شادی و افزایش رزق و روزی، ثمره دید و بازدیدهای نوروز است
کد خبر: 3586125
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

شادی و افزایش رزق و روزی، ثمره دید و بازدیدهای نوروز است

گروه اجتماعی: یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سنت دیدوبازدید در ایام نوروز مورد تایید دین مبین اسلام است، گفت: مهمانی و دیدوبازدید باعث رفع سختی ها و غم و اندوه، جلب برکت و افزایش رزق و روزی در زندگی افراد می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فعال اصفهانی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: در آموزه‌های دینی و سنت ایرانیان بر نظافت و دید و بازدیدهای اجتماعی بسیار تاکید شده است، چنانکه امیرالمومنین(ع) در خطبه بیست و سوم نهج البلاغه بر دیدوبازدید اقوام و خویشاوندان با یکدیگر سفارش می‌کنند که این مسئله با توجه به کمرنگ شدن سنت صله رحم در عصر ارتباطات قابل تامل است.
وی افزود: امروزه علم ثابت کرده که دیدارهای رخ به رخ موجب غم زدایی می‌شود، بنابراین باید سنت مهمانی و دید و بازدید در ایام نوروز را محفوظ بداریم. 
حجت‌الاسلام فعال اصفهانی ادامه داد: نقل شده است که پیامبر(ص) به درخواست خود میزبان فردی شدند که از سنت دیدوبازدید گریزان بود و فرمودند:«به موجب میزبانی از میهمان، سختی‌ها و غم و اندوه از انسان زدوده می‌شود».
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در روایات و متون دینی به برکت وجود مهمان اشاره و تصریح شده است که هر زمان در زندگی دچار تنگدستی شدید، برای گشایش رزق و روزی مهمانی دهید.
وی اظهار کرد: طبق فرموده پیامبر (ص):«هرکس نوبرانه و مایحتاجی برای منزل خود خریداری می‌کند، مانند این است که صدقه‌ای را برای افراد نیازمند حمل می‌کند و این خود موجب برکت و افزایش روزی است و برای هر قدم او ثوابی در نظر گرفته می‌شود».
حجت‌الاسلام فعال اصفهانی با اشاره به تمایل مردم برای سفر در ایام نوروز گفت: امیرالمومنین در نامه سی و یک نهج البلاغه خطاب به فرزندش می فرماید: در زمین سفر کن و آثار گذشتگان را ببین و با فرهنگ و آداب مردم مختلف آشنا شو و بنگر که چه عواملی باعث شکست و پیروزی آنان شده و از آنها درس بگیر که این امر باعث ارتقاء دیدگاه و بینش تو می‌شود.
وی تصریح کرد: در طول سال و به خصوص در ایام نوروز باید سعی کنیم از اسراف پرهیز کرده و به محرومین و نیازمندان رسیدگی کنیم.
 

captcha