از مستندسازی آثار قرآنی تا برپایی جلسات ماهانه قرآنیان خوزستان
کد خبر: 3587396
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
در دیدار نوروزی قرآنیان خوزستان تاکید شد؛

از مستندسازی آثار قرآنی تا برپایی جلسات ماهانه قرآنیان خوزستان

گروه فعالیت‌های قرآنی: در مراسم دیدار نوروزی جامعه قرآنی استان خوزستان بر مستندسازی آثار قاریان، مبتهلان و گروه‌های تواشیح و برپایی ماهانه دیدارهای جامعه قرآنی استان تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مراسم دیدار نوروزی جامعه قرآنی استان خوزستان با حضور فعالان قرآنی،‌ استادان دانشگاه، روسای دانشگاه‌ها، حافظان، قاریان، مبتهلان و مدیران اجرایی، گروه‌های تواشیح امروز ۱۷ فروردین‌ماه به میزبانی ایکنا در سالن شهدای جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن ناجی حیدری قاری خوزستانی آغاز شد. ابتهال خوانی سیدکریم موسوی هم بخش دیگر این مراسم بود.

جلیل بیت‌مشعل معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان خوزستان به معرفی حاضران در مراسم پرداخت.

همچنین در این مراسم سیدعلیرضا علوی سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان حضور داشت که ضمن خوش آمدگویی و تبریک سال نو، اظهار کرد: از دیدگاه‌های قرآنیان در پیشبرد اهداف قرآنی این سازمان بهره‌مند خواهیم شد.

سپس برخی از حاضران به بیان نظرات خود در راستای ترویج و گسترش فعالیت‌های قرآنی پرداختند.

مجید سعیداوی، فعال قرآنی و  مسئول برگزاری جلسات قرآن مسجد قبا اهواز در دیدار این نوروزی جامعه قرآنی استان خوزستان با بیان اینکه در سال گذشته در مسجد قبا اهواز 38 جلسه تخصصی آموزش قرآن کریم با حضور استادان قرآنی برگزار شده است، افزود: در این جلسات قرآن‌آموزانی از تمام استان حضور داشتند.

سعیداوی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان با استفاده از ظرفیت قاریان استانی و با حضور قاریان مصری جلسات ترتیل‌خوانی قرآن کریم در این مسجد برگزار شد، گفت:  در ماه مبارک رمضان علاوه بر جلسات تخصصی قرآن کریم، جلسات ترتیل‌خوانی قرآن نیز برگزار خواهد شد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم در حال برنامه‌ریزی جهت برپایی جلسات حفظ قرآن کریم در این مسجد هستیم.

سید کریم موسوی، مبتهل بین‌المللی هم در این دیدار به میزبانی ایکنا خوزستان گفت: این قول را می‌دهم که مانند این نشست در نزدیک‌ترین فاصله زمانی با رویکرد جدید و با اهداف معین از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان نیز برگزار شود.

وی با بیان اینکه درحال تدوین برنامه بیمه فعالان قرآنی در استان هستیم، گفت: بودجه شورای گسترش و ترویج فرهنگ قرآن کریم در اواخر سال گذشته به حساب استان واریز شد که مبلغی معادل دو میلیارد و پانصد میلیون ریال است؛ از این مبلغ، یک میلیارد ریال به اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان و مابقی مبلغ بین مؤسسات قرآنی استان توزیع شد.

موسوی با اشاره به اینکه در سال جاری از فایل صوتی ترتیل قرآن کریم قاسم مقدمی رونمایی خواهد شد.

ناجی حیدری، قاری قرآن و کارشناس جهادکشاورزی استان خوزستان در دیدار جامعه قرآنی استان خوزستان گفت: برگزاری مداوم این جلسات بسیار خوب است. ان‌شاءالله در سال جاری با همدلی و همراهی دوستان و فعالان قرآنی خدمتی به قرآن در زمینه آموزش مباحث گوناگون قرآنی خواهیم کرد.

