وجود 9150 حدیث در خصوص حج/ ائمه(ع) نیز برای مصالح عالی به حج می‌رفتند
کد خبر: 3591933
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
حجت الاسلام بركت‌رضایی؛

وجود 9150 حدیث در خصوص حج/ ائمه(ع) نیز برای مصالح عالی به حج می‌رفتند

گروه جامعه: مسئول پایگاه اطلاع رسانی حج با اشاره به اینکه ائمه(ع) نیز در زمان حاکمان جور برای تحقق مصالح عالی اسلام به حج می‌رفتند، گفت: حیات جامعه اسلامی در گرو فریضه حج است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین روزبه بركت‌رضایی مسئول پایگاه اطلاع رسانی حج با اشاره به اینكه حج ریشه در تاریخ انسان دارد، گفت: حیات جامعه اسلامی در گرو فریضه حج است؛ اگر این فریضه مهم نباشد و یا كمرنگ شود، در دین اسلام، جامعه اسلامی و تمدن پایدار اسلامی تزلزل ایجاد خواهد شد.

حجت‌الاسلام بركت‌رضایی، با اشاره به اهمیت حج در دین اسلام گفت: حج در قرآن كریم به عنوان یك تكلیف واجب بر عهده امت اسلامی نهاده شده است. تمامی انبیا از حضرت آدم، نوح، ابراهیم، سلیمان و تا حضرت خاتم(ص) حج‌  گزارده‌ و به دور خانه خدا به طواف پرداخته‌اند. حج و بیت‌العتیق متعلق به هیچ قوم و قبیله خاصی نیست و از همه خواسته شده است كه حداقل یك‌بار به سوی آن حركت كنند.

وی با اشاره به آیه «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً » گفت: طبق این آیه صریح قرآن، انجام فریضه حج برای خدا بر گردن مردم است و آن قدر صریح مسئله حج را اعلام كرده كه نمی‌توان هیچ توجیهی برای ترك آن داشت و امر خداوند را نادیده انگاشت.

این روحانی كاروان‌های حج و عمره با اشاره به روایتی از امام محمد باقر(ع) گفت: ایشان فرمودند «بنی الاسلام علی خمس، الصلوة و الزكوة و الصوم و الحج و الولایة»، در این روایت و روایات متعدد از ائمه(ع) بر اهمیت حج تأكیده شده و در كنار عبادات مهم دیگر و مخصوصا مسئله ولایت قرار گرفته است.

مسئول پایگاه اطلاع رسانی حج اظهار كرد: در دو كتاب وسائل الشیعه و مستدرك الوسائل، بیش از ۹۱۵۰ حدیث درباره جایگاه و احكام حج وجود دارد كه نشان‌دهنده اهمیت آن در دین اسلام است.

حجت‌الاسلام بركت‌رضایی عنوان كرد: حیات جامعه اسلامی در گرو فریضه حج است؛ اگر این فریضه مهم نباشد و یا كمرنگ شود، در دین اسلام، حكومت اسلامی و جامعه اسلامی تزلزل ایجاد خواهد شد. حج با هیچ عبادتی قابل مقایسه نیست و اگر برخی جایگزین‌هایی برای حج تعیین می‌كنند نشان از كم‌اطلاعی آنها از فریضه حج است و افراد متخصص و آگاه به اهمیت فریضه حج واقف هستند و به خوبی اهمیت آن را به جامعه می‌رسانند.

حجت‌الاسلام بركت‌رضایی در پایان گفت: برخی تصور می‌كنند رفتن به حج تقویت كشور میزبان است، در حالی كه رفتن به حج تقویت اسلام، دینداری و وحدت و برادری در جهان اسلام برای حل مشكلات امت اسلامی و ایجاد تمدن پایدار اسلامی است. بسیاری از ائمه اطهار(ع) در زمان حاكمان جور و مستبدی می‌زیستند كه سیطره‌ بر مكه گسترانیده بودند، اما آنان برای مصالح عالی و برتر سواره و پیاده و حتی‌الامكان هرساله به سوی مكه می‌شتافتند.

captcha