حضور مدیران ارشد نظام؛ از نکات مثبت مسابقات بین‌المللی/ صدای مسابقات به گوش مردم نرسید
کد خبر: 3593317
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰
مجید یراق‌‌بافان بیان کرد:

حضور مدیران ارشد نظام؛ از نکات مثبت مسابقات بین‌المللی/ صدای مسابقات به گوش مردم نرسید

گروه مسابقات: مجری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران حضور مدیران ارشد نظام در مسابقات امسال را از نکات مثبت این مسابقات دانست.

مجید یراق بافان

مجید یراق‌بافان، از مجریان برنامه های معارفی صدا و سیما و مجری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با فضای این دوره از مسابقات اظهار کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران یک قرارگاه سالیانه برای جامعه قرآنی و البته همه خانواده‌هایی است که علاقه‌مند به قرآن هستند، شده است.

وی ادامه داد: این شور و نشاط را ما در محل برگزاری مسابقات می‌بینیم و حضور اقشار مختلف همچون متخصصان و فعالان قرآنی که قرار می‌گذارند و به محل مسابقات می‌آیند که تعداد قابل توجهی از ایشان نیز نقش و مسئولیت در اجرا و اداره مسابقات دارند، همچنین، تعدادی نیز برای استفاده از مسابقات به مصلی می‌آیند و علاوه بر آن حضور هنرمندان، ورزشکاران و مدیران نشان از این شور و نشاط دارد.

یراق بافان در ادامه با بیان اینکه امسال یکی از چیزهایی که به نظر من می رسد و بیشتر می‌توانیم به آن توجه کنیم، حضور چشمگیر مدیران ارشد نظام است که ما در سال‌های پیش این را کمتر از امسال داشتیم، تصریح کرد: به خاطر دارم که سه یا چهار سال پیش که من با ایکنا و یا با نشریه مسابقات مصاحبه داشتم، عرض کردم که مسابقات قرآن جایی نیست که از مسئولین دعوت شود؛ چرا که خود ایشان باید با افتخار شرکت کنند و این را الحمدلله امسال مشاهده می کنیم.

شاهد اتحاد و انسجام مبارک ملی

وی اظهار کرد: فضای متناسب به لحاظ مأموریت و کارکرد ساختمانی مصلی در تناسب با مأموریت مسابقات بین‌المللی از نکات مثبت این دوره است و تعدد رشته‌ها و با وفاق ملی که زیر سایه قرآن بین سازمان اوقاف، آموزش و پرورش، بهزیستی، مرکز هماهنگی حوزه های علمیه سراسر کشور وجود دارد، این نهادها دست به دست هم دادند و یک اتحاد و انسجام مبارک ملی در برگزاری رشته‌ها و مسابقات مختلف شکل گرفته است. امسال در واقع شاهد جشنواره مسابقات بین‌المللی بودیم که این‌ها به نظرم هر کدام از نکات ممتاز این دوره از مسابقات است.

یراق بافان در ادامه در رابطه با استقبال مردمی از این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز افزود: اینکه چند درصد از مردم از برگزاری مسابقات مطلع شدند، من نمی‌دانم، چون برای این اظهار نظر رصد علمی باید شود. چیزی که به لحاظ غیر علمی می‌توانم بگویم این است که به لحاظ تبلیغات محیطی و فضای بردهای شهری، آن طور که باید و شاید در شأن مسابقات باشد، اطلاع‌رسانی انجام نشده است. بنده نه کمیته اطلاع رسانی، نه ستاد مسابقات، نه رسانه‌ها و نه هیچ جای دیگر را مقصر نمی‌دانم، اما خروجی را عرض می‌کنم که آنطور که باید در حد و شأن هم کمی و کیفی مسابقات که مردم باید در جریان قرار می گرفتند صدای مسابقات به گوش مرم نرسید.