محمود حمیداوی، فعال قرآنی هم در این دیدار با اشاره به اینکه در کتاب «سفر به مصر» به قلم «مهدی دغاغله» علت موفقیت کشور مصر در زمینه قرآن را وجود یک مدرسه یا مؤسسه قرآنی در هر یک از خیابان‌های آن کشور عنوان شده است، افزود: در استان خوزستان جلسات قرآنی محدودی وجود دارد و کسانی که در این جلسه حضور دارند نیز به عنوان بزرگان قرآنی استان شناخته شده‌اند.

وی با بیان اینکه پل ارتباطی بین این بزرگان قرآنی و شهرستان‌های استان خوزستان کم‌رنگ است، افزود: اگر از هر شهرستان دو نفر به عنوان نماینده آن شهرستان در جلسات تخصصی این چهره‌های قرآنی شرکت کنند باعث بهره‌مندی همه استان از دانش آنها خواهد شد که منجر به تربیت نیروهای قرآنی توانا می‌شود.

وادی عبیات، پیشکسوت قرآنی در دیدار نوروزی جامعه قرآنی استان خوزستان با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی از سوی ادارات دولتی قابل تقدیر است، افزود: توصیه می‌کنم که به جلسات قرآنی کوچک بیشتر توجه شود.

وی ادامه داد: در سال 1370 در منزل پدری به همراه مجید سعیداوی و تعداد دیگری از استادان قرآنی برنامه‌ریزی برگزاری جلسات قرآنی مسجد نور سازمان آب و برق استان خوزستان را انجام می‌دادیم. در آن زمان فکر نمی‌کردیم که نتیجه این جلسه کوچک بعدها در تمام کشور اجرا شود.

عبیات با بیان اینکه کارهای کوچک قرآنی محلات و منازل ارزشمند‌تر از کارهای بزرگ دولتی در زمینه قرآنی هستند، گفت: با حمایت از این فعالیت‌های کوچک قرآنی می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در آینده بود.

سید حسن موسوی‌شوکی، قاری قرآن هم در این دیدار با اشاره به اینکه دغدغه جامعه قرآنی استان خوزستان این است که تشنه این جلسات و گردهمایی‌ها است، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان خوزستان می‌توانیم در زمینه‌های مختلف قرآنی حرف اول را در کشور بزنیم.

وی گفت: از جامعه قرآنی تقاضا داریم که این گردهمایی‌های قرآنی به صورت ماهانه برگزار شود تا قاریان استان در این جلسات شرکت کرده و نتیجه آن در آینده دیده شود.

صادق عبیات، مسئول مجمع قاریان و حافظان قرآن منطقه کوی علوی اهواز در دیدار جامعه قرآنی استان خوزستان به میزبانی خبرگزاری بین‌المللی قرآنی ایکنا خوزستان با اشاره به اینکه در استان خوزستان قاریان توانمند زیادی وجود دارند، افزود: می‌بایست تلاوت‌های این قاریان ضبط شوند و در آرشیو قرار گیرند.

وی بیان کرد: تقاضا دارم این آرشیو به همت سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان تهیه شود.

در این راستا سیدعلیرضا علوی سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان پاسخ داد: جهاددانشگاهی خوزستان می‌تواند با برخورداری از جنبه پژوهشی این پیشنهاد، تاریخ شفاهی فعالیت‌های قرآنی خوزستان را تدوین کند.

همچنین دکتر فرزاد کلانتری، فعال قرآنی و مسئول امور قرآنی بیمارستان بزرگ نفت در دیدار جامعه قرآنی استان خوزستان به میزبانی خبرگزاری ایکنا، با اشاره به اینکه در کشورمان در امر مستندسازی دچار مشکل هستیم، افزود: به طور مثال در بیمارستان‌ها کارهای علمی و عملی خود را مستندسازی می‌کنند تا در آینده از آن‌ها استفاده شود.

وی گفت: با مستندسازی قرائت قاریان و انتقال آنها به نسل‌های آینده می‌توان قاریان نسل جدید را تربیت کرد.

