دفاع دبیر همایش پژوهش‌های قرآنی از شفافیت داوری/ اعتمادسازی مسئولان همایش
کد خبر: 3593094
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

دفاع دبیر همایش پژوهش‌های قرآنی از شفافیت داوری/ اعتمادسازی مسئولان همایش

گروه دانشگاه: دبیر دهمین همایش علمی پژوهش‌های قرآنی ضمن تأکید بر ارتقای کیفی همایش سال جاری، اظهار کرد: این نحوه برگزاری همایش پژوهش‌ها بدیع است و داوری مقالات با شفافیت کامل صورت گرفته و آغاز مسیری است که در سال‌های آینده ارتقای بیشتری خواهد یافت.

دفاع دبیر همایش پژوهش‌های قرآنی از شفافیت داوری/ اعتمادسازی مسئولان همایش
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف و دبیر دهمین همایش علمی پژوهش‌های قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا در رابطه با برگزاری این همایش و فقدان ترجمه همزمان برای مطالب ارائه شده، اظهار کرد: در این مورد یعنی ترجمه همزمان اشکالی وارد است که خود ما نیز می‌پذیریم و از قبل نیز به دوستان گفته بودیم که دنبال این موضوع باشند منتهی ما امسال اولین تجربه‌ای است که با وجود گستردگی شرکت کشورها در همایش داریم، یعنی ما از کانادا، انگلستان، روسیه، عراق، عمان و تونس میهمان داشتیم و این گستردگی کار برای اولین سال است اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: شاید ما سال‌های گذشته تنها در بخش عربی تعدادی مقاله داشتیم یا گروه‌هایی بودند که در جامعة المصطفی(ص) العالمیه و در واقع کسانی بودند که در قم زندگی می‌کردند و در بحث زبان تقریباً مشکلی نداشتند، اما امسال به این صورت بود، البته قطعاً این نقد، نقد واردی است و ما قبول داریم که ان‌شاءالله به سمت این می‌رویم که در سال آینده وضعیت بسیار بهتر شود و این مشکلات نیز رفع شود.
دبیر همایش علمی پژوهش‌های قرآنی تصریح کرد: البته برداشت من در این جلسه این بود که در بخش عربی تقریباً اکثر کسانی که در جلسه بودند، غیر از بانویی که از روسیه آمده و گفته بود در دانشگاه شرق‌شناسی درس خوانده و زبان فارسی را متوجه می‌شود ولی نمی‌تواند جواب دهد، به نظرم آمد در هنگام بحث و گفت‌وگو کسانی که در جلسه بودند همگی ولو اینکه عرب زبان نیز در میان ایشان بود ولی به زبان انگلیسی مسلط بودند. البته باید اذعان کنم که این مشکل وجود داشت که ان‌شاءالله این مشکل نیز رفع خواهد شد.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود انتظاری که در زمینه تنوع مقالات در بخش عربی می‌رفت این انتظار تقریباً برآورده نشد؟ گفت: ارتباط گیری در این زمینه خوب بوده است و از کشورهای عربی مانند سوریه، لبنان، الجزایر و یمن میهمان داشتیم.
