نباید به سادگی از بی احتیاطی اجرای موسیقی در محافل قرآنی گذشت
کد خبر: 3593132
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
حنیفی:

نباید به سادگی از بی احتیاطی اجرای موسیقی در محافل قرآنی گذشت

گروه مسابقات: پیشکسوت قرآنی کشورمان ضمن انتقاد از اجرای برنامه ای با محوریت موسیقی در مسابقات بین المللی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: این موضوع باب شده و بستر آن فراهم شده است و با این کارها معنویت را از جلسات قرآن دور می کنیم.

علی اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه در استفاده از موسیقی نه تنها در جلسات قرآن بلکه در سایر محافل نیز محل اختلاف است، گفت: البته این موضوع نیز وجود دارد که موسیقی حلال باشد یا حرام، به هر حال استفاده از آن محل اختلاف است.
وی با تأکید بر اینکه در زمینه استفاده از موسیقی اتفاق نظر خاصی وجود ندارد، افزود: البته در برخی مسابقات قرآن در سطح بین المللی همچون مالزی و برخی دیگر از کشورهای جنوب شرقی آسیا، این کار صورت می گیرد و حتی از خواننده های زن برای اجرا در صحن مسابقات دعوت می کنند. من خودم بارها حضور داشته و در مسابقاتی که داور بوده ایم این رویداد را مشاهده کرده ام.
حنیفی با اشاره به اینکه در کشورهای عربی استفاده از موسیقی در محفل قرآنی مجاز نیست و آن را حرام می دانند، بیان کرد: اینکه در مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از خواننده ای دعوت شود تا به اجرای ترانه بپردازد، یک نوع بی احتیاطی است. لزومی ندارد که در یک محفل و مراسم قرآنی از موسیقی بهره ببریم. این کار برخلاف روح قرآن است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان خاطرنشان کرد: دو چیز در موسیقی هست که اگر از موسیقی گرفته شود چیزی از آن باقی نمی ماند و اگر همان دو چیز را به قرآن اضافه کنیم چیزی از قرآن باقی نخواهند ماند. درست مخالف هم هستند. آن دو چیز ریتم و ساز است. ریتم در قرائت قرآن حرام است. بنابراین حضور این دو چیز در قرآن آن را از معنویت ساقط می کند.
وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود عنوان کرد: احادیثی وجود دارد که در آن به این موضوع که روز امت پیامبر(ص) قرآن را با مزامیر در می آمیزد، اشاره شده است. ما نباید این اجازه را بدهیم تا چنین شائبه هایی در مسابقات قرآن به وجود بیاید.
حنیفی همچنین اذعان کرد: با این وجود در این رویداد که به طور مطلق برای قرآن است، یک نوع بی احتیاطی بوده است و مورد تأیید هیچ شخصی نیست. در گذشته نیز شاهد چنین حرکاتی در جشن های اسلامی بودیم که همان موقع موضع گیری و انتقادهای بسیار وسیعی در مورد آن حرکت صورت گرفت.
این استاد علم قرائت قرآن کریم خاطرنشان کرد: این موضوع نباید ساده انگاشته شود، این موضوع باب شده و بستر آن فراهم می شود. بستر این کار با این حرکت بنا نهاده شد و هیچ دور نیست که از این به بعد شاهد تارزنی و ... در جلسات قرآن و افتتاحیه ها و اختتامیه ها باشیم. در آن صورت است که جلسات قرآن معنویت خود را از دست خواهد داد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۰۵ - ۱۶:۵۶
0
0
افسوس و صد افسوس!
captcha