چالشی به نام نبود متولی واحد در فعالیت‌های فرهنگی
کد خبر: 3586619
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۶
حجت‌الاسلام غضنفری بیان کرد:

چالشی به نام نبود متولی واحد در فعالیت‌های فرهنگی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس دانشکده علوم و فنون قرآن در دیدار نوروزی جامعه قرآنی با اشاره به اینکه حدود 120 ارگان، تشکیلات و موسسه کارهای فرهنگی انجام می‌دهند، گفت: با این وجود متولی واحدی برای این کار وجود ندارد، وقتی متولی نباشد، مسئول نیست و وقتی مسئول نباشد،‌ کسی بازخواست نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی غضنفری، رئیس دانشکده علوم و فنون قرآن در دیدار نوروزی جامعه قرآنی که بعدازظهر امروز 14 فروردین‌ماه به میزبانی ایکنا برگزار شد، طی سخنانی با طرح این گلایه که در بخش فرهنگی متولی واحدی وجود ندارد، گفت: بسیاری از درد و دل‌ها در این حوزه قرار می‌گیرد. اینکه کدام نهاد خاص تمام فعالیت‌های قرآنی را پیگیری می‌کند،‌ سوال است، به اعتقاد من کارها در این زمینه کاریکاتوری پیش رفته و رشد، رشدی مرحله‌ای است.
وی افزود: هر کسی به فراخور وضعیت خود بخشی را ترویج می‌دهد، حدود 120 ارگان، تشکیلات و موسسه کارهای فرهنگی انجام می‌دهند، اما متولی واحدی برای این کار وجود ندارد، وقتی متولی نباشد، مسئول نیست و وقتی مسئول نباشد،‌ کسی بازخواست نمی‌شود.
غضنفری در ادامه با طرج این پرسش که مشکلاتی در حوزه ترویج عملی قرآن وجود دارد، از چه کسی باید علت این مشکلات را پرسید و به چه کسی رجوع کرد؟ گفت: جامعه قرآنی و مخصوصاً موسسات و رسانه‌ها این زمینه را باید ایجاد کنند و ظرفیت‌ها را در این زمینه مورد توجه قرار دهند تا فعالیت‌ها در این راستا شکل بگیرد.
چالشی به نام نبود متولی واحد در فعالیت‌های فرهنگی
وی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: نکته دیگر که باید گفته شود این است که مردم به گونه‌ای پرورش یافته‌اند که صرفاً باورهای خود را بپذیرند و مطالب جدید را قبول نکنند، در پای منبر، اگر خطیب مطلبی بگوید که پامنبری آن را می‌داند، بسیار لذت می‌برد و آن را می‌پذیرد، اما به محض اینکه مطلبی بیان کرد که خلاف دیدگاه پامنبری است فوراً در مقابل آن می‌ایستد بدون آنکه بررسی کند.
رییس دانشکده علوم و فنون قرآن خاطرنشان کرد: موسسات و رسانه‌ها بایستی حرکتی انجام دهند که مردم بتوانند حرف‌های جدید را بپذیرند و اندیشمندان نیز برای پذیرا شدن حرفشان به سراغ کلمات متقدمان نروند و تنها به آنها استناد پیدا کنند.
غضنفری با اشاره به اینکه حرف‌های جدید قرآنی بسیار زیاد است، گفت: در حوزه سیاست، اقتصاد، فقه، اصول، ‌فلسفه، کلام و ... حرف‌های جدید بسیار زیادی برای گفتن وجود دارد، اما متاسفانه راهی برای اینکه بیان شود و شخص گوینده احساس نکند که اگر گفت متهم به ارتداد و کفر می‌شود، وجود ندارد. رسانه‌های گروهی باید این فضا را در جامعه ایجاد کنند، دیگران بسیار بیشتر پیش رفته‌اند آنها که به عترت توجه ندارند در این زمینه فعالیت‌هایی انجام داده‌اند و جا برای خود باز کرده‌اند.
وی در پایان بیان کرد: امیدواریم این جلسات و جلساتی شبیه به این و افرادی که دست اندرکار هستند اگر می‌دانند لازم است دستی بالا بزنند و برنامه‌های قرآنی برنامه‌مدار و نه روزمره در جامعه ارائه کنند تا این خلأها به فرصت تبدیل شود.
captcha