«اقلیت سکوت» فرانسه و انتخاباتی زیر سایه وحشت
کد خبر: 3592332
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

«اقلیت سکوت» فرانسه و انتخاباتی زیر سایه وحشت

گروه بین‌الملل: انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه امروز، سوم اردیبهشت درحالی برگزار می‌شود که حضور مسلمانان این کشور موسوم به «اقلیت سکوت» در این صحنه سیاسی خالی از اهمیت نخواهد بود؛ چرا که پیروزی یکی از دو رقیب اصلی در این انتخابات وضعیت را برای مهاجران دگرگون خواهد کرد.

«اقلیت سکوت» فرانسه و انتخاباتی زیر سایه وحشت
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به‌طور مستقیم با رجوع به آرای همگانی برگزار می‌شود. نزدیک به ۴۷ میلیون فرانسوی واجد شرایط امروز، یکشنبه برابر با ۲۳ آوریل، رئیس‌جمهور خود را انتخاب می‌کنند. نامزد پیروز باید برای راه‌یابی به کاخ الیزه بیش از 50 درصد آرا را کسب کند. بر اساس نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده‌ است، حداکثر آرایی که نامزد پیروز در این انتخابات بدست خواهد آورد، حدود ۲۴ درصد خواهد بود. به همین دلیل انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که دو هفته دیگر 7 می برابر با 17 اردیبهشت برگزار خواهد شد.
در فرانسه، رئیس‌جمهور برای یک دوره 5 ساله انتخاب می‌شود و می‌تواند برای دو دوره متوالی در این سمت حضور داشته باشد. در فرانسه اغلب رئیس‌جمهور خود را در دوره برگزاری انتخابات انتخاب می‌کنند. این در‌حالی‌ است که فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه در دسامبر ۲۰۱۶ با کم شدن محبوبیتش اعلام کرد که در این دوره از انتخابات کاندیدا نخواهد شد. او نخستین رئیس‌جمهور فرانسه است که برای دور دوم نامزد نمی‌شود.
«اقلیت سکوت» فرانسه و انتخاباتی زیر سایه وحشت
طبق قانون اساسی فرانسه، تبلیغات انتخاباتی یک روز قبل از آغاز رأی‌گیری متوقف می‌شود و «سکوت انتخاباتی» شامل رسانه‌ها نیز می‌شود. هرکس این سکوت انتخاباتی را رعایت نکند تا ۷۵ هزار یورو جریمه‌ خواهد شد. اولاند نیز از شهروندان این کشور خواسته پای صندوق‌های رأی حاضر شوند. این رئیس‌جمهور تک دوره‌ای که محبوبیتش از زمان شروع حملات تروریستی در سال 2015 تا حمله پنج‌شنبه شب به شانزلیزه به پایین‌ترین حد خود رسیده تأکید کرد همه اقدامات لازم برای تأمین امنیت مراکز اخذ رأی اتخاذ شده و ۵۰ هزار نیروی پلیس و 7 هزار نیروی نظامی وظیفه تامین امنیت انتخابات را برعهده دارند.
برخی نظرسنجی‌ها می‌گویند مردم در این انتخابات حضوری کمرنگ خواهند داشت به‌طوری‌که گفته شده میزان مشارکت از ۲۵درصد تجاوز نمی‌کند. طبق نظرسنجی‌ها، رقابت در دور اول بین چهار نامزد از مجموع ۱۱ نامزد شدیدتر خواهد بود که آن‌ها «امانوئل ماکرون»، نامزد میانه‌روی فرانسه؛ «مارین لوپن»، رهبر جبهه ملی فرانسه؛ «فرانسوا فیون»، نامزد راست‌ها و «ژان لوک ملانشون»، نامزد چپ‌گراها است.
طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته در فرانسه، «امانوئل ماکرون» 39 ساله نامزد مستقل میانه‌رو و وزیر اقتصاد پیشین فرانسه از بیشترین حمایت‌های مردمی در دور نخست انتخابات برخوردار است و پس از او «مارین لوپن» در جایگاه بعدی قرار دارد و احتمال می‌رود که ماکرون در دور دوم انتخابات با کسب حدود 60 درصد آراء بر مارین لوپن نامزد جبهه ملی با 40 درصد آراء غلبه کرده و پیروز انتخابات شود.
