خواندن قرآن برای داشتن الگوی منسجم ذهنی/ عنوان «نخستین قاری زن جنوب شرق آسیا» را دارم
کد خبر: 3592857
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
داور اندونزیایی بخش بانوان مسابقات قرآن:

خواندن قرآن برای داشتن الگوی منسجم ذهنی/ عنوان «نخستین قاری زن جنوب شرق آسیا» را دارم

گروه بین‌الملل: برای جوانان مسلمان اولین مسئله مهم این است که قرآن را یاد بگیرند، بعد از آن می‌توانند چیزهای دیگر را بیاموزند؛ خواندن قرآن به آنان الگوی منسجم ذهنی و نظم می‌دهد و آنان خود متوجه می‌شوند که چه نوع زندگی داشته باشند، چه کتاب‌هایی مطالعه کنند، چه رفتاری داشته باشند و سایر موارد.

عنوان «نخستین قاری قرآن زن جنوب شرق آسیا» را دارم/

«ماریا اولفا»، قاری برجسته اندونزیایی و داور صوت در نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تصریح کرد: من امسال برای اولین بار به عنوان داور در مسابقات بین‌المللی قرآن و در بخش بانوان شرکت‌ کرده‌ام.

وی در این گفت‌وگو که با همکاری همسرش به عنوان مترجم انجام شد، گفت: من تاکنون به عنوان قاری به کشورهای زیادی از جمله آمریکا، کانادا، نیوزیلند، استرالیا، هلند، فرانسه، انگلیس، بلژیک، اتریش، آلمان، مصر، کشورهای خاورمیانه، توکیو، هنگ‌کنگ، برونئی، مالزی، کوالالامپور دعوت شده‌ام و در برنامه‌ها یا محافل قرآنی شرکت کرده‌ام. براساس تجربیات من بهترین قاریان زن از کشورهای اندونزی، مالزی، ایران، مصر و الجزایر هستند. قاریان ایران قاریان خوبی هستند که در میان اندونزیایی‌ها نیز محبوب هستند.

این قاری اندونزیایی گفت: مسابقات قرآن در اندونزی از سال 1968 در سطح محلی و سراسری به صورت مرتب برگزار می‌شوند و سه سال بعد از آن نیز مسابقات بین‌المللی اندونزی به صورت سالیانه برگزار می‌شود اما فقط مختص آقایان است.

وی افزود: قرآن راهنمای بشریت است و مسلمانان باید آموزه‌های قرآن را در زندگی خود به کار گیرند. توصیه من به مسلمانان این است که با زبان قرآن یعنی زبان عربی آشنا شوند زیرا در آن صورت بدون واسطه و به صورت مستقیم می‌توانند معانی زیبای قرآن را درک کنند و به عمق آن پی ببرند.

اولفا همچنین با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران، ضمن تقدیر از مسئولان برگزاری این مسابقات برای برگزار کردن بخش بانوان در کنار آقایان، گفت: این مسابقات نمایشی برای وحدت مسلمانان است.

وی افزود: وحدت مسئله بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شد. درست است که ما مسلمانان با هم تفاوت‌هایی در عقاید داریم اما با وجود همه اینها باید در کنار هم بمانیم؛ حتی اگر به خانواده به عنوان یک نهاد کوچک نگاه کنید، در درون یک خانواده نیز تفاوت‌هایی میان افراد وجود دارد اما در نهایت در کنار هم هستند و با در نظر نگرفتن تفاوت‌ها و تکیه بر وجوه مشترک و علاقه‌ها، بنیان خانواده حفظ می‌شود؛ این باید در خانواده بزرگ اسلام نیز وجود داشته باشد.

اولفا گفت: برای جوانان مسلمان اولین مسئله مهم این است که قرآن را یاد بگیرند، بعد از آن می‌توانند چیزهای دیگر را یاد بگیرند. خواندن قرآن به آنان الگوی ذهنی و نظم می‌دهند و آنان خود متوجه می‌شوند که چه نوع زندگی داشته باشند، چه کتاب‌هایی مطالعه کنند، چه رفتاری داشته باشند و ...

ماریا اولفا، متولد 29 آذر 1334، قاری قرآن اندونزیایی و مدیر مؤسسه مرکزی توسعه قرائات قرآنی است. وی برنده دو دوره مسابقات سراسری قرائت قرآن کریم اندونزی است و در سطح بین‌المللی به عنوان یک قاری بین‌المللی و استاد قرائت شناخته می‌شود.

وی همچنین استاد مؤسسه مطالعات قرآن جاکارتا و دانشگاه ملی اسلامی اندونزی و اولین برنده زن مسابقات بین‌‌المللی قرآن کریم مالزی در سال 1980 است. وی شخصیتی برجسته در عرصه بین‌الملل است و به عنوان «نخستین قاری قرآن زن جنوب شرق آسیا» شناخته می‌شود.

اولفا در شهر «لامونگان» در جاوه شرقی اندونزی متولد شد و نهمین فرزند از میان 12 فرزند خانواده حاجی مظفر و حاجیه رومینا بود. در سال 1981 با مختار احسان، پزشک متخصص ریه و مجاری تنفسی و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه اندونزی ازدواج کرد که سه فرزند حاصل این ازدواج است.

اولفا توسط پدرش با قرآن آشنا شد. حاجی مظفر، پدر اولفا، به او یاد ‌داد که با همه مردان و زنان دیگر برابر است. وی بنیانگذار مسابقات قرائت قرآن در شهر خودش بود تا به دخترش در این زمینه تجربیاتی را منتقل کند.

آموزش قرآن اولفا از شش سالگی شروع شد و علاقه او به این هنر قرآنی با ثبت‌ نام و حضور در یک مدرسه شبانه‌روزی اسلامی شدت گرفت زیرا در آنجا اولفا را به ادامه دادن فعالیت خود در رشته قرائت قرآن ترغیب می‌کردند.

از دهه 1980، اولفا در عرصه بین‌المللی به عنوان یک شخصیت برجسته در قرائت قرآن معروف شد و محقق تاریخ قرائت قرآن در مجمع الجزایر اندونزی و نیز استاد مؤسسه مطالعات قرآنی در جاکارتا است.

مطالب مرتبط
captcha