جشنواره جهانی فیلم فجر فریادگر مظلومیت ملت فلسطین است
کد خبر: 3592997
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
علیرضا شجاع نوری:

جشنواره جهانی فیلم فجر فریادگر مظلومیت ملت فلسطین است

گروه هنر: مدیر بخش نشست‌های علمی سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: فستیوال فجر سعی دارد با پرداختن به بلاهای سوریه و عراق، گوشه‌ای از چهره کریه داعش را تصویرگری کند؛ این خواسته در حقیقت قدمی در جهت اعطای آرمان‌های انقلاب است.

جشنواره جهانی فیلم فجر فریادگر مظلومیت ملت فلسطین است
علیرضا شجاع نوری، مدیر بخش نشست‌های علمی سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه جشنواره توانسته مخاطبان خود را پیدا کند، گفت: این جشنواره به طور واقعی سومین دوره‌ای است که به صورت مستقل برگزار می‌شود چون در دوره‌هایی که با سینمای ایران یک زمان برگزار می‌شد، بیشتر توجهات به سینما ایران معطوف بود و کمتر کسی فیلم‌های بخش بین‌الملل را تماشا می‌کرد، اما امروز به‌وضوح می‌بینیم که مردم با اشتیاق به تماشای فیلم‌های خارجی می‌نشینند.

وی افزود: البته سلیقه مردم تغییری نکرده چون قبلا نیز علاقه‌مندان به فیلم‌های خارجی بسیار بودند اما ترجیح اولشان این بود که فیلم‌های ایرانی را ببینند برای همین دیگر فرصتی برای تماشای آثار خارجی نداشتند این معضل هم اکنون برطرف شده و مردم قادرند فیلم‌هایی با کیفیت خارجی را در بهترین شرایط و زمان تماشا کنند.

وی در بخشی دیگری از سخنانش تاکید کرد: البته تبلیغات مناسبی که در این حوزه انجام شده در موفقیت این رویداد بی تاثیر نیست، چون پیشتر مردم آنچنان از کیفیت آثار جشنواره مطلع نبودند اما تبلیغات مناسب به مخاطبان ایرانی یادآور شده که سینمای بخش بین‌الملل هم کارهای خوبی برای عرضه دارد. برای مثال می‌توانم به 26 هزار عضوی که در باشگاه هواداران جشنواره ثبت نام کرده‌اند اشاره کنم.

وی با بیان اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر در نهایت می‌بایست به شکلی جداگانه برگزار می‌شد، گفت: فستیوال فجر چاره‌ای نداشت جز آنکه بخش بین‌الملل و داخلی را از یکدیگر جدا کند چون اگر این اتفاق نمی‌افتاد مطمئن باشید که در آینده نزدیک، بخش بین‌الملل آن حذف می‌شد. البته برخی‌ها به جداسازی جشنواره نقد دارند اما من به آنها توصیه می‌کنم ابتدا به جشنواره بیایند و آثار را تماشا کنند سپس درباره آن نقد خود را مطرح کنند.

بازیگر فیلم «روز واقعه» متذکر شد: سال‌ها جشنواره جهانی فیلم فجر همزمان با بخش سینمای ایران اجرا می‌شد اما آیا توانستیم به دستاوردهای مطلوب در این زمینه برسیم؟ مسلماً جواب این پرسش خیر است پس اجازه دهیم این فستیوال به شکل مستقل کار خود را ادامه دهد تا به‌زودی به دستاوردهای مثبت آن پی ببریم.

شجاع نوری در پاسخ به این سؤال که برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر به هیچ وجه مغایر با شعار اقتصاد مقاومتی نیست، گفت: شاید عده‌ای ادعا کنند که برگزاری مستقل این رویداد نوعی هدررفت بیت‌المال است اما این گفته به هیچ وجه صحیح نیست چون هزینه‌هایی که برای این رویداد در نظر گرفته شده در مقایسه با پول‌هایی که برای جشنواره‌های دیگر خرج می‌شود بسیار ناچیز است. به نحوی که می‌بایست ادعا کرد صرفه جویی انجام شده در این رویداد کاملا هدفمند و تاثیرگذار است.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: این که تصور کنیم هر صرفه‌جویی به معنای عمل کردن به شعار اقتصاد مقاومتی است، صحیح نیست، چون ممکن است برخی مواقع کم خرج کردن در حقیقت زیر سؤال بردن آرمان‌های مد نظر باشد، برای مثال اگر بخواهیم مبلّغ آرمان‌های انقلاب باشیم، باید بتوانیم آن را به گوش همه جهانیان برسانیم، این خواسته در سایه مراوده و گفتگو با سینماگران خارجی حاصل می‌شود.

شجاع نوری در پاسخ به سؤال که آیا جشنواره جهانی فیلم فجر به واقع مبلّغ نامش(فجر) است؟ چنین پاسخ داد: برای جواب به این سؤال در ابتدا باید ببینیم که منظور و هدفمان از تصویرگری انقلاب چیست. آیا تنها شعار دادن کار انقلابی کردن است؟ اگر منظور این است که ما در رسیدن به خواسته موفق نبوده‌ایم اما هدف ما این بود که بتوانیم آرمان‌های انقلاب را به شکلی واقعی و تأثیرگذار به گوش جهانیان برسانیم. برای مثال به بخش (زیتون‌های زخمی) اشاره می‌کنم در این قسمت صدای مظلومیت ملت سوریه و عراق فریاد زده می‌شود؛ آیا این اتفاق چیزی جز توجه به آرمان‌های انقلاب است؟

مدیر بخش نشست‌های علمی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به توضیح خود اضافه کرد: بخش دیگری در جشنواره با عنوان بین‌المذاهب داریم در این قسمت فیلم‌هایی به نمایش در می‌آید که در آن ارزش‌های دینی مد نظر قرار گرفته است آیا بهتر از این رویکرد را می‌توان برای سینما متصور شد؟ جواب این پرسش کاملا مشخص است چون به عینه می‌بینم فیلمسازان چگونه درباره باورهایشان با یکدیگر سخن می‌گویند.

این مدیر سینمایی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه آیا جشنواره خود نباید تولیدکننده فیلم‌های سینمایی باشد؟ گفت: تجربه سال‌ها کار کردن در سینما به من نشان داده که جشنواره‌ای که خود تولیدکننده فیلم باشد، موفق نخواهد بود چون نمی‌تواند قضاوت منصفانه‌ای داشته باشد. البته در هیچ کجای دنیا نیز اینگونه باب نیست که فستیوال‌های سینمایی خود فیلم تولید کنند.

شجاع نوری در پایان تأکید بر اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر با یک تیم خوب و قوی در حال اجرا است، گفت: رضا میرکریمی، کارگردان برجسته سینمای کشورمان، دبیری جشنواره‌ای فیلم فجر را بر عهده دارد. وی از فیلمی برای کار خود سود برده که همگی با سینما عجین است پس نباید انتظار داشته باشیم این رویداد کاری خنثی باشد و هر امتیازی را برای آن در نظر بگیریم توقعی منطقی است.

captcha