رقبای پیشتاز
«اقلیت سکوت» فرانسه و انتخاباتی زیر سایه وحشت
مارین لوپن؛ سیاستمدار فرانسوی و رهبر جبهه ملی این کشور از 16 ژانویه 2011 تاکنون است. حرفه او وکالت است. او دختر «ژان ماری لوپن» بنیانگذار جبهه ملی است و از سال 2004 تاکنون عضو پارلمان اروپاست.
او یک‌ سال پیش از رهبری حزبش، در اظهار نظری، نمازخواندن مسلمانان را در خیابان با اشغال آلمان مقایسه کرد و مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفت. حالا اما موضعش را ملایم کرده است و می‌گوید اسلام با دموکراسی فرانسه «ناسازگار» نیست. او در این سال‌ها کوشیده است تا اعتماد جوامع یهودی را نیز جلب کند. لوپن که سال‌هاست به «نژادپرستی» متهم می‌شود و رابطه نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه دارد، از طرف روشنفکران فرانسه رهبری «پوپولیست» توصیف می‌شود.
لوپن موافق خروج فرانسه از اتحادیه اروپا است و می‌خواهد با برگزاری یک رفراندوم، با بروکسل بر سر ایجاد اتحادیه اروپای جدید مذاکره کند. اخراج اتوماتیک مهاجران غیرقانونی و کاهش مهاجرت قانونی به 10 هزار نفر در سال، از دیگر برنامه‌های او است. لوپن همچنین گفته است که در نظر دارد مساجد «تندرو» را تعطیل کند و شهروندان فرانسه را در اولویت دریافت مسکن عمومی قرار دهد. سن بازنشستگی مورد قبول لوپن ۶۰ سال با تضمین ۳۵ ساعت کار در هفته است.
لوپن پس از 15 سال «نامزد سمج» لقب گرفته چرا که هر بار در انتخابات شرکت می‌کند به این امید که بخت با او یار شود و وارد الیزه شود اما هر بار به لب جوی برده شده و تشنه بازگردانده می‌شود.
مارین لوپن در آخرین روزهای مبارزات انتخاباتی در فرانسه لحن شدیدتری به خود گرفت. او در یک سخنرانی در شهر مارسی بر خواست جبهه ملی مبنی بر خروج فرانسه از اتحادیه اروپا تأکید کرد و گفت: حوزه این اتحادیه برای تروریست‌ها مانند یک «آبکش» شده و آن‌ها در این منطقه به عنوان گردشگر در رفت ‌و آمدند.
رهبر راست‌گرایان افراطی فرانسه گفت که در صورت پیروزی در انتخابات برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا(فرگزیت)، مانند آنچه که در بریتانیا رخ داد، همه‌پرسی برگزار خواهد کرد.
مارین لوپن، نامزد عوام‌گرای انتخابات ریاست جمهوری که برخی کارشناسان وی را نسخه فرانسوی «دونالد ترامپ» می‌نامند، همچنین مخالف حجاب در فضاهای عمومی فرانسه است و به رغم آنکه اسلام دومین دین بزرگ فرانسه به‌شمار می‌رود و نزدیک به 10 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، همواره نسبت به حجاب اسلامی موضع‌گیری می‌کند.
لوپن همچنین در خصوص اسرائیل می‌گوید که علت توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین را نمی‌فهمد و آن را اشتباهی سیاسی توصیف کرده و خواهان داشتن حق نقد اسرائیل بدون متهم شدن به یهودستیزی است.
مارین لوپن همچنین از منتقدان سپرده شدن رهبری ائتلاف نظامی به دست آمریکایی‌ها و پیروی فرانسه از آمریکا است و سیاست کنونی فرانسه در سوریه را نادرست می‌داند و بشار اسد را «تنها گزینه مناسب» در سوریه برای پیشگیری از قدرت گرفتن دولت اسلامی در سوریه می‌داند.
