نسخه قرآنی برای کاهش اضطراب
کد خبر: 3588901
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱

نسخه قرآنی برای کاهش اضطراب

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از عوامل از بین رفتن آرامش حقیقی، فاصله گرفتن از خداوند هستی‌بخش است و اگر به خدا به عنوان یک تکیه‌گاه مطمئن و همیشگی که هیچ‌کس را یارای مقابله با تدبیر او نیست باور داشته باشیم، بیش از دیگران از اطمینان و آرامش برخوردار خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، اضطراب و استرس از جمله مسائلی است که در دوران جدید افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و تلاش می‌کنند با روش‌های مختلفی آرامش را به روان خویش هدیه کنند.

در این نوشتار تلاش داریم که چرایی وجود اضطراب و استرس در زندگی را از منظر قرآن این نسخه شفاء‌بخش بیابیم تا با فاصله گرفته از آن به خود و نزدیکانمان آسایش و آرامشی حقیقی از جنس معنویت را هدیه کنیم.

غفلت از خداوند، انسان را مضطرب می‌کند

یکی از عوامل از بین رفتن آرامش حقیقی از زندگی‌ها فاصله گرفتن از خداوند هستی بخش است. بی‌شک اگر به خدا به عنوان یک تکیه‌گاه مطمئن و همیشگی که هیچ‌کس را یارای مقابله با تدبیر او نیست باور داشته باشیم، بیش از دیگر از دیگران از اطمینان و آرامش برخوردار خواهیم بود.

از این رو است که در مفاهیم دینی به عوامل چون توکل به خداوند اشاره شده، چرا که تکیه کردن به نیروی فوق نیروهای مادی که از نهایت علم و توانایی برخودار است به انسان آرامش فوق العاده عطاء می‌کند و او را به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند.

در مقابل فاصله‌گرفتن از یاد خداست که زندگی‌ها را سخت و اضطراب آفرین می‌کند. به این نکته مهم در سوره طه آیه 124 به آن اشاره شده است. خداوند در این سوره می‌فرماید«وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا و هر كس از ياد من دل بگرداند در حقيقت زندگى تنگ و سختى خواهد داشت»

حرص و طمع

بی‌شک یکی از عواملی که زمینه‌ساز اضطراب در زندگی است، وابستگی انسان‌ها به دنیا و مادیات و به دنبال آن بخل است چرا که وقتی انسان نسبت به دنیا حرص و طمع داشته باشد، از دست‌دادن آن به او اضطراب زیادی وارد می‌کند.

ولی انسان‌هایی که رابطه منطقی با دنیا دارند، هم از نعمات الهی بهره‌مند می‌شوند و بابت از دست دادن مادیات غم و استرس به خود وارد نمی‌کنند چون انسان‌هایی خودساخته اند که حرص و طمع را به خود راه نمی‌دهند.

خداوند در سوره معراج آیات 19 تا 21 بیان می‌کند«إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا به راستى كه انسان سخت حریص و بى‏ تاب خلق شده است چون صدمه‏ اى به او رسد عجز و لابه كند و چون خيرى به او رسد بخل ورزد»

حسادت از عوامل مهم اضطراب

یکی دیگر از عوامل اصلی استرس، حسادت نسبت به دیگران است. انسانی که همیشه حسرت داشته‌های دیگران را می‌خورد، طبیعی است که دچار افسردگی و استرس می‌شود و داشته‌هایی که در زندگی دارد در نگاهش کوچک شمرده می‌شود.

حسادت یک بیماری روحی است که فاصله گرفتن از آن انسان را به آرامش واقعی می‌رساند و از این جهت در سوره نساء آیه 32 آمده«وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ و چيزى را كه خداوند بدان بعضى از شما را بر ديگرى برترى بخشيده است، آرزو نكنيد»

حکیمه بهمن زاده

captcha