گزارش ایکنا از اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب
کد خبر: 3593231
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶

گزارش ایکنا از اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب

گروه مسابقات: مراسم اختتامیه اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه طلاب علوم دینی عصر امروز پنجم اردیبهشت‌ماه برگزار شد و طی آن از نفرات برتر این دوره از مسابقات تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه اولین دوره مسابقات بین المللی قرآن ویژه طلاب عصر امروز پنجم اردیبهشت ماه در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) شهر قم و با حضور آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید عظام، برگزار شد.
تلاوت نفر اول قرائت
این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط مهدی تقی خانی، نفر اول رشته قرائت این دوره از مسابقات آغاز شد. 
گزارشی از مسابقات
در ادامه و پس از پخش سرود ملی کشورمان حسین اسدی، مدیر کل قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه به ارائه گزارشی از این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: همزمان و همراه با مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که به همت سازمان اوقاف هر ساله به عنوان رویدادی بزرگ در جهان اسلام در ایران اسلامی برگزار می شد، امسال تصمیم گرفته شد تا این مسابقات به صورت جمعی از مسابقات بین المللی برگزار شود و کشور ما میزبان گروه های مختلف قرآنی از بلاد اسلامی باشد.
وی افزود: از جمله این مسابقات، رقابت های قرآن طلاب علوم دینی است که امروز در ذیل شعار «کتاب واحد؛ امت واحد» مراسم پایانی آن برگزار می شود.
اسدی تصریح کرد: این مسابقات در رشته های حفظ و قرائت با حضور 56 شرکت کننده که 30 نفر حافظ کل و 26 نفر قاری بودند، برگزار شد. این تعداد شرکت کننده از 42 کشور حضور یافته اند. این مسابقات طی روزهای سوم، چهارم و پنجم و در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) شهر قم برگزار شد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در این مراسم به ذکر نام کشورهای حاضر در این مسابقات پرداخت و افزود: همانطور که گفته شد شرکت کنندگانی از 42 کشور دنیا در شهر مقدس قم گرد هم آمدند تا حول محور قرآن رقابتی معنوی داشته باشند. همه شرکت کنندگان از حوزه های تشیع و تسنن بودند و در محیطی برادرانه و پر از صمیمت رقابت های زیبایی را رقم زدند.
اسدی در پایان اظهار کرد: داوران این مسابقات که همه آنها از فضلای حوزه های علمیه هستند، از کشورهای مصر، کویت، عراق، افغانستان، سنگال، لبنان و ایران بودند. همه آنها از اساتید برجسته در علوم و فنون قرائت و حفظ قرآن کریم نیز هستند.
پیام مسابقات بین المللی قرآن طلاب
در بخشی از این مراسم آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه و رئیس جامعه المصطفی العالمیه به بیان سخنانی پرداخت. وی در ابتدای صحبت های خود به زبان عربی به مهمانان خارجی این مراسم خیر مقدم گفت و در ادامه افزود: امروز افتخار داریم که در مبعث پیامبر(ص) و در این جمع فاخر و فرهیخته و اصحاب قرآن شاهد اختتامیه اولین دوره مساباقت قرآن طلاب حوزه های علمیه باشیم.
وی با طرح این سؤال که حوزه های علمیه در دهه های اخیر در ارتباط با قرآن و در ساحت کبریایی چه اقداماتی انجام داده اند، افزود: در پاسخ به این سؤال حدود ۲۰ محور از فعالیت های قرآنی حوزه های علمیه را بر می شمارم که بیان این محورها هم گزارشی از حضور و فعالیت ارزشمند حوزه های علمیه در ادای حق و ساحت این کتاب آسمانی است و هم اینکه این محورها نقشه راه ورود حوزه های علمیه در عرصه های قرآنی است.
مدیر مرکز حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: این گزارش طلاب را به ادای بیشتر حق قرآن فرا می خواند، به برکت حوزه های علمیه شاهد یک نهضت بازگشت و اهتمام بیشتر نسبت به قرآن در فضای حوزه های علمیه بوده ایم، این نهضت در این بندها و فعالیت ها قابل مشاهده است.
