نیاز به تعامل وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه برای پیشگیری از خرافه‌گری در حوزه سلامت
کد خبر: 3592320
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
سعدی عنوان کرد:

نیاز به تعامل وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه برای پیشگیری از خرافه‌گری در حوزه سلامت

گروه سلامت: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بر تعامل بین وزارت بهداشت، حوزه‌‌های علمیه و دانشکده‌های الهیات برای پیشگیری از رواج خرافه‌گری به نام اسلام در حوزه سلامت تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینعلی سعدی عضو هیئت علمی دانشگاه‌ امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر ضروری بودن تعامل بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشکده‌های الهیات در انجام پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و سلامت اظهار کرد: هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و هم روشن کردن مسأله روایات و احادیث طبی که این روزها با عنوان طب اسلامی یا طب روایی و طب ائمه از آن نام برده می‌شود این تعامل ضروری است.

وی افزود: سیاست‌های کلی نظام سلامت تولیت بخش بهداشت و درمان را به وزارت بهداشت واگذار کرده، از سوی دیگر دین ما هم رهنمودهایی در رابطه با سلامت دارد و این اقتضا می‌کند که وزارت بهداشت یک ارتباط و تعامل را با حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها برقرار کند.

سعدی بیان کرد: وقتی این ارتباط برقرار شد باید یک تحلیل فنی را نسبت به این میراث فرهنگی (آیات و روایات طبی) داشته تا از تعبیر‌های غیر عالمانه و بعضا خرافاتی که این روزها در حوزه سلامت رواج پیدا کرده جلوگیری کند.

بازتولید معارف اسلامی در حوزه سلامت وظیفه دانشکده‌های الهیات

این محقق فقه پزشکی بیان کرد: وظیفه دانشکده‌های الهیات بازتولید معارف اسلامی در حوزه سلامت و ترجمه آن به زبان روز برای استفاده وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی تأکید کرد: اجتهاد یک مسئله و انتصاب آن به دین یک موضوع تخصصی و فنی است؛ اگر این مسأله به سوی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بیایید و مدرسین بتوانند به نقش خود بپردازند باید با یک ساز و کار اداری نیز برای آن وجود داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) آن چیزی که بحث تولید محتوا است وظیفه حوزه‌ها و دانشکده‌‌های الهیات است و نباید از آنها انتظار اجرا داشت چرا که این نه امکان‌پذیر و نه در حوزه اختیارات آنها است؛ اجرا بر عهده وزارت بهداشت است و باید نقش جدی خود را در پیاده کردن این معارف پس از بازتولید توسط حوزه‌‌ها و دانشکده‌‌های الهیات داشته باشند.

captcha