رشته‌های دانشگاهی مردانه با پذیرش زنانه!
کد خبر: 3590279
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
حجت‌الاسلام مریجی:

رشته‌های دانشگاهی مردانه با پذیرش زنانه!

گروه جامعه: یک جامعه شناس با انتقاد از عدم مدیریت بر تفکیک رشته‌های تحصیلی دانشگاهی برای دختران و پسران گفت: در چنین شرایطی شاهد افزایش تعداد مردان بیکار و پیامدهای منفی آن همچون ناتوانی مردان در تأمین خانواده و عدم رغبت دختران به ازدواج و افزایش طلاق به دلیل استقلال مالی آنان خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بایدها و نبایدهایی که در زمینه اشتغال زنان باید مدنظر قرار گیرد اشاره و عنوان کرد: در زمینه اشتغال بانوان پژوهش‌های مختلفی صورت گرفته است که برآیند کلی آن مثبت نیست چرا که بانوان به لحاظ روانی از مشخصه‌هایی برخوردار هستند که برخی مشاغل سنگین با فطرت آنان هماهنگی ندارد و پس از پایان دوره کاری چند ساله رضایتمندی چندانی وجود نداشته و حتی پشیمانی نیز به بار آورده است.

وی با بیان اینکه زنان شاغلی که بیشتر توان خود را صرف کار خارج از منزل که بعضا غیرمرتبط با روحیات و ویژگی‌های فیزیکی آنان است می‌کنند، دچار نوعی یأس و خستگی در پایان سال‌های کاری خود می‌شوند، اظهار کرد: به طور مثال برخی زنان در رشته‌هایی همچون معدن و مکانیک ورود پیدا می‌کنند در صورتی که این شغل نه تنها با روحیات زنانه آن‌ها هماهنگی ندارد بلکه مردان زیادی در جامعه حضور دارند که می‌توانند از پس این وظیفه مردانه برآیند و به خاطر تصدی زنان بیکار مانده‌اند.

حجت‌الاسلام مریجی بر ضرورت یکسانی شغل انتخابی بانوان با ویژگی‌های روحی، روانی و فیزیکی آنان تأکید و تصریح کرد: عرصه آموزش و پرورش و تربیت از جمله ساحت‌هایی است که در جامعه نیاز به حضور زنان و بهره‌مندی از قابلیت‌های آنان دارد اما فرهنگ وارداتی در پی آن است که برتری زنان را به حضور آنان در شغل‌های مردانه نسبت دهد. حالت عاطفی موجود در زنان اولویت را به آنان برای پیگیری امور تربیتی و آموزشی می‌بخشد. همچنین در برخی عرصه‌های پزشکی حضور زنان واجب است اما عدم مدیریت صحیح باعث شده است کمتر تعادلی در زمینه تفکیک مشاغل برای زنان و مردان صورت گیرد.

این جامعه شناس با انتقاد از عدم مدیریت بر تفکیک رشته‌های تحصیلی دانشگاهی برای دختران و پسران گفت: وقتی از ابتدا زمینه تحصیل مطابق با فطرت برای دختران و پسران مهیا نشود و آنان بخشی از عمر خود را صرف تحصیل در رشته‌هایی کنند که با قابلیت‌ها‌ی آنان همخوانی ندارد و یا ضرورتی به حضور آنان به عنوان یک مرد یا زن در رشته‌های خاص وجود ندارد نمی‌توان توقع داشت پس از پایان تحصیل درصدد فعالیت در زمینه رشته تحصیلی خود نباشند.

عدم مدیریت در تفکیک رشته‌های تحصیلی دانشگاهی

حجت‌الاسلام مریجی از بومی نبودن رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کشورمان انتقاد کرد و گفت: نصف جمعیت کشور زنان هستند، پس باید رشته‌های تحصیلی خاصی صرفا به این قشر اختصاص داده شود و از ورود پسران به این رشته‌ها جلوگیری کرد؛ همچنین رشته‌هایی همچون صنعت و معدن و مکانیک و .. که بیشتر با روحیات مردانه مطابقت دارد باید به گروه پسران اختصاص یابد و از ورود دختران به این رشته ممانعت کرد تا در آینده شاهد حضور ایشان در مشاغل غیرمرتبط و از بین رفتن بازارهای کار ویژه این قشر نباشیم.

وی با اشاره به بروز معضل بیکاری در جامعه امروز اظهار کرد: در نگاه اسلامی وظیفه تأمین معیشت خانواده بر عهده مردان است، اما برخی افراد سودجو با بهره‌گیری از زنان به عنوان نیروی کاری که درخواست حقوق و مزایای کمتری دارد راه را بر اشتغال مردان می‌بندند. در چنین شرایطی شاهد افزایش تعداد مردان بیکار و پیامدهای منفی آن همچون ناتوانی مردان در تأمین خانواده و عدم رغبت دختران به ازدواج و همچنین افزایش طلاق به دلیل استقلال مالی بر طبق آمار رسمی مطالعات میدانی هستیم.

جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی با ایجاد زمینه‌های اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار

رئیس میز تخصصی اسلامی سازی علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی بر ضرورت تأمین مالی زنانی که به طور جدی با مشکلات مادی روبرو هستند و یا سرپرستی خانواده را بر عهده دارند تأکید و تصریح کرد: فقر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به دنبال دارد و اگر این موضوع در ارتباط با زنان باشد از اهمیت دو چندانی روبرو می‌شود، پس اگر بانویی با مشکل جدی مالی روبرو است نظام نیز باید درصدد رفع مشکل وی برآید تا برآیند رفتار وی منجر به آسیب اجتماعی نشود.

اولویت مشاغل برای زنان سرپرست خانوار باشد  

حجت‌الاسلام مریجی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار باید از اولویت برای بهره‌مندی از شغل برخوردار باشند اظهار کرد: آشپزی و خیاطی یک شغل زنانه است؛ در صورتی که ما شاهد حضور مردان در این زمینه هستیم. در صورتی که این مشاغل می‌تواند به بهترین نحو به زنان سرپرست خانوار کمک کند، اما اختلاط به وجود آمده بین مشاغل و عدم تفکیک آنان براساس ویژگی‌های روانی زنان و مردان سبب نوعی هرج و مرج شده است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۱۱:۴۳
0
0
هیچ وقت به مقوله اشتغال بانوان با نگاه کارشناسی نپرداختید.
معیشت یعنی تامین هزینه های حداقلی زندگی. وقتی با حقوق مرد خانواده نمیتوان تامین معاش کرد زن هم دست به کار می شود.
اسلام بر استقلال مالی زن تاکید دارد ....مردی که نمیتواند از پس مخارج حداقلی خانه برآید چگونه می تواند با پرداخت نفقه و حق شیر و غیره زن را به استقلالبرساند. تو را به خدا اسلام را کامل به مردم بشناسانید
captcha