اعرافی تصریح کرد: در حوزه قرائت، تجوید و حفظ قرآن که محور نخستین مسابقات قرآنی طلاب حوزه های علمیه است، شاهد پیشرفت های بسیار ارزنده بوده ایم، حوزه های علمیه با اهتمام در حوزه تربیت قاری و حافظ قرآن قدم های بزرگی برداشته اند. در ایران و در جهان دانش آموختگان مراکز دینی به مقوله حفظ و قرائت اهتمام دارند و امروز شاهد این هستیم که صدها حافظ کل و هزاران حافظ جزء در حوزه های علمیه و مراکز دینی وجود دارند و اهتمام به قرائت درست و زیبای قرآن را در حوزه های علمیه شاهد هستیم.
وی در ادامه یکی دیگر از محورهای فعالیت حوزه های در زمینه قرآن را در حوزه رشته ها و میان رشته های قرآنی عنوان کرد و گفت: شاهد هستیم که به شکل چشمگیر و متفاوت از قبل، حوزه های علمیه وارد طراحی و اجرای رشته های متعدد قرآن و علوم قرآنی شده اند. در مدیریت حوزه های علمیه در جامعه المصطفی(ص) العالمیه بیش از ۲۰ رشته و گرایش قرآنی در مقاطع مختلف در حال اجراست و در برنامه ریزی ها، گرایش ها و رشته های بیشتری پیش بینی شده است.
مدیر مرکز حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: ترجمه قرآن و ترجمه تفاسیر قرآن یکی دیگر از این محورهاست، در دهه های گذشته شاهد بوده ایم که تنها ترجمه قرآن به فارسی ۳۰ ترجمه جدید وجود دارد در حالی که در گذشته این تعداد معدود بوده است. امروزه ترجمه های متنوعی از قرآن وجود دارد و تعدادی از این ترجمه های ناب در حوزه های علمیه تولید شده است. ترجمه های تفاسیر قرآن نیز در این محور قرار دارد.
اعرافی با اشاره به اینکه در حال حاضر قرآن به ۱۰۰ زبان ترجمه شده در حالی که انجیل به بیش از ۱۰۰۰ زبان ترجمه شده است، اذعان کرد: نهضت ترجمه قرآن به زبان های دیگر در حوزه های علمیه را شاهد هستیم، موسساتی تشکیل شده و دانش پژوهانی از حوزه های علمیه قرآن را به زبان های گوناگون ترجمه کرده اند. بنابراین یکی دیگر از محورها نهضت ترجمه قرآن به فارسی و دیگر زبان ها است.
مدیر مرکز حوزه های علمیه در بخش دیگری از صحبت های خود در مراسم اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن ویژه طلاب در قم، گفت: پرداختن به تفسیر و برپایی درس تفسیر در سطوح گوناگون از دیگر محورهای فعالیت حوزه های در زمینه قرآن است. هم اکنون در حوزه قم و فقط در فضای حوزه آزاد، بیش از ۲۰۰ درس تفسیر دایر است که این علاوه بر درس های تفسیر در مراکز دیگر است.
وی افزود: تدوین تفسیرهای جامع و دوره های تفسیری جدید، از دیگر محورها هست، بعد از مرحوم علامه طباطبایی که پیشگام تدوین بودند و یک تفسیر نوین و جدید نوشتند، شاهد این هستیم که در میان بزرگان تفسیرهای محدود به اجزا و تفسیرهای جامع تهیه شده است. این دامنه گسترده از تولید تفسیرهای فراوان به شکل ترتیبی و موضوعی آن هم در سطوح عالی اساتید و بزرگان حوزه ها یک برگ نوین در اهتمام حوزه ها به مباحث قرآنی است.
اعرافی تحقیق و پژوهش های قرآنی را یکی دیگر از محورها عنوان کرد و افزود: حجم وسیعی از تحقیقات و پروژه های قرآنی در جامعه المصطفی (ص) در حوزه های علمیه را شاهد هستیم، ده ها و صدها اثر تحقیقی در باب قرآن در حوزه قرآن نوشته شده است امروز پایان نامه های قرآنی در همین دو حوزه بیش از ۱۰۰۰ پایان نامه است.