حجت الاسلام نقیب در ادامه، با بیان اینکه در واقع مقالات معرفی شده متعلق به کسانی هستند که مقاله‌شان امتیاز آورده یعنی بعد از اینکه امتیاز آورده‌اند معلوم شده که مثلاً از عراق هستند با کشور دیگر، تصریح کرد: به جز این قضیه، مقالات زیادی از کشورهای دیگر نیز مانند لبنان، سوریه و یمن و ... وجود داشته است. همچنین، دو نفر نیز به دلایل امنیتی کشور نتوانستند در همایش شرکت کنند و نیامدند و مابقی کسانی بودند که امتیاز نیاوردند وگرنه حضور نمایندگان 20 کشور خود نشان‌دهنده حضور گسترده در همایش است. در سال گذشته بالاترین تعداد کشورها 11 کشور بوده و امسال 20 مورد شده و این گستردگی کشورهای نشان می‌دهد که ما روابط و ارتباط‌گیری‌مان خوب بوده است که در این زمینه با سازمان فرهنگ و ارتباطات مکاتبه داشتیم و تمام رایزن‌های فرهنگی کشورها در این جریان مشارکت کردند و اطلاعیه و پوستر همایش برای آنها فرستاده شد منتهی ما در کشورهای دیگر با توجه به موضوعمان مشکل دیگری نیز داشتیم یعنی ما اگر می‌خواستیم همین عنوان را به آن‌ها بدهیم یعنی قرآن کریم و فرهنگ انقلاب، بسیاری از کشورها برای رفت‌وآمد میهمانان مشکل ایجاد می‌کردند.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا برای برگزاری یک همایش بین‌المللی با این عنوان صحیح بوده است، بیان کرد: برداشت اولیه ما این بود که این موضوع حساسیت‌زا است و ما مشارکتمان به شدت پایین خواهد آمد، اما آنچه اتفاق افتاد عکس این مطلب بود یعنی ما تقاضاهای متعدد برای شرکتت داشتیم؛ الان از کشورهای تونس غیر از دو شرکت‌کننده اصلی، دو نفر متقاضی دیگر داشتیم که ما نتوانستیم موافقت کنیم، حتی کسانی بودند که تفکرات شیعی نداشتند ولی متقاضی بودند که بیایند. نکته بعد اینکه ما به همایش عنوان انقلاب اسلامی ندادیم بلکه به آن عنوان انقلاب را به صورت کلی دادیم یعنی حتی کسانی ممکن بود مقاله در رابطه با جواهر لعل نهرو و ... بنویسند یعنی موارد متعدد را آزاد گذاشتیم و عنوان کلی انقلاب دادیم که بحث بیداری اسلامی را هم بتوانیم بگیریم.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف ادامه داد: نکته دیگر اینکه آنچه به عنوان موضوع همایش برای کشورهای خارجی اعلام کردیم، در واقع زیر فصل‌هایی بود که حساسیت‌زا نبود یعنی پوستر همایش را برای ایشان اعلام نکردیم و چند موضوع که حساسیت‌زا نباشد به عنوان همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی یعنی با یک اسم کلی دادیم لذا مقالاتی هم که از کشورهای عربی فرستادند اکثراً در باب ارهاب و تروریسم و داعش و ... است. غیر از این اتفاقی که افتاد شدت علاقه شرکت‌کننده‌ها بود یعنی حتی میهمان‌هایی اعلام آمادگی کرده بودند که حاضریم تمام هزینه‌های رفت‌وآمد را پرداخت کنیم و فقط در این همایش شرکت کنیم که ما به جهات محدودیت امنیتی و ... نتوانستیم این کار را انجام دهیم.
نقیب ادامه داد: امسال از روز اولی که این مسئولیت را بر عهده گرفتم، علیرغم اینکه تازه آمده بودم ولی اظهار کردم که همایش را برگزار نمی‌کنیم حتی خیلی‌ها گفتند که باید این کار را انجام بدهی والا حرف‌های فراوانی زده خواهد شد که بنده عرض کردم که من این اتهام را می‌پذیرم ولی همایش را طوری برگزار می‌کنیم که اعتمادسازی لازم را داشته باشد و بنا بر این است که با اعتمادسازی کامل کاری شود که اعتماد از دست‌رفته نسبت به این همایش را برگردانیم. من برداشتم این است که اگر توانسته‌ایم در این دوره این کار آر انجام دهیم، همین یک موفقیت است که ما اعتماد از دست‌رفته دوره‌های گذشته را برگردانیم و امسال را پایه برای سال‌های بعد بگذاریم.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف در ادامه با بیان اینکه بنده از روز اول مسابقات به تمامی همکارانی که در برگزاری همایش همکاری داشتند، گوشزد کردم که هر کسی به هر شکلی دست‌اندرکار این همایش است، حق ارائه مقاله را ندارد، گفت: بنابراین هیچ‌کدام از دوستان و همکاران ما مقاله‌ای به همایش ارائه ندادند که این مسئله یک اشکالی بود که در دوره‌های قبل وجود داشت که البته امسال کلاً این مسئله را از اول اعلام کردیم لذا هیچ‌کدام از همکاران حتی در سطح داروی نیز مقاله‌ای برای همایش ارائه نکردند.
