دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا
کد خبر: 3586597
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴

دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

گروه فعالیت‌های قرآنی: دیدار نوروزی جامعه قرآنی در سال ۹۶ و همانند سنوات گذشته، چهاردهم فروردین‌ماه در سالن اجتماعات خبرگزاری قرآن برگزار شد؛ دیدار عیدانه‌ای که سرشار از بیان دغدغه‌ها، اظهار نظرات و طرح‌های قرآنی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در اولین روز کاری سال ۹۶ همزمان با چهاردهمین روز بهار، جامعه قرآنی کشورمان اعم از قاریان، حافظان، خادمان، مدیران، پژوهشگران، هنرمندان و فعالان قرآنی همچون سنوات گذشته در خبرگزاری قرآن گردهم جمع شده‌اند تا دیدارها در اولین روز کاری سال 96 تازه شود.
این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط مهدی غلام‌نژاد، قاری جوان و نماینده کشورمان در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان آغاز شد. اجرای این مراسم را که با استقبال خوبی از سوی جامعه قرآنی همراه شد، حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشور بر عهده داشت.

آغاز دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا
قرآن احیاگر فطرت و بهار احیاگر طبیعت
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به آیات تلاوت شده در طلیعه این محفل گفت: حقیقت قرآن یک حقیقت بهاریه است، ‌اگر خداوند «يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» را در این فصل تذکر می‌دهد قرآن نیز آمده است تا بهار جدیدی را برای انسانیت رقم بزند. لذا استجابت به دعوت خدا و رسول خدا(ص) چیزی جز شدن بهاری شدن دل‌ها و روح‌ها به دنبال نداشته است و این نقطه کلیدی است که می‌تواند برای همه ما سرنوشت‌ساز باشد. قرآن احیاگر فطرت و بهار احیاگر طبیعت است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه چنین جلسه‌ای در طول سال برای قرآنی‌ها کمتر اتفاق می‌افتد، به آیه 200 سوره مبارکه آل عمران اشاره و تصریح کرد: آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» مناسب‌ترین آیه برای این جلسه است، که در آن یک صبر انفرادی و یک صبر جمعی مورد اشاره قرار گرفته است. صبر انفرادی آن چیزی است که هر کسی خود موظف به صبوری در آن است،‌ در صبر جمعی آن چیزی است که با هم صبر می‌کنیم.
قرآن احیاگر فطرت و بهار احیاگر طبیعت/ بیان اولویت‌های شورای توسعه
اولویت‌های شورای توسعه
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تصویب و تمهید اجرای اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی و تشکیل ستاد راهبری اسناد اشاره و بیان کرد: اسناد سه‌گانه توسعه فرهنگ قرآنی توسط کمیسیون‌ها و با همکاری دبیرخانه شورا تدوین شده و در مرحله نهایی بازنگری و تصویب در شورای توسعه فرهنگ قرآنی است و سال 96 سال استقرار اسناد راهبری این اسناد و نخستین سال اجرای این اسناد است.
وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود گفت: این اسناد به مثابه قرارداد و تعهدنامه میان مجریان کلان قرآنی کشور و در واقع سناریوی نقش‌آفرینی همه فعالان قرآنی در عرصه گسترده فعالیت‌های قرآنی کشور است. مطابق اسناد مجموعه‌ای از اقدامات ملی و کلان طراحی شده است که ذیل آن اقدامات کلان، اقدامات اجرایی پیش‌بینی شده است و کمیسیون‌ها و دستگاه‌ها برای این اقدامات شناسه اقدام اعم از مجری، نحوه و کمیت اجرا و ....تهیه می‌نمایند و ملزم به اجرای آن در بازه زمانی مشخص شده هستند. تمامی برنامه‌ها و تخصیص اعتبارات و ارزیابی‌ها نیز بر اساس موفقیت در تحقق این اهداف و اقدامات اسناد راهبری صورت می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: شرط موفقیت اجرای اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی، همدلی و عزم دستگاه‌های دولتی و عمومی و همراهی مجموعه‌های مردمی است. یکی از مشکلات موجود بر سر راه ما تعامل دستگاه‌های قرآنی، فقدان تعارف و عدم آشنایی از ظرفیت یکدیگر است. بر همین اساس یکی از اقدامات دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 96 تشکیل جلسات مجمع مشورتی شورای توسعه در دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی عضو غیرعضو است.
ضعف دستگاه‌های قرآنی در مسیر هم‌افزایی

