گمان اشتباه مردم و مسئولان نسبت به تأمین مالی مؤسسات قرآنی اصلاح شود
کد خبر: 3588459
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه:

گمان اشتباه مردم و مسئولان نسبت به تأمین مالی مؤسسات قرآنی اصلاح شود

گروه فعالیت‎های قرآنی: رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه با اشاره به گمان اشتباه برخی مسئولان و مردم در خصوص مؤسسات قرآنی بیان کرد: مسئولان گمان می‎کنند که مردم مخارج این مؤسسات را تأمین می‎کنند و مردم نیز چنین تصوری را در ذهن خود دارند و به همین دلیل مؤسسات دچار مشکلات عدیده‌‏ای شده‎‏اند.

حجت‎الاسلام والمسلمین رضازاده جویباری در گفت وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: دو سال است که رهبر انقلاب بحث اقتصاد مقاومتی را برای مسئولان و مردم یک فرض حتمی در رعایت امورات خود قرار داده‎اند ولی متاسفانه هنوز نتیجه خاصی در کشور مشاهده نشده است.
وی افزود: موسسات قرآنی نیز در سالهای اخیر از کاهش شدید بودجه‎های حمایتی نهادهای حمایت‎گر ضربه خورده‎اند و به دلیل وضع اقتصادی که مردم را درگیر کرده است، اداره این برنامه‎ها با مشارکت مردمی نیز به مشکل برخورده است.
مدیر موسسه قرآن و نهج البلاغه اظهار کرد: همیشه به ما می‎گویند که باید وابستگی خود را به دولت کم کنید تا در زمانی که دولت با مشکلات مالی دست به گریبان است، نیازمند دولت نباشیم ولی قطعا رسیدن به این هدف نیازمند صرف زمان و کار فراوان است.
وی گفت: مهمترین مساله در این راستا، اصل فرهنگ سازی است؛باید فرهنگ‏سازی کنیم و علاقه مندان به حوزه حفظ قرآن و نهج‎البلاغه خودشان هزینه‎های کلاس های آموزشی را بدهند.
وی تصریح کرد: اگر در این زمینه فرهنگسازی شود که این فرهنگسازی نیز زمان بر است می‎توانیم به آینده خوشبین باشیم ولی این کار نیازمند استمرار در فعالیت تبلیغی صداوسیما و نهادهای خبری و رسانه‎ای و فرهنگی است که باید مردم را نسبت به این امور توجیه کنند.
این فعال قرآنی اظهارکرد: یکی از آسیب‎های این حوزه آن است که مردم ما گمان می‎کنند تنها راهی که می‎توانند وقف کنند و یا مال خود را هزینه کنند مجلس امام حسین(ع) است که قطعا همین مجالس نیز اسلام را پایدار نگه داشت ولی نباید فراموش کرد که امام حسین(ع) نیز برای یک شب انس با قرآن از دشمن مهلت خواست.
وی گفت: زمانی که حضرت امام حسین(ع) به شهادت رسیدند، راس مبارک ایشان در بیابان‎ها و در راس نی نیز آیه شریفه قرآن را تلاوت می‏‌کردند؛ اصلا ائمه ما بزرگترین مبلغان و مفسران قرآن کریم بودند و آنها را قرآن ناطق می‎نامند؛ قطعا کار برای قرآن کمتر از کار برای اهل بیت(ع) نیست و این نکته مهم باید برای مردم فرهنگ سازی شود.
رضازاده بیان کرد: امام حسین برای قرآن شهید شد و به نوعی شهید قرآن است؛ باید به مردم گفت که شما که برای امام حسین(ع) خرج می کنید بخشی از هزینه خود را برای فرهنگ سازی قرآنی نیز خرج کنید؛ این مسایل کار فعالان قرآنی نیست بلکه باید رسانه‏‎ها و افراد دیگر وارد این مقوله شوند.
وی گفت: یکی از ایده‎هایی که برای خودکفایی موسسات قرآنی مطرح می‎کنند این است که موسسات به دنبال خودکفایی مالی از طریق مباحث اقتصادی باشند که این کار به هیچ عنوان صلاح نیست؛ یعنی تجربه نیز ثابت کرده است که موسساتی که به بنگاه اقتصادی مبدل شدند ماهیت کاری خود را از دست دادند.
رضازاده اظهارکرد: نظام اسلامی و دولت و مجلس باید در این زمینه فکر اساسی کنند؛ ما نیز معتقد هستیم در اداره این موسسات مردم نقش اصلی را داشته باشند.
وی گفت: یکی از مشکلات مهم ما نیز این مطلب است که مردم عموما گمان می‎کنند که دولت خرج این موسسات را می‎دهد و یا این موسسات اصلا نباید پولی از مردم بابت شهریه دریافت کنند و از آن سو برخی مدیران نیز گمان می‎کنند که مردم خرج این موسسات را می‎دهند درحالی که قطعا حمایت از فعالیت‎هایی که هزاران نفر را در قم و یا سطح کشور پوشش می‎دهند با شهریه ده هزار تومانی افراد قابل انجام نیست.
captcha