مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال خاتمالانبیاء(ص) تصریح کرد: یکی از ابزارهای فضای
مجازی این است که شهرت طلبی را از سنین پایین در افراد تحریک میکند و آن را به یکی از
مبانی اصلی رفتاری افراد تبدیل کرده و سبک زندگی را تغییر داده است.
وی بیان کرد: در گذشته رقابت در یافتن هویت، بسیار پرشتاب نبود و بسیار آرام صورت میگرفت و فرد سالها زحمت میکشید تا به هویت مناسب دست یابد، اما از زمانی که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پایشان باز شد، این شتابها سرعت گرفت و رقابتها زیاد شد؛ چراکه دسترسی به ابزارها هم تغییر کرده است.
سمیعی اظهار کرد: امروزه افراد با گرفتن عکسهای به اصطلاح لاکچری، به جمع کردن فالورها میپردازند و حتی بعضا هم به شهرت کاذب میرسند. انتشار عکسهای لاکچری، عکسهای برهنه، عکسهای شخصی و انتشار محتوایی که کارکرد اجتماعی مثبت ندارد، تنها مختص ایران نیست بلکه در همه جوامع کارکردهای منفی دارد و به جامعه آسیب میرساند. البته اگر موضوع لاکچری توسعه یابد، میتواند جامعه را به انحراف بکشاند. همچنین عکسهای لاکچری نمیتواند کارکردهای بیخطر یا کمخطر در فضای مجازی داشته باشد.
وی بیان کرد: ابزارهای مقابله با آسیبهای فضای مجازی قطعا متفاوت با ابزارهای مقابله با آسیبهای فضای حقیقی است؛ اما در دو صورت برای کاهش آسیبها باید آموزشهای لازم را ارائه کنیم و سپس جایگزینهای مثبت را تحقق بخشیم و درنهایت به فعالیتهای سلبی روی بیاوریم.
وی یادآور شد: رسانهها در کاهش آسیبهای فضای مجازی و کاهش فرهنگ زندگی مبتنی بر لاکچری بسیار تأثیرگذار خواهند بود. متأسفانه امروزه رسانههای داخلی به تأسی از رسانههای خارجی، با نشان دادن زندگیهای مجلل، میل به رویاپردازی در مخاطب را ارضا کرده و مخاطب بیشتری را جذب کنند و جدیدا سریال هایی که این ویژگی را دارند بسیار است. راه حل مناسب در این حوزه به دست رسانههای جمعی است و آنها میتوانند به واسطه آموزش اقدامات لازم را انجام دهند.
سمیعی اظهار کرد: رسانهها برنامههای آموزنده بسیار کمی دارند و وزارت آموزش و پرورش هم در حوزه فعالیتهای تشویقی آموزشی مناسب بسیار ضعیف عمل کرده است. باید در این مراحل با قدرت وارد شویم.