وی در ادامه یادآور شد: در بخش مقالات، بنده به‌عنوان دبیر علمی همایش تا روز آخری که اسامی را گرفتم، دخالتی در ارزیابی‌ها نکردم و کارشناسان و داوران ارزیابی خود را انجام دادند یعنی واقعاً تلاش کردیم حق کسی ضایع نشده و هیچ‌گونه دخل و تصرفی در این زمینه نشود.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف با بیان اینکه از بین اعضای هیئت علمی دانشگاه، دو نفر از هیئت علمی دانشگاه در همایش ما مقاله داشتند، افزود: به جز این مورد مقاله دیگری از دانشگاهمان نداریم. همچنین، دو نفر از دانشجویان دکتری ما نیز امتیاز آورده‌اند که وابستگی چندانی به دانشگاه ندارند بنابراین از کل مقالات که تعداد آن‌ها 20 مقاله است، تنها دو مقاله مربوط به اعضای هیئت علمی ما بود.
نقیب در ادامه در مورد بحث اشتراک بین کمیته علمی و کمیته داوران که این دو تیم باید قاعدتا کاملاً جدا از هم باشند نیز با اشاره به اینکه در این همایش یک کمیته علمی اولیه داشتیم که موضوع همایش را پیشنهاد داده و مشخص کرده‌اند، اظهار کرد: همچنین، کمیته علمی فصل‌ها و زیر فصل‌های همایش را مشخص کرده‌اند. البته برای کمیته داوران نیز ممکن است از همان اعضا به عنوان داور استفاده کنیم چون خیلی از این افراد اعضای هیئت علمی دانشگاه هستند و ما در این کمیته‌ها از اعضای جامعه مدرسین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، دانشگاه قم و جامعة المصطفی(ص) العالمیة نفراتی داشتیم و اینها کسانی بودند که موضوع همایش را در نشست‌های اولیه ارائه داده‌اند منتهی بعداً به عنوان داوران نیز از برخی از ایشان استفاده کرده‌ایم. بنده فکر نمی‌کنم ممنوعیتی در این زمینه وجود داشته باشد چراکه داوران در این مسئله ذی‌نفع نیستند.
وی در پایان با بیان اینکه ما امسال بنا را بر اعتمادسازی گذاشتیم تا برگزاری این همایش پایه کار ما برای سال‌های بعدی شود، تصریح کرد: البته هیچ‌گونه ادعایی نمی‌کنیم که کار ما بی‌نقص بوده است و قطعاً نواقص زیادی وجود داشته است ولی انشاءالله این نقایص رفع می‌شود و امیدواریم تا این همایش شروعی برای یک کار خیلی بهتر باشد و همایش در سال‌های آتی توسعه بیشتری پیدا کند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همایش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۰۵ - ۱۴:۴۹
0
0
سلام و عرض خسته نباشی به مسئولان محترم ولی خیلی شفافیت سازی هم صورت نگرفت در این همایش بین المللی. اکه دقت در نحوۀ محتوای مطالب صورت گرفته است چرا نفر اول و دیگر کسانی که مقاله آنان پذیرش شده بود با آن قدر اشکال محتوایی روبه رو بود..................... همایش امسال با سال های گذشته تفاوت چندانی نداشت جز همین برگزاری پنل ها که اینهم خیلی شفافیت سازی نداشت چون غالب مقالات ارایه شده در سطح خیلی بالایی هم نبودند
captcha