سفرای 11 کشور در جشنواره فرهنگ ملل دانشگاه فردوسی حضور می‌یابند
کد خبر: 3587940
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
در راستای مشهد 2017 و با شعار صلح و دوستی؛

سفرای 11 کشور در جشنواره فرهنگ ملل دانشگاه فردوسی حضور می‌یابند

گروه معارف: رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد از حضور سفرای 11 کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره فرهنگ ملل این دانشگاه خبر داد و گفت: جشنواره‌ی فرهنگ ملل، موجب توسعه‌ی شناخت و آگاهی ملت‌ها از وجوه مشترک همدیگر و افزایش همدلی و در عین حال انتقال پیام صلح و دوستی می‎شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی غنایی، رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی، عصر روز گذشته، 19 فروردین ماه در نشست خبری جشنواره فرهنگ ملل اظهار کرد: این سومین دوره از برگزاری جشنواره فرهنگ ملل دانشگاه فردوسی است و با شعار صلح و دوستی برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: 15 هزار دانشجوی بین‌الملل در ایران مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، حدود 6 هزار نفر دانشجوی بین‌الملل دانشگاه فردوسی هستند و تعدادی هم در دانشگاه‌های جامعة‌المصطفی، آزاد، علوم پزشکی و حتی دانشگاه امام رضا حضور دارند.
غنایی ادامه داد: 6 هزار دانشجوی غیر ایرانی از 21 ملیت در خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند که امیدواریم این 21 ملیت با توجه به حضور دانشجویان غیر ایرانی در دیگر دانشگاه‌ها، به 40 ملیت افزایش پیدا کند و از این 40 ملیت غرفه‌هایی در جشنواره داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه جشنواره  فرهنگ و ملل امسال در راستای مشهد 2017 برگزار می‌شود، عنوان کرد: به خاطر مشهد 2017 موقعیت این جشنواره از جدیت و هویت خاص و متفاوتی نسبت به سال‌های قبل برخوردار است لذا بر آن شدیم که مضامین و مفاهیم مربوط به فرهنگ ملت‌های مختلف را در غرفه‌ها مطرح کنیم تا به این ترتیب هم دانشجویان ایرانی و هم مردم شهر با این مفاهیم آشنایی پیدا کنند و هم زمینه‌ی همدلی‌های بیشتر توسعه یابد.
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم ضمن ارائه مضامین و آشنایی با فرهنگ ملل مختلف، ویژگی‌های مشهد و بخش‌هایی که ارزنده و مهم‌تر است را از طریق نمایشگاه و غرفه‌های آن عرضه کنیم تا مجموع مهمان‌های غیر ایرانی که در جشنواره شرکت دارند با این ویژگی‌های شهر آشنایی بیشتری پیدا کنند.
غنایی اظهار کرد: بخش‌های مختلفی با هدف آشنایی فرهنگ ملل برای جشنواره در نظر گرفته‌ایم که از جمله می‌توان به مسابقات قرآنی(آشنایی با ائمه اطهار)، متن‌های ادبی که مرتبط با مشهد2017 باشد و ارائه مقالات و پژوهش‌هایی که دانشجویان انجام داده‌اند، اشاره کرد، همچنین غرفه‌ی عرضه‎ی کتاب‌های عربی که از انتشارات حرم مطهر اباعبدالله(ع) است را داریم، جشنواره غذا نیز یکی دیگر از بخش‌هایی است که در دل جشنواره ملل مطرح است.
وی افزود: غرفه‌های عراق و افغانستان شناسی هم خواهیم داشت که در سال‌های قبل همچین غرفه‌ای ارائه نشده بود و بخش خراسان‌شناسی نیز با همکاری اداره‌ی ارشاد و سازمان گردشگری به صورت جدی ارائه می‌شود.
غنایی تصریح کرد: هدف جشنواره‌ی فرهنگ ملل توسعه‌ی شناخت و آگاهی ملت‌ها از وجوه مشترک همدیگر و کمک به افزایش همدلی و در عین حال انتقال پیام صلح و دوستی از طریق این جشنواره در راستای مشهد 2017 است.
رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد افزود: یکی دیگر از هدف‌های جشنواره فرهنگ ملل این است که بتواند فعالیت‌های بین بخشی اداره‌های مختلف در سطح استان را وسعت دهد و فعالیت‌های مشترک بین دانشگاه‌های مختلف را عملیاتی و اجرایی کند.
وی با اشاره به اینکه از غرفه‌های موجود در جشنواره، 40 غرفه به دانشجویان بین‌الملل و حدود 20 غرفه به فعالیت اداره‌های مختلف در سطح استان اختصاص دارد، بیان کرد: در صورتی می‌توانیم جشنواره را خوب و عالی برگزار کنیم که دانشگاه‌ها و اداره‌های مختلف در کنار ما حضور داشته و با ما همکاری کنند و غرفه‌هایی نیز در جشنواره ارائه دهند.
