ضریح جدید حرم مطهر سامرا به روی زائران چشم گشود + فیلم
کد خبر: 3592823
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹

ضریح جدید حرم مطهر سامرا به روی زائران چشم گشود + فیلم

گروه جامعه: ضریح مطهر امامین عسکریین(ع) با عنایت اهل بیت(ع)، همزمان با اذان صبح امروز به وقت سامرا، بدون انجام تشریفات رسمی و با حضور زائران رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، در حالیکه بر اساس برنامه زمان‌بندی، مراحل نصب و رونمایی ضریح شش گوشه و مطهر حرم امامین عسکریین(ع) قرار بود در نیمه شعبان به اتمام برسد، با مدد اهل بیت و تلاش گروه اجرایی، تقریبا 20 روز زودتر از برنامه پیش‌بینی شده به پایان رسید.

رد نشود//ضریح جدید حرم مطهر سامرا بروی زائران چشم گشود

بر اساس این گزارش، محوطه مضجع مطهر که به دلیل اجرای عملیات نصب ضریح به روی زائران بسته شده بود، همزمان با اذان صبح امروز و در آستانه عید مبعث، به روی زائران گشوده و از ضریح مطهر رونمایی شد.

عملیات ساخت این ضریح مطهر از سال 89 در ایران آغاز و پس از دو سال به اتمام رسیده بود. ضریح جدید در14 بهمن ماه سال گذشته به سامرا منتقل و عملیات تعویض با برداشتن و تعویض سنگ‌های کف حرم آغاز شد.

شکل و شمایل کلی این ضریح از نظر ابعاد، شبیه به ضریح قبلی است، اما نمای جدید ضریح بر اساس مهندسی روز و طراحی هنرمندانه، هنرمندان متعهد و علاقه‌مند به ائمه معصومین(ع) می‌باشد. چوبی که در ساخت این ضریح استفاده شده از مرغوب‌ترین چوب‌ها با استقامت و ماندگاری بالاست که 11 تن وزن دارد.


رد نشود//ضریح جدید حرم مطهر سامرا بروی زائران چشم گشود

 در ساخت این ضریح حدود چهار تن و نیم نقره خالص استفاده شده است. همچنین یک تن و صد کیلو گرم مس و بیش از 60 کیلو طلا نیز در آن به کار رفته است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ضریح سقف معرق کاری شده است.

شهر سامراء (سُرِ مَن رَأی) شهری در میانه عراق، در استان صلاح‌الدین؛ در کرانه دجله و ۱۲۵ کیلومتری شمال بغداد است.این شهر به‌دستور خلیفه عباسی معتصم بالله بنیان نهاده شد تا به‌جای بغداد پایتخت شود.معتصم بالله خلیفه عباسی (خلافت از ۲۱۸ قمری) دستور ساختن شهر را داد و پس از اتمام به آنجا نقل مکان کرد. بدین ترتیب پایتخت خلافت از شهر بغداد به سامراء منتقل شد.این شهر به نام سازنده آن عسکر المعتصم نیز نامیده می‌شد.لقب عسکری امام حسن عسکری(ع) امام یازدهم شیعیان برگرفته از این نام است.

این شهر مدفن امام هادی و امام حسن عسکری است که به حرم امامین عسکریین علیهم السلام مشهور است. در کنار مضجع مطهر این دو امام همام، مدفن نرجس خاتون مادر امام زمان و حکیمه خاتون عمه امام عسکری نیز قرار دارد.


رد نشود//ضریح جدید حرم مطهر سامرا بروی زائران چشم گشود

علاوه بر این، سامراء مدفن بیست و دو تن از امام‌‌زادگان و اعضای خانواده امام نیز هست، 5 نفر از این 22 نفر در پای قبور مطهر مدفون هستند. این بزرگواران شامل عموهای امام زمان(عج)، سوسن خاتون مادر امام عسکرى و نیز دو نفر از نوادگان امام موسی بن جعفر(مشهوربه ابراهیم ومحمد) هستند.این  2 نفر از متولیان اولیه بقعه مطهر بودند. بقیه (17نفر)  دیگر در رواق باب المراد و باب المهدی مدفون هستند.علاوه براینها قبور چند نفر از شاگردان(طلاب) میرزای شیرازی بزرگ صاحب فتوای تحریم تنباکو در این مکان قرار دارد.

فیلم از ضریح جدید مطهر امامین عسکریین

captcha