سخنان امام(ره) به‌مناسبت شهادت شهید مطهری
کد خبر: 3593730
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷

سخنان امام(ره) به‌مناسبت شهادت شهید مطهری

گروه معارف: مطهّرى فرزندى عزيز براى من و پشتوانه‌‏اى محكم براى حوزه‏‌هاى دينى و علمى بود، شنيده می‌‏شود كه مخالفين اسلام و گروه‌هاى ضدّ انقلاب درصدد هستند كه با تبليغات اسلام‌شكن خود دست جوانان عزيز دانشگاهى ما را از استفاده از كتب اين استاد فقيد كوتاه كنند، من به دانشجويان و طبقه روشنفكران متعهّد توصيه می‌‏كنم كه كتاب‌هاى اين استاد عزيز را نگذارند با دسيسه‌‏هاى غير اسلامى فراموش شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همه ما سخنان مختلفی از شهید مطهری شنیده‌ایم اما بسیاری از مردم زمان، مخصوصا جوانان نسل جدید، که هم دوره با شهید مطهری نبوده‌اند، شاید درک درستی از این شخصیت بزرگ و جنبه‌های مختلف علمی و انسانی او نداشته باشند. این در حالی است که اگر نگاهی به صحبت‌هایی که امام خمینی(ره) بعد از شهادت این عالم ارزشمند بیان کرده‌اند بیاندازیم متوجه می‌شویم که مطهری فراتر از یک معلم عادی بود، او شخصیتی انسان‌ساز بود و امام خمینی(ره) فرمودند:«آثار مطهری بدون استثنا آموزنده است».
در زیر به بازخوانی صحبت‌هایی که امام خمینی(ره) بعد از شهادت این اندیشمند بزرگ مطرح کرده‌اند، می‌پردازیم.
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم انّا للّه و انّا اليه راجعون‏
اينجانب به اسلام و اولياى عظيم الشّأن و به ملّت اسلام و خصوص ملّت مبارز ايران، ضايعه اسف انگيز شهيد بزرگوار و متفكّر و فيلسوف و فقيه عاليمقام مرحوم آقاى حاج شيخ مرتضى مطهّرى قدّس سرّه را تسليت و تبريك عرض می‌كنم؛ تسليت در شهادت شخصيّتى كه عمر شريف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدّس اسلام صرف كرد و با كجروي‌ها و انحرافات مبارزه سرسختانه كرد؛ تسليت در شهادت مردى كه در اسلام شناسى و فنون مختلفه اسلام و قرآن كريم كم نظير بود. من فرزند بسيار عزيزى را از دست داده‏‌ام و در سوگ او نشستم كه از شخصيّت‌هاىی بود كه حاصل عمرم محسوب می‌‏شد. در اسلام عزيز به شهادت اين فرزند برومند و عالم جاودان ثلمه‏‌اى وارد شد كه هيچ چيز جايگزين آن نيست. و تبريك از داشتن اين شخصيّت‌هايى فداكار كه در زندگى و پس از آن با جلوه خود نورافشانى كرده و می‌‏كنند. من در تربيت چنين فرزندانى كه با شعاع فروزان خود مردگان را حيات می‌‏بخشند و به ظلمت‌ها نور می‌‏افشانند، به اسلام بزرگ، مربّى انسان‌ها و به امّت اسلامى تبريك می‌‏گويم. من اگر چه فرزند عزيزى كه پاره تنم بود از دست دادم لكن مفتخرم كه چنين فرزندان فداكارى در اسلام وجود داشت و دارد.