وی مجلات و نشریات قرآنی را از جمله دیگر محورها برشمرد و گفت: مجلاتی که مدیریت حوزه ها مجوز گرفته اند، قریب ۲۰۰ مجله و نشریه است که تعدادی از آنها قرآنی هستند، وجود ده ها مجله و نشریه قرآنی فصلی دیگری از اهتمام به مسائل قرآنی در حوزه هاست.
مدیر مرکز حوزه های علمیه در ادامه توجه به حوزه جدید قرآن و علوم و رابطه ای که میان معارف قرآن و علوم و دانش های متنوع است را بخش دیگری از محورها برشمرد و گفت: حوزه قرآن و استشراق، هنرهای قرآنی، خدمات آموزشی، چاپ قرآن، آموزش قرآن و زبان قرآن با شیوه های جدید، برگزاری همایش ها و نشست ها و موزه ها و نمایشگاه های قرآنی و نیز توجه به نظامات قرآنی از دیگر محورهای فعالیت های قرآنی در حوزه ها است.
آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه همه این محورها مهم بوده و هم اینک در آغاز راه هستیم، بیان کرد: روحانیت اسلام و حوزه های علیمه و مراکز علمی ما باید این را نقشه راه خود بدانند و در همه اینها به دنبال خلق آثار جدید باشند.
مدیر مرکز حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: نظام سازی از معارف قرآن و تطبیق معارف قرآن با احادیث و فعال تر کردن فقه قرآن و اخلاق قرآن که دنیای وسیعی در آن نهفته است، باید مورد توجه جدی قرار گیرد. نگاه ما به قرآن با رویکرد جامع و روش شناسی درست باشد و نگاه ما باید نگاه هدایت جویانه باشد. در مراجعه به قرآن باید در صدد این باشیم که جان و جهان را با قرآن بسازیم.
وی همچنین گفت: ما باید با صاحب قرآن و این کتاب بزرگ پیمان ببندیم که حوزه های علمیه راه قرآن را بروند و به قرآن پناه ببرند و برای اینکه معارف قرآنی عالمتاب شود تلاش مستمر داشته باشند. این پیمان ما و طلاب با قرآن است.
آیت الله اعرافی در بخش پایانی صحبت های خود عنوان کرد: پیام این مسابقات در این سطح بزرگ و نگاه وسیع این است که ما نیاز داریم امروز و بیش از هر روز به قرآن بازگردیم و پرچم متعالی وحدت الهی و قرآنی را برافرازیم.
ابتهال داور عراقی / قرائت پیام مرجع تقلید عظام
در بخش دیگری از این مراسم نیز میثم تمار، داور عراقی این دوره از مسابقات به اجرای ابتهال پرداخت و پس از آن نیز پیام آیت الله العظمی سیدجعفر سبحانی، از مراجع تقلید عظام قرائت شد.
در بخشی از این پیام آمده است؛ «قرآن کریم معتبرترین منبع معارف الهی است که از جانب خدای سبحان بر پیامبر(ص) نازل گشته است، قرآنی که امروز پیش روی ما است بی تردید همان وحی الهی است که توسط امین وحی بر پیامبر(ص) رحمت فرود آمد. رسالت این کتاب شریف رهایی انسان از تاریکی های جهل و رساندن او به نور معرفت و بندگی خداوند است.
در دورانی که دردهای فردی و اجتماعی بشریت رو به افزون است و راه های درمان سخت تر شده است و در این وانفسای درد و حسرت، انسان معاصر کوی به کوی ره می جوید تا شاید دمی بیاساید و آرام گیرد با این وجود ره به جایی نمی برد، ریشه این فقر معنوی دوری از خداست.
انس با قرآن و بهره مندی از معارف آن دارای مراحل گوناگونی است و هر کس به قدر دانش خویش می تواند ظرف وجودی خود را بیاراید و به ملکوتیان نزدیک شود».
تلاوت نفر اول رشته حفظ
در ادامه این مراسم که با یک ساعت تأخیر آغاز شد حسین خانی بیدگلی، نفر اول رشته حفظ کل قرآن کریم این مسابقات، به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن نیز حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان سخنانی پرداخت.