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قرآنیانی که در سال 95 بدرود حیات گفته‌اند، تصریح کرد: در این جلسه قرآنی، دو نکته کوتاه را خدمت عزیزان عرض می‌کنم. نکته اول اینکه در دعای تحویل سال همه ما از خداوند متعال می‌خواهیم که به همه ما بهترین حال و احسن‌الحال را عنایت کند و در قرآن کریم نیز تأکید شده است که ما به دنبال عمل احسن باشیم و ان‌شاءالله که در جامعه قرآنی این اتفاقات رخ دهد؛ یعنی در سال جدید هم احوالات و هم عمل احسن داشته باشیم که به هر حال از عزیزان قرآنی این داشتن این روحیات و عملکرد بیشتر از دیگران انتظار می‌رود.
آغاز دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه اظهار کرد: نکته دیگری نیز که در این زمینه عرض می‌کنم این است که معمولا در صحبت‌ها و گفت‌و‌گوهای مختلف در رابطه با هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف قرآنی بحث و تبادل نظر می‌شود ولی حقیقت امر این است که ما در این امر طی سال‌های گذشته بسیار ضعیف بوده‌ایم.

قره‌شیخلو با بیان اینکه متأسفانه در بخش‌های مختلف قرآنی تقریبا هر کس کار خود را انجام می‌دهد، افزود: اگر اعتقاد به هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف قرآنی است، وجود دارد به نظر من باید به این موضوع به صورت جدی‌تری بپردازیم؛ یعنی بر روی موضوع مورد نظر بحث و کارشناسی انجام شود. همچنین، در این زمینه هم بخش‌هایی که به شورای توسعه و هم بخش‌هایی که به مجلس شورای اسلامی مربوط می‌شود باید کار کارشناسی و تحقیقاتی خود را به‌درستی انجام دهند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: هنوز هم متأسفانه نمونه‌های این هم‌افزایی در حوزه قرآن کم است و بعد از چهار دهه انتظار این است که مجموعه‌های قرآنی با هم هماهنگ‌تر باشند و با هم عملکرد نزدیکتری داشته باشند که امیدواریم این اتفاق در سال 96 رخ دهد.

ضعف دستگاه‌های قرآنی در ایجاد هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های قرآنی

وی در پایان بیان کرد: از همه دوستان عزیز تقاضا دارم تا یک عنایت ویژه داشته باشند؛ چراکه در بحث‌های قرآنی بعد از چهار دهه که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، روی کارهای شکلی و ظاهری زیاد کار انجام دادیم و تقریبا توافق وجود دارد ولی بر روی کارهای محتوایی که به آن نیاز مبرم داریم؛ کارهایی که مطابق روز و نیاز جوانان جامعه باشد، خیلی کم کار کرده‌ایم. در این زمینه به نظر می‌رسد عزیزان قرآنی روی این زمینه باید بیشتر سرمایه‌گذاری کنند تا از کارهای شکلی فاصله بگیریم و کارهای پرمغزتر و پرمحتواتر انجام دهیم.

