نوزدهمین جلسه نقد پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی برگزار می‌شود
کد خبر: 3587240
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲

نوزدهمین جلسه نقد پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی برگزار می‌شود

گروه اقتصاد: نوزدهمین جلسه از سلسله نشست‌های بررسی و نقد پژوهش‌های بانکداری و مالی اسلامی با موضوع «امکان‌سنجی تعمیم عقد مضاربه به تمام فعالیت‌های تجاری»، روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در این نشست مقاله «امکان‌سنجی تعمیم عقد مضاربه به تمام فعالیت‌های تجاری» نوشته حسین داورزنی و سیدمحمد رضوی که در شماره یازدهم از سال ششم نشریه مطالعات فقه و حقوق اسلامی به چاپ رسیده است، نقد و بررسی خواهد شد.
در این نشست؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن وحدتی شبیری (دانشیار دانشگاه قم) و  حمید قنبری (مشاور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) به طرح دیدگاه‌های خود پیرامون موضوع نشست خواهند پرداخت.


در چکیده این مقاله می‌خوانیم:
«فقيهان، عقد مضاربه را با وجه نقد و فقط در صورتي صحيح مي دانند كه عملياتي كه توسط عامل انجام مي شود عمليات تجاري باشد، و سود آن بايد از راه تجارت به دست آيد. اين كه مراد از عمليات تجاري چيست محل ترديد است. به نظر مي رسد با توجه به فلسفه تاسيس عقد مضاربه و استفاده از عمومات وجوب وفاي به عقود و اطلاقات موجود مي توان نوع عملياتي كه عامل براي تحصيل سود انجام مي دهد را به همه انواع فعاليت هاي مشروع و قانوني اقتصادي تسري داد.»
علاقمندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به این نشانی مراجعه کرده و یا با شماره‌های ۸۸۶۵۷۳۹۵ و ۸۸۶۵۷۳۹۷ تماس حاصل فرمایند.
حضور در این جلسه برای کلیه افراد رایگان بوده و ثبت‌نام قبلی الزامیست.
مکان برگزاری این نشست، میدان آرژانتین، ابتدای بزرگراه آفریقا، پلاک ۱۰، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ج.ا.ا.، طبقه اول می‌باشد.
برای مشاهده متن کامل مقاله مورد بررسی اینجا کلیک کنید.
captcha