تعامل شورا، شهرداری و دولت برای جلوگیری از حوادث مشابه پلاسکو
کد خبر: 3592664
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
تقی‌پور بیان کرد:

تعامل شورا، شهرداری و دولت برای جلوگیری از حوادث مشابه پلاسکو

گروه جامعه: سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات گزارش کمیته فنی و حقوقی شورای شهر در خصوص حادثه پلاسکو گفت: مقرر شده است شورا و شهرداری با تعامل یکدیگر با دولت، در خصوص مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، مکاتبه کنند تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود.

‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، ظهر امروز یکشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه، همزمان با اتمام جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران در نشست خبری که به بررسی حادثه پلاسکو و کمیته فنی شورا اختصاص داشت، با اشاره به راه‌اندازی کمیته فنی و حقوقی شورای شهر پس از وقوع حادثه ‌و آغاز به کار آن، گفت: ‌با گذشت چند ماه از حادثه پلاسکو این کمیته گزارش 352 صفحه‌ای خود را در خصوص بررسی ابعاد مختلف حادثه ارائه کرد.

وی افزود: براساس این مصوبه مقرر شد که کمیته‌های درگیر، طرح‌ها و پیشنهادات خود را ظرف دو هفته آتی ارائه کنند تا بتوانیم تصمیمات موثری برای بهبود وضعیت شهر بگیریم؛ همچنین آتش‌نشانی باید ملزم شود تا ناایمن بودن ساختمان را پس از رویت به دادستانی اطلاع دهد و مکاتبه رسمی کند؛ بر همین اساس آتش‌نشانی یا باید تقاضای پلمب یا رفع مشکل را داشته باشد و نباید تنها به یک ارائه گزارش ساده اکتفا کند.

‌سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین مقرر شد شورا و شهرداری با تعامل یکدیگر با دولت، در خصوص مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، مکاتبه کنند تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود.

تقی‌پور در ادامه با بیان اینکه برابر گزارش مکتوب در ساعت 10:30 روز حادثه پلاسکو دستور تخلیه 50 درصد آتش‌نشانان صادر شده است اما به دلیل اینکه 2 تا 3 نفر از آتش‌نشانان به دلیل فروریزش قسمتی از دیواره شمال غرب ساختمان پلاسکو محبوس شده بودند، مابقی آتش‌نشانان نیز سعی در کمک به این افراد داشتند و این در حالی است که تعدادی از آتش‌نشانان در حال تخلیه ساکنان و کسبه بودند و بر همین اساس شاهد بروز این عمق فاجعه بوده‌ایم.

سخنگوی شورای شهر تهران در پایان با بیان اینکه ما مسئول قضایی نیستیم و تنها به بررسی حادثه در ابعاد مختلف پرداختیم، گفت: مرجعی که قضاوت حادثه پلاسکو را برعهده دارد می‌تواند از این گزارش فنی و تخصصی بهره‌مند شود.

در ادامه این نشست حمزه شکیب با اشاره به جزییات حادثه پلاسکو گفت: در گزارش کمیته تخصصی حوادث قبل، حین و پس از حادثه مورد بررسی قرار گرفت و تلاش کردیم همانند تمامی گزارش‌های علمی به دنبال مقصر نباشیم و تنها راهکارهایی برای رفع خلأهای موجود ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه سیستم پژوهش سوال و جوابی نبوده است، گفت: شش کارگروه برای بررسی و آسیب‌شناسی این حادثه تشکیل شد و ۶۰ متخصص دو ماه شبانه‌روز بر روی آن کار کرد. نحوه فروریزش ساختمان مدل‌سازی شد و نقشه‌های معماری و سازه‌ای ساختمان نیز مشابه‌سازی شد تا درخصوص چرایی ریزش آن به جواب برسیم.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا ساختمان‌ها به سمت خود ایمن‌سازی می‌روند، گفت: در شهر لندن ایستگا‌ه‌های آتش‌نشانی از ۱۲۰ ایستگاه به ۱۰۵ ایستگاه رسیده است؛ زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از ساختمان‌ها خود ایمن‌سازی شده‌اند و نیازی به تجهیزات آتش‌نشانی وجود ندارد و ما هم در کشور باید به همین سمت پیش برویم.

شکیب با تاکید بر اینکه قبل از ریزش ساختمان ۲ بار حریق به طور کامل اطفا شده است، گفت: دستور تخلیه ساختمان قبل از ریزش داده شده است اما ۲ نفر از آتش‌نشان‌ها در ساختمان گیر کرده و تعدادی از آتش‌نشان‌ها برای کمک به محل حادثه می‌روند که ریزش دوم رخ می‌دهد و تمامی آنها گرفتار می‌شوند؛ قبل از ریزش اولیه دستور تخلیه داده شده که به دلیل حضور ۱۲۰ تن از ساکنان پلاسکو در ساختمان دوباره مجبور به تخلیه می‌شوند.

وی در ادامه گفت: باید مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان پلاسکو تعیین و تکلیف شود، چراکه اگر برای نحوه نگهداشت ساختمان‌های موجود مقرراتی وجود داشت و اجرایی می‌شد حتما چنین اتفاقاتی در این ابعاد رخ نمی‌داد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص کمبود تجهیزات آتش‌نشانی گفت: در گزارش ارائه شده پیشنهاداتی در خصوص خرید هلی‌کوپتر یا تکمیل تجهیزات ارائه شده اما اگر ما موضوع نگهداشت ساختمان‌ها و اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را نادیده بگیریم هرچقدر هم تجهیزات داشته باشیم نمی‌توانیم از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنیم.
captcha