تعیین رابطین استانی در مجامع

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم دیدار نوروزی جامعه قرآنی در سال ۹۶ که عصر امروز دوشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه در محل خبرگزاری ایکنا برگزار شد، ضمن عرض تبریک سال جدید بیان کرد: تنها راه برون‌رفت از مشکلات تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است و باید کمک کنیم تا در این زمینه گام‌هایی را برداریم.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: تلاش‌مان را می‌کنیم که ساختاری در بحث‌های قرآنی تشکیل دهیم و در این دوره از مجلس پا را فراتر از یک فراکسیون نهاده‌ایم. با توجه به مسئولیتی که بنده در مجلس شورای اسلامی دارم با تمامی مجامعی که در هر استان وجود دارد ارتباط برقرار کردیم، چنان‌که در هر یک از استان‌ها نمایندگان مجلس مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند.
وی در ادامه افزود: در هر یک از مجامع استانی یک رابط استانی را تعیین کرده‌ایم که در زمینه توسعه فرهنگ قرآن و اهل بیت‌(ع) بتوانند گام‌های مؤثری را بردارند. برای این امر و گسترش آن نیز تدابیری اندیشیده شده است، به این صورت که با وزیر کشور و استانداران سراسر کشور مکاتبه شده است و نمایندگان مجامع با اساتید معرفی شده‌اند.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این راستا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مکاتباتی داشته‌ایم و وزیر ارشاد نیز با تمام مدیران و معاونان پیگیری‌هایی انجام داده‌اند و زمینه ارتباط با آن نماینده را فراهم کرده‌اند.

دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

وی در ادامه تصریح کرد: تشکل‌های استانی باید ترغیب شوند که به سراغ رابطان ما در استان‌ها بروند تا هم‌افزایی صورت گیرد، چنان‌که در مجلس شورای اسلامی نیز اگر مباحثی مانند اعتبارات و نظارت بر عملکرد لازم باشد به صورت هم‌افزا صورت می‌پذیرد، هم‌چنین این مجامع نیز به صورت مرتب برگزار می‌شود و از نهادهایی مانند شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... در آن شرکت می‌کنند.
پژمان‌فر بیان کرد: در جلسه‌ای که هفته ‌‌‌‌‌آینده تدارک دید‌ه‌ایم در خدمت محمدباقر نوبخت خواهیم بود تا برنامه‌های قرآنی دولت در این زمینه را شرح دهند و ما نیز پیگیری کنیم، هم‌چنین وزیر آموزش و پرورش نیز از جمله میهمانان جلسات بعدی ما خواهند بود و در این زمینه تکالیفی که بر عهده وزارت آموزش و پرورش است، پیگیری خواهد شد.

تلاقی نوروز و سیزده رجب؛ فرصتی برای ابراز ارادت به ثقلین

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه باید بسط قرآن را در فعالیت‌های بین رشته‌ای جست‌وجو کنیم، اظهار کرد: این امر یعنی اینکه ما در عموم حوزه‌ها، در اقتصاد، در فرهنگ، در هنر، در روان‌شناسی و ... می‌توانیم یک نگاه و نگرشی را با این رویکردها داشته باشیم و زمینه گفت‌وگو را فراهم کنیم. در این گفت‌و‌گوهاست که این معارف جلوه خود را بهتر و بیشتر نشان می‌دهد و برای نگرانی نیز که ما داریم واقعیت این است که ما تا پرسش زمانه را به قرآن عرضه نکنیم، توفیقی حاصل نخواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: نکته بعدی این است که خوشبختانه کشور ما بر خلاف آنچه که بعضاً گفته می‌شد که به اهل بیت(ع) اهمیت می‌دهند به این معنا که به قرآن اهمیت نمی‌دهند، اصلا چنین نبوده و نیست. ما از نگاه به اهل بیت(ع) قرآن را بسط و گسترش می‌دهیم و به همین جهت است که در کشور ما این بیدادهایی که به نام قرآن در همین کشورهای همسایه شده، نشده است، به جهت اینکه ما با قرآن را با اهل بیت(ع) می‌بینیم. در ساحت ولایت اهل بیت(ع) و آن نگاه عاطفی و عقلانی که این بزرگواران به ما آموختند، فرهنگ و فکر ما از این تندروی‌ها و بیدادها در امان بوده است.

