«فکه» ویژه سینمای دفاع مقدس ورق خورد
کد خبر: 3587889
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹

«فکه» ویژه سینمای دفاع مقدس ورق خورد

گروه جهاد و حماسه: نخستین شماره ماهنامه «فکه» ویژه سینمای دفاع مقدس در فروردین امسال منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شماره 167 ماهنامه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با عنوان «فکه» ویژه سینمای دفاع مقدس در سال سیزدهم از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری جنات فکه منتشر شد. در این شماره،‌ عناوینی چون «پخته نشده است خامی»، «گذشته در آینده»، «سینما عاقل می‌شود»، «آن چه عیان است، حاجت به بیان است»، «مردم به سینمای دفاع مقدس نیاز دارند»، «جنگی به وسعت مرزهای فکر»، «مخاطب جهانی، نه جشنواره‌های بین‌المللی»، «بوی باروت در سینما»، «در کوی نصر»، «سکانس آخر» و «هنر نسل انقلاب» آمده است.

در این نشریه گفت‌وگویی با بیژن نوباوه، خبرنگار ویژه دولت‌های محمدعلی رجایی، مهدوی کنی و آیت‌الله خامنه‌ای بود و برای پوشش عملیات‌های مهم جنگ به منطقه رفت. فیلم‌های مستند او از لحظاتی که خطوط مقدم مورد حملات شیمیایی قرار می‌گرفت، از آثار منحصر به فرد مستند دفاع مقدس به شمار می‌آیند. در بخشی از مصاحبه نوباوه در پاسخ به دلایل پسرفت کلی سینمای دفاع مقدس پس از دهه 70 عنوان می‌کند؛ سینمای دفاع مقدس سینمای گیشه‌ساز نیست و نمی‌توان انتظار سود اقتصادی از آن داشت. بنابراین حمایت دستگاه‌های فرهنگی و هنری و به ویژه دولتی از سینمای دفاع مقدس امری ضروری است و غفلت از آن تبعات سنگینی دارد. پسرفت‌هایی که این ژانر سینمایی در سال‌های اخیر داشته نیز برگرفته از عدم برخورداری از حمایت‌های لازم بوده است.

در بخش دیگری، مشخصات همه فیلم‌های بلند سینمای دفاع مقدس با عنوان «بوی باورت در سینما» عنوان شده است. در این عناوین به فیلم‌هایی چون «بر بال دوست»، «پاتک»، «ستارگان خاک»، «ارابه مرگ»، «براده‌های خورشید»، »قاصدک»، «طوفان، «گارد ویژه»، «نامزدی»، «ملکه»، «حماسه قهرمانان»، «سجده بر آب»، «تارهای نامریی» پرداخته شده است.

در مطلبی با عنوان «نقل قول مستقیم» به گزین‌گویه‌های کارگردانان سینمای دفاع مقدس پرداخته شده است در بخشی از گزین‌گویه‌ها، ابراهیم حاتمی‌کیا عنوان می‌کند؛ هنوز با واژه «سینمای جنگ» مشکل دارم، قبل‌ترها گفتم که این واژه، تحمل گستردگی این دریای هشت ساله جنگ را ندارد. خواهش می‌کنم این جبر مصطلح را همچون فرهنگ «درست بنویسیم» برای دوستان فرهنگی سینمای جا بیندازید. سینمای جنگ بزعم دوستان دست‌اندرکار موثر، سینمایی است که به جنگ ایران و عراق بپردازد.

captcha