سفره ایرانی دستخوش تغییر سبک زندگی ایرانی
کد خبر: 3591109
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳

سفره ایرانی دستخوش تغییر سبک زندگی ایرانی

گروه اجتماعی: اینروزها سادگی و صمیمیت سفره‌های ایرانی، جایگزین میهمانی‌های مجلل و رنگارنگی شده که علاوه بر هزینه‌های بالا، مروج فرهنگ‌های غلط ازجمله چشم و هم چشمی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن کریم (ایکنا) از خراسان‌جنوبی، قدیم‌ترها اگر میهمان و عزیزی دعوت می‌شد، مادر خانه برای پذیرایی، شام ونهار ساده‌ترین غذا بدون هیچ تجملات و اسرافی تهیه می‌کرد و سفره‌ای به پهای محبت با طعم قناعت برای میهمان پهن می‌شدو خبری از تجملات، اسراف و چشم و هم چشمی نبود و در کنار سفره‌های ساده، شکر نعمت های خداوند نیز فراموش نمی‌شد.

سفره که پهن می‌شد همگی پیر و جوان با شوق آماده می‌شدند و سرسفره خبر از گوشی و چت کردن نبود، با همه اشتیاق برای برکت سفره دعا خوانده می‌شد.

اما حالا برخلاف قبل، دیگر بسیاری از خانواده‌ها متمایل به رفت و آمدهای خانوادگی نیستند و دیدارهایشان را به مراسم خاص مختصر کرده‌اند و به نوعی همگی در تنهایی خود غرق شده‌اند و حتی سفره‌های خانه هر روز کوچکتر شده است.

و حتی در کتاب‌های درسی نیز خبری از سفره با برکت و با سلیقه کوکب خانم نیست، و شاید همین‌ها باعث شود نسل جدید آشنایی با صفای سفره‌های قدیمی نداشته باشند و همه لذتشان خلاصه شود در رستوران‌ها و خوردن فست فودهای آماده.

با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری بر اصلاح الگوی مصرف اما متاسفانه بازهم شاهد شاهد اسراف در مهمانی‌ها هستیم.

اگر نگاهی به مهمانی‌ها و دورهمی‌هایی که به بهانه‌های مختلف برپا می‌شود، بیندازیم، شاهد بریز و بپاش‌های فروانی هستیم که بعنوان یک رقابت اجتماعی شکل گرفته است.

چه خوب است، توجه کنیم زمانی که در جامعه‌ای اسلامی زندگی می‌کنیم، فرهنگ اسلامی آن جامعه را نیز رعایت کنیم، چرا که اسراف می‌تواند تأثیرات نادرستی بر سبک زندگی بگذارد.

وقتی سفره ایرانی، میهمانی ایرانی دستخوش سبک زندگی غرب و فرهنگ نادرست قرارگیرد، سبب کاهش دید و بازدیدها و مهمانی‌ها و همچنین موجب قطع رابطه‌ها یا کاهش و سردی آن می‌شود.

در گذشته، خانواده‌ها به هر بهانه‌ای دور هم جمع می‌شدند و لحظات خوش و شیرینی را با هم سپری می‌کردند، با اینکه موبایل و تلفنی نبود، هیچکس نگران مهمان سرزده نبود، خانه‌ها همیشه مرتب و منظم، آماده پذیرایی از مهمان خوانده و ناخوانده بودند.

اما این سادگی و خودمانی بودن در برابر زندگی مدرن دوام چندانی نداشت.

و چه خوب است تلنگری زده شود به اینکه سادگی و صفای میهمانی و سفره ایرانی را فدای فرهنگ‌های نادرست نکنیم تا شاید تغییری در شیوه زندگی بوجود آید و از زرق و برق‌های ظاهری و پر از ریا به سمت صفا و صمیمیت گذشته برویم.

یادداشت از سپیده قلندری اسفدن

captcha