ارائه طرحی از سوی جامعه قرآنی ویژه نوروز سال‌های آمیخته با رجب

مسجدجامعی در ادامه با بیان اینکه بنده در این زمینه یک پیشنهاد آینده‌نگر ارائه می‌کنم، افزود: این ایام مبارکی است یعنی ایام ماه مبارک رجب و سال آینده نوروز همراه با رجب است. در سنت ایرانیان آدابی بوده که از مهم‌ترین آن‌ها مهرگان و نوروز بوده و هر دو نیز خیلی مهم بوده است اما مهرگان نمانده و نوروز به جای مانده است. علت اینکه نوروز باقی مانده است این است که چون ایرانیان طبق اسناد روایی در باورشان نوروز، سالگرد شمسی عید غدیر خم است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ما از سال آینده تا یکی دو سال بعد از آن شاهد هستیم که نوروز و سیزده رجب با هم هم‌پوشانی دارد و این فرصت خیلی خوبی است. در آثار قدیمی‌تری که از نوروز به جای مانده، در کنار قرآن کریم تصویری از امیرالمؤمنین(ع) نیز بوده که در نقاشی‌های کلاسیک دوره قاجار نیز مشاهده می‌شود که طی این مراسم مردم قرآن را می‌بوسیدند و دست به دست می‌گرداندند و سپس نیز عکس مولای متقیان(ع) را می‌بوسیدند.

مسجدجامعی با بیان اینکه اگر ما بتوانیم این محبت و همراهی قرآن و اهل بیت(ع) را به مناسک تبدیل کنیم، کار بسیار مهمی انجام داده‌ایم، گفت: اینکه ما در کشورمان بیشترین آثار قرآنی چاپ می‌شود و بیشترین پایان‌نامه‌های قرآنی نوشته شده است، این به دلیل محبت اهل بیت(ع) است؛ یعنی نه‌تنها محبت به اهل بیت(ع) باعث کاهش توجه به قرآن نشده است، بلکه بر آن نیز افزوده است.

وی تصریح کرد: بنابراین پیشنهاد بنده این است که ما به عنوان جامعه قرآنی برای این چند سالی که در پیش رو داریم، طرحی داشته باشیم؛ یعنی برای نوروزی متفاوت طرحی داشته باشیم و جامعه قرآنی برای نوروزی که همراه با ولادت باسعادت امیرالمؤمنین(ع) است و نوروزی که با این ایام نورانی همراه است طرحی داشته باشد. بگوییم چگونه در آن سال نوروز را برگزار کنیم و چگونه بتوانیم از این ظرفیت‌های زمانی و مقدس استفاده کنیم و پایه‌ها و بنیان‌هایی را در جامعه خود تقویت کنیم که به ارادت و محبت بیشتر به این دو ساحت ماندگار از سوی نبی گرامی اسلام(ص) منجر شود.

رشد جامعه در گرو مدیریت افراد قرآنی است

حسن بیادی، عضو‌ شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به ارائه خاطره‌ای کوتاه پرداخت و بیان کرد: نمی‌خواهم در مورد مسئولانی صحبت کنم که برخی از آنها تلفظ صحیح نماز را بلد نیستند، وقتی به قرآن اهمیت داده نمی‌شود این گونه می‌شود. بیشتر قراء ما خوب بوده‌اند، یعنی هر جا یک فرد قرآنی باشد و احکام هم بلد باشد، جامعه رشد پیدا می‌کند.  در یک مدرسه به مدت پنج سال نذر داشتم که به صورت افتخاری قرآن تدریس کنم، دیدم که معلمان قرآن آنجا بلد نبودند قرآن بخوانند، چطور می‌خواهند به دانش‌آموزان آموزش بدهند؟

دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

وی افزود: اکثر اساتید قرآن از مساجد رشد کرده‌اند اما امروز این مساجد فراموش شده‌اند. با این مطلب که عرض می‌کنم مبارزه کنید، وگرنه کسی قرآن را نمی‌فهمد، در حوزه‌های علمیه تهران، بیش از 20 درصد افراد نتوانستند به صورت تحت‌اللفظی قرآن را معنا کنند. راه برون‌رفت از این مشکل این است که مساجد را تقویت کنیم تا دوستان داوطلبانه داخل مساجد بروند.
وی در ادامه با انتقاد از فعالیت‌های قرآنی بیان کرد: هر کاری کرده‌ایم هنوز این نکته منفی را از بین نبرده‌ایم که نوعاً، «شو» قرآنی اجرا کرده‌ایم؛ مانند گل گلایل که سه روز بیشتر دوام نمی‌آورد، فعالیت‌های ما مانند گل‌های ریشه‌دار نبوده است، در شهر تهران «شو» قرآنی است این همه هزینه می‌شود اما برای ترجمه آن کار نمی‌شود.

ارائه منظومه جامع معرفتی نوجوانان در سطح رسانه ملی

محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه بخش زیادی از مطالب مطرح شده در این جلسه مورد توجه اتاق فکر و ایده‌پردازی شبکه قرار گرفته است، گفت: به حول الهی از ماه مبارک رمضان و به صورت ملموس‌تر از تابستان امسال اتفاقات خوبی در این حوزه را شاهد خواهیم بود. اگرچه که برآیند رضایت‌مندی مخاطبان رسانه ملی را در حوزه قرآن مورد توجه قرار داده‌ایم و در این بین درخواست‌ها برای تلاوت بیشتر است.
وی افزود: در رابطه با مباحث معارفی آن چیزی که تاکنون در خیلی از فضاهای فرهنگی و رسانه‌ای بیشتر سلیقه و میزان برخوردهای نقطه‌ای و پاسخگویی به شبهات بوده است که کار درست و به جایی است. در کنار این، کار اساسی‌تری که می‌توان انجام داد، کاری فرایندی و و ارائه یک منظومه جامع معرفتی در حد درک و دریافت و نوجوانان است که بتوانند بر اساس آن دریافت‌ها پاسخگوی بسیاری از شبهات باشند.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: همه ما در زمان جوانی و نوجوانی در ارتباط با علما و نیز ارتباط با کلاس‌های خاص معارفی به اشراف نسبی برای پاسخ‌گویی رسیده‌اید، این یکی از کارهایی است که در سطح رسانه ملی در حال انجام است و کارهای مقدماتی مربوط به آن در حال انجام است. این کار با محوریت شبکه قرآن و گسترش به همه شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی خواهد بود.

دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

محمدزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در مورد ازدیاد جمعیت، گفت: در این بحث جامعه قرآنی می‌توانند کمک‌کننده باشند. من در این بخش به سهم خود حمایت جانبی رسانه‌ای از این امر را خواهم داشت. با این وجود باید جلساتی در طول سال داشته باشیم، تا افرادی که در سال 96 صاحب فرزند شده و یا اقدام به امر ازدواج می‌کنند، مورد تشویق قرار گیرند. به جهت ترغیب و تشویق این افراد از بزرگان حاضر در مجلس خواستارم تا شرایطی را فراهم کنند تا این امر محقق شود. تسهیلاتی که می‌توانند اعطاء کنند و جوایزی که می‌توانند اهدا کنند می‌تواند باعث ترغیب شود.
محمدزاده در ادامه به بحث انتخابات اشاره و بیان کرد: به عنوان جامعه قرآنی موظف هستیم که به منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم. تقاضای من از جامعه قرآنی این است که خطوط مختلفی که در امر انتخابات در حال رقابت هستند را ‌با هوشمندی و هوشیاری زیاد پیگیری کنند و در فضاهای مرتبط به امر انتخابات به‌خوبی حاضر شویم. حضور ما به عنوان قاری، استاد و فرد موثر قرآنی حمایت‌کننده اندیشه و نظر مقام معظم رهبری باشد تا در این زمینه بتوانیم ایشان را کمک کنیم.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در پایان خاطر نشان کرد: کار مناظرات انتخابات ریاست جمهوری به سیمای ملی واگذار شده است و قرار شده است که سوالات هر حوزه‌ای را احصا کنیم و در اختیار فضاهای مناظراتی قرار دهیم. در همین زمینه از دوستان در خبرگزاری قرآن خواستاریم این کار را به عنوان کمک به ما، انجام دهند و مطالبات معارفی، قرآنی و دینی جامعه قرآنی را دسته‌بندی کرده و به صورت عدد و رقم محدود ارائه دهند تا در مناظرات انتخاباتی مورد سؤال واقع شود.

فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم

علی اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی کشور در سخنانی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که در کشور مغفول مانده است، بحث فرهنگ‌سازی قرآنی است، گفت: هنوز جوانان ما صدای قرآن را که می‌شوند به یاد مرگ می‌افتند و هنوز هم سوره مبارکه «الرحمن» مردم ما را یاد مرگ می‌اندازد.
این قاری بین‌المللی با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی باید بر این موضوع اندیشه بورزد، تصریح کرد: اکثر نوجوانان انگیزه لازم برای یادگیری قرآن ندارند، وقتی نوجوانان نمی‌خواهند قرآن یاد بگیرند، هیچ روشی نمی‌تواند اثرگذار باشد.

دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

شعاعی در ادامه با طرح این پیشنهاد که برای رفع این معضل نیاز به یک کمیته یا ستاد برای فرهنگ‌سازی داریم، ‌بیان کرد: یکی دیگر از معضلات مهم در جامعه بحث مساجد است، ‌مرکز اصلی آموزش قرآن باید مسجد باشد اما در اکثر ساعات روز تعطیل است. خادم به عنوان کسی انتخاب می‌شود که فرد بیکاری باشد تا کارهای مسجد را انجام دهد،‌ هنوز مشخص نیست که هیئت امنا در مساجد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند. همین موضوع باعث شده است تا بیش از 70 هزار مسجد عملکرد قرآنی قابل عرضه‌ای نداشته باشد.
این قاری بین‌المللی کشور خاطرنشان کرد: من حامل پیام نوجوانان و جوانان مناطق محروم کشور هستم،‌ نوجوانانی که هزینه جشن‌های فارغ‌التحفیظی‌شان حتی کمتر از هزینه یک محفل کوچک در دیگر شهرها است. در روستای «درجادون» زمان تحویل سال 96 تمام کودکان پنج جزء از قرآن را حفظ کرده بودند.
وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای توجه به مناطق محروم اشاره کرد و گفت: این شورا در سال گذشته کارگروه فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم را تشکیل دادند که می‌تواند سرمنشأ خیرهای فراوانی باشد.

گسترش رشته‌های قرآنی

دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ضمن اشاره به اهمیت گسترش رشته‌های قرآنی بیان کرد: افتخار ما این بود که در نظام اسلامی رشته‌های قرآنی گسترش یابد؛ در سال قبل که اکثر دانشگاه‌ها با کمبود دانشجو مواجه بودند ما در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 2813 نفر ثبت نام کردیم و فقط در رشته علوم قرآن و حدیث در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری پذیرش داریم.

وی در ادامه با انتقاد از تجمیع رشته‌های علوم قرآن و حدیث تصریح کرد: متأسفانه طرحی اجرا شد که 16 رشته در یک رشته با عنوان علوم قرآن و حدیث تجمیع شده و با این کار نه‌تنها رشته‌های قرآنی گسترش نیافت بلکه محدودیت ایجاد شد و جامعه قرآنی باید این مسئله را پیگیری کنند.

