توجه جشنواره جهانی فجر به موضوعات دینی فارغ از شعارزدگی است/ جشنواره‌ای به‌دور از سیاسی‌بازی
کد خبر: 3593355
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
داور بخش بین‌المذاهب جشنواره جهانی فیلم فجر:

توجه جشنواره جهانی فجر به موضوعات دینی فارغ از شعارزدگی است/ جشنواره‌ای به‌دور از سیاسی‌بازی

گروه هنر: کاترینا مالاتستا داور جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: معمولاً در فستیوال‌هایی که عنوان دینی دارند، فیلم‌هایی مد نظر قرار می‌گیرد که تنها به موضوعات نگاهی مستقیم دارند، اما در جشنواره فجر و در بخش بین‌المذاهب به هیچ وجه نگاه به موضوعات شعاری نبوده، بلکه نگاهی ظریف و موشکافانه به موضوعات مورد نظر شده است.

کاترینا مالاتستا داور بخش بین‌المذاهب سی‌و‌پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه جشنواره فجر را باید رویدادی سینمایی توصیف کرد که در آن اخلاقیات ویژگی اصلی است، اظهار کرد: آثاری که من در این دوره (سی‌و‌‌پنجمین جشنواره فیلم جهانی فجر) تا به امروز دیده‌ام کیفیتی بسیار ممتاز دارد، به‌نحویکه در کمتر جشنواره‌ای چنین برداشت‌های دینی را در فیلم‌ها دیده بودم. یکی از امتیازاتی که در این زمینه می‌توانم نام برم به گوناگونی ملیت‌ها بر می‌گردد که به نظرم نشان از وسعت دید هیئت انتخاب این جشنواره سینمایی دارد.

وی افزود: نکته جالب برای من برداشت‌هایی است که در این فیلم از موضوعات دینی شده، چون معمولاً در فستیوال‌هایی که عنوان دینی دارند، فیلم‌هایی مد نظر قرار می‌گیرد که تنها به موضوعات نگاهی مستقیم دارند، اما در جشنواره فجر و در بخش بین‌المذاهب به هیچ وجه نگاه به موضوعات شعاری نبوده، بلکه نگاهی ظریف و موشکافانه به موضوعات مورد نظر شده است.

نگاه ظریف و جذاب جشنواره فجر

این کارشناس حوزه رسانه گفت: برای مثال در فیلمی به زندگی یک فرد نابینا توجه شده بود. در این کار نشان داده شد فردی که زیبایی‌های دنیا را نمی‌بیند به خوبی نعمات خدا را درک کرده و مبلغ فرامین خداوند است. این اتفاق خود بهترین مسیر برای نشان دادن ارزش‌هایی است که تا به امروز کمتر در فیلم‌های سینمایی شاهدش بوده‌ایم. در کلامی دیگر در جشنواره فجر نگاه به موضوعات دینی تنها به ظواهر خلاصه نمی‌شد، بلکه بهتر است به موضوعاتی که فرصت دیدن پیدا نمی‌کنند هم توجه شود.

مالاتستا در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: گزافه نیست اگر ادعا کنم جشنواره جهانی فجر هم اکنون یکی از بهترین فستیوال‌های سینمایی است که در دنیا برگزار می‌شود، زیرا در این جشنواره مسائل سیاسی دخیل نیست و از همه دنیا اثر حضور دارد، البته من پیشتر نیز در این جشنواره حضور داشته ام به ویژه در زمانی که بخش بین‌الملل همزمان با سینمای ایران برگزار می‌شد و در ادامه نیز هر بار از من دعوت شود با کمال میل پاسخ مثبت خواهم داد، چون مردم ایران بسیار مهربان هستند.

داور جشنواره فجر در پاسخ به این سؤال که چه کمبودی در این رویداد سینمایی احساس می‌شود؟ تصریح کرد: به لحاظ امکانات و نمایش فیلم، من هیچگونه کمبودی در جشنواره فجر نمی‌بینم، اما همانطور که پیشتر گفتم جدایی بخش سینمای ایران از بین‌الملل مرا دلتنگ فیلم‌های ایرانی و فضای حاکم بر جشنواره فجر کرده است، البته در زمان حال نگاه متمرکزتر و دقیق‌ترشده است، اما به هر حال دلتنگی در این زمینه پیش می‌آید که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

نگاه اسلام‌ستیزانه هالیوود

مالاتستا در بخش دیگری از سخنان خود، سینمای دینی هالیوود را سیاسی توصیف کرد و گفت: به لحاظ تکنیکی نمی‌توان هیچ ایرادی به فیلم دینی هالیوود گرفت چون آنها با بهترین امکانات و کیفیت فیلم‌هایی خود را تولید می‌کنند، اما در فیلم‌های آمریکایی معمولاً به دو شکل به موضوعات دینی نگاه می‌شود؛ یعنی یا توجهات شکلی سیاسی دارد یا اینکه به نیت تخریب دین آن کار تولید می‌شود. این اتفاقات نیز معمولا از طریق بنگاه‌های صهیونیستی حمایت می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که هالیوود از نگاه خصمانه خود به اسلام  چه هدفی را دنبال می‌کند؟ تاکید کرد: اسلام دین رحمت و دوست داشتن است برای همین بسیاری از مردم دنیا جذب این دین الهی می‌شوند. این امر برای گردانندگان هالیوود که صهیونیست‌ها هستند به هیچ وجه قابل تحمل نیست بنابراین به واسطه فیلم‌های سینمایی می‌خواهند چهره‌ای نادرست از اسلام تصویر کنند. برای مثال در اکثر فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی مسلمانان خشن و تروریست تصویر می‌شوند، درصورتی‌که آنها خود حامی تروریست هستند.

این سینماگر متذکر شد: در فیلم‌های امریکایی همچنین سعی می‌شود به مذاهب و عرفان‌های نوظهور هم توجه شود تا به نوعی پایه و اساس دین‌مداری در دنیا زده شود. برای مثال چند سال پیش فیلمی درباره حضرت نوح ساخته شد که راسل کرو در آن بازی می‌کرد. در این کار به اندازه‌ای دروغ‌پردازی شده بود که برای مخاطبان عام نیز این نوع پرداخت جای تعجب داشت. در این قبیل فیلم‌ها مقام و شأن پیامبر در حد یک انسانی معمولی پایین آمده بود.

این فیلمساز در انتهای سخنان خود گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر جدا از این‌که توانسته در جهان هنر منادی اندیشه‌های اسلامی باشد توانسته به نوعی منادی صلح و دوستی نیز بین هنرمندان باشد، چون ارتباطاتی که اهالی سینما با یکدیگر دارند باعث نزدیکی و دوستی بین فیلمسازان خواهد شد.

captcha