متسابقان این دوره رقابت‌ها از سطح تجوید بالایی برخوردار بودند
کد خبر: 3593320
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
داور لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

متسابقان این دوره رقابت‌ها از سطح تجوید بالایی برخوردار بودند

گروه بین‌الملل: عادل خلیل تصریح کرد: با توجه به این که من همه ساله با دقت مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را پیگیری می‌کنم، رعایت احکام تجوید و مخارج حروف از سوی شرکت‌کنندگان در نسخه سی‌وچهارم رقابت‌ها از سطح بالایی برخوردار بود.

مسابقات قرآن سی‌وچهارم از سطح تجوید بالایی برخوردار بود
«عادل خلیل»، داور لبنانی سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش تجوید در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: من به‌صورت جدی و با دقت همه ساله مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را پیگیری می‌کنم و امسال سطح حافظان و قاریان شرکت‌کننده از نظر کیفی و کمی در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار بالا بود.
وی افزود: مشکلی که طی سال‌های گذشته برخی متسابقین حاضر در این رقابت‌ها داشتند، عدم تسلط آن‌ها به لهجه عربی و در نتیجه ضعف ‌آن‌ها در ادای احکام تجوید و مخارج حروف بود، اما امسال قرائت‌های صحیح و فصیحی را مطابق با قواعد زبان عربی و احکام تجوید شاهد بودیم.
این داور لبنانی گفت: این مسئله نشان‌ می‌دهد که قاریان و حافظان تلاش‌های خوبی برای ارائه تلاوت‌ها به زبان فصیح عربی انجام داده‌اند و به این مسئله پی برده‌اند که برای حضور در یک میدان بین‌المللی قرآنی باید قادر باشند که تلاوت خود را به زبان فصیح عربی ارائه دهند.

مسابقات سی‌وچهارم؛ جشنواره‌ عظیم قرآنی
عادل خلیل در ادامه این گفت‌وگو با اشاره برپایی 5 مسابقه بین‌المللی قرآن به صورت هم‌زمان گفت: این یک جشنواره بزرگ و بین‌المللی قرآنی است که گروه‌ها و قشرهای مختلفی در آن شرکت کرده‌اند.
وی اضافه کرد: مشارکت بانوان، آقایان، طلاب حوزه‌های علمیه، روشندلان و دانش‌‌آموزان در مسابقات بین‌المللی قرآن امسال سبب شده که این رخداد عظیم قرآنی به یک مسابقه منحصر به فرد در سطح جهان اسلام و عرب تبدیل شود و پویایی و فعال‌بودن مسئولان قرآنی ایران را نشان می‌دهد.
مسابقات قرآن سی‌وچهارم از سطح تجوید بالایی برخوردار بود
وی گفت: ما به این مسئله واقف هستیم که برگزاری هم‌زمان 5 مسابقه نیازمند پیگیری، سازماندهی، نظارت و برنامه‌ریزی گسترده‌ای است، اما مسئولان این رقابت‌ها در تأمین نیاز متسابقین و میهمانان از هیچ تلاشی دریغ نکردند و استقبال بسیار گرمی از شرکت‌کنندگان داشتند.
این داور لبنانی درباره نمرات اختصاص‌یافته برای تجوید در آیین‌نامه داوری مسابقات قرآن ایران گفت: من این افتخار را داشته‌ام که از سال‌ها پیش به‌عنوان داور در رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران حضور پیدا کنم، اما در سال‌های گذشته به دلیل سطح پایین متسابقین در رعایت احکام تجوید اغلب آن‌ها از 40 نمره اختصاص‌یافته برای تجوید 22، 24 و نهایتا نمره 30 را دریافت می‌کردند، اما امسال شاهد آن بودیم که متسابقین اغلب نمرات 35، 37 و..را کسب می‌کنند.
وی گفت: این مسئله نشان می‌دهد که سطح تجوید در این دوره از مسابقات رشد خوبی داشته است و آن‌ها نتوانسته‌اند نقاط ضعف خود را شناسایی کنند.
عادل خلیل در پایان پیشنهاد کرد که بهتر است مسابقات قرآن ویژه دانشجویان، دانش‌آموزان و بانوان در یک زمان و مسابقات قرآن آقایان و روشندلان نیز در یک مقطع زمانی دیگر برگزار شود که از این طریق ایران در طول سال میزبان دو رخداد مهم بین‌المللی قرآنی خواهد بود.
captcha