«مطهّرى» كه در طهارت روح و قوّت ايمان و قدرت بيان كم ‏نظير بود، رفت و به ملأ اعلى پيوست، لكن بدخواهان بدانند كه با رفتن او شخصيت اسلامى و علمى و فلسفی‌‏اش نمی‌‏رود. ترورها نمی‌‏توانند شخصيّت اسلامى مردان اسلام را ترور كنند. آنان بدانند كه به خواست خداى توانا ملّت ما با رفتن اشخاص بزرگ در مبارزه عليه فساد و استبداد و استعمار مصمّم‌‏تر می‌‏شوند. ملّت ما راه خود را يافته و در قطع ريشه‏‌هاى گنديده رژيم سابق و طرفداران منحوس آن از پاى نمی‌‏نشينند. اسلام عزيز با فداكارى و فدايى دادن عزيزان رشد نمود. برنامه اسلام از عصر وحى تاكنون بر شهادت توأم با شهامت بوده است. قتال در راه خدا و راه مستضعفين، در رأس برنامه‏‌هاى اسلام است. (و ما لكم لا تقاتلون فى سبيل اللّه و المستضعفين من الرّجال و النّساء و الولدان). اينان كه شكست و مرگ خود را لمس کرده و با اين رفتار غير انسانى می‌‏خواهند انتقام بگيرند يا به خيال خام خود مجاهدين در راه اسلام را بترسانند، بدگمان كرده‌‏اند. از هر موى شهيدى از ما و از هر قطره خونى كه به زمين می‌‏ريزد انسان‌هاى مصمّم و مبارزى به وجود می‌‏آيد.
شما مگر تمام افراد ملّت شجاع را ترور كنيد، و الّا ترور فرد هر چه بزرگ باشد براى اعاده چپاولگرى سودى ندارد. ملّتى كه با اعتقاد به خداى بزرگ و براى احياى اسلام به پا خاسته با اين تلاش‌هاى مذبوحانه عقبگرد نمی‌‏كند. ما براى فداكارى حاضر و براى شهادت در راه خدا مهيّا هستيم.
اينجانب روز پنجشنبه 13 ارديبهشت 58 را براى بزرگداشت شخصيّتى فداكار و مجاهد در راه اسلام و ملّت عزاى عمومى اعلام می‌‏كنم و خودم در مدرسه فيضيّه روز پنجشنبه و جمعه به سوگ می‌‏نشينم. از خداوند متعال براى آن فرزند عزيز اسلام رحمت و غفران و براى اسلام عزيز، عظمت و عزّت مسئلت می‌‏نمايم. سلام بر شهداى راه حقّ و آزادى.
روح اللّه الموسوىّ الخمينى 12/ 2/ 58
سخنان امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت شهید مطهری(ره)
سخنرانى حضرت امام در مدرسه فيضيّه به مناسبت شهادت استاد
اعوذ باللّه من الشّيطان الرّجيم
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم‏
يكى از فرق‌هاى مكتب اسلام، مكتب توحيد با مكتب‌هاى انحرافى، مكتب‌هاى الحادى اين است كه رجال اين مكتب شهادت را براى خودشان فوز عظيم می‌‏دانند (يا ليتنى كنت معكم فافوز فوزا عظيما)، از شهادت استقبال می‌‏كنند، چون قائل هستند به اينكه ما بعد اين عالم طبيعت عالم‌هاى بالاتر، نورانی‌‏تر از اين عالم است. مؤمن در اين عالم در زندان است و بعد از شهادت از زندان بيرون می‌‏رود. اين يكى از فرق‌هايى است كه بين مكتب توحيد با ساير مكتب‌هاست. جوان‌هاى ما شهادت را طالب‌‏اند؛ علماى متعهّد ما براى شهادت پيشقدم می‌‏شوند. آن‌هايى كه به خدا و به روز جزا اعتقاد ندارند، آن‌ها بايد از موت بترسند؛ آن‌ها از شهادت بايد بترسند. ما و شاگردان مكتب توحيد از شهادت نمی‌هراسيم، نمی‌‏ترسيم. بيايند امتحان كنند چنانكه امتحان كردند. و يكى از نكته‌‏هايى كه ما فوق حديث تحقّق پيدا كرده، اين است كه «يؤيّد هذا الدّين برجل فاجر». با مردهاى فاجر، به اراده خدا اين دين ما تأييد می‌‏شود. به واسطه محمّد رضا، اين مرد فاجر، خواهى نخواهى اين دين تأييد شد. براى اينكه هرچه ظلم بيشتر باشد و هر چه ستمكارى بيشتر باشد، دين عدل بيشتر تأييد می‌‏شود. ظالم با احكام، با اعمال ظالمانه خودش دين عدل را تأييد می‌كند و لا يزال اين طور بوده است.
