فضای اخلاقی حاکم بر انتخابات در شأن نظام نیست/ توصیه قرآن به نامزدهای انتخابات
کد خبر: 3593396
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
قاسم جعفری:

فضای اخلاقی حاکم بر انتخابات در شأن نظام نیست/ توصیه قرآن به نامزدهای انتخابات

گروه سیاسی: نماینده سابق مجلس شورای اسلامی فاصله گرفتن از فرهنگ انقلابی را عامل اصلی کمرنگ شدن رعایت اخلاق سیاسی و انتخاباتی دانست و گفت: حقیقتا فضای اخلاقی انتخابات در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست و مردم از کسانی که سرمایه اخلاقی، دینی و اعتقادی جامعه را برای دو روز نشستن بر صندلی قدرت هزینه می‌کنند ناراحت و دلخور هستند.

قاسم جعفری، کارشناس مسائل سیاسی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دلایل اهمیت مسئله مشارکت حداکثری مردم در انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی همیشه یک حرف و ایده اصلی داشته و آن هم این بوده که به وجود آمدن، ادامه و بقایش جز با حمایت، حضور و پشتیبانی مردم امکان‌پذیر نبوده و نیست.

مشارکت حداکثری؛ پتک گیج‌کننده بر سر خیالات و توهمات دشمن

وی افزود: در اسلام هم نماز جمعه، نماز عید فطر، حج و ... بر اساس اجتماع و حضور مردم است و در عین اینکه مراسم عبادی هستند اما در واقع تأکیدی اساسی بر اهمیت حضور و تجمع مردم می‌باشند. حضرت امام(ره) وقتی در نوفل لوشاتو بودند از ایشان سؤال کردند اگر مردم شما را نخواهند چه کار می‌کنید و امام(ره) فرمودند آن زمان ما نیز نخواهیم بود که این مسئله بیانگر جایگاه حمایت و خواست مردم در نگاه رهبران دینی و سیاسی ماست.

جعفری اظهار کرد: لذا مردمسالاری دینی به عنوان یک الگوی نوین حکومتی یعنی تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان در چارچوب آموزه‌های دینی و اسلامی. نظام جمهوری اسلامی هم اگر تا به امروز توانسته در برابر همه توطئه‌ها، تحریم‌ها و تهدیدات دشمنان بایستد و آنها را خنثی کند جز با حمایت و پشتوانه مردمی نبوده است. بدون حضور مردم مگر می‌شد جنگ را اداره کرد؟ بدون حضور مردم مگر می‌شد تحریم‌ها، محاصره اقتصادی و جنگ نرم دشمنان را به شکست کشاند؟ بر همین اساس است که مشارکت حداکثری برای نظام جمهوری اسلامی مهم است.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در واقع حضور گسترده مردم پتک گیج‌کننده‌ای است که بر سر دشمن فرود می‌آید و تصورات و خیالات آنها را درباره عدم حمایت مردم از نظام به هم می‌ریزد. حضور مردم یک معنای دیگر هم دارد و آن این است که سازندگی کشور به دست مردم است. وقتی مردم در انتخابات حضور می‌یابند پاسخ محکمی به شبهه شکاف میان مردم و حاکمیت است که دشمنان در بوق‌های رسانه‌ای خود می‌دمند و دیگر نمی‌توانند روی این قضیه مانور دهند.

وی یادآور شد: از طرفی فرد منتخب مردم هر چقدر با رأی بیشتری انتخاب شود با اقتدار و اعتماد به نفس بیشتر به کار ادامه می‌دهد. حضور نسل‌های جدید و جوانان بسیار سرنوشت‌سازتر و اساسی‌تر است و آینده نظام را نیز تضمین می‌کند.

جعفری اضافه کرد: نکته مهم در انتخابات جمهوری اسلامی این است که برخلاف برخی کشورها که افراد در صورت عدم مشارکت با جریمه مواجه می‌شوند بر مبنای آزادی اندیشه، فکر و عمل، ایجاد آگاهی در مردم و وابستگی طرفیتی میان مردم و حاکمیت، خود مردم را به حضور در صحنه تعیین سرنوشت کشور تشویق و ترغیب می‌کند.

کمرنگ‌ شدن اخلاق انتخاباتی؛ نتیجه فاصله گرفتن از فرهنگ انقلابی

جعفری درباره اهمیت مسئله اخلاق سیاسی در مردمسالاری دینی به عنوان ممیزه آن با سایر الگوهای حکومتی و دلایل تضعیف این مسئله با فاصله گرفتن از انقلاب اسلامی به ویژه در سال‌های اخیر، گفت: انقلاب اسلامی از سه منظر قابل بررسی است؛ اهداف و آرمان‌ها، دستاوردها و آسیب‌ها. انقلاب اسلامی آرمان‌های بلند دینی و اسلامی نه تنها برای مردم ایران که برای بشریت داشته و دارد. دستاوردهای نظام اسلامی نیز در حوزه‌های علم و فناوری، صنعت، اقتصاد، فرهنگ و ... بسیار زیاد است اما در کنار این‌ها آسیب‌های جدی نیز وجود دارد که یکی از این آسیب‌‌های مهم کمرنگ شدن جایگاه اخلاق در میان سیاسیون است.

وی با بیان اینکه ما هر چه از فرهنگ انقلابی و فرهنگ زمان دفاع مقدس فاصله گرفتیم بیشتر دچار مشکل شدیم و قدرت، ثروت و شهرت جایگزین این فرهنگ شده است، گفت: امروز برخی افراد در صحنه انتخابات به گونه‌ای سخن می‌گویند و رفتار می‌کنند که گویی خدا را فراموش کرده‌اند و باید در جای دیگری پاسخگو باشند.

این نماینده سابق مجلس با تأکید بر اینکه حقیقتا فضای اخلاقی انتخابات در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست و مردم از این قضیه به شدت ناراحت هستند، گفت: مردم از کسانی که سرمایه اخلاقی، دینی و اعتقادی جامعه را برای دو روز نشستن بر صندلی قدرت هزینه می‌کنند و بر باد می‌دهند ناراحت و دلخور هستند.

توصیه کاربردی قرآن به نامزدهای انتخابات


جعفری تأکید کرد: متأسفانه یکی از آسیب‌های دموکراسی به تعبیر ارسطو، دسیسه‌های سیاسی و وعده‌ها و تبلیغات فریبنده است. امروز نیز برخی این کارها را می‌کنند اما باید بدانند که در درازمدت برنده نیستند. امام علی(ع) نیز در تعبیر زیبایی می‌فرمایند: «کسی که گناه بر او غلبه کرده ولو در ظاهر پیروز شود، پیروز نیست». کسی که رأی مردم را با دروغ، فریب و دغل به دست بیاورد در الگوی دینی پیروز نیست.

وی در پایان اظهار کرد: این یک آسیب بزرگ برای مردمسالاری دینی است و وقتی که سیاسیون اخلاق را به تاراج ببرند دیگر از حامیان و هواداران آنها نباید انتظار رعایت اخلاق را داشت. قرآن کریم می‌فرماید: «لا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا»؛ این آیه یک توصیه مهم به نامزدها در تبلیغات انتخاباتی است که آنچه نمی‌دانند را نگویند، شایعات را پخش نکنند و به آنها در فضای مجازی دامن نزنند چون گوش و چشم و قلب باید پاسخ دهند.   
captcha