تحقق وعده‌های داده شده در سال 95

محمود صلاحی،‌ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، نیز در سخنان کوتاهی در این نشست با اشاره به اینکه قول‌هایی که سال گذشته در این جلسه داده شده است همگی عملیاتی شده است، گفت: از 20 سال قبل همه فرهنگسراها برای کلاس‌های قرآنی شهریه دریافت می‌کردند، با اجازه اعضای شورا و هماهنگی‌های به عمل آمده تمامی فرهنگسراها کلاس‌های قرآن را رایگان اعلام کردند.
وی افزود: اقدام دیگر نیز این بود که کلاس‌های ویژه قرآن در فرهنگسراها ایجاد شد،‌ این کلاس‌ها با کتیبه کاشی مشخص شدند تا مختص این کار باشند. این کلاس‌ها به پنج بخش بالای 10 سال و کمتر از 10 سال در دو بخش دختران و پسران و والدین تقسیم شد.

دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اظهار کرد: همچنین مسابقات «تسنیم» و «سراج» نیز با تمهیداتی که اتخاذ شد، پنج برابر افزایش پیدا کرد و در خدمت دوستان در سازمان اوقاف در زمینه مسابقات بین‌المللی قرآن نیز جلساتی برگزار شده است.
صلاحی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش شده است تا هر کس برای این امر مراجعه داشته است، همکاری‌های لازم در حد توان با آنها صورت بگیرد و اگر جایی همکاری لازم صورت نگرفته است، به دلیل این بوده است که وسع‌مان نرسیده است.

جامعه قرانی باید برای دولت و مجلس پیام داشته باشد

محسن بادپا، قاری بین‌المللی کشور نیز در صحبت‌های کوتاهی در این دیدار،‌ با اشاره به اینکه وقتی یک آیه به طور مشخص کاربردی از قرآن، مطرح و اجرا شود، آن زمان مزه قرآن در دهان همه می‌آید، ‌گفت: من متأسف هستم که بگویم، در کشوری زندگی می‌کنیم که با داشتن ذخائر عظیم و ثروت‌های فوق‌العاده، ‌اما یک آیه مهم قرآن تعطیل مانده و مشخص نیست از این حالت خارج شود.
وی با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فی‏ بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعیرا»،‌ گفت: آیا ما که قرآنی هستیم می‌توانیم بپذیریم ایتام با صدقه اداره شوند،‌ آیا یک یتیم فقیر به اندازه یک نفر از هشتاد میلیون جمعیت از عایدات کشور سهم ندارد. آیا کارگروهی تشکیل شده است که برای ارزیابی این سهم کاری انجام دهد، ‌با اینکه کمیته امداد باید برای ایتامی که ثروتمند هستند،‌ صدقه جمع کند.
این قاری بین‌المللی کشور با طرح این سوال که چرا سهم این ایتام را پرداخت نمی‌کنیم،‌ تصریح کرد: بسیاری از مسئولان را دیده و با آنها صحبت کرده‌ام اما نتیجه نداشته است، اگر جامعه قرآنی یک پیام به اقتصاد مقاومتی بدهد که مثلاً امسال سال تأمین ایتام فقیر از عایدات عمومی کشور باشد، همانگونه که کارمند از دنیا می‌رود و یتیمش از دولت حقوق می‌گیرد بقیه مردم هم که یتیم دارند، عین همان را از بیت‌المال استفاده کنند، ‌چقدر خوب خواهد شد؟ باید از جامعه قرآنی پیام‌های متعددی به دولت و مجلس و ... ارسال شود.
بادپا بیان کرد: جامعه قرآنی باید حرکتی را ایجاد کند، شک نکنید تا زمانی که سهم یتیم فقیر در اقتصاد ما پرداخت نمی‌شود، تمام تلاش‌های اقتصادی بی نتیجه خواهند ماند، چراکه «إِنَّما یَأْکُلُونَ فی‏ بُطُونِهِمْ ناراً»، همان لحظه‌ای که سهم یتیم برای کار دیگر خرج می‌شود، تبدیل به آتش می‌شود.

دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید.


captcha