فرعون با فرعونيّت و طغيانش دين موسى را تأييد می‌‏كند و ابو سفيان با طغيان، دين رسول اكرم را تأييد می‌‏كند و محمّد رضا با طغيان‏ و عصيان و جور و ستم، دين اسلام را تأييد می‌‏كند، همان طورى كه از قشر متفكّرين روحانى، دين ما تأييد می‌‏شود. خداى تبارك و تعالى می‌‏فرمايد كه از قشرهاى فاسد هم، از رجل فاجر هم، دين اسلام و دين خدا تأييد می‌‏شود، و آن به همين معناست كه گفتم. نه تأييد می‌‏كند، تأييد می‌‏شود (لا يزال يؤيّد هذا الدّين برجل فاجر).
اين رجل فاجرى كه خون عزيز ما را به زمين ريخت، دين خدا را تأييد كرد، يعنى خدا دين خودش را به او تأييد كرد. با ريختن خون عزيز ما انقلاب ما تأييد شد. اين انقلاب بايد زنده بماند؛ اين نهضت بايد زنده بماند، و زنده ماندنش به اين خونريزی‌هاست. بريزيد خون‌ها را، زندگى ما دوام پيدا می‌‏كند؛ بكشيد ما را، ملّت ما بيدارتر می‌‏شود. ما از مرگ نمی‌‏ترسيم و شما هم از مرگ ما صرفه نداريد.
دليل عجز شماست كه در سياهى شب متفكّران ما را می‌‏كشيد؛ براى اينكه «منطق» نداريد. اگر منطق داشتيد كه صحبت می‌‏كرديد؛ لكن منطق نداريد. منطق شما ترور است؛ منطق اسلام ترور را باطل می‌‏داند؛ او منطق دارد. لكن با ترور شخصيّت‌هاى بزرگ ما، شخص‌هاى بزرگ ما، اسلام ما تأييد می‌‏شود. نهضت ما زنده شد؛ در تمام اقشار ايران باز زندگى از سر گرفت؛ اگر سستى و ضعفى پيدا كرده بود زنده شد. اگر نبود شهادت اين مرد بزرگ و اگر اين مرد بزرگ در بستر خودش مرده بود، اين تأييد نمی‌‏شد، اين موج برنمی‌‏خاست. الان موجى در همه دنيا، همه دنيايى كه به اسلام علاقه دارند، بلند شد؛ ساير كشورها هم. برادران من! از موت نترسيد:
آنكه مردن پيش چشمش تهلكه است‏*****نهى لا تلقوا بگيرد او به دست‏
مردن تهلكه نيست، مردن حيات است. آن عالم «حيات» است، اين‏ عالم مرده است. از مردن نترسيد و نمی‌‏ترسيد. آن‌ها بايد بترسند كه مردن را از بين رفتن می‌‏دانند، هلاك و فنا می‌‏دانند. چرا مسلمين از موت بترسند؟! چرا علما از موت بترسند؟! اين مكتب باقى است، مكتب اسلام باقى است، اين نهضت باقى است، تا اين ريشه‏‌هاى گنديده هم زير خاك برود، تا اين ريشه‏‌هاى گنديده هم قطع بشود، تا اين توطئه‏‌هاى ضعيف هم خنثى بشود.
خداوند شما را تأييد كند. خداوند برادرهاى ما را، خواهرهاى ما را تأييد كند كه همه براى اسلام مفيد هستيد و همه نهضت را به پيش برديد.الان هم همه با هم به پيش.
و السّلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته‏.

پيام امام خمينى به مناسبت اولين سالگرد شهادت استاد
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم‏
گرچه انقلاب اسلامى ايران به رغم بدخواهان و ماجراجويان به خواست و توفيق خداوند متعال به پيروزى رسيد و نهادهاى اسلامى انقلابى يكى پس از ديگرى در ظرف تقريبا يك سال با آرامش و موفقيّت انجام گرفت، لكن بر ملّت ما و به حوزه‏‌هاى اسلامى و علمى خسارت‌هاى جبران ناپذير به دست منافقين ضدّ انقلاب واقع شد، همچون ترور خائنانه مرحوم دانشمند و اسلام شناس عظيم الشّأن حجت‌الاسلام آقاى حاج شيخ مرتضى شهيد مطهّرى رحمة اللّه عليه.
