اگر فراغتی پیدا می‌کنید قرآن بخوانید/ عمل به معارف اخلاقی سرلوحه زندگی
کد خبر: 3590140
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹

اگر فراغتی پیدا می‌کنید قرآن بخوانید/ عمل به معارف اخلاقی سرلوحه زندگی

کانون خبرنگاران نبأ: جلال رضایی، حافظ کل قرآن کریم گفت: مقام معظم رهبری در بیاناتی فرمودند «در آن دوران طاغوت، من در مشهد جلسات تفسیر و درس قرآن داشتم؛ به جوانانی که می‌آمدند، می‌گفتم که هر کدام از شماها یک نسخه‌ قرآن در جیب بغل‌تان داشته باشید؛ اگر در جایی منتظر کاری می‌ایستید و فراغتی پیدا می‌کنید قرآن را باز کنید و به تلاوت آن مشغول شوید، تا با این کتاب انس پیدا کنید».

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، جلال رضایی، متولد 1372 زاده شهر بابل دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث در دانشگاه تهران است که حفظ قرآن کریم را از سن چهار سالگی شروع کرده و در همین سن توانسته است جزء 30 قرآن را حفظ کند و در سن 9 سالگی با اهتمامی که داشته حافظ شش جزء قرآن می‌شود؛ او با ورود به مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه نورین تحت نظر علی رضازاده جویباری در مدت دو سال، یعنی در 11 سالگی توانست حفظ کل قرآن را به اتمام رساند.

رضایی در حال حاضر که در زمینه حفظ قرآن، در مؤسسات شهر بابل مشغول خدمت به قرآن‌پژوهان است در پاسخ به اینکه در حفظ قرآن از چه استادانی کمک گرفته و به کدام یک از استادان خود علاقه بیشتری دارد به خبرنگار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ گفت: بنده با لحن زیبای استاد شهریار پرهیزکار قرآن را حفظ کردم. اما اگر از لحاظ علاقه خودم بخواهم قضاوت کنم از مرتلان ایرانی به ترتیل استاد شهریار پرهیزکار و مسعود صیاف‌زاده و از مرتلان مصری به ترتیل استاد منشأوی علاقه دارم. البته در قرائت تحقیق هم اساتید بزرگی هستند که تلاوت‌های‌شان بسیار زیبا و روح‌افزا است، مانند مرحوم استاد شحات محمد انور، مرحوم استاد مصطفی اسماعیل و مرحوم استاد احمد محمد اللیثی.
رضایی با اشاره به روش‌های حفظ قرآن عنوان کرد: روش حفظ توضیحی و توصیفی نیست. اما استادی که بیشترین زمان حفظ را با ایشان گذراندم و تجوید را نیز از ایشان یاد گرفتم، استاد سیدحسن طالبی تربتی است که کتاب‌های متعددی در زمینه‌های روخوانی و روان‌خوانی و تجوید تألیف کرده است.
این حافظ قرآن درباره حضور خود در مسابقات گفت: در مسابقات قرآنی متعددی شرکت کردم و الحمدلله رتبه‌هایی هم کسب کردم که مهم‌ترین آنها عبارتند از رتبه اول مسابقات کشوری اوقاف رشته حفظ 20 جزء در سال 85، رتبه چهارم مسابقات بین‌المللی کشور تونس در سال 86، رتبه دوم مسابقات کشوری اوقاف رشته حفظ کل در سال 87، شرکت در مسابقات بین‌المللی کشور الجزایر در سال 87، رتبه اول مسابقات کشوری دانشجویی سال 94 رشته حفظ 20 جزء، رتبه اول مسابقات ملی دانشجویی سال 94 رشته حفظ 20 جزء و رتبه ممتاز و اول مسابقات کشوری اوقاف سال 94 رشته حفظ 20 جزء.

وی در پاسخ به اینکه حفظ قرآن چه برکات و تأثیراتی در زندگی شخص‌اش داشته است، بیان کرد: حفظ قرآن، برکات و ثمرات زیادی برای من داشت. هیچ خللی و ایرادی در درس بنده ایجاد نکرد و حتی محرکی برای تحصیل من هم بود. گاها اتفاق افتاد که بنده به‌خاطر امتحانات ترم، مرور قرآن را کنار گذاشتم. اما با کنار  گذاشتن آن، نتیجه عکس گرفتم.

رضایی اظهار کرد: حفظ و مرور قرآن و به‌طور کلی وقت گذاشتن برای قرآن، هیچ نقص و خللی در فعالیت‌های کاری و تحصیلی ایجاد نمی‌کند و یقینا می‌توان گفت به زمان انسان برکت می‌دهد. همواره سعی‌ام این بوده که در کنار حفظ، نگاهی به تدبر در این کتاب عظیم داشته باشم و در حد توان، عمل به معارف والای اخلاقی آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهم.

سخن آخر
بنده در حدی نیستم که بخواهم از زبان خودم نصیحت و توصیه‌ای برای جوانان داشته باشم. به‌همین دلیل جمله‌ای از مقام معظم رهبری در این مورد را به جوانان عزیز یادآور می‌شوم: «در آن دوران طاغوت، من در مشهد جلسات تفسیر و درس قرآن داشتم؛ به جوانانی که می‌آمدند، می‌گفتم که هر کدام از شماها یک نسخه‌ قرآن در جیب بغل‌تان داشته باشید؛ اگر در جایی منتظر کاری می‌ایستید و فراغتی پیدا می‌کنید - یک دقیقه، دو دقیقه، پنج دقیقه، نیم ساعت - قرآن را باز کنید و به تلاوت آن مشغول شوید، تا با این کتاب انس پیدا کنید». (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار قاریان مصری، 03/11/70)
موسی ابراهیمی
captcha