وی ادامه داد: البته بعد از یکی دو روز از گذشت مسابقات و پخش زنده آن از تلویزیون، تعداد قابل توجهی از مردم در جریان قرار گرفتند و در محل مسابقات حضور پیدا کردند البته عرض بنده بیشتر درباره اطلاع رسانی قبل از مسابقات و آماده‌سازی ذهن مردم برای آغاز مسابقات بود.

قائل به این هستم که مسابقات متمرکز برگزار شود

یراق بافان در رابطه با تجمیع مسابقات در بخش‌های مختلف و برگزاری آن در یک محدوده زمانی کوتاه چند روزه نیز بیان کرد: این نظری است که هم مقبول و هم مردود است و از این جهت مقبول است که ما توزیع مسابقات را در طول سال در سطح کشور انجام دهیم که این خیلی خوب است یعنی به یکباره یک مقطع چند روزه را در سال فضای قرآنی نکنیم، اما از جهت صرفه‌جویی مالی در فضای امروز کشور خیلی قابل توجه است. به لحاظ کمک رسانی نهادهای برگزارکننده مسابقات مختلف به همدیگر و به لحاظ ایجاد و اعلان وفاق ملی بین دستگاه‌ها، به نظرم منسجم بودن مسابقات بهتر است و بنده خود به شخصه قائل به این هستم که مسابقات متمرکز برگزار شود.

یراق بافان در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا در هنگام اجرای مسابقات با مشکلی مواجه شدید یا خیر؟ افزود: بنده کار رسانه را می‌شناسم و معتقدم یک مقداری نسبت به مسابقات امسال کم‌لطفی شد آن هم از این جهت است که به حاشیه‌های مسابقات بیشتر دامن زده شد و این کارکرد فضای رسانه است و ارباب رسانه که برای جذب مخاطب بیشتر یا با نیت مثبت‌نگرانه برای اصلاح اشکالات احتمالی موجود بیایند و اشکالات را بازگو کنند اما من معتقدم اشکالات آن‌قدری که مطرح شد، یزرگ نبود.

مجید یراقبافان

آن ها که اشکالات کوچک را بزرگ کردند استغفار کنند

وی افزود: ما باید اگر بخواهیم اشکال‌سنجی کنیم باید تناسب اشکالات را با ظرف اجرا با هم ببینیم و مشاهده کنیم که آیا این اشکالات از یک درصدی نسبت به کل مسابقات بالاتر بود یا نه، که اگر اینطور بود، در این صورت اشکالات تبدیل می‌شود به یک نگرانی و تهدیدی که باید به آن پرداخته شود اما به نظر من ضمن اینکه اشکالاتی را در برگزاری مسابقات دیدم، اما این اشکالات به قدری جزئی و ریز بود که قابلیت طرح در رسانه‌ها را ندارد و امیدوارم که آن‌هایی هم که اشکال‌تراشی کردند و اشکالات کوچک را بزرگ کردند هم استغفار کنند و هم اینکه اگر واقعا نیتشان مصلح بودن و اصلاح‌گری است ای کاش! این اشکالات را اول با ستاد برگزاری مسابقات مطرح می‌کردند و اگر مشکل بعد از گفتن چند باره حل نمی شد، آن وقت مسئله را رسانه‌ای می‌کردند.

یراق بافان تصریح کرد: بنده وام‌دار کسی نیستم و چیزهایی را که عرض می‌کنم به آن اعتقاد دارم. خلاصه اینکه بنده اشکالات را به قدری ریز می بینم که قابل مطرح کردن نیست البته این معنایش این نیست که من نمره خیلی مثبتی به برگزاری مسابقات می‌دهم. بنده فقط گله کردم از نوع پرداخت به اشکالات ریز موجود و مسابقات را الان نمی توانم ارزیابی کنم چون تنها در جایگاه مستقر بودم. باید مسابقات تمام شود و بعد نقاط مختلف را ارزیابی کنم و شاید بتوانم دو یا سه هفته بعد از مسابقات به شما بگویم که چه امتیازی به مسابقات می‌دهم.

captcha