت حضور دارند. حضور نمایندگان اتحادیه در جلسات اصلی این کمیسیون‌ها با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین حضور گسترده در جلسات مشورتی، کمیسیون‌های زیرمجموعه، از مهم‌ترین فعالیت‌های تصمیم‌ساز کلان اتحادیه در تعامل با شورای توسعه است.
با توجه به رسالت و راهبردهایی که برای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان دارالقرآن، سازمان قرآن و عترت بسیج، شبکه قرآن و معارف سیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای‌عالی قرآن و ... در نظر گرفته‌ شده است، لزوم هماهنگی و همکاری مستمر مدیرعامل و هیئت‌مدیره اتحادیه با این نهادها و همچنین ارائه انتقادات و مسائل مؤسسات و پیگیری مرتفع شدن آن‌ها، از مهم‌ترین موضوعات تعاملی اتحادیه با دستگاه‌های فرهنگی کشور است.
با توجه به واگذاری مسئولیت برگزاری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم به سازمان اوقاف، کمیته‌های مختلفی در این سازمان تشکیل و برگزار می‌شود که اتحادیه با حضور مستمر و فعال و اثرگذار، در این کمیته‌ها ضمن ارائه نظرات و راهکارهای مفید برای جامعه قرآنی و مؤسسات، نسبت به ارتقاء سطح کیفی کمیته‌ها اقدام کرده است.
برگزاری جلسات هم‌اندیشی با مسئولان سازمان دارالقرآن، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با مسئولان آموزش‌ و پرورش، پیگیری بحث ادغام اتحادیه‌ها، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با مسئولان شورای توسعه، برگزاری جلسات کارشناسی با مسئولان هیئت رسیدگی، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با سازمان بسیج، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با خبرگزاری‌ها، شبکه قرآن، رادیو قرآن و...، از جمله برنامه‌های اتحادیه است.
عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری، برپایی جلسات هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن استان تهران، برپایی سلسله نشست‌های کارشناسی میان اتحادیه و نمایندگان مجلس، برپایی نخستین جلسه نمایندگان اتحادیه تشکل‌های قرآن تهران در شهرستان‌ها پیگیری بحث تشکیل سازمان قرآن‌ با برگزاری جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان مجلس و کارشناسان قرآنی، برپایی جلسات کمیته تدوین برنامه‌های حوزه آموزش عمومی قرآن از دیگر اقدامات اتحادیه است. 
اتحادیه تشکل‌های قرآنی، در بخش اطلاع رسانی نیز مجموعه ای از فعالیت‌ها را انجام داده است که می‌توان به انتشار ماهنامه خبری اتقان، صدور بیانیه‌ها و پیام‌های تبریک و تسلیت در مناسبت و وقایع مختلف، پایگاه خبری اتقان نیوز، کانال تلگرامی اتحادیه، ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی، جذب رابطین خبری مؤسسات، اخذ نظرات جامعه قرآنی در حوزه‌های مختلف از طریق نظرسنجی اشاره کرد.  
با توجه به اهمیت و جایگاه فعالیت‌های محتوایی و آموزشی در ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی و به‌ویژه در حوزه مؤسسات مردمی، اتحادیه تشکل‌های قرآن کشور با ایده‌‌پردازی، طراحی و برگزاری دوره‌ها و فعالیت‌های متعددی در راستای خدمت به مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی، در این حوزه گام برداشت که  دریافت طرح‌های فاخر قرآنی مؤسسات، انتشارات سرای اتقان، شناسایی، طبقه‌بندی و ارزیابی مؤسسات در طرح ملی میزان از این موارد هستند.
 اتحادیه تشکل‌های قرآنی در بخش اجرایی و عملیاتی نیز  برنامه‌هایی مانند همکاری در برپایی اردوهای جهادی، برگزاری مراسم و محافل قرآنی در مسیر پیاده‌روی اربعین، برپایی همایش تجلیل از خادمان قرآنی اربعین حسینی، برپایی دوره‌های مدیریت فعالیت‌های قرآنی در استان‌های سراسر کشور، همایش اتحادیه‌های استانی، عضویت 180 مؤسسه قرآنی، صدور پروانه عضویت برای مؤسسات عضو، مشارکت در ساخت‌وساز ساختمان مؤسسات تاکید کرد.
همچنین، پیگیری مطالبات مؤسسات قرآنی، برپایی نمایشگاه قرآن و عترت در بخش مؤسسات، برپایی نمایشگاه قرآن در بخش مؤسسات مردم نهاد قرآنی، برپایی مجمع عمومی دوازدهم، مشارکت در برگزاری سومین یادواره سوره‌های سرخ، بازدید هفتگی از خانواده شهدای قرآنی، بازدید اعضای اتحادیه تشکل‌های قرآنی،به صورت دوره‌ای از مؤسسات قرآنی سراسر کشور، حمایت از فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم، امضای تفاهم‌نامه همکاری با بانک کوثر از دیگر برنامه های اجرایی در سال 95 از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور است.
 اتحادیه تشکل‌های قرآنی در ادامه فعالیت‌های قرآنی خود برنامه‌هایی مانند اعطای وام قرض‌الحسنه به مؤسسات آسیب دیده در بلایای طبیعی زمستان 95، ویژه برنامه‌های دهه فجر در اتحادیه تشکل‌های قرآنی، راه اندازی پویش ملی «شوق وصال» برای نخستین بار، راه اندازی تیم کوهنوردی شهید «حاجی حسنی»، سال گذشته در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.
captcha