ضرورت سیره‌خوانی پیامبر(ص) در مدارس
کد خبر: 3593093
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
حاج علی‌اکبری گفت:

ضرورت سیره‌خوانی پیامبر(ص) در مدارس

گروه ادب: رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور گفت: سیره‌خوانی پیامبر(ص) در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد و ترویج یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین اختتامیه دومین جشنواره داستان کوتاه پیامبر رحمت با عنوان «خاتم» عصر امروز چهارم اردیبهشت ماه با معرفی آثار برگزیده به کار خود پایان داد.
حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور و کارشناس دینی دیگر سخنران این مراسم به موضوع مبعث پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن، بعثت را به خود نسبت می‌دهد و تعابیر زیبایی در این باره در قرآن کریم وجود دارد. در بعثت اسمای الهی همچون الرحمن، الرحیم، الهادی، الرئوف، حکیم، عزیز و ... جلوه می‌کند که جای درنگ بسیاری وجود دارد.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در قرآن به عنوان اسوه حسنه معرفی شده است تا همه مردم به او اقتدا کنند، اما پیامبر باید به خوبی شناخته شود که خداوند متعال اولین کسی است که در جریان معرفی پیامبر(ص) برآمده است. با مراجعه به قرآن به مقام بندگی و عبودیت پیامبر نسبت به خداوند پی می‌بریم، همچنین از ایشان به عنوان رسول یاد شده و این واژه 70 بار در قرآن آمده است.
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری در ادامه تأکید کرد: سیره‌خوانی پیامبر(ص) در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد و ترویج یابد؛ چراکه تأثیر بسیاری در اخلاق و سیره جوانان و نوجوانان خواهد داشت.
در پایان مراسم اختتامیه دومین جشنواره «خاتم» از حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری به دلیل نگارش کتابی درباره سیره نبوی با عنوان «سیاحت جمال» با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد و سپس برگزیدگان این دوره از جشنواره تجلیل شدند.
مجید قیصری، دبیر علمی جشنواره خاتم در این مراسم گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، تمرکز بر شخصیت پیامبر(ص) در حوزه داستان است؛ چرا که حوزه شعر از این امر مستغنی است و آثار بسیاری در آن وجود دارد، اما در حوزه داستان آثار کمی را شاهد هستیم و به نظر می‌رسد این حوزه در حجاب قرار دارد و باید به آن بیشتر پرداخته شود.
وی افزود: شخصیت پیامبر اکرم(ص) از جنبه‌های گوناگون قابل بررسی است، اما ابعاد گوناگون بشری حضرت، با همه گستردگی و سادگی چشمگیر، انسان را مبهوت می‌کند. به گواه آثار رسیده به این جشنواره، بارقه‌های امیدی را نشان می‌دهد تا به دغدغه‌های انسانی یا سرمایه داستانی تبدیل شوند که تاکنون نادیده گرفته شده‌اند.
قیصری ادامه داد: در این دوره 1200 اثر به دبیرخانه ارسال شد که در مقایسه با رقم 7500 اثر در سال گذشته بسیار کم بوده و افت شدیدی داشته است، اما این آثار از نظر کیفی در سطح بالاتری قرار دارند. شاید یکی از دلایل این امر اطلاع‌رسانی کم و ناکافی در این حوزه باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.
محمدرضا سنگری، رئیس هیئت علمی دومین جشنواره خاتم نیز در ادامه این مراسم با اشاره به رشد کمی آثار در این دوره بیان کرد: با این وجود، رشد کیفی آثار و وجود آثار شاخص در میان آنها، ما را به وجود می‌آورد.
وی افزود: در این جشنواره سه محور یا کلیدواژه باید مورد توجه نویسندگان قرار می‌گرفت؛ یکی از این محورها، وجود مقدس پیامبر(ص) است که در این جشنواره به شخصیت ایشان پرداخته شده است و در این دوره 23 اثر اصلاً ربطی به پیامبر(ص) نداشتند؛ محور دوم این است که اثر باید داستان کوتاه باشد و حداقل‌های داستان در آن رعایت شود که در این راستا 37 اثر در این قالب نبوده و به صورت مقاله بودند. نکته سوم، وجه اسوه‌ای پیامبر(ص) است که تعداد اندکی از آثار یعنی 47 اثر به این حوزه نزدیک شده بودند.
سنگری در ادامه گفت: در رابطه با پیامبر(ص) 5 قلمرو حائز اهمیت و بیان است که در پوستر جشنواره نیز به آنها تأکید شده بود و این موارد شامل ارتباط پیامبر با خود، ارتباط پیامبر با خدا، ارتباط پیامبر با دیگران، ارتباط پیامبر با طبیعت و ارتباط پیامبر با تاریخ است.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: امیدوارم آثار برگزیده به‌زودی چاپ و تعدادی از آنها ترجمه شود و با توجه به اینکه حوزه کودک و نوجوان آثار کم و ضعیفی را در این دوره تجربه کرد، با نظر هیئت‌داوران این بخش به‌کار خود ادامه دهد و تعطیل نشود و سعی شود با راهکارهای مناسب بر قوت آن افزود.
captcha