برپایی اولین جلسه قرآن «عارف حسینی» با حضور مادحین و قاریان+ عکس
کد خبر: 3588868
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱

برپایی اولین جلسه قرآن «عارف حسینی» با حضور مادحین و قاریان+ عکس

گروه جلسات و محافل: نصرت‌الله عارف‌حسینی، قاری و مدرس قرآن کریم در اولین جلسه قرآن خود که در سال جدید در حسینیه بیت‌الحسین(ع) برگزار شد، علاوه بر ذکر نکات صوت و لحنی و صداسازی، دقایقی به سخنرانی درباره ماه مبارک رجب پرداخت.

نشود///اولین جلسه قرآن عارف حسینی با حضور مادحین و قاریان+صوت و عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن نصرت‌الله(عارف) حسینی، قاری و مدرس قرآن کریم، ۲۰ فروردین‌ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در حسینیه بیت‌الحسین(ع) واقع در سه‌راه آذری به سمت آزادی، نرسیده به سی‌متری جی، جنب پمپ بنزین، خیابان شهید برادران فلاح(۱۳ متری حاجیان)، پلاک ۵۳۲ برگزار شد.

در این جلسه قاریان و مداحان اهل بیت(ع) به تلاوت و مداحی پرداختند و عارف‌حسینی، نکات صوت و لحنی آنها را متذکر می‌شد. همچنین این مدرس قرآن کریم، برخی نکات مربوط به صوت، لحن، تجوید و اجرای ممتاز را متناسب با سطح شاگردان خود که در کلاس‌های صداسازی وی شرکت داشتند، یادآوری می‌کرد.

نشود///اولین جلسه قرآن عارف حسینی با حضور مادحین و قاریان+صوت و عکس

از جمله نکاتی که این کارشناس قرآنی به آن اشاره کرد، تلحین و آهنگ‌گذاری بداهه متناسب با فضای جلسه و ذوق مستمعین‌ بود که در این باره گفت: مداح و قاری باید ببیند مستمع، آنها را به کدام سمت و سو می‌کشاند و تأکید داشت که کار هنری و حسی و برقراری ارتباط با مستمع با تصمیم و درگیر کردن فکر صورت نمی‌پذیرد بلکه قاری و مداح باید بتواند با مستمع خود ارتباط دلی و حسی برقرار کند و فضای مجلس را از آن خود کند که این مهم در اثر خلوص و معرفت نسبت به خود قرآن  و اهل بیت(ع) فراهم می‌شود و این دو ثقل گرانقدر خود در این مهم راهگشا هستند‌ و اگر قاری و مداح نتوانند طعم خواندنشان را هم جنس با روح قرآن و معرفت اهل بیت(ع) عجین کنند، حتی در اوج آمادگی و شهرت هرگز نمی‌توانند، خواندن ماندگاری از خود به جای بگذارند.

نشود///اولین جلسه قرآن عارف حسینی با حضور مادحین و قاریان+صوت و عکس

عارف‌حسینی در ادامه با بیان اینکه شنونده و مستمع معمولی به لحاظ فنی ممکن است خیلی چیزها را درک نکند اما اگر قاری کوک نخواند آن را بدون اینکه علتش را بداند می‌فهمد، پس بعد از ایجاد ارتباط با مستمع و فضای اجرا باید به این نکته فنی توجه وافر داشت همچنین، قاری و مداح به موازات یادگیری تکنیک و فن خواندن، باید سواد مداحی و تلاوت را بالا بیاورند و خوب بفهمند که چه می‌خوانند اول بفهمند و بعد با تلحین و تنغیم صحیح، بفهمانند.

این کارشناس قرآنی پس از مداحی یکی از شاگردان کلاس صداسازی خود که خیلی راحت به اجرای برنامه خود پرداخت، خطاب به قاریان گفت: مادحین معمولاً از خواندن و میکروفون و جمعیت واهمه ندارند‌ و از این حیث یک قدم از قاریان جلوتر هستند اما قاریان چون می‌دانند که می‌خواهند از آنها غلط بگیرند، معمولاً راحت تلاوت نمی‌کنند غیر از عده معدودی از قاریان که توانسته‌اند بر این مهم فائق آیند.

نشود///اولین جلسه قرآن عارف حسینی با حضور مادحین و قاریان+صوت و عکس

عارف‌حسینی در ادامه به بیان دو نوع استرس پرداخت و گفت: ما یک اضطراب و استرس روانی داریم که این مذموم است و قاری و مداح نباید دچار این نوع از استرس شوند و یک استرس نسبت به کیفیت  اجرا داریم؛ باید در رعایت نکات دقیق فنون تلاوت از جمله  در انتقال‌ها، در انتخاب پرده و .. نسبت به کار خود حساس و  دقیق باشد که این حالت از توجه و استرس ممدوح است. از نظر روانی باید استرس صفر باشد. اینکه مثلاً شما را در محفل بزرگی دعوت کردند و تمام مسئولین نشسته بودند، شما نباید فکر را درگیر کنید که مثلاً فلانی خوشش بیاید یا خیر، باید بدون استرس و تکلف تلاوت کنید.

در پایان این جلسه قرآن صمیمی عارف‌حسینی دقایقی به بیان مطالبی درخصوص فضیلت ماه مبارک رجب و میلاد حضرت علی(ع) و ذکر فضائل و مناقب این حضرت پرداخت.

نشود///اولین جلسه قرآن عارف حسینی با حضور مادحین و قاریان+صوت و عکس

این کارشناس قرآنی با استناد به آیات قران و احادیث معصومین(ع) گفت: خداوند متعال بسیار مُصِر است که انسان هدایت شود و انسان درست عمل کند. اصرار خدا برای هدایت به گونه های مختلف و نفحاتی که به بهانه‌های مختلف نصیب انسان می‌کند‌، تجلی پیدا می‌کند مثلاً ماه رجب را به‌عنوان یک فرصت استثنائی آفریده است. رجب یک نعمت دارای جان و روح است که در قالب 30 روز خودش را نشان می‌دهد.
عارف‌حسینی ادامه داد: رجب یعنی توجه ویژه ویژه خداوند که اهل معرفت فرموده‌اند در ماه رجب ادعیه و اذکار و کلامی هست که اثرات و برکات آنها با ادعیه و اذکار ماه های دیگر فرق می‌کند.


captcha