حکم تمدید تعلیق فرمان اجرایی ترامپ صادر شد
کد خبر: 3586130
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳

حکم تمدید تعلیق فرمان اجرایی ترامپ صادر شد

یک قاضی فدرال در ایالت هاوایی با تمدید دستور تعلیق فرمان ضد مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، ضربۀ قانونی دیگری به تلاش‌های مکرر وی برای جلوگیری از ورود اتباع کشورهای مسلمان به امریکا زده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پرس تی وی، درک واتسون، قاضی فدرال در ایالت هاوایی، نخستین فردی بود که 15 مارس (25 اسفند) علیه فرمان اجرایی ثانوی ترامپ رأی داد. به گفتۀ واتسون این فرمان مغایر قانون اساسی امریکا است و در هاوایی اجرا نخواهد شد.
واتسون چهارشنبه (9 فروردین) پس از استماع اظهارات وکلای دادستان کل هاوایی و وزارت دادگستری دستور موقت خود را تمدید کرد.
وی دستور تمدید فرمان موقت خود را تا زمان رسیدگی به دعوای حقوقی این ایالت علیه ترامپ تمدید کرد. به گفتۀ داگلاس چین، دادستان کل هاوایی، این حکم تضمین‌کنندۀ حقوق شهروندان مسلمان بر اساس قانون اساسی در سراسر کشور است.
دولت ترامپ می‌تواند درخواست تجدیدنظر خود را به دادگاه فرجام‌خواهی در سان‌فرانسیسکو ارسال کند.
قاضی واتسون در حکم پیشین خود به اظهارات ترامپ اشاره و اعلام کرد فرمان یادشده، به‌رغم ادعاهای دولت امریکا، در واقع به‌منزلۀ ممنوعیت ورود مسلمانان به امریکا است.
فرمان اجرایی ضد مهاجرتی ترامپ که برای نخستین بار در اواخر ژانویه (اوایل بهمن) مطرح و پس از مدتی با موانع قانونی روبرو شد، اتباع کشورهای ایران، سومالی، سودان، سوریه، یمن، عراق و لیبی را از اخذ روادید امریکا و ورود به این کشور منع می‌کرد.
این فرمان، اعتراضات زیادی را برانگیخت و درنهایت از سوی یکی از قضات فدرال در شهر سیاتلِ ایالت واشنگتن تعلیق شد. درخواست تجدیدنظر دولت امریکا به اولین تعلیق نیز در دادگاه تجدیدنظر سان‌فرانسیسکو در کالیفرنیا بی‌نتیجه بود.
پس‌ از آن ترامپ بار دیگر در تاریخ 16 اسفند در فرمان اجرایی ثانوی خود، صدور روادید جدید را برای اتباع ایران، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان به مدت نود روز ممنوع کرد.
فرمان اول و دوم ضد مهاجرتی ترامپ در ایالاتی نظیر واشنگتن با مخالفت‌های شدیدی روبرو شد و دادگاه‌های فدرال امریکا رأی به تعلیق این فرمان‌ها دادند.
دادگاه هاوایی نخستین حکم را علیه این فرمان صادر کرد.
captcha