عواقب پدیده شهرت در فضای مجازی/ توسعه عکس‌های لاکچری!
کد خبر: 3593336
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
سمیعی:

عواقب پدیده شهرت در فضای مجازی/ توسعه عکس‌های لاکچری!

گروه شبکه‌های اجتماعی: مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال خاتم‌الانبیاء(ص) گیلان گفت: اگر موضوع لاکچری در جامعه توسعه یابد، می‌تواند جامعه را به انحراف بکشاند. همچنین عکس‌های لاکچری نمی‌تواند کارکردهای بی‌خطر یا کم خطر در فضای مجازی داشته باشد.

دانیال سمیعی، مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال خاتم‌الانبیاء(ص) گیلان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ترویج فرهنگ لاکچری در شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: عطش شهرت در انسان وجود دارد و میل به هویت یکی از نیازهای هرم مازلو و نیازهای سطح بالای انسان است و افراد در حالت طبیعی برای یافتن هویت‌شان درس می‌خوانند و به هنجارهای اجتماعی تن می‌دهند و سعی می‌کنند موقعیت‌های اجتماعی را به خود اختصاص دهند. دست یافتن به هویت بهتر از کارکردهای مثبت و الزامات اصلی شکل‌گیری جوامع متمدن و رشد یافته است. درواقع افراد به واسطه این نیاز، خود را در جامعه بالا می‌کشند.

وی افزود: اگر قرار باشد نیاز میل به هویت همچون همه نیازهای انسان، بیش از حد ارضا شود و بخواهد به یک شرایط غیر نرمال دست یابد، یعنی این هویت تبدیل به شهرت شود و فرد دچار یک بیمار شهرت‌طلبی شود، در این صورت شرایط پیچیده‌تر خواهد شد. به هرحال این شهرت‌طلبی، بیماری است که کارکردهای منفی دارد و بسیاری از اساتید این موضوع را نکوهیده‌اند.

مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: یکی از ابزارهای فضای مجازی این است که شهرت طلبی را از سنین پایین در افراد تحریک می‌کند و آن را به یکی از مبانی اصلی رفتاری افراد تبدیل کرده و سبک زندگی را تغییر داده است.

وی بیان کرد: در گذشته رقابت در یافتن هویت، بسیار پرشتاب نبود و بسیار آرام صورت می‌گرفت و فرد سال‌ها زحمت می‌کشید تا به هویت مناسب دست یابد، اما از زمانی که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پای‌شان باز شد، این شتاب‌ها سرعت گرفت و رقابت‌ها زیاد شد؛ چراکه دسترسی به ابزارها هم تغییر کرده است.

سمیعی اظهار کرد: امروزه افراد با گرفتن عکس‌های به اصطلاح لاکچری، به جمع کردن فالورها می‌پردازند و حتی بعضا هم به شهرت کاذب می‌رسند. انتشار عکس‌های لاکچری، عکس‌های برهنه، عکس‌های شخصی و انتشار محتوایی که کارکرد اجتماعی مثبت ندارد، تنها مختص ایران نیست بلکه در همه جوامع کارکردهای منفی دارد و به جامعه آسیب می‌رساند. البته اگر موضوع لاکچری توسعه یابد، می‌تواند جامعه را به انحراف بکشاند. همچنین عکس‌های لاکچری نمی‌تواند کارکردهای بی‌خطر یا کم‌خطر در فضای مجازی داشته باشد.

وی بیان کرد: ابزارهای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی قطعا متفاوت با ابزارهای مقابله با آسیب‌های فضای حقیقی است؛ اما در دو صورت برای کاهش آسیب‌ها باید آموزش‌های لازم را ارائه کنیم و سپس جایگزین‌های مثبت را تحقق بخشیم و درنهایت به فعالیت‌های سلبی روی بیاوریم.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: می‌توان جشنواره‌های تولید محتوا در عرصه‌های دینی و مذهبی برگزار کرد و به برگزیدگانش جوایز ویژه دارد و از این طریق افراد با تولید محتوا در فضای مجازی هم به شهرت دست یافته و هم دانش جامعه ارتقاء یابد. همچنین محتواهای منتشره در فضای مجازی موجب می‌شود که این محتواها هدفمند تولید شود. در واقع باید افراد را به گونه‌ای تشویق کنیم تا نسبت به تولید محتوای هدفمند تحریک شوند و شاهد فضای امنی در فضای مجازی باشیم.

وی یادآور شد: رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های فضای مجازی و کاهش فرهنگ زندگی مبتنی بر لاکچری بسیار تأثیرگذار خواهند بود. متأسفانه امروزه رسانه‌های داخلی به تأسی از رسانه‌های خارجی، با نشان دادن زندگی‌های مجلل، میل به رویاپردازی در مخاطب را ارضا کرده و مخاطب بیشتری را جذب کنند و جدیدا سریال هایی که این ویژگی را دارند بسیار است. راه حل مناسب در این حوزه به دست رسانه‌های جمعی است و آنها می‌توانند به واسطه آموزش اقدامات لازم را انجام دهند.

سمیعی اظهار کرد: رسانه‌ها برنامه‌های آموزنده بسیار کمی دارند و وزارت آموزش و پرورش هم در حوزه فعالیت‌های تشویقی آموزشی مناسب بسیار ضعیف عمل کرده است. باید در این مراحل با قدرت وارد شویم.

captcha