چرایی ممنوعیت خطبه به عربی در مساجد اروپا
کد خبر: 3590393
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
نشریه آمریکایی بررسی کرد؛

چرایی ممنوعیت خطبه به عربی در مساجد اروپا

گروه بین‌الملل: یک مجله آمریکایی در گزارشی به چرایی اجرای طرح ممنوعیت ایراد خطبه‌ به زبان عربی در مساجد اروپا پرداخته است.

چرایی ممنوعیت خطبه به عربی در مساجد اروپا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری عربی «صیدا آنلاین»، مجله «آتلانتیک» آمریکا در گزارشی نوشت: برخی از سیاستمداران در بسیاری از کشورهای اروپای غربی تلاش می‌کنند که امامان جماعت را وادار کنند خطبه‌هایشان را به زبان رسمی این کشورها بگویند.
این طرح در کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، انگلیس و فرانسه رواج یافته و در آلمان امامان جماعت موظفند خطبه‌ها را به زبان آلمانی ایراد کنند.
این مجله آمریکایی دو استدلال را برای توجیه این طرح استفاده کرده و آورده است: برخی بر این باورند که این ممنوعیت به عنوان یک استراتژی برای مبارزه با تروریسم خواهد بود و برخی نیز بر این باورند که این اقدام مسلمانان را به ادغام در جوامع اروپایی تشویق می‌کند.
این گزارش به اقدامات چند کشور اروپایی اشاره می‌کند و می‌نویسد: ینز اسپان، معاون وزیر اقتصاد آلمان، ماه گذشته خواست که قانونی جدید درباره اسلام در این کشور تصویب شود که به شفافیت خطبه‌های امامان جماعت مساجد بینجامد و سبب شود که مقامات آلمانی بدانند چه چیزی در مساجد اتفاق می‌افتد.
وی گفت: ائمه جماعات باید به زبان آلمانی سخنرانی کنند، کسانی که به عنوان ائمه جماعات وارد کشور می‌شوند باعث انحلال بافت‌های جامعه می‌شوند.
یولیا کلوکنر، معاون اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان رئیس آن است، به جمع طرفداران قانون جدید درباره اسلام که ینز اسپان آن را به منظور شفافیت خطبه‌های ائمه جماعات در مساجد درخواست کرد، پیوست؛ اگرچه سخنگوی حزب حاکم در اوایل ماه جاری میلادی گفت: در حال حاضر چنین قانونی در دستور کار ما قرار ندارد.
آتلانتیک در ادامه به وضعیت اسلام و مسلمانان در ایتالیا اشاره کرده و نوشته است: اسلام در ایتالیا با وجود 1.6 میلیون مسلمان به عنوان دین رسمی به رسمیت شناخته نشده است. قانون ایتالیا گروه‌های دینی غیر کاتولیک را قبل از اعطای هر گونه حق در برخورداری از تعطیلات مناسبت‌های دینی یا ازدواج به امضای منشوری به منظور به رسمیت‌شناختن آنان ملزم می‌کند.
طبق این منشور سازمان‌های اسلامی باید لیستی از اسامی و مشخصات امامان جماعت را ثبت کرده و ائمه جماعات باید خطبه‌هایشان را به زبان ایتالیایی بگویند.
در انگلیس نیز، یک گروه ویژه مبارزه با تروریسم تلاش می‌کند که طرحی تصویب کند که امامان جماعت را به القای خطبه به زبان انگلیسی ملزم کند.
در فرانسه مارین لوپن، رهبر جبهه ملی راست‌گرای افراطی و نامزد راستگرای ریاست جمهوری فرانسه خواستار شد که امامان جماعت خطبه‌های خود را به زبان فرانسه ایراد کنند و در این باره گفت: چیز سختی نیست که از امامان جماعت درخواست شود به زبان فرانسه خطبه بگویند در این صورت به راحتی می‌توان فهمید موضوعاتی که در این سخنرانی‌ها به آن اشاره می‌شود، چیست.
captcha