موج عظیم معنویت‌گرایی در غرب/بهره‌گیری از جاذبه معنوی امام رضا(ع)؛ راه شناخت انسان
کد خبر: 3593698
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
در جلسه درس اخلاق عنوان شد؛

موج عظیم معنویت‌گرایی در غرب/بهره‌گیری از جاذبه معنوی امام رضا(ع)؛ راه شناخت انسان

گروه معارف: امام جمعه موقت اهواز، عدم توجه به ظرفیت عظیم معنویت در اسلام را خسارتی بزرگ دانست و با بیان اینکه متاسفانه موضوع معنویت مانند بسیاری از مباحث مهم، مورد غفلت واقع شده است، گفت: بهره‌گیری از الهام و معنویت حرم امام رضا(ع) راه شناخت انسان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام میر احمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز صبح امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه در جلسه درس اخلاق دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) که در نمازخانه پردیس اسرار این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به کتاب «از علم سکولار تا علم دینی» اثر مهدی گلشنی بیان کرد: من پروفسور گلشنی را در قم دیدم  وبه ایشان گفتم مطالب شما گاهی از منبرهای ما نیز مفیدتر است؛ پروفسور گلشنی در این کتاب‌شان با نگاهی مثبت موضوعی بسیار مهم درباره ارتباط علم با خداوند را مطرح می‌کند که در دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه‌هایی که علوم تجربی ارائه می‌شود باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.
رویکرد دانشمندان علوم تجربی به باورهای مذهبی
حجت‌الاسلام حاجتی با بیان اینکه در عصر حاضر توجه به معنویت و مباحث خداشناسی، ذهن بشر به ویژه اندیشمندان را به خود مشغول کرده است، اضافه کرد: کتاب دکتر گلشنی از این جهت که مطالب در این موضوع را مستند ارائه می‌کند بسیار ارزشمند است؛ پروفسور گلشنی می‌گوید کتاب‌های فراوانی در رشته فیزیک منتشر شده که در آن‌ها هدایت و خداوند مورد توجه قرار گرفته است و نشان‌دهنده رویکرد مضاعف رجعت به باورهای مذهبی به ویژه در بین دانشمندان علوم تجربی است.
امام جمعه موقت اهواز، عدم توجه به ظرفیت عظیم معنویت در اسلام را خسارتی بزرگ دانست و اظهار کرد: متاسفانه موضوع معنویت مانند بسیاری از مباحث مهم، مورد غفلت واقع شده است در حالی‌که ما خودمان منشا جریانی تاریخی و جهانی هستیم.
وی در همین راستا اضافه کرد: دانشجوی ما و حتی طلبه ما از این جریان معنویت‌خواهی عقب می‌ماند و به این نتیجه می‌رسد که این مباحث را رها کند چراکه ارتباط بین علم و خداوند و امام رضا و علم را درنمی‌یابد؛ این غفلت در نهایت منجر به تفکرات سروش یعنی انکار قرآن و پیامبر(ٌص) یا تفکرات گنجی، انکار امام زمان(عج) خواهد شد.
آمریکا و موج عظیم گرایش به معنویت
حجت‌الاسلام حاجتی در ادامه به بیان خاطره‌ای از مهدی گلشنی در رابطه با معنویت در غرب پرداخت و اظهار کرد: آقای گلشنی می‌گوید در انجمن بین‌المللی فیزیک چند نفر از دوستانم به من گفتند که شما نمی‌دانید چه موج عظیم معنویت‌خواهی در غرب ایجادشده که سونامی‌اش هنوز به شما نرسیده؛ امروز معنویت‌خواهی در آمریکا غوغا می‌کند؛ آن‌ها همچنین به دکتر گلشنی گفته بودند که در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا گرایش به دین از شاخصه‌های مهم رای‌آوری مطرح خواهد شد و همین اتفاق درباره بیل کلینتون افتاد و او تمایلاتش به دین و انجیل را ابراز می‌کرد.
امام جمعه موقت اهواز در همین راستا به سخن الوین تافلر، دانشمند برجسته غربی اشاره کرد و افزود: به تعبیر الوین تافلر امروز اگر کسی ازقدرت روزافزون دین و مذهب و گسترش اسلام در جهان عقب بماند از تحولات اساسی دنیا عقب است.
تاثیر قرآن در کاهش درد بیماران
وی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با تاثیر معنویت در سلامت بشر گفت: اساتید دانشگاه شهید بهشتی در دوره چندساله تحقیق کردند و به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که پس از عمل جراحی برای‌شان قرآن با لحن زیبا پخش شود نیاز کمتری به به آنتی‌بیوتیک دارند و درد کمتری را نیز احساس می‌کنند.
حجت‌الاسلام حاجتی در ادامه به نشانه‌هایی از معنویت‌گرایی در غرب اشاره کرد و افزود: حتی رئیس جمهور آمریکا باید پس از تصدی منصب ریاست جمهوری در کلیسا به قرآن گوش دهد؛ من با یک واسطه از آقای چلبی شنیدم که بوش پسر در فرودگاه بغداد به او گفته بود که به آقای سیستانی بگویید چرا من را نمی‌پذیرند و به نامه‌های من پاسخ نمی‌دهند؟ من مسیحی هستم و انجیل می‌خوانم!
وی با اظهار این مطلب که به عقیده بسیاری، منشا بسیاری از علوم تجربی در الهام است، توضیح داد: پروفسور گلشنی در این‌باره به نیوتون مثال می‌زند و می‌گوید همه افتادن میوه از درخت و یا افتادن سنگ را می‌دیدند اما نیوتون بود که با الهامی که به او شد، قانون جاذبه را کشف کرد.
حجت‌الاسلام حاجتی در همین راستا به فرازی از دعای مکارم‌الاخلاق اشاره کرد و ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرماید شب 25 ذی‌قعده اعمالی دارد؛ این شب، شبی است که زمین از زیر کعبه گسترده شده همان‌طور که امروز نیز اثبات‌ شده زمین از شبه‌جزیره عربستان و کعبه گسترده شده؛ این همان قانون پانگه‌آست که امام صادق(ع) صدها سال‌پیش آن را مطرح کرده است.
امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه انسان موجودی ملکوتی است که سر در عالم بالا دارد، افزود: به گفته ماهاتما گاندی، غرب می‌تواند فضا را فتح کند، اما از شناخت انسان عاجز است در حالی‌که ما می‌گوییم گسترده وجودی انسان از زمان تولد نیست بلکه پیش از آن است و انسان پایانی ندارد.
بهره‌گیری از معنویت امام رضا(ع)؛ راه شناخت انسان
حجت‌الاسلام حاجتی بهره‌گیری از الهام و معنویت حرم امام رضا(ع) را راه شناخت انسان دانست و گفت: ساموئل خاچیکیان، کارگردان ارمنی سینمای ایران در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از حال او می‌پرسد، می‌گوید می‌روم مشهد تا در مرکز شعاع حرم امام رضا(ع) قرار بگیرم؛ این کشش معنوی است که انسان را به جایی می‌رساند که مانند امام و رهبر انقلاب خودش نورافشانی کند.
وی بهره‌گیری از الهام را راهی برای تدبیر صحیح امور خانوادگی، تحصیلی، شغلی و ... برشمرد و اضافه کرد: اگر انسان مراقب نماز باشد، دعا بکند، گناه نکند، چشم را کنترل کند، خداوند راهش را نشان می‌دهد و او بهترین تدبیرها را خواهد داشت.
حجت‌الاسلام حاجتی با یادی از شهید حسن باقری درباره الهامی که به وی عنایت شده بود، بیان کرد: حسن باقری نگاهی به نقشه انداخت، سرش را بلند کرد و چند لشگر را از منطقه خالی کرد و به سمت دشمن فرستاد که چند سپاه عراقی را محاصره کرد؛ وقتی از او پرسیدند گفت من فکر کردم اما خدا به دلم انداخت.
امام جمعه موقت اهواز در ادامه به برخی از موارد الهام به امام خمینی(ره) اشاره و اظهار کرد: امام(ره) زمانی از فرماندهان درباره جزیره جنوبی که یک مقر فرماندهی بود پرسیدند، فرماندهان گفتند ما تعجب کردیم که چرا امام درباره این منطقه می‌پرسد، بعد متوجه شدیم که برخی گروه‌های بعثی توانسته بودند خط را بشکنند که با تدبیر امام، آن را مسدود کردیم و دشمن عقب‌نشینی کرد.
وی در همین راستا اضافه کرد: امام خمینی(ره) زمانی که فرمود من صدای شکسته‌شدن استخوان‌های مارکسیست و کمونیست را می‌شنوم، برخی مسئولان از گورباچف پرسیده بودند شما هم این صدا را شنیدی؟، گوباچف در پاسخ گفت من 10 سال بعد صدای شکسته‌شدن این استخوان‌ها را شنیدم، آیت‌الله خمینی در بعد زمان نمی‌گنجید، من اگر رئیس جمهور شوم از این نامه به عنوان یک سند راهبردی برای ارتباط با جهان استفاده خواهم کرد.
captcha