نقص علم «اصول» در بهره کم آن از قرآن است
کد خبر: 3593330
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
آیت‌الله‌العظمی سبحانی:

نقص علم «اصول» در بهره کم آن از قرآن است

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی با بیان اینکه نقص علم اصول ما این است که در ذیل هر قاعده خود، استناد به آیات وجود ندارد به عواقب استمرار در گناهان کبیره اشاره و تاکید کرد: استمرار در گناه موجب ارتداد و سوء عاقبت انسان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی امروز ششم اردیبهشت در درس خارج خود تاکید کرد: ظاهر قرآن برای ما حجت است البته ظاهری که متزلزل نباشد.
وی برای تبیین این مسئله با اشاره به آیه «وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ»(47 ذاریات) ادامه داد: در چاپ‌های عثمان طه دو «یا» در این آیه گذاشته که یکی  زاید است و چون موقع کتابت قرآن، آن را نوشته‌اند ما هم با دو یا می‌نویسیم که نوعی تقلید است. 
این مفسر قرآن افزود: از طرفی گفته می‌شود «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ» و از طرف دیگر نیز آیاتی مانند آیه فوق را داریم که در رفع تناقض این دو باید بدانیم آیه اول، ظهوری متزلزل دارد و آن را باید با یک آیه محکم که «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ» است قیاس کنیم. 
آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: این آیه در رفع عقیده مشرکان که فکر می کنند خداوند در کار خود شریک دارد نازل شده یعنی تاکید بر این است که خداوند با دست خود آسمان را بنا کرده است نه اینکه خدا دست دارد بلکه با اراده او؛ فرض کنید صاحبخانه و تاجری بگوید من خانه را خودم ساختم یعنی مباشر بودم لذا آیه در مقام نفی شریک است و دیگری در آن مداخله ندارد بنابراین این آیه متشابه است ولی اگر دقت کنیم ظهور پیدا می‌کند.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اصول فقه ما خشک است بیان کرد: باید در زیر هر قاعده چند مسئله فقهی از سوی طلاب حل شود تا جنبه عالی پیدا کند ولی این نقص در کتب اصولی ما وجود دارد.
وی ادامه داد: ما در آیه وضو یعنی در مسح پا و ... با دیگران بحث داریم و اخیرا نیز فتوای عجیبی در المنار بیان شده؛ عبده گفته من 25 تفسیر ملاحظه کردم و به این نتیجه رسیدم که  این آیه مجمل است و چیزی دستگیرم نشد و آلوسی نیز آن را عجیب می‌داند ولی ما می گوییم آیه‌ای که برای تعلیم و آموزش وضو برای عامی و غیر آن آمده است نباید مجمل باشد.
این مفسر قرآن بیان کرد: همچنین آیه متعه معرکه آراء است و عده‌ای می‌گویند مجمل است همچنین در مورد روزه نیز این مسئله وجود دارد که اهل سنت می‌گویند صوم در سفر حلال و ما می گوییم صوم در سفر حرام است بنابراین این نوع آیات باید در فقه و اصول بحث شود تا طلاب هم فقیه شوند و هم با تفسیر قرآن آشنا باشند. 
این مفسر قرآن  تاکید کرد: حق آن است که در مباحث اصولی به آیات قرآن توجه شود.
وی در بخش سوم سخنانش با اشاره به سخنان حضرت زینب(س) در مجلس یزید در شام گفت: ایشان آیه‌ای را در آن مجلس ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ(10 روم)؛ حضرت از آیه استفاده کرده است که یزید کافر است.
وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که اگر انسان مدتی گناه کند چه بسا ممکن است او را به کفر بکشاند لذا خیال نکنیم ما مومن و مسلمان باشیم و گناه هم می توانیم بکنیم زیرااستمرار در گناهان کبیره سبب انکار خدا، قیامت می شود و به کفر می‌انجامد.
وی با بیان اینکه به حسن عاقبت در روایات ما خیلی تاکید شده است تصریح کرد: کسانی هستند که سال‌ها با خوبی زندگی می‌کنند ولی حسن عاقبت ندارند؛ حر بن یزید عاقبت به خیر شد ولی در کنار آن شبث بن ربعی بود که عاقبت در مقابل امام ایستاد لذا استمرار در گناه منجر به ارتداد خواهد شد.
captcha