لزوم انعکاس مبارزه جدی اهل بیت(ع) در شعر آئینی
کد خبر: 3592738
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
یوسف رحیمی با استناد به سخنان رهبری بیان کرد:

لزوم انعکاس مبارزه جدی اهل بیت(ع) در شعر آئینی

گروه ادب: شاعر آئینی کشور با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درباره شعر آئینی گفت: شعرا باید در سروده‌های خود به مبارزه جدی اهل بیت(ع) با دشمنان دین بپردازند.

یوسف رحیمی، شاعر آئینی که به‌تازگی محضر رهبر معظم انقلاب را درک کرده است در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به این‌که اگر سخنان رهبر معظم انقلاب مورد توجه شاعران قرار گیرد بسیاری از مشکلات امروز شعر آئینی برطرف می‌شود،‌ گفت: یکی از نکات مورد نظر معظم‌له توجه شاعران به ساختار و زبان سالم و مستحکم شعر است.

وی با بیان اینکه در بیشتر اوقات به این موضوع توجه نمی‌شود، افزود: گاهی پیش می‌آید که شعرها از نظر مضمون مطلوب و با ارزش هستند،‌ ولی از نظر زبان مشکل دارند و دارای پختگی و انسجام لازم نیستند.

رحیمی در ادامه این مطلب یادآور شد: چنین اتفاقی روی نمی‌دهد مگر با حضور شعرا در محافل نقد ادبی. وقتی شعری سروده می‌شود نیاز به نقد و نظر دارد و کسانی که به نقد شعر می‌پردازند، باید تجربه کافی داشته باشند و آن نقدی مفید است که فرد نقاد، تخصص لازم در این رابطه را داشته باشد. خیلی از اوقات دیده می‌شود که شعر خوب به خاطر ضعف در شعر، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و از ماندگاری باز می‌ماند.

رحیمی تاکید کرد: نکته مهم دیگری که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند این بود که اشعار باید جهت‌دار باشند. اینکه اهل‌بیت(ع) چرا به شهادت رسیدند؟ اینکه چرا امام حسین(ع) قیام کرد،‌ ولی امام صادق و امام باقر(ع) قیام نکردند و محفل درس برپا کردند و به تربیت شاگردان نخبه در علوم اسلامی پرداختند.

این شاعر آئینی در ادامه سخنانش اظهار کرد: این موضوعات نشان دهنده آن است که اهل‌بیت عصمت و طهارت با این ابزار برای یک حرکت جدی و مبارزه بر علیه دستگاه ظلم و ستم،‌ برنامه‌ریزی کرده بودند و اگر این طور نبود،‌ به شهادت نمی‌رسیدند.

رحیمی با اشاره به اینکه چنین مواردی باید در اشعار منعکس شود، گفت: شعری که صرفاً به مرثیه بپردازد کافی نیست. باید جهت‌گیری اهل بیت در سیره عملی و مبارزات ایشان با دشمنان منعکس شود. ثمره عملی این انعکاس آن است که نباید نسبت به ظلم بی‌تفاوت باشیم. شیعیان باید ادعای صادقانه خود را همانند اهل‌بیت(ع) در مبارزه با ظلم و ستم نشان دهند.

وی افزود: همچنین در بسیاری از ابعاد شعر آئینی توجه لازم صورت نگرفته است. به همان میزانی که به مدح و مرثیه در این باره پرداخته شده است،‌ مباحثی مانند نیایش مورد توجه واقع نشده است و سبک زندگی و سیره اهل‌بیت(ع) و توجه به رفتار آنان باید مورد توجه شاعران قرار گیرد.

captcha