«اقلیت سکوت» فرانسه و انتخاباتی زیر سایه وحشت
مکرون؛ طبق نظرسنجی‌ها، امانوئل مکرون ۳۹ ساله رقیب سرسخت مارین‌ لوپن در دور دوم انتخابات فرانسه خواهد بود. او این شانس را دارد که با شکست لوپن، جوان‌ترین رییس‌جمهور این کشور باشد. اوج‌گیری چشم‌گیر مکرون در حالی اتفاق افتاده است که او هیچ پیشینه سیاسی قدرتمندی ندارد؛ هیچ‌وقت نماینده پارلمان نبوده و برای اولین بار وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. او یک‌ سال پیش از کاندیداتوری، در ژانویه ۲۰۱۶ جنبشی موسوم به «به پیش» را با شعار «نه راست، نه چپ» پایه‌گذاری کرد که باعث تضعیف موقعیتش میان سوسیالیست‌ها شد. او البته از سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر اقتصاد فرانسوا اولاند در کابینه دولت حضور داشت و پیش از آن‌ هم، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور فرانسه بود.
وی در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بر مخالفت با سیاست‌های احزاب افراطی تأکید و اعلام کرد که در برنامه او هیچ دیواری وجود نخواهد داشت اما فرانسه مرزهای اروپایی خود را خواهد داشت و این مرزها امنیت واقعی آن است.
«قانون مکرون» بخشی از اعتبار این کاندیدای ریاست‌جمهوری است؛ اصلاحاتی جنجالی در حوزه اقتصاد. مثل مجوز باز ماندن مغازه‌ها در روزهای یکشنبه برای مدتی طولانی‌تر و حمایت از شرکت‌های نوپا در عرصه دیجیتال.
او پیش‌تر عضو حزب سوسیالیست بود اما حالا می‌گوید در تلاش است تا ارزش‌های فرهنگی چپ را با ارزش‌های اقتصادی راست در هم آمیزد. او خود را میانه‌رو می‌داند و طرفدار بازار و تجارت آزاد و همچنین اتحادیه اروپا است و از سیاست‌های آنگلا مرکل در قبال پناهجویان حمایت می‌کند و با منع حجاب نیز مخالف است.
طبق برنامه‌هایی که این کاندیدا ارایه داده است، می‌خواهد بیکاری را از ۹.۷ درصد به ۷ درصد کاهش دهد. ۵۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری عمومی برای پشتیبانی از طرح‌های آموزش کار، جدا شدن از زغال‌سنگ و حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش مالیات شرکت‌های بزرگ و پوشش تمامی هزینه‌های مربوط به عینک، دندان‌های مصنوعی و سمعک از جمله دیگر برنامه‌های او است.
مکرون در خصوص موضوع سوریه نیز معتقد است که فرانسه در قبال سوریه نیازمند سیاست متوازن‌تری از جمله گفت‌وگو با بشار اسد است، اگر چه در آوریل 2017 از سیاست‌های مداخله‌جویانه همچون اقدام نظامی حمایت کرد.
مکرون در حال حاضر با اتهام «پارتی‌بازی، همدستی و پنهانکاری» مواجه شده و تحقیقات پیرامون این پرونده آغاز شده است.
نامزد مستقل میانه‌روی انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه از حامیان تداوم سیاست‌های ‌اولاند در قبال اسرائیل و از مخالفان جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل است و از بیان موضع در قبال دولت فلسطین خودداری کرده است.
مواضع دو نامزد اصلی تحت تأثیر حوادث اخیر تروریستی
وقوع حادثه تروریستی اخیر انتخابات را حساس و البته با نگرانی همراه کرده است. اهمیت انتخاب جانشین فرانسوا اولاند علاوه بر تأثیرپذیری از برگزیت، متأثر از حوادث داخلی این کشور است که در دو سال گذشته منجر به کشته شدن بیش از 240 نفر در حملات تروریستی شد.
با این حال، یک نقطه مشترک میان این نامزدها وجود دارد: بهره‌برداری سیاسی از حادثه شانزلیزه.
مارین لوپن در پی این حادثه خواستار کنترل مرزها و همچنین اخراج خارجیانی شد که در فهرست نیروهای امنیتی قرار دارند.