حسین سعیدی، عضو گروه تواشیح مشکات در دیدار جامعه قرآنی استان خوزستان با بیان اینکه زمانی که رتبه نخست مسابقات تواشیح کشور را کسب کردیم فقط خبرگزاری ایکنا بود که با گروه تواشیح مشکات مصاحبه کرد، گفت: معرفی چهره‌های قرآنی توسط صدا و سیما استان و دیگر خبرگزاری‌ها باعث ترغیب دیگران جهت شرکت در فعالیت‌های قرآنی می‌شود.

سعیدی در خصوص ظرفیت‌های موجود در استان گفت: ناصر دغاغله و سید کریم موسوی در امر تلحین و آهنگ‌سازی بسیار مجرب هستند که در هیچ جای کشور این ظرفیت وجود ندارد.

حسین گمار، فعال قرآنی هم در این دیدار با بیان اینکه قابلیت‌های بالای خبرگزاری قرآنی ایکنا این خبرگزاری را در کشور و جهان در امر قرآنی متمایز کرده است، افزود: به طور مثال در اخبار فاجعه منا، این خبرگزاری با صداقت و دقت حادثه را از زبان شاهدان حادثه در مکه و کاروان بعثه مقام معظم رهبری روایت کرد.

وی بیان کرد: برای روایت عینی این حادثه گفت‌وگوی خبری از سوی ایکنا با بزرگانی همچون شیخ تاروتی از کشور مصر، استاد نعینع و حمید شاکرنژاد ترتیب داده شد.

حبیب پیام‌، پژوهشگر قرآنی با اشاره به تدوین دانشنامه قرآنی استان خوزستان اشاره کرد: در این زمینه اقدامات متفاوتی همچون گردآوری زندگینامه شخصیت‌های قرآنی قرائت‌ها، کتابت‌ها در این دانشنامه گنجانده شده است.

وی گفت: دبیرخانه علمی دانشنامه در کشور راه‌اندازی شده و باعث ایجاد بانک اطلاعاتی می‌شود.

خالد لویمی، مدیر اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی اهواز در دیدار جامعه قرآنی استان خوزستان به میزبانی ایکنا، با اشاره به اینکه جلسات ماهیانه شورای قرآن کریم شهرستان اهواز را به ریاست امام جمعه برگزار می‌شود، گفت: در این جلسات به آسیب‌شناسی و ارائه پیشنهاداتی به منظور ارتقا موضوعات قرآنی شهرستان پرداخته می‌شود.

لویمی با بیان اینکه در این جلسات پیشنهاد تشکیل گروه خیران قرآنی ارائه شد، افزود: به دلیل اینکه کمک‌های دولتی جهت تأمین نیازهای مؤسسات قرآنی استان کافی نیست، با همت اعضا خیران قرآنی ان‌شاءالله این موضوعات برطرف خواهد شد.

وی عنوان کرد: در حال پیگیری بیمه فعالان قرآنی هستیم و با توجه به قابلیت‌های موجود در این فعالان می‌توان به قطب قرآنی در کشور تبدیل شد.

ماجد نصری، مسئول گروه تواشیح مشکات اهواز هم در دیدار جامعه قرآنی استان خوزستان به میزبانی ایکنا گفت: وقتی برخی از فعالان قرآنی با زحمت و تلاش خودجوش و استادان رتبه‌های کشوری را به دست می‌آورند باید از سوی نهادهای دولتی مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: حمایت نهادهای دولتی از مقام‌آوران، حمایت از شخص مقام ‌آورنده نیست بلکه حمایت از مقام و رتبه است. این امر موجب تشویق دیگران جهت کسب این رتبه خواهد شد.

نصری گفت: انتظار داشتیم که صداوسیما استان در امر بازتاب کسب رتبه نخست کشوری توسط گروه تواشیح مشکات اهواز در سال 95 خوب عمل کند تا شاهد ایجاد انگیزه در دیگر گروه‌ها باشیم.

وی در خصوص مستندسازی آثار گروه‌های تواشیح استان خوزستان، عنوان کرد: پیشنهاد می‌دهم غرفه‌ای در نمایشگاه قرآن سال جاری حاوی آثار گروه‌های تواشیح ممتاز استان برپاد شود تا موجب ترغیب مردم به این هنر شود.

captcha