«نخستین همایش ملی نهج البلاغه و علوم ادبی» در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود
کد خبر: 3592998
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴

«نخستین همایش ملی نهج البلاغه و علوم ادبی» در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود

گروه معارف: به همت گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران نخستین همایش ملی نهج‌البلاغه و علوم ادبی» ششم اردیبهشت ماه در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) از مازندران حسن گودرزی لمراسکی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از مازندران گفت: به همت گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران «نخستین همایش ملی نهج‌البلاغه و علوم ادبی» ششم اردیبهشت ماه در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود. 
وی  با بیان اینکه تا کنون درباره نهج البلاغه،  همایشی با این عنوان در دانشگاه مازندران برگزارنشده است، افزود: گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران  پس از برنامه‌ریزی‌های متعدد  مصمم شد به منظور دستیابی به اهدافی همچون؛ تاثیر نهج البلاغه بر ادبیات و اینکه چه میزان در رشد و بالندگی ادبیات موثر بوده است، تاثیر نهج البلاغه بر ادبیات دنیا با آموزه‌های اسلامی، ارتقای کیفی علوم ادبی با دربرداشتن مفاهیم نهج البلاغه، بررسی تاثیر نهج البلاغه در پیدایش علوم ادبی مانند صرف و نحو، بلاغت و ... در ادوار  مختلف این همایش را برگزار کند.
گودرزی لمراسکی با اشاره به محورهای همایش ادامه داد: محورهای این همایش متشکل از نهج البلاغه و قرآن، نهج البلاغه و ترجمه، نهج البلاغه و زیبایی شناسی، نهج البلاغه و نظریه‌های ادبی، بررسی نسخه‌های خطی نهج‌البلاغه، جمع آوری اسناد نهج‌البلاغه و نگاه دانشمندان، ادیبان و موافقان و مخالفان است.
دبیر علمی همایش نخستین همایش ملی نهج‌البلاغه و علوم ادبی تصریح کرد: اقدامات اولیه همایش از اردیبهشت ۹۵ شروع شد که پس از طی مراحل قانونی و آی اس سی کردن آن، در مهر ۹۵ فراخوان داده شد که با استقبال گسترده‌ای اندیشمندان و پژوهشگران  روبرو شد که بیش از ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و از این تعداد ۱۰۷مقاله پس از طی مراحل داوری برای چاپ، مناسب ارزیابی شد.
 وی ادامه داد: یکی از نکته‌های مهمی که لازم است اشاره شود این است که این همایش با وجود اینکه در سطح ملی برگزار می‌شود اما تعدادی شرکت‌کننده خارجی نیز مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال نمودند که این امر نشان از اهمیت والای این همایش به برکت نهج البلاغه دارد. 
 لمراسکی در پایان گفت:  مقالات پذیرفته شده در همایش به صورت لوح فشرده و کدگزاری شده در اختیار پژوهشگران  شرکت‌کننده در همایش قرار داده می‌شود و  پژوهشگران می‌توانند با دریافت کد ویژه خود مقاله مورد نظر را دریافت کنند.
«نخستین همایش ملی نهج البلاغه و علوم ادبی» در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود
captcha