مسابقات ایران ام المسابقات قرآن دنیای اسلام
در بخشی از این مراسم حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی با اشاره به اینکه حدود ۵۵ سال قبل توسط دولت طاغوت لایحه ای به مجلس تقدیم شد که بر اساس آن قسم به قرآن کنار گذاشته می شد، گفت: بعد از تقدیم این لایحه از طرف دولت به مجلس از همین حوزه علمیه قم، فقیه و عالم بزرگوار حضرت امام خمینی(ره) برای دفاع از اسلام و قرآن قیام کرد و آن قانون لغو شد. بعد از سال ها  انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و قانون اساسی این کشور بر اساس قرآن نگارش یافت.
وی در ادامه با اشاره به یکی از سخنان امام خمینی(ره) که فرموده بودند «مقصد ما قرآن است»، افزود: در این ۴۰ سال بر این مبنا حرکت شده است و بعد از امام(ره) خلف صالح ایشان، مقام معظم رهبری بر همین مبنا حرکت کردند و این نهضت الهی را هدایت فرمودند. نسبت به فعالیت های قرآنی به خصوص مسابقات بین المللی قرآن، اهتمام و عنایت و توجه ویژه داشته و دارند و قراء و حفاظ و داوران را همیشه راهنمایی و تشویق فرموده اند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: به برکت همین نظام و همین قیام و علمای اسلام و حوزه های علمیه قم، که پایگاه و خاستگاه انقلاب است، امسال جشنواره مسابقات بین المللی قرآن را برگزار کرده و همزمان در پنج بخش مسابقه بین المللی اجرا می شود. این نشان از توانمندی نظام برای اداره چنین برنامه ای دارد. نکته مهم تر این است که ایران در هر پنج بخش نماینده دارد. سرمایه هایی برای این موضوع تربیت کرده که به عنوان نمایندگان اسلامی در این حوزه ها وظیفه خود را انجام می دهند.
رئیس ستاد عالی مسابقات جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود به جلسه اخیر خود با داوران خارجی مسابقات بین المللی اشاره و اذعان کرد: در این جلسه یکی از داوران بین المللی که در همه مسابقات جهان اسلام حضور دارد گفت این مسابقه ای که در ایران برگزار می شود «ام المسابقات» است.
محمدی بیان کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که این مسابقات با تمام عظمت خود در کمال امنیت و آرامش، برگزار می شود این در حالی است که در کشورهای اطراف دشمنان بشریت، انسان ها و مسلمان ها را به ناحق به خاک و خون می کشند.
محمدی افزود: ملت ایران با الهام از قرآن و تبعیت از امام(ره) دیو و طاغوت و حکومت وابسته را ساقط کرد و به جای آن حکومت قرآنی تشکیل داد. این الگویی برای کشورهای مستضعف جهان است.
وی با اشاره به اینکه قرآن ما را دعوت به مبارزه و مقابله با دشمنان و ستمگران می کند، گفت: امام(ره) فرمود تمام اسلام در دو کلمه قرآن خلاصه شده است که «نه ظلم کنید و نه زیر بار ظلم بروید» اگر تمام مسلمانان به این دو کلمه عمل کنند به سعادت میرسند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه باید دبیرخانه دائمی مسابقات بین المللی قرآن طلاب راه اندازی شود، گفت: لازم است تا این دبیرخانه دائر شود تا در طول سال پیشنهادات و انتقادات سازنده دریافت شود. از علمای اسلام بیش از این انتظار است و ظرفیت حوزه های بیش از این است، ما باید قدرت حوزه های علمیه و علمای اسلام را به نمایش بگذاریم و به رخ جهانیان بکشانیم.
تجلیل از نفرات برتر
در بخش دیگری از مراسم اختتامیه اولین دوره مسابقات بین المللی قرآن ویژه طلاب بیانیه هیئت داورن توسط شیخ طلال مسمار، داور لبنانی این مسابقات قرائت شد.
پایان بخش این مراسم نیز تجلیل از نفرات اول تا سوم دو رشته قرائت و حفظ کل بود. از نکات جالبت رتبه بندی این دوره از مسابقات این بود که نفرات اول و دوم هر دو رشته از دو کشور ایران و افغانستان بودند.
captcha