 وی وجود دانشجویان فعال و پرانرژی و باهوش را وجه تمایز این جشنواره با سایر جشنواره‌هایی که در سطح شهر برگزار می‌شود، دانست و عنوان کرد: تیزرها و بنرهایی در سطح شهر نصب خواهد شد که زمان و نحوه‌ی برگزاری این جشنواره را به اطلاع عموم خواهد رسانید.
غنایی با بیان اینکه مراسم افتتاحیه 28 فروردین خواهد بود و از درب شمالی دانشگاه فردوسی آغاز می‌شود و غرفه‌ها به سمت درب غربی دانشگاه توسعه خواهد یافت، گفت: مراسم افتتاحیه با برنامه‌های ویژه‎ای که پیام آور صلح و دوستی است اجرا خواهد شد؛ از جمله برنامه‌ی آزاد سازی 22 کبوتر سفید توسط 22 دختر دانشجو با لباس سنتی به همراه تاج زیتون که به عنوان نماد صلح و دوستی است، کاشت نهال توسط دانشجویان پسر، اجرای سرودی با عنوان صلح و دوستی به دو زبان انگلیسی و فارسی و رونمایی از کیکی به طول 22 متر.
وی ادامه داد: روز اول جشنواره که 28 فروردین است از ساعت 9 الی 20 در درب شمالی دانشگاه فردوسی برنامه‌ها برگزار خواهد شد، در روز دوم که 29 فروردین است از ساعت 9 الی 18 بعدازظهر برنامه‌ها اجرا می‌شود، و در این روز،  جشن برگزیدگان در آمفی تئاتر دانشکده علوم برگزار خواهد شد که در این جشن از برترین دانشجویان غیر ایرانی و برترین دانشجویان در بخش‌های ورزشی و برترین دانشجویانی که در مسابقات مختلف جشنواره مقام کسب کرده‌اند، تقدیر خواهد شد، در روز سوم هم که که 30 فروردین خواهد بود از ساعت 9 الی 18 بعدازظهر جشنواره برگزار می‌شود و در این روز، جشنواره غذا نیز خواهیم داشت و در پایان جشن اختتامیه، از غذاها و غرفه‌های برتر از دید بازدید کنندگان تقدیر به عمل خواهد آمد. 
رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی گفت: با کنسول گری‌های کشورهای مختلف همچنین دانشجویان آنان موضوعات را مطرح کره و هم فکری‌های لازم به عمل آمده است، با ادارات مربوطه‌ی آنان نیز مکاتبه کردیم که داشته‌های خود را به طور کامل به غرفه‌ها ارائه دهند، چون بر این باوریم که غرفه‌ها هر چقدر که کامل تر و غنی تر بتوانند داشته‌های خود را عرضه کنند مردم مشهد و دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی بهتر با فرهنگ کشورشان و داشته‌های معنوی و مادی آنان آشنا می‌شوند و زمینه‌ی همدلی‌ها افزایش می‌یابد.
غنایی ادامه داد: سفرای 11 کشور قبول دعوت کرده‌اند و مهمان‌های بسیاری از عراق و افغانستان خواهیم داشت، همچنین وزیر فرهنگ اعلام آمادگی برای حضور در جشنواره را کرده‌اند و در عین حال دعوت مهمان‌های دیگر نیز توسط دبیرخانه‎ی جشنواره در حال پیگیری است، ضمن اینکه مدیران و معاونین استان نیز مشارکت و حضور خود را اعلام کرده‌اند.
وی ادامه داد: مسابقه‌ی دیگری که امسال به جشنواره اضافه شده این است که دو متن که مربوط به جشنواره ملل و شعار صلح و دوستی است، به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی مطرح شده است، هر دانشجویی که بتواند در 4 فضای مجازی از جمله تلگرام، تویتر، اینستاگرام و فیس بوک، همان متن و خبر با عکسی که ما طرح کرده‌ایم را لایک بیشتری به دست آورد توسط گروه مهندسی اطلاعات دانشگاه فردوسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به برندگان این مسابقه 10 سفر کیش اعطا خواهد شد.
وی یادآور شد: هدف از برگزاری این مسابقه این است که پیام صلح و دوستی جشنواره در جهان مطرح شود.
رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی گفت: اداره‌ی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه فردوسی تنها اداره‎ای است که ماهنامه‎ای به زبان عربی منتشر کرده است که دو نسخه‌ی آن منتشر شده و نسخه‌ی سوم آن قبل از جشنواره ارائه خواهد شد، همچنین با وزارت علوم عراق هم همکاری‌هایی شده است که این ماهنامه در این کشور نیز منتشر شود.
در ادامه‌ این نشست خبری، کفاشیان، نماینده‌ی ریئس دانشگاه فردوسی در ستاد مشهد2017 اظهار کرد: رخداد مشهد 2017 فرصت خوبی برای تمرین مشارکت بین سازمانی از طیف‌های خصوصی و دولتی و بخش‌های مختلفی که در کشور وجود دارد، است و دانشگاه فردوسی از جمله مجموعه‌هایی است که در بحث مشهد2017 به صورت عالی و پررنگ وارد شده و مشارکت این دانشگاه در این حوزه قابل قیاس با هیچ دانشگاه دیگری در سطح استان نیست.
captcha