مدرسه‌سازی مبتنی بر آمایش سرزمینی باشد
کد خبر: 3593745
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
آیت‌الله دری نجف‌آبادی:

مدرسه‌سازی مبتنی بر آمایش سرزمینی باشد

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: در مدرسه‌سازی نباید سلیقه‌ای عمل کرد باید بر اساس آمایش سرزمینی باشد منابع کشور کم است و باید آن را قطره چکانی هزینه کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، امروز، 7 اردیبهشت‌ماه در نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان که در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد با اشاره به فرا رسیدن ماه شعبان گفت: سه ماه رجب، شعبان و رمضان فصل اول و بهار اولیای خدا هستند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم بر نفس اماره پیروز شویم، پیروزی بر سایر دشمنان آسان خواهد شد، قدم اول این است که حقایق را آنچنان که هست درک کنیم یعنی به نفس مطمئنه برسیم قدم دوم آمادگی برای تلاش مضاعف و گسترش معارف و دفاع از حقایق است هم با بال خدمت و ایجابی و هم با بال سلبی و مبارزه با خائنین، یعنی هم اشداء على الكفار باشیم و هم  رحماء بينهم. 
آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: انسان همان طور که ملاصدار در کتاب اسفار اربعه آورده دارای 4 سفر است در این سفرها، سفر از مردم به سمت خدا و از خدا به سمت مردم مورد توجه است یعنی انسال باید از یک طرف دستاورد داشته باشد و از طرف دیگر از این دستاورد برای خدمت به مردم استفاده کند.
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی افزود: یکی از بزرگترین خدمت‌ها، تربیت انسان است، هیچ خدمتی به عظمت تربیت انسان‌های کارآمد و مدبر نیست، اگر بخواهیم از منابع خدادادی استفاده کنیم باید روی منابع انسانی سرمایه‌گذاری کنیم همانند تربیت علامه طباطبایی که با گذشت بیش از 30 سال از درگذشت ایشان همچنان آثار علامه می‌درخشد و این عظمت تا صدها سال ادامه دارد.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی گفت: امثال علامه جوادی آملی و شهید مطهری از میوه‌های با عظمت علامه طباطبایی هستند، شهید بهشتی و مرحوم هاشمی رفسنجانی همگی از برکات تربیت در مکتب علامه طباطبایی هستند. امام علی(ع) وقتی از جنگ صفین برگشتند نامه شریف 31 نهج‌البلاغه را برای امام حسن مجتبی(ع) تقریر فرمودند این نامه سند مکتب تربیتی علوی و از بزرگترین نامه‌های نهج‌البلاغه است که جا دارد به دایرة‌المعارف تعلیم و تربیت تبدیل شود.
عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: دولت آینده باید به آموزش‌وپرورش کمک کند، اگر آموزش‌وپرورش خوب داشته باشم همه چیز داریم، عظمت، دنیا و آخرت همگی در آموزش‌وپرورش است این نهاد باید تقویت شود، برتری آموزش‌وپرورش به سایر نهادها در تربیت انسان با فضیلت است. تربیت انسان‌های وفادار به انقلاب و مکتب علوی اما اگر قرار باشد انسان‌هایی تربیت کند که سر در آخور غرب داشته باشند فایده‌ای ندارد.
وی ادامه داد: امیرکبیر دنبال تربیت و مدرسه سازی بود دانشگاه‌های ما باید تربیت کننده امثال مدرس و مدرس شناس باشند، الگو شدن کشور در امور سیاسی و اقتصادی به انسان‌هایی بستگی دارد که در آموزش‌وپرورش تربیت می‌شوند.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: خیرین مدرسه‌ساز زمینه را فراهم کردند برای فردای کشور و افتخار آفرینی، اما در مدرسه‌سازی نباید سلیقه‌ای عمل کرد باید بر اساس آمایش سرزمینی باشد نه مثل دانشگاه آزاد که امروز با مشکل مواجه شده، بلکه مدرسه، مساجد و ... باید بر اساس محاسبات دقیق و مکان‌یابی ساخته شوند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: گاهی مدرسه می‌سازند اما کاربرد ندارد، در برخی از روستاها حمام ساختند اما نه حمامی دارد و نه حمام رو، نباید بی‌حساب و کتاب منابع کشور را هزینه کرد، منابع کم است چاپ اسکناس هنر نیست بنابراین باید در حد نیاز ساخت و ساز کرد.
وی تصریح کرد: در مجلس سوم نمایندگان تصمیم گرفتند برای کشور 110 بیمارستان 96 تخت خوابی بسازند تصمیمی که با جمعیت غیرمتناسب بود نباید چنین تصمیمات آبکی گرفته شود مگر می‌شود کشور را سلیقه‌ای اداره کرد یک جا مسکن درست کردیم نه آب دارد و نه گاز، نه مدرسه و مسجد و نه حتی جمعیت متقاضی . منابع کشور را باید قطره چکانی هزینه کرد، بانک مرکزی 48 هزار میلیارد تومان پول بی‌پشتوانه چاپ می‌کند نتیجه این تصمیمات عجیب و غریب چه خواهد شد؟ باید به دنبال سرمایه فعال و محرک باشیم نه سرمایه مرده.
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: در مدرسه‌سازی هم باید هوشیار عمل کرد مدرسه ساختیم اما در کارگاه، تخته و تجهیزات مشکل دارد این‌ها واجب‌تر است، مدرسه باید حداقل امکانات را داشته باشد، تعدادی از خانواده‌ها هستند که برای تهیه کیف و قلم دانش‌آموز خود مشکل دارند آیا واجب‌تر از روی هم گذاشتن خشت و گل، کاغذ و قلم این خانواده نیست؟ مدرسه سازی بخش کوچکی از کار است و بخش عمده آن، حمایت‌های همه جانبه از مدارس است تا اینکه دانش‌آموزان خوب تربیت شوند.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی در پایان گفت: باید با این حمایت‌ها سلسله ارتباط دانش آموز را با ایمان حفظ کنیم مراد ما از مدرسه، خشت و گل نیست بلکه اعتبار مدرسه به تربیت انسان‌های با کفایت است؛ لذا جنبه تربیتی و اخلاقی باید اولویت مدارس باشد.
captcha