جلسه قرآن «سعید پرویزی» + صوت و عکس
کد خبر: 3587477
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

جلسه قرآن «سعید پرویزی» + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن سعید پرویزی، قاری ممتاز کشورمان و نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران حدود 13 سال سال که در منطقه 18 برپا می‌شود.

نشود///جلسه قرآن خانگی صمیمی در شهرک ولیعصر(عج)+صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین جلسه قرآن سعید پرویزی، قاری ممتاز کشورمان و نماینده ایران در مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، در سال 1396 روز گذشته 17 فروردین از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۲۰ در شهرک ولیعصر(عج)، خیابان حیدری شمالی، کوچه هاشمی، پلاک ۳۵ برگزار شد.

در این جلسه قرآن، اعضای جلسه به ارائه تلاوت های تقلیدی یا تلاوت از ادامه درس پرداختند و پرویزی، نفس به نفس نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد.

نشود///جلسه قرآن خانگی صمیمی در شهرک ولیعصر(عج)+صوت و عکس

از جمله نکاتی که سعید پرویزی عنوان کرد، مبحث زیر و بم صوت بود که در این باره گفت: صدای بَم در علم اصوات به صداهایی اطلاق می شود که از نظر صوتی پر و اشباع هستند. صدای زیر در اصطلاح قرائت به صداهای نازک، ترقیق و پست گفته می‌شود.
این قاری ممتاز کشورمان ادامه داد: هر صوت انسان، می‌تواند دارای ویژگی های زیر و بم باشد. البته باید ذکر کرد که صدای هر فرد به صورت منفرد زیر و بم یا متوسط نیست، بلکه هر شخصی در صورت تمرین و ورزش‌های صوتی می‌تواند با توجه به استعدادهای خویش این ویژگی را دارا شود.

نشود///جلسه قرآن خانگی صمیمی در شهرک ولیعصر(عج)+صوت و عکس

نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی ایران با اشاره به اینکه زیر و بم کردن صدا در هنگام قرائت بسیار مهم است گفت: قاری پس از تلاوت در گام های بالا (در پرده های صوتی یا طبقات بالا) خسته شده و به استراحت نیاز دارد. در این جا قاری از صدای بم خود استفاده می‌کند. پس هر دو صوت بم و زیر لازم است. اگر صوت یا صدا را از نظر طبقات صوتی تقسیم‌بندی کنیم، صوت مردان بم بوده و حالت گنگ تری دارد، ولی صوت زنان و کودکان قبل از بلوغ دارای حالت زیر بوده و تیز و با نفوذ است.

نشود///جلسه قرآن خانگی صمیمی در شهرک ولیعصر(عج)+صوت و عکس

سعید پرویزی در ادامه با اشاره به مبحث ارتفاع صوت گفت: فاصله میان پایین‌ترین و بالاترین نقطه صوت را ارتفاع صوت گویند و در این فاصله طبقه‌های صوتی یا پرده‌های متعدد صدا قرار دارند. ارتفاع صدا به تعداد ارتعاش‌های تارهای صوتی بستگی دارد. هرچه تعداد این ارتعاش‌ها بیشتر باشد، صدا دارای ارتفاع بیشتر و در نتیجه زیرتر است و هرچه تعداد ارتعاش‌ها کمتر باشد، ارتفاع صدا نیز کمتر و در نتیجه صدا بم تر خواهد بود.

پرویزی در ادامه یادآوری کرد: سن و جنس افراد در زیر و بم شدن صدا تاثیر بسزایی دارد. صدای کودکان و زنان از صدای مردان زیرتر است. زیرا تارهای صوتی کودکان و زنان کوتاه تر و دارای ضخمات کم‌تری است. این ویژگی منجر به افزایش ارتعاش تارهای صوتی در ثانیه می‌شود.

نشود///جلسه قرآن خانگی صمیمی در شهرک ولیعصر(عج)+صوت و عکس

حسن ختام این جلسه قرآن، تلاوت مجتبی پرویزی بود که آیاتی از سوره مبارکه قصص را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت که در ادامه ارائه می‌شود.

دیگر جلسه قرآن سعید پرویزی، قاری ممتاز کشورمان، از ساعت ۱۷:۳۰ تا اذان مغرب و عشاء در مسجد حضرت زینب(س) واقع در صادقیه، بلوار فردوس غرب، خیابان ورزی شمالی برگزار می‌شود.

تلاوت مجتبی پرویزی

کد

captcha