قرآن روح حاکم بر هنر ایرانی – اسلامی است
کد خبر: 3591393
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان:

قرآن روح حاکم بر هنر ایرانی – اسلامی است

گروه اجتماعی: فاضلی با بیان اینکه تمام ابزارهای روایت در قرآن وجود دارد، گفت: قرآن و احادیث روح حاکم بر فرهنگ و هنر ایرانی – اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان امروز، 30 فروردین در آیین اختتامیه جشنواره ملی فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی «آیات» که در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد،  با اشاره به ارسال 455 اثر از 227 شرکت کننده از 28 استان کشور به دبیرخانه این جشنواره، اظهار کرد: خداوند راوی کل هستی و پیامبر عظیم الشان اسلام(ص)، داستان پرداز داستان عشق است.

وی با بیان اینکه در دوران تولیت بنده چند تن از هنرمندان گیلان موفق به دریافت نشان درجه یک هنری شدند، افزود: اهدای این درجه ارزشمند هنری مایه افتخار گیلان و هویت بخش برای فرهنگ و هنر ماست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تقارن برگزاری اختتامیه جشنواره «آیات» با روز جهانی سعدی در اول اردیبهشت، تصریح کرد: کسانی که درباره فلسفه هنر و زیبایی صحبت می کنند، واقف هستند که ایران بعد از ظهور اسلام از نظر هنری کاملا تحت تاثیر قرآن بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه روح قرآن بر هنر ایرانی حاکم است، گفت: هنر یک شهود بوده و روح حاکم بر شهود هنری ما در ایران روح آیات و احادیث است. در غزل سعدی داستان های قرآنی با شهود ایرانی شاعر آمیخته شده است.

فاضلی خداوند را راوی کل نامحدود دانست و خاطرنشان کرد: تمام ابزارهای روایت در قرآن اعم از داستان، راوی کل، صحنه، شخصیت مخالف، شخصیت همراز و... وجود دارد لذا قرآن و احادیث روح حاکم بر فرهنگ و هنر ایرانی – اسلامی است.

وی با بیان اینکه شاعران و نویسندگان بزرگ ما با قرآن و عترت عجین بودند، یادآور شد: این عجیب بودن در جای جای افکار و اندیشه های ما بوده، هست و خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از فعالیت 56 موسسه قرآنی در استان خبر داد و اضافه کرد: فاز اول و دوم سامانه جامع فعالیت های قرآنی گیلان(صدر) راه اندازی شده است و در دسترس عموم قرار دارد.

به گزارش ایکنا، در این مراسم از کتاب «اصول دین در پرتو سیره معصومین(ع)»، تالیف آیت الله زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در استان رونمایی شد.

captcha