اينجانب نمی‌‏توانم در اين حال، (اشاره به ايّام ناراحتى قلبى امام است) احساسات و عواطف خود را نسبت به اين شخصيّت عزيز ابراز كنم. آنچه بايد عرض كنم درباره او، آن است كه وى خدمت‌هاى ارزشمندى به اسلام و علم نمود و موجب تأسف بسيار است كه دست خيانتكار، اين درخت ثمربخش را از حوزه‏‌هاى علمى و اسلامى گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن محروم نمود.
مطهّرى فرزندى عزيز براى من و پشتوانه‌‏اى محكم براى حوزه‏‌هاى دينى و علمى و خدمتگزارى سودمند براى ملّت و كشور بود. خدايش رحمت كند و در جوار خدمتگزاران بزرگ اسلام جايگزين فرمايد.
اكنون شنيده می‌‏شود كه مخالفين اسلام و گروه‌هاى ضدّ انقلاب در صدد هستند كه با تبليغات اسلام شكن خود دست جوانان عزيز دانشگاهى ما را از استفاده از كتب اين استاد فقيد كوتاه كنند. من به دانشجويان و طبقه روشنفكران متعهّد توصيه می‌‏كنم كه كتاب‌هاى اين استاد عزيز را نگذارند با دسيسه‌‏هاى غير اسلامى فراموش شود. از خداوند متعال توفيق همگان را خواهانم.
و السّلام على عباد اللّه الصّالحين‏ روح اللّه الموسوىّ الخمينى‏ 30/ 1/ 1359
سخنان امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت شهید مطهری(ره)
پيام امام خمينى به مناسبت دوّمين سالگرد شهادت استاد:
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم‏
سالروز شهادت شهيدى مطّهر است كه در عمر كوتاه خود اثرات جاويدى به يادگار گذاشت كه پرتوى از وجدان بيدار و روح سرشار از عشق به مكتب بود. او با قلمى روان و فكرى توانا در تحليل مسائل اسلامى و توضيح حقايق فلسفى با زبان مردم و بی‌‏قلق و اضطراب به تعليم و تربيت جامعه پرداخت. آثار قلم و زبان او بی‌‏استثناء آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصايح او كه از قلبى سرشار از ايمان و عقيدت نشأت می‌‏گرفت، براى عارف و عامى سودمند و فرح‌زا است.
اميد آن بود كه از اين درخت پرثمر، ميوه‏ه‌اى علم و ايمان بيش از آنچه بجا مانده، چيده شود و دانشمندانى پربها تسليم جامعه شود.
مع‌الاسف دست جنايتكاران مهلت نداد و جوانان عزيز ما را از ثمره طيّبه اين درخت برومند محروم کرد، و خداى را شكر كه آنچه از اين استاد شهيد باقى است با محتواى غنى خود مربّى و معلّم است.
مرحوم شهيد استاد مطهّرى به ابديّت پيوست؛ خدايش با رحمت خود با مواليانش محشور فرمايد.
روح اللّه الموسوىّ الخمينى‏ 9/ 2/ 1360
بيانات امام خمينى به مناسبت سوّمين سالگرد شهادت استاد:
... و چون روز منطبق است با سالروز وفات مرحوم مطهّرى رحمه اللّه، من بايد يك كلمه هم از آن به شما عرض كنم. مرحوم آقاى مطهّرى يك فرد بود، جنبه‏‌هاى مختلف در او جمع شده بود، و خدمتى كه به نسل جوان و ديگران مرحوم مطهّرى كرده است، كم كسى كرده است.
آثارى كه از او هست، بی‌‏استثناء همه آثارش خوب است و من كس ديگرى را سراغ ندارم كه بتوانم بگويم بی‌‏استثناء آثارش خوب است.
ايشان بی‌‏استثناء آثارش خوب است، انسان‌ساز است، براى كشور خدمت كرده، در آن حال خفقان خدمت‌هاى بزرگ كرده است اين مرد عاليقدر.
خداوند به حقّ رسول اكرم(ص) او را با رسول اكرم(ص) محشور بفرمايد ...
captcha