 امانوئل مکرون هم وعده مقابله با تهدیدات تروریستی را داده است، اما در عین حال تاکید کرده که فرانسه نباید از حمله یک اسلامگرا در شانزلیزه بهراسد.
«اقلیت سکوت» فرانسه و انتخاباتی زیر سایه وحشت
«اقلیت سکوت» فرانسه و انتخاباتی زیر سایه وحشت
انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سایه نگرانی‌های امنیتی برگزاری می‌شود و موضوع امنیت به‌طور گسترده‌ای در آن نقش ایفا می‌کند. مبارزه با تروریسم در برنامه‌های نامزدهای انتخابات از اولویت بالایی برخوردار است و نیروهای امنیتی به‌طور گسترده و فعالی در حوزه‌های رأی‌گیری استقرار یافته‌اند تا از دستگاه‌های دولتی در مقابل حملات احتمالی حفاظت کنند.
به وضوح می‌توان گفت که موضوع مهاجرت و گره‌زدن آن با افراط‌‌‌گرایی اسلامی و امنیت فرانسه استراتژی راست افراطی برای جذب آرای بیشتر است. در همین حال رأی جامعه مهاجر به‌ویژه مسلمانان اهمیت زیادی دارد. دور گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری حدود ۹۳ درصد جمعیت مسلمان فرانسه به فرانسوا اولاند رأی داد(کسی که سیاست‌هایش در مورد اسلام و مهاجران نرم‌تر از رقیبش نیکلا سارکوزی بود).
بر اساس آمار غیر رسمی شمار مسلمانان در فرانسه پنج تا هشت میلیون نفر است.
از سوی دیگر در مرکز اسلامی در شهر لیون و دیگر شهرهای فرانسه بحث و جدل‌هایی درباره میزان مشارکت مسلمانان در انتخابات فرانسه و دلایل تحریم مطرح است که به دلایل اجتماعی، اقتصادی و دینی باز می‌گردد. این وضع باعث می‌شود که اعراب و مسلمانان گروه فشار قوی در فرانسه نداشته باشند.
نجیب المغربی، رئیس حزب اتحاد دموکرات‌های مسلمان فرانسه در این باره معتقد است: «باید بتوان نمایندگی خود را در فرانسه داشته باشیم. مسلمانان در فرانسه بزرگ‌ترین اقلیت بوده که به «اقلیت سکوت» موسوم هستند. دیگر نمی‌توان میدان را خالی کرد و باید وارد صحنه سیاسی شویم».
عزوز بقاق، وزیر سابق در فرانسه نیز در این باره گفت: بیشتر مسلمانان در فرانسه در عرصه انتخابات و نمایندگی حضور ندارند و به این دلیل همه حملات سیاسی گروه‌های راستگرا در سال‌های گذشته به دنبال هدف قرار دادن مسلمانان بوده است چرا که مسلمانان، سفیدپوست به حساب نمی‌آیند و هیچ واکنش سیاسی نیز ندارند.
با این حال نباید مسلمانان فرانسه آرای خود را بی‌ارزش بدانند و باید به خوبی از رأی خود استفاده کنند. تأکید بر این است که باید اعراب و مسلمانان فرانسه در انتخابات شرکت کنند و باید به خوبی از آرای آنان استفاده شود. در سال 2012 یک میلیون نفر از مسلمانان و اعراب فرانسه در انتخابات این کشور شرکت کرده بودند. آنچه باعث نگرانی است این که نیروهای تندرو در انتخابات فرانسه پیروز شوند. این تندروها در هر دو گروه چپ و راست حضور دارند. در‌صورتی‌که این طرف‌ها در فرانسه به قدرت برسند این کشور را آشفته خواهند کرد.
این بار هم می‌دانیم اکثریت جامعه مسلمان به چه کسی رأی نمی‌دهد، سؤال این است که چه کسی بیشتر آرای آن‌ها را مال خود می‌کند؟ لوپن، رهبر راست‌گرایان افراطی یا چپ افراطی، امانوئل مکرون. جامعه مهاجر می‌تواند آینده فرانسه را تغییر دهد، آن هم در انتخابات امسال که رقابت بسیار نزدیک است.
اشرف بصیری
captcha