آموزه اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان توصیه‌ای مبتنی بر مبانی قرآنی است
کد خبر: 3593723
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹
قائم مقام وزیر تعاون و کار:

آموزه اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان توصیه‌ای مبتنی بر مبانی قرآنی است

گروه فعالیت‎های قرآنی: قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم توسعه همه جانبه و اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بر اساس معارف قرآنی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)  از قم، دکتر فیروزآبادی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از ظهر امروز در مراسم پایانی یازدهمین دوره رقابت‎های قرآن کریم جامعه کال و تلاش در تالار شهر قم گفت: قرآن کریم بیان می‎کند که ما با پیامبر را با نور و کتاب روشن به سوی مردم فرستادیم.
وی افزود: در بخشی دیگر از قرآن کریم، این کتاب آسمانی به عنوان سراج منیر یاد شده است؛ قرآن کریم کتاب دعوت و نور است؛ دعوت به اسلام به گفته قرآن، از سوی خدا انجام شده است و پیامبر نیز ماذون از سوی خداوند است.
فیروز آبادی اظهارکرد: از جمله مباحثی که در قرن‎های اخیر از آن در دنیا به کرات بحث شده است می‎توان به تعابیری چون توسعه اشاره کرد؛ بیش از 50 سال است که از واژه توسعه در گفتمان رایج اقتصادی در دنیا یاد می‎شود؛ رجوع به این واژه در واقع همان چیزی است که اسلام به آن پرداخته است؛ البته با همان شروطی که اسلام از آن سخن می گوید.
وی گفت: غربی‎ها کار و تلاش را منحصر به کسب سود و درآمد و سرمایه می‎دانند؛ شاخصه‎های توسعه‎ای نیز پیشتر، به شکل کمی انجام می‎شد؛ چندی بعد متوجه شدند که با افزایش دارایی‎ها، سعادت برای بشر فراهم نمی‎شود.
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در عرصه استعمار عده‎ای از کشورهای دیگر سوار بر کشتی شدند و سعی کردند که از منافع دیگر کشورها در بحث تجاری استفاده کنند ولی برخی کشورها از جمله اسپانیا و پرتغال صرفا به دنبال طلا بودند؛ کشورهای نوع دوم با شکست مواجه شدند ولی کشورهای نوع اول به دلیل فتح بازارها و فرهنگ‎ها به موفقیت رسیدند. 
فیروز آبادی اظهارکرد: استعماگران و سلطه گران دنیا از کسانی هستند که از منظر مادی خود به کار و تلاش نظر دارند ولی در عمل به چند مشکل برخوردند؛ از جمله مشاهده کردند که منابع تجدیدناپذیر در طبیعت در معرض نابودی قرار گرفت؛ برآوردهای امروز در حوزه محیط زیست بسیار نگران کننده است.
وی گفت: بی عدالتی از دیگر مسایلی است که در عرصه توسعه، مشکل زا شد؛ زیرا قالبی که در توسعه در نظر گرفته شد، رشد مالی و بهره وری بود ولی مشاهده شد که همین جامعه‎ای که در آن تولید ثروت انجام می‎شود منجر به آرامش و خوشی و سعادت نشد.
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سپس با این حقیقت مواجه شدند که غیر از مسایل مالی، سرمایه‎های انسانی و فرهنگی و آداب و عادات و رسوم و معتقدات دینی نیز دارای اهمیت هستند و در ادامه به مفهومی به نام توسعه همه جانبه رسیدند که جنبه‎های مادی و معنوی و عاطفی و رفتاری را مد نظر قرار می‎دهد و به همین دلیل با توجه به این مطلب اگر بخواهیم یک توسعه اسلامی را مد نظر قرار دهیم، باید آن را از آموزه‎های امام راحل و مقام معظم رهبری برگیریم که همان توسعه انسانی و مبتنی بر عدالت است.
فیروز آبادی اظهارکرد: توسعه‎ای که مبتنی بر قرآن، شریعت و فرهنگ ملی باشد، عدالت محور، خودکفا باشد به مساله اقتصاد مقاومتی می‎‎‎رسید؛ این اقتصاد می تواند در مقابل حوادث پایدار باشد و به لغزش دچار نشود.
وی گفت: امروزه تغییر تحولات جمعیتی و شهر نشینی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی بسیاری در کشور ما ایجاد شده است و در همین زمینه باید اقتصادی تعریف شود که در مقابل حوادث پایداری داشته باشد؛ اقتصاد نفتی و دلالی و رانتی هیچگاه نمی‏تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند.
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: قرآن کریم بیان می‏کند که جوامع باید نوآوری و و نوزایی و کار و تلاش داشته باشند؛ این جوامع باید مبتنی بر علم پیشرفت کنند؛ زیرا علم تجلی شناخت اسرار الهی است. 
فیروز آبادی اظهارکرد: اقتصاد مقاومتی بر اساس مباحث مطروحه از سوی رهبر انقلاب، اقتصادی درون زا و برون نگر و رقابتی است؛ یعنی اگر در جامعه کار و تلاش، چیزی تولید می‎شود در تمام دنیا قابل